Träning och hälsa del 11

Jag tänkte köra remmar först, men sen fick jag tips här i tråden om flytande magnesium och det funkade jättebra :up: . Och så kör jag mixat grepp från ca 80 kg och uppåt, det gjorde jättemycket!

Med de två sakerna kombinerat blir stången liksom låst och jag behöver inte bekymra mig nått om greppet, och kan bara fokusera på teknik och att öka vikten 😁💪!

Toppen, ska testa det! 💪
 
Idag tränade jag hemma i mitt iskalla gym för första gången på evigheter! Riktigt kul :) Enkelt helkroppspass med knäböj, bänkpress, raka marklyft och hantelrodd.

Gjorde några extra set på både knäböj och bänkpress och testade lite tyngre vikter. Knäböj skulle jag klara mer men det sitter mest i huvudet. Nöjd att vara uppe på 50 kg igen! I bänken gjorde jag en tvåa på 40 kg, väldigt nöjd med det också :up: Har ju mitt gamla PB på 50 kg i bänk som jag tänker slå nån gång i år :D

DA7116FC-C31F-437F-B0FF-9371737ECA01.jpeg
 
Tog en kortare joggingtur och tränade hemma framför teven med Sandra friberg. Kul att göra samma pass nu som förr, när jag tränat annat i några månader, då märker jag att de övningar jag tyckte var tunga då känns ganska lätta nu 💪
 
Jag tänkte köra remmar först, men sen fick jag tips här i tråden om flytande magnesium och det funkade jättebra :up: . Och så kör jag mixat grepp från ca 80 kg och uppåt, det gjorde jättemycket!

Med de två sakerna kombinerat blir stången liksom låst och jag behöver inte bekymra mig nått om greppet, och kan bara fokusera på teknik och att öka vikten 😁💪!
Flytande magnesium gör en jäkla skillnad för greppet! Jag har förvisso inte tränat med det men haft det när jag skjutit pistol där jag ofta tappar greppet med stödhanden vid många skott i följd. Enda nackdelen är att jag blir torr som tusan om händerna sen 😅
 
Fick en ofrivillig paus på några dagar pga en lättare arbetsskada. Så istället för 4 pass denna vecka blev det 2, gjorde ett pass förut hemma med vissa anpassningar. Funkar absolut men inte riktigt det tunga pass jag tänkt mig på gymmet.
 
Blev en ganska lugn vecka men det var avsiktligt, jag har trappat upp löpningen till 2 pass i veckan och jag har tyvärr minnen av hur det är att springa in i träningsväggen pga min sjukdom så jag försöker ta det lugnt med övrig träning. Och nästa vecka kommer fokus ligga på löpningen igen då jag ska provträna med ett par grupper och tyvärr dagarna efter varandra. Idag har jag nöjt mig med att gå två promender, 1 tim 45 min totalt.
 
E06EA0D2-AA2B-444D-9BA5-B684F0F3ADAD.jpeg

Bara att konstatera att marklyft dagen efter knäböj var en dålig idé :meh: benen orkade inte riktigt, ryggen tog över, och tekniken blev lidande. Provocerande lidande. Har inte haft såna problem sen jag lärde mig hur man ska göra. Hade även en sjukt pillig dag där remmarna kändes ojämna, hade svårt att få jämnt tryck i bålen, latsen var instabila, stången kom ner snett osv osv. Hade laddat och dragit slacken ur stången för en sjunde rep i maxsetet men valde att släppa i stället för att dra upp den. Kändes som om 70% av arbetet utfördes med ryggmusklerna 😑 blev förvånansvärt förbannad och övervägde att gå ut och skrika på ett träd :laugh: men höll mig i skinnet och försöker tänka om till det något mer konstruktiva "nu vet jag". Surt men jaja. Bryt ihop och kom igen.
 
Visa bifogad fil 114367
Bara att konstatera att marklyft dagen efter knäböj var en dålig idé :meh: benen orkade inte riktigt, ryggen tog över, och tekniken blev lidande. Provocerande lidande. Har inte haft såna problem sen jag lärde mig hur man ska göra. Hade även en sjukt pillig dag där remmarna kändes ojämna, hade svårt att få jämnt tryck i bålen, latsen var instabila, stången kom ner snett osv osv. Hade laddat och dragit slacken ur stången för en sjunde rep i maxsetet men valde att släppa i stället för att dra upp den. Kändes som om 70% av arbetet utfördes med ryggmusklerna 😑 blev förvånansvärt förbannad och övervägde att gå ut och skrika på ett träd :laugh: men höll mig i skinnet och försöker tänka om till det något mer konstruktiva "nu vet jag". Surt men jaja. Bryt ihop och kom igen.
Förlåt att jag skrattar, men det är mest av igenkänning! Och så biten om att skrika på ett träd, den var väldigt rolig :D Förstår precis hur du känner och jag hyser mycket hatkärlek för marklyft. Ibland känns det hur bra som helst, ibland bara låser det sig totalt på alla fronter och ingenting fungerar trots att man tycker att man gör på precis samma sätt som alltid. Jag har landat i att det för mig mest beror på att det egentligen är en ganska tekniskt svår övning, trots att den ser busenkel ut. Det gör att det blir lite kortslutning i hjärnan på mig ibland och tekniken blir därefter. Du har mitt fulla medlidande!
 
Jag hade ett bättre pass än somliga andra (:angel:) idag och är glad att jag sparade det till idag istället för att klämma in det igår. Planen var att få det gjort igår, men när den dagen med mindre än 24 timmars förvarning gick från att vara helt fri från planer till att vara uppbokad från 10-18 blev det svårt att hinna och orka. Idag kunde jag ta tag i det ordentligt och fick till ett pass med mycket högre kvalitet än om jag hade gjort det igår.
  • Uppvärmning: 1 km löpning samt några rundor world's greatest stretch
  • Frontböj 3x8x32.5kg
  • Marklyft med trapbar (min nya favoritgrej :love:) 3x8x50kg
  • Goblet squats i 4-2-2-tempo, 3x8x12.5kg
  • Höftlyft 3x8x55kg
  • Avslutning: 3 rundor av 12-9-6 reps utan vila. Burpees + thrusters med medicinboll + v-ups.
Svettigt som tusan, men det kändes superbra alltihop. Ökade vikten i både frontböj och marklyft jämfört med förra gången jag gjorde dem vilket kändes som ett bra kvitto på att det jag gör funkar :)
 
Barnfri vecka och boende på hotell, då blir det träning med kollegor. Vi körde ett helkroppspass med mestadels kettlebells bestående av frontsquats, rodd, axelpress, svingar och hantelpress. Och så en grabbig idiotövning som avslut med amrap bicepscurl på så tung vikt som möjligt, 10 situps, amrap bicepscurl 2 kg lättare, 10 situps osv tills det var slut på vikter att använda. Kommer inte kunna lyfta besticken till munnen när vi ska äta sen 😅 och träningsvärken imorgon kommer inte vara nådig.
 
Barnfri vecka och boende på hotell, då blir det träning med kollegor. Vi körde ett helkroppspass med mestadels kettlebells bestående av frontsquats, rodd, axelpress, svingar och hantelpress. Och så en grabbig idiotövning som avslut med amrap bicepscurl på så tung vikt som möjligt, 10 situps, amrap bicepscurl 2 kg lättare, 10 situps osv tills det var slut på vikter att använda. Kommer inte kunna lyfta besticken till munnen när vi ska äta sen 😅 och träningsvärken imorgon kommer inte vara nådig.
Kul! Kettlebell är nog mitt favoritredskap tror jag :) Tyvärr är de på mitt nya gym alldeles för rejäla,"handtaget" är för tjock liksom så jag har svårt att nå om ordentligt med mina små händer vilket tyvärr gör att jag inte använder dem så mycket som jag skulle vilja. :down:
 
Jag planerar ett gäng vilodagar från torsdag till onsdag nästa vecka. Körde ett ordentligt pass på gymmet och persade både rumänska marklyft och knäböj! Kul! Mixat grepp var ju grejen.

Hade mer att ge i knäböjen men vågade inte pga ensam och inga säkerhetsarmar...
 

Bifogade filer

  • 1678816515642.jpg
    1678816515642.jpg
    160,2 KB · Visningar: 9
Har provat att springa med TNT, det var roligt men jäklar så ovan jag är att springa i grupp... jag är en typisk ensamtränare. Men jag tyckte passet hade ett bra upplägg som passar alla nivåer. Hoppas att det blir lite mer fokus på löpteknik framöver, där är jag helt självlärd. Blev aldrig att anmäla sig till Runacademy, jag insåg att deras träningstid inte kommer passa mig lika bra. Lite synd. Men läget kanske är annorlunda nästa år.
 
Jag planerar ett gäng vilodagar från torsdag till onsdag nästa vecka. Körde ett ordentligt pass på gymmet och persade både rumänska marklyft och knäböj! Kul! Mixat grepp var ju grejen.

Hade mer att ge i knäböjen men vågade inte pga ensam och inga säkerhetsarmar...

Mixat grepp is the shit 🤩💪! Heja 👏
 
Jag körde ett underkroppspass idag, med PB i RDL (10x60) och så tog jag för första gången och la till vikt på min ärkefiende bulgarian split squats. Så nu är jag lagom död efter 10 lyfta ton 😅

C491A1F2-A9F6-4199-AB11-B2DE55608123.jpeg


I mina knäböj körde jag med förhöjda hälar för att få lite mer djup (har kass ankelmobilitet) och shit vad tungt det blev då 😂! Så stannade på 37,5 kg i knäböj.
 
Jag körde ett underkroppspass idag, med PB i RDL (10x60) och så tog jag för första gången och la till vikt på min ärkefiende bulgarian split squats. Så nu är jag lagom död efter 10 lyfta ton 😅

Visa bifogad fil 114441

I mina knäböj körde jag med förhöjda hälar för att få lite mer djup (har kass ankelmobilitet) och shit vad tungt det blev då 😂! Så stannade på 37,5 kg i knäböj.
Haha ja det märks verkligen skillnad när man ser till att komma ner ordentligt i knäböjen :wtf::laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 590
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 386
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 847
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 547
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp