Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade planerat för överkroppspass men drabbades av ett oväntat sug efter ett riktigt flåspass, så jag grävde upp ett gammalt crossfit-inspirerat pass som jag tror att jag fått härifrån:

6 min AMRAP (= så många rundor som möjligt inom 6 minuter):

9 knäböj med hantlar
6 smala armhävningar på knä
3 frivändning + thruster med hantlar

*** Vila 2 min ***

6 min AMRAP:

3 thrusters med hantlar
6 utfall med hantlar
9 framåtfälld rodd med hantlar

*** Vila 2 min och upprepa sedan allt en gång till ***

Shit vilken svettfest det blev! Jag tappade räkningen lite men tror att jag hann 6 resp 5 rundor första omgången, och 5 resp 4 rundor varv två. Det var oväntat tufft verkligen, och mina ben som just återhämtat sig från i lördags undrade vad i 🤬 jag höll på med. Det var med nöd och näppe som jag tog mig ner för trappan efteråt, för att inte prata om promenaden hem. Men SOM jag tycker om den här sortens träning! Eh ja, åtminstone efteråt... :angel: Det är belönande och skönt på ett helt annat sätt än vanliga styrketräningspass tycker jag.

Inspirerad av den här känslan har jag nu sammanställt ett litet dokument med pass från min crossfit-tid, pass som jag alltså skrivit om här och beskrivit som "flåsiga", och jag tänkte att jag skulle köra igenom dem under de kommande veckorna. Typ ett i veckan eller så, utöver min vanliga träning. Det känns som att det kan vara en bra grej för både den fysiska och mentala formen!
 
Har skaffat nytt kort på Loop då de hade prova på erbjudande i två månader. Körde direkt igår ett pass och det kändes ok, jag ska ju ändå hålla mig borta från tung träning..

Idag var jag och simmade 30 minuter, skönt med bastu efteråt. Har simmat ca 2-3 pass i veckan sen början av maj men om några dagar stänger simhallen för sommaren + renovering i typ tre månader 😖.
 
Jag hade planerat för överkroppspass men drabbades av ett oväntat sug efter ett riktigt flåspass, så jag grävde upp ett gammalt crossfit-inspirerat pass som jag tror att jag fått härifrån:

6 min AMRAP (= så många rundor som möjligt inom 6 minuter):

9 knäböj med hantlar
6 smala armhävningar på knä
3 frivändning + thruster med hantlar

*** Vila 2 min ***

6 min AMRAP:

3 thrusters med hantlar
6 utfall med hantlar
9 framåtfälld rodd med hantlar

*** Vila 2 min och upprepa sedan allt en gång till ***

Shit vilken svettfest det blev! Jag tappade räkningen lite men tror att jag hann 6 resp 5 rundor första omgången, och 5 resp 4 rundor varv två. Det var oväntat tufft verkligen, och mina ben som just återhämtat sig från i lördags undrade vad i 🤬 jag höll på med. Det var med nöd och näppe som jag tog mig ner för trappan efteråt, för att inte prata om promenaden hem. Men SOM jag tycker om den här sortens träning! Eh ja, åtminstone efteråt... :angel: Det är belönande och skönt på ett helt annat sätt än vanliga styrketräningspass tycker jag.

Inspirerad av den här känslan har jag nu sammanställt ett litet dokument med pass från min crossfit-tid, pass som jag alltså skrivit om här och beskrivit som "flåsiga", och jag tänkte att jag skulle köra igenom dem under de kommande veckorna. Typ ett i veckan eller så, utöver min vanliga träning. Det känns som att det kan vara en bra grej för både den fysiska och mentala formen!
HerreJÄVLAR ja 😅
Det är det här jag är och nosar på i mina pass!

Imponerande att köra det själv!!
Jag har så svårt att motivera mig till flåset i cirkel/crossfit-pass om jag är själv.
Därför jag insett vad som är bra för mig och bokat in mig på pass 😁

Pass idag också!
Svettfest javisst 👀

Övningar:
1: Romanian Deadlift med kettlebell / mountain climbers
2: armhävningar mot såndär halv pilates boll? Balansboll? Jag körde på knäna. / Kettlebell swings.
3: Burpees over bar (eller i detta fall stepboard med jämfotahopp). / TRX rows.
4: Stå på händerna eller ja, klättra upp med benen mot vägg? Sjukt svårt! Sjukt tungt! / Jumping lunges 🙃

Men så kul! Och alla är så trevliga! Och pulsen är ett härke 🤣
(Pass igång under uppvärmning och nedvarvning.)

IMG_4746.jpeg
 
HerreJÄVLAR ja 😅
Det är det här jag är och nosar på i mina pass!

Imponerande att köra det själv!!
Jag har så svårt att motivera mig till flåset i cirkel/crossfit-pass om jag är själv.
Därför jag insett vad som är bra för mig och bokat in mig på pass 😁

Pass idag också!
Svettfest javisst 👀

Övningar:
1: Romanian Deadlift med kettlebell / mountain climbers
2: armhävningar mot såndär halv pilates boll? Balansboll? Jag körde på knäna. / Kettlebell swings.
3: Burpees over bar (eller i detta fall stepboard med jämfotahopp). / TRX rows.
4: Stå på händerna eller ja, klättra upp med benen mot vägg? Sjukt svårt! Sjukt tungt! / Jumping lunges 🙃

Men så kul! Och alla är så trevliga! Och pulsen är ett härke 🤣
(Pass igång under uppvärmning och nedvarvning.)

Visa bifogad fil 121729
Ja, det är lite svårt att motivera sig när man är helt själv men jag är envis som synden så det brukar gå :D Dessutom är det precis den sortens pass som min hjärna klarar av att hantera, med mycket variation vilket innebär att jag aldrig behöver göra samma urjobbiga sak särskilt länge. Det är därför jag har så svårt för löpning, där pågår samma jobbiga sak alldeles för länge och hjärnan ballar ur fullständigt :p
 
Ja, det är lite svårt att motivera sig när man är helt själv men jag är envis som synden så det brukar gå :D Dessutom är det precis den sortens pass som min hjärna klarar av att hantera, med mycket variation vilket innebär att jag aldrig behöver göra samma urjobbiga sak särskilt länge. Det är därför jag har så svårt för löpning, där pågår samma jobbiga sak alldeles för länge och hjärnan ballar ur fullständigt :p
Ja variationen är verkligen det som får det att funka 😅

Löpning är nice på något sätt, men jag tror det är musiken som gör det för mig. Märkte skillnad nån gång när hörlurarna laddat ur och jag försökte springa utan, det blev INTE långt :angel:
 
Pass idag med!
Är helt förstörd i kroppen, hårdaste träningsveckan på länge. Imorgon blir det nog ett lugnt styrkepass, fokus överkropp. Bara mysa runt och uppskatta all setvila :D

Idag körde vi 10 stationer, 4 varv.
50sek, 40sek, 30sek, 25sek.

1. Jämfotahopp över 2stepbrädor, spring till nästa brädor och jämfotahopp över/på dem, spring tillbaka osv.
2. Rodd med viktskivor.
3. Svinga såna där tunga rep. Vi var två på varje station, så tvåhandsfattning på en repände och köra på.
4. Lunges med viktskivor.
5. Snatches med hantel.
6. Sumomark på stepbrädor, kettlebell.
7. Box jumps (höll bara på att trilla en gång 🤪)
8. Chestflyes med viktskivor, ligga på stepbräda.
9. Kettlebell swings, herregud vad det mördar hela min core 🥵
10. Squats, skivstång.

Sjukt kul, sjukt tungt. Sambon var med vilket var kul, så vi tog väl i lite extra 😅 Darrade hem sen.

Maxpuls 193, snittpuls 165. Jösses :rofl:
Efter imorgon blir det nog vila fre-sön!
 
Pass idag med!
Är helt förstörd i kroppen, hårdaste träningsveckan på länge. Imorgon blir det nog ett lugnt styrkepass, fokus överkropp. Bara mysa runt och uppskatta all setvila :D

Idag körde vi 10 stationer, 4 varv.
50sek, 40sek, 30sek, 25sek.

1. Jämfotahopp över 2stepbrädor, spring till nästa brädor och jämfotahopp över/på dem, spring tillbaka osv.
2. Rodd med viktskivor.
3. Svinga såna där tunga rep. Vi var två på varje station, så tvåhandsfattning på en repände och köra på.
4. Lunges med viktskivor.
5. Snatches med hantel.
6. Sumomark på stepbrädor, kettlebell.
7. Box jumps (höll bara på att trilla en gång 🤪)
8. Chestflyes med viktskivor, ligga på stepbräda.
9. Kettlebell swings, herregud vad det mördar hela min core 🥵
10. Squats, skivstång.

Sjukt kul, sjukt tungt. Sambon var med vilket var kul, så vi tog väl i lite extra 😅 Darrade hem sen.

Maxpuls 193, snittpuls 165. Jösses :rofl:
Efter imorgon blir det nog vila fre-sön!
Låter jättekul! Himla fiffigt att du delar med dig av passen här också, så att man (jag) kan sno lite :angel:
 
Jag har börjat springa igen :banana: eller springa och springa, det är väldigt försiktigt med blandad gång och jogg än så länge. Fick ett program från personalklubben på jobbet som jag följer med målet att springa 30 min utan att stanna. Har fått kliva upp före jobbet och springa i vecka, dels har jag så oerhört svårt att ta mig ut på kvällen å sen så kämpar jag med värmen, ja vovven också så morgonen passar bäst. Hoppas jag lyckas hålla i min nyfunna kärlek till löpningen igen!
 
Låter jättekul! Himla fiffigt att du delar med dig av passen här också, så att man (jag) kan sno lite :angel:
De är riktigt bra de här! Favoritpass änsålänge 🤩

Haha jag satt faktiskt och funderade på om det var drygt med alla pass i detalj, men det är ju träningsinpiration right :D :angel:
 
De är riktigt bra de här! Favoritpass änsålänge 🤩

Haha jag satt faktiskt och funderade på om det var drygt med alla pass i detalj, men det är ju träningsinpiration right :D :angel:
Jag tycker också det är super med lite inspiration! Nu är jag dunderförkyld dessutom och aldrig är träningssuget så stort som då :D
 
Jag testade det här med morgonträning igen och det är ju faktiskt himla trevligt! När man väl tagit sig upp ur sängen alltså... Maken hakade på den här gången vilket innebar att jag kunde få lite hjälp med min bänkpress som strulat lite på senaste. Blev väldigt hjälpt av hans tips och körde tre set till failure, det gick fortare att komma dit än jag vill erkänna :angel:

Efter det delade vi upp oss och jag körde en 20 minuters EMOM:
  • 15 fällkniven
  • 12 KB swings
  • 9 renegade rows
  • 6 push press + 3 burpees
Det kändes lite för lätt runda 1 och 2, så jag ökade vikten i både KB-svingarna och renegade rows + push press till nästkommande tre rundor. blev det jobbigt! :p

Det skulle egentligen vara utfall med skivstång på raka armar som andra övning, men jag har så ont i mina lår sen i tisdags att jag knappt kan gå (nej jag överdriver inte, tyvärr) så jag bytte ut det till KB swings som kändes lite snällare.

73 intensiva minuter på pulsklockan och sedan smakade det väldigt bra med en kall dusch och lite frukost :)
 
Igår var sista passet på simhallen som stänger nu tills oktober typ 🙄. Simmade 25 minuter och bastade sen.

Idag träning på Loop i en halvtimme, faktiskt lite jobbigt när man är van att köra paus i träningen mellan seten 😅.
 

En gymkedja som är baserad på cirkelträning, typ bara maskiner och man tar en ledig maskiner i cirkeln och kör 1 minut och sen hoppar man till nästa maskin och kör den 1 minut osv.

Blev den för att de hade sommarerbjudande och inga trappor att ta sig upp för. Sa upp medlemskapet på nordic då de hade två trappor upp och hissen funkade inte 😠. Har ett trasigt knä så jag blev bara sur av att börja gympassen med att ha ont..
 
Puh-hu!
Transportlöpning till jobbet för första gången pga tidsbrist... varmt! Hade velat springa 12 denna veckan, men blev iaf 5, hade varit korkat att försöka längre i värmen tror jag... O hinner ingen kväll eller morgon.
Men första träningspasset efter Vättern kört nu iaf. Ligger efter i min nya plan just nu då, men får komma igen.
 
Igår var jag iväg med maken till ett badhus som dessutom har utomhusbad, det var jättemysigt. Det enda jag saknade var nån slags klocka då jag brukar kolla hur länge jag simmar när jag simmar..
Idag har jag kört träning på Loop igen, 15 minuter konditionsträning och 20 minuters cirkelträning 💪.
 
Igår fick jag för mig att testa det där med löpning igen. Det gick jättedåligt, trots väldigt låga förväntningar 💩 🙃

Idag hade jag tänkt ägna mig åt yoga men blev gymsugen när maken skulle gå dit, så jag hakade på honom och körde ännu ett av mina gamla crossfitpass. Så himla glad jag är att jag tog tag i att leta reda på de passen, det har verkligen bidragit med massor av träningsmotivation på senaste!

600m rodd och lite rörlighetsövningar som uppvärmning, sedan 5 varv à 3 minuter av:
  • Hängande frivändning med hantlar x10
  • Utfallssteg bakåt med hantlar x10
  • Fällkniven x10
Man skulle göra så många rundor av ovanstående som man hann med inom de 3 minuterna, sedan var det en minuts vila innan en ny omgång à 3 minuter började, och så vidare... Det blev väldans svettigt och flåsigt där framåt omgång 3! Tufft för greppstyrkan också, behöver verkligen träna upp den lite.

Planen för resten av veckan är:

Tisdag: 30 min yoga + 2 km promenad
Onsdag: Simning + 3 km promenad
Torsdag: 2 km promenad, annars vila
Fredag: Gym med fokus ben och kondition + 2 km promenad
Lördag: Vila (ska sitta i en bil i 9 timmar 😵)
Söndag: Oklart, är i väg med vänner så beror lite på vad vi hittar på och vad det ges möjlighet till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 504
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 066
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 712
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 553
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp