Träning och hälsa del 11

Jag var och simmade idag och kände att jag för första gången kom in i ett riktigt bra flow med den nya tekniken jag lärde mig tidigare i år. Kunde öka antalet simmade meter utan paus med ytterligare 50 meter idag, och även efter det kändes det som att jag gott kunde ha fortsatt ett tag till vilket inte alls var känslan jag hade förra veckan. Var inte alls sådär superandfådd som jag tycker att jag blivit innan. Känns lovande! :)
 
Dagens pass började lite halvdant med att jag inte riktigt visste vad jag höll på med i knäböjen 😅 kändes liksom lite skevt alltihop. Men sen gick det bättre! Kände mig hyfsat stark i bänk och press och resten gick helt okej. Hade ätit dåligt kvällen innan och tränade som vanligt innan frukost så jag kunde inte förvänta mig stordåd :p
 
Räknar dubbla ridlektioner igår kväll som ett fullgott träningspass :p
Funderar på att vila idag, är så trött i kroppen, och kanske försöka köra mark och cable cross imorgon.
Eller idag om jag blir pigg helt plötsligt!
 
Här släpar träningen, men hade ett stegsnitt på 18.300 steg förraveckan. Jag är gräsand (roligare att säga än gräsänka 🦆) denna vecka, vilket är vecka 2/3 som gräsand. Det blir mycket promenader med hunden och passande på barnen. Har extremt mycket att göra på jobbet så hinner inte ens flexa för att kunna träna. Så det får bli3v med återhämtning, promenader och de övningar jag kan jobba med hemma. Negativa pushups, gummiband och hantlar. Behöver få upp styrkan och uthålligheten i axlarna, vilket är årets mål. Tror att vikterna släpper bara jag vågar lita på min styrka.
 
1E70C22B-4EAD-4D43-A8FE-964F9B57DDB2.jpeg


Dagens! Bänken kändes piss :laugh: men det blev gjort! Hade ett par till i tanken i maxsetet men det kändes smart att avsluta med (någotsånär) okej känsla. Kompletteringsövningarna kändes okej. Gör nu sidolyft med hisnande 4 kg i varje hand :angel: Har börjat hantelpressa i stället för att använda skivstången, lättare att ta två 9 kilohantlar än att lokalisera den enda 15 kg-stången och två småvikter mvh lat. Och det känns snällare mot axlarna. Plus att det är kul att sitta och titta på sina magnifika gAiNz i speglarna vid hantelraden :D
 
Visa bifogad fil 114486

Dagens! Bänken kändes piss :laugh: men det blev gjort! Hade ett par till i tanken i maxsetet men det kändes smart att avsluta med (någotsånär) okej känsla. Kompletteringsövningarna kändes okej. Gör nu sidolyft med hisnande 4 kg i varje hand :angel: Har börjat hantelpressa i stället för att använda skivstången, lättare att ta två 9 kilohantlar än att lokalisera den enda 15 kg-stången och två småvikter mvh lat. Och det känns snällare mot axlarna. Plus att det är kul att sitta och titta på sina magnifika gAiNz i speglarna vid hantelraden :D
Grymt jobbat! Kan relatera till sidolyften, jag försökte gå upp från 4 till 5kg förra gången jag gjorde dem och HEJ OCH HÅ vad tungt det var! En helt orimligt tung övning, men det beror väl antagligen på att den är så isolerad och att man egentligen bara kan använda en enda liten muskel för att göra den korrekt.

Ang axelpressen så är det ju så mycket bättre att göra med hantlar egentligen (om man inte är helt nybörjare dvs, lättare att tappa formen med hantlar), du bygger betydligt mer och mer allsidig styrka så än med en skivstång eftersom det krävs en del för att hålla hantlarna stilla och kontrollerade :)
 
Men wow! "105 som arbetsvikt", en annan kan bara drömma om att överhuvudtaget på något vis lyckas få upp 105 kg från marken EN GÅNG 😅 Hur coolt som helst ju! :bow:
Men tack 🤩

Marklyft är min paradgren, medan jag här är dödsimponerad av hur alla bänkar och kör pullups :bow:
Mest inspirerande tråden!
 
Styrketräning för överkroppen stod på mitt schema idag och jag har därmed uppfyllt mitt mål om att träna 10 pass i mars innan vi åker iväg på bröllopsresa (vilket vi drar iväg på imorgon kväll 😍). Jag kommer att träna en hel del när vi är iväg också, allt ifrån vandringar till surfing och yoga, men det kändes skönt att ligga bra till redan när vi åker eftersom det trots allt är drygt 4 veckor av min vanliga träningsrutin som försvinner och jag verkligen inte vill känna någon press på mig att träna, utan det ska helst gå av bara farten liksom.

Jag hade inte jättemycket tid idag eftersom det finns ungefär sjuttiotvå andra grejer jag behöver fixa med inför resan, men lite chins, face pulls, hantelpress, flyes och upprätt rodd hann jag med. Avslutade med maxtest armhävningar, mest för skojs skull, och lyckades med 13 stycken i rad. Mitt tidigare rekord var 11 tror jag, så det var ju trevligt! Nästa gång ska jag testa utan att ha tränat ett pass före och se vad jag kan uppnå då. Typ 20 st eller nått vore lite coolt att fixa...

Försökte att få med det på film men inser att jag har lite att jobba på där... Typ, som att få med hela kroppen och sånt :cautious: Ja ja, jag fick med överdelen i alla fall och det var egentligen den jag var mest intresserad av att se eftersom jag tidigare haft tendensen att låta armbågarna peka ut för mycket åt sidorna. Det blir ju lättare så :angel:


Jag ser att jag har en tendens att dippa ner överkroppen före resten av kroppen, framförallt när jag blir trött, men på det stora hela är jag ganska nöjd med hur det ser ut! Nästa gång ska jag försöka få med hela kroppen på film dock :D
 
Jag minns inte ens vad hälften av övningarna vi körde igår hette, men min kropp minns åtminstone att det var en himla massa varianter av knäböj med vikter. Och utfallssteg, herregud vad det darrade i rumpmusklerna sista vändan 😅 men jag inser också att jag fegar lite med vikter på överkroppsövningar, har rätt mycket krafter kvar där i slutet av passet. Tror jag är rädd att det ska bli för tungt och att jag inte ska orka. Så det blir läxa till mig själv nästa gång jag tränar med vikter!
 
Styrketräning för överkroppen stod på mitt schema idag och jag har därmed uppfyllt mitt mål om att träna 10 pass i mars innan vi åker iväg på bröllopsresa (vilket vi drar iväg på imorgon kväll 😍). Jag kommer att träna en hel del när vi är iväg också, allt ifrån vandringar till surfing och yoga, men det kändes skönt att ligga bra till redan när vi åker eftersom det trots allt är drygt 4 veckor av min vanliga träningsrutin som försvinner och jag verkligen inte vill känna någon press på mig att träna, utan det ska helst gå av bara farten liksom.

Jag hade inte jättemycket tid idag eftersom det finns ungefär sjuttiotvå andra grejer jag behöver fixa med inför resan, men lite chins, face pulls, hantelpress, flyes och upprätt rodd hann jag med. Avslutade med maxtest armhävningar, mest för skojs skull, och lyckades med 13 stycken i rad. Mitt tidigare rekord var 11 tror jag, så det var ju trevligt! Nästa gång ska jag testa utan att ha tränat ett pass före och se vad jag kan uppnå då. Typ 20 st eller nått vore lite coolt att fixa...

Försökte att få med det på film men inser att jag har lite att jobba på där... Typ, som att få med hela kroppen och sånt :cautious: Ja ja, jag fick med överdelen i alla fall och det var egentligen den jag var mest intresserad av att se eftersom jag tidigare haft tendensen att låta armbågarna peka ut för mycket åt sidorna. Det blir ju lättare så :angel:


Jag ser att jag har en tendens att dippa ner överkroppen före resten av kroppen, framförallt när jag blir trött, men på det stora hela är jag ganska nöjd med hur det ser ut! Nästa gång ska jag försöka få med hela kroppen på film dock :D
Jag som inte ens kan göra en enda tycker det ser extremt snyggt och starkt ut! 😍
 
Jag åkte på ett virus efter resa och har haft fortsatt krångel med nacken efter min lilla träff med medicinbollen. Det är dock klart att det bara är muskulärt och det är de djupa musklerna som går längs med ryggraden som bråkar. Fick laserbehandling igår och ska få en till om en vecka och det känns faktiskt skillnad.
Springa kan jag göra, förra veckan var det dösegt efter viruset men idag var jag uppe i normal fart, faktisk liiiite snabbare än jag brukar på intervallerna. Idag var det 1 - 1,5 - 2 - 2,5 - 3 - 2,5 - 2 - 1,5 - 1 Höll bra fart tom 3 min men tappade lite på 2,5 och 2 på sista varvet men tryckte till med mer fart på de två sista, så känner mig nöjd. Kul att se att löpningen utvecklas trots att jag bara kör ett löppass i veckan.
 
Jag som inte ens kan göra en enda tycker det ser extremt snyggt och starkt ut! 😍
Tack :o Ska dock inflika att armhävningar alltid varit "min grej", även när jag var yngre och inte (styrke)tränade kunde jag göra ett par stycken med lätthet. Verkar som att min kropp helt enkelt har lätt att hitta rätt muskelkontakt just när det kommer till den övningen :)
 
Häromdagen fick jag massage för första gången på länge. Gick till pvs massör för första gången. Jag var orolig för att min rygg ska börja konstra pga en muskelbristning jag fick för snart 2 år sen, men hon sa att den knappt kändes och att jag hade en stark, bra rygg och att det märks att jag tränar :). Kändes bra att höra! Jag har också varit orolig över hemma-massage, har fått för mig att man kan skada varann om man inte vet riktigt hur man gör, men hon sa att det bara var att tuta och köra, så det var lugnande. Provade även "koppor", det var skönt :).
Tyckte det passade in här :).

Och igår kväll åkte vi skidor, jag ville inte ta i 120% utan ta det rätt lugnt. Tog rygg på pv och tog i lite mer än jag tänkt för att kunna hålla hans rygg, men behövde inte ta i fullt. Gött!
 
Grymt jobbat! Kan relatera till sidolyften, jag försökte gå upp från 4 till 5kg förra gången jag gjorde dem och HEJ OCH HÅ vad tungt det var! En helt orimligt tung övning, men det beror väl antagligen på att den är så isolerad och att man egentligen bara kan använda en enda liten muskel för att göra den korrekt.

Ang axelpressen så är det ju så mycket bättre att göra med hantlar egentligen (om man inte är helt nybörjare dvs, lättare att tappa formen med hantlar), du bygger betydligt mer och mer allsidig styrka så än med en skivstång eftersom det krävs en del för att hålla hantlarna stilla och kontrollerade :)
Tack :D Ja det är sjukt vad tungt det är! För mig personligen är det en rätt bra övning för egot också, att tvingas droppa och inte bry mig om vikten :angel:
Men vad bra! Det visste jag inte! Skönt att ha en vetenskaplig anledning också utöver lathet och hybris :laugh:
 
274581E0-3D98-491C-AAC8-4C81DAEB0A2D.jpeg


Dagens! Tacksam att böjen känns fortsatt stabil när bänk och mark är lynniga :p Eventuellt hjälpte det att jag tryckte en godispåse på jobbet i natt och åt makaroner som badade i smör och salt typ två timmar innan passet :D Fanns mer i benen men jag kände att blodtrycket började bli lite opålitligt kring tionde repetitonen så jag är ohyggligt nöjd med en tolva i maxsetet. Nästa vecka består av fyror på 85% och jag är lite skraj ärligt talat :laugh: Men taggad!
 
Idag körde jag sista passet i programmet på styrkelabbet jag följt med vissa ändringar. Inte helt optimalt pass då ettåringen ständigt var runt mina fötter. Men hellre en modifierad träning än ingen alls :D
 

Bifogade filer

  • Surviving Zombies_ Week 6, Workout 3.jpg
    Surviving Zombies_ Week 6, Workout 3.jpg
    63 KB · Visningar: 8

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 551
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 359
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 797
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 483
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp