Tvångsmedel i föreningen?

Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Och som svar på ditt "schema", det finns ju en helg där du de facto kan hjälpa till, där kan du ju göra det.

Javisst, men det var mig du citerade, därför jag tog åt mig personligen?

Och ja, den dagen är jag ledig, så där kan jag hjälpa till. Men oftast, när det är 'funktionärskrav' (vilken min förening inte har som sagt), så räcker inte en gång/år, eller en gång/halvår. Utan ofta när de har funktionärskrav så är det betydligt mer, och därför har jag t ex ingen nytta av 'stora klubbens' klubbtävlingar.

Skicka ngn ersättare skulle jag gärna göra, om jag hade någon. Men det finns ingen, om jag inte med hot om våld ska tvinga mamma (som är helt ointresserad, och redan trots det drar stort lass ang mina hästar, tack vare nämnda jobb, hon som sköter dem när jag jobbar nätter t ex)
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

På klubbtävlingsnivå existerar allt ;)

Det finns mig veterligen ingen 3-kamp via SvRF heller, och inte heller Paketjakt.

(Vad reining kür är i realiteten har jag ingen aning om, det förekom dock förra året med, men rent gissningsmässigt är det exakt vad det låter som, alt reining till musik. Fråga inte mig dock, inte min disciplin =))

Reining går här i sverige alltid till musik, kan vara nån knepig variant på Freestyle Reining som går till egenutvald musik och ekipaget utklätt till valfri figur. Maskeradreining om man vill förenkla det.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Reining går här i sverige alltid till musik, kan vara nån knepig variant på Freestyle Reining som går till egenutvald musik och ekipaget utklätt till valfri figur. Maskeradreining om man vill förenkla det.

Aha, okej. Då skulle jag tro 'kür'-delen är att de fåt 'deigna' programmet själv?

Musikdelen tänkte jag mest på eftersom de haft en massa träningar där de ridit till musik, men är det alltid musik så var det inte bara det då.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Ursäkta mig Alexandra, om jag till synes riktat in mig på dig. Kan bero på att du är så konkret i ditt sätt att beskriva din tillvaro(inlägg35), det blir så mycket lättare att bemöta än allmänt missnöje spritt i rymden.
Egentligen är nog måltavlan de diffust missnöjda som inte riktar sin kritik mot den eller de som är de rättmätiga mottagarna.

Du beskriver fint den lilla klubb som du är medlem i och jag känner igen mig till 100%. Det är en verklighet. Det finns flera. Jag skulle direkt säga nej om någon skulle komma på den befängda idéen att fråga mig om jag skulle kunna tänka mig att vara styrelseledamot i en stor klubb med kanske en ridskola till och med. Jag skulle aldrig våga. Risken att bli måltavla för oinsatta människors spott och spe skulle få mig att backa omedelbart.
Idéellt arbete ska var roligt, lärorikt och i goda vänners lag.
Det är så jag har det nu.
Tack Grängesberg för din fint bugande gubbe, gör mig glad.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Ursäkta mig Alexandra, om jag till synes riktat in mig på dig. Kan bero på att du är så konkret i ditt sätt att beskriva din tillvaro(inlägg35), det blir så mycket lättare att bemöta än allmänt missnöje spritt i rymden.
Egentligen är nog måltavlan de diffust missnöjda som inte riktar sin kritik mot den eller de som är de rättmätiga mottagarna.

Du beskriver fint den lilla klubb som du är medlem i och jag känner igen mig till 100%. Det är en verklighet. Det finns flera. Jag skulle direkt säga nej om någon skulle komma på den befängda idéen att fråga mig om jag skulle kunna tänka mig att vara styrelseledamot i en stor klubb med kanske en ridskola till och med. Jag skulle aldrig våga. Risken att bli måltavla för oinsatta människors spott och spe skulle få mig att backa omedelbart.
Idéellt arbete ska var roligt, lärorikt och i goda vänners lag.
Det är så jag har det nu.
Tack Grängesberg för din fint bugande gubbe, gör mig glad.

Ingen fara. Jag håller ju med de som anser att medlemmarna måste hjälpa till. Och jag vill klubben ska vara kvar, och är fullt införstådd med att det inte går utan ideellt arbete. Kruxet för min del är att kunna bidra med det, tack vare jobbet (som påverkar en hel massa annat med, jag missar träningar, tävlingar och dylikt med, det påverkar ju givetvis inte bara när det är något 'arbetsamt' på G).

Men vill mest visa att de inte bara finns de som inte VILL hjälpa till (för de finns, i alla föreningar), utan de som inte kan/har svårt också. Men frågeställningen är ju eg likadan oavsett grupp - hur gör man 'med' dem? Och där ser jag ingen annan lösning än att ge ett ekonomiskt alternativ. Straffkommendering fungerar kanske på 'vill inte'-gruppen, men skjuter den andra gruppen i foten.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Med tanke på var du bor så misstänker starkt att vet jag vilken klubb det gäller.

Jag sitter i styrelsen i den föreningen och tycker du har vridit till det en del.

För det första: Arbetsplikten gäller 4 pass per år, dvs 4 halvdagar. Man kan själv skriva upp sig på vilka tävlingar, tider osv man vill samt önska vad man vill göra (stå i cafeterian, vara på banan, ringmaster osv). Gör man inte det blir man uppsatt på "restplatser". Det är fritt fram att byta som man vill, men man tar naturligtvis själv kontakt med den man vill byta med. Får man förhinder finns det en arbetspool bestående till största delen av US som man kan "hyra in" för 250,- per pass. Uteblir man helt utan att meddela sig kostar detta 500,- eftersom det medför extraarbete för den som är funktionärsansvarig (rätt som det är saknas det en ringmaster, tex).

Tävlingsintäckterna utgör grunden till hela ridskoleverksamheten, som under 2007 gick back runt 250 000 kr (!!), pengar som fick tas från tävlingarna som till största del anordnas av privatryttare. Därför är det självklart att även ridskolebarn/föräldrar ska hjälpa till att hålla tävlingarna (Barn ubder 13 år får inte vistas på en tävlingsplats utan målsmans sällskap). Underhållet av anläggningen är inte heller direkt billigt, intäckter för ridhuskort räcker inte på långa vägar. Då är det väl inte heller mer än rätt att alla som nyttja anläggningen är med och "betalar hyran" genom att hjälpa till, oavsett om man själv är tävlingsintresserad eller ej?

Som funktionär har man fri mat i cafeterian under sitt/sina pass. Vi har alltid en funktionärsansvarig som ser till att alla får regelbundna pauser, fika om det behövs osv. Om det inte fungerat när du varit med är bara att beklaga, tävlingen kanske var underbemannad?

Att samma människor håller i tävlingarna år efter år beror till allra största del på en sak: ingen annan vill eller bryr sig om det. Så enkelt är det. Det har länge annonserats efter fler intresserade men utan framgång.

Vi har under 2008 8 tävlingshelger under hela året och de är mellan maj och september, det kallar inte jag var och varannan helg året om.

Vi är en liten förening med ca 150 medlemmar och är oerhört populära som arrangörer. Vi har den här helgen (1-4 maj) hopptävlingar för stor häst, från början var tanken att ha unghästar på fredagen, lokal avd a på lördagen och regional avd a på söndagen. Pga det stora antalet anmälda (totalt över 1000!!!) innan anmälan fick stängas (långt före anm.tidens utgång) fick vi även ha unghästtävling på torsdagen. Det är inte möjligt för en klick på 15-20 pers att genomföra denna helg själva!! Och om denna lilla klick tröttnar (vilket den håller på att göra), vem ska då arrangera tävlingar? Och om ingen arrangerar tävlingar, hur ska ridskolan finnansieras? Vem ska betala den nya ridhusbotten?

Vi ser arbetsplikten som en sista utväg. Den är inte bara till för att få hjälp på tävlingarna, utan också mycket för att skapa gemenskap mellan privatryttare och ridskoleelever. Det har visat sig att många inte ens kände till att det anordnades tävlingar hos oss, då är det också klart att de inte har varit med och hjälpt till.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Aha, okej. Då skulle jag tro 'kür'-delen är att de fåt 'deigna' programmet själv?

Musikdelen tänkte jag mest på eftersom de haft en massa träningar där de ridit till musik, men är det alltid musik så var det inte bara det då.

Aha, då är jag med..... :D
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara funktionärer på tävlingar. Det sätts upp scheman och de som inte kan får byta med varandra alt köpa sig fria. Dyker man inte upp så beläggs man med böter på ett antal hundralappar.

Nu är jag en f d medlem men min första tanke var; vilken tur att jag inte är medlem längre för annars hade jag varit tvungen att gå ur på en gång! I mitt fall ligger det till så här; jag var betalande medlem enbart för att kunna nyttja ridhus vintertid, tävlar inte och kommer ej heller att göra det, är helt ointresserad av tävlingsbiten. Tränar för egen tränare på annan ort och använde alltså endast ridhuset för fri ridning. Jag tyckte det var värt att betala den gällande medlemsavgiften och anläggningskort för att nyttja banorna.

De fasta träningar som arrangeras på föreningen har i många år ockuperats av samma människor och nu har det övergått till att deras barn ockuperar platserna. En liten klick människor som håller på sitt och styr och ställer i föreningen kort sagt. Det är också dessa som är engagerade i tävlingarna. Jag har ställt upp som funktionär två gånger men efter att inte ens ha fått en kopp kaffe, blivit avlöst som utlovats, eller ett trevligt bemötande så bestämde jag mig för att inte ställa upp fler gånger. Varför ska jag som icke tävlande ställa upp på min fritid som funktionär, måla deras hinder etc etc? Varför ska jag vara medlem i en klubb, betala en avgift för att sedan sättas i tvångsarbete och bötfällas om jag inte hinner/kan deltaga? Varför ska t ex en mamma vars barn börjat rida lektioner dessutom tvingas engagera sig som tävlingsfunktionär - de är ju kanske enbart medlemmar av den anledningen att man måste vara medlem för att få gå en termin på ridskolan?

Hur tänker man egentligen när man inför sådana regler? Borde man inte fråga sig VARFÖR medlemmar utanför den innersta kretsen inte ställer upp självmant, inte känner sig delaktiga?
Jag kan förstå klubbar som sätter upp system som bygger på någon form av morot - ex vis reducerade avgifter om man ställer upp som funktionär eller liknande. Ett sånt system känns inbjudande och positivt.

Vad tänker ni kring det här? Hur har ni gjort på er ridklubb?

Så får man givetvis inte göra om det inte står i klubbens stadgar och är ett villkorat kontrakt när man löser medlemsskap. Fullständigt absurt. För att inte tala om så fullständigt korkat då man säkerligen kommer att bli av med betalande medlemmar.

I min klubb bjuds det på läger/träning om man ställer upp som funktionär. Det är då en överenskommelse man går in i om man är med på läger/träningen.

Hälsning Maja
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jeeves;10564385 Vad tänker ni kring det här? Hur har ni gjort på er ridklubb?[/QUOTE skrev:
Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker att det du beskriver är helt vansinnigt.
Den föreningen kommer att tappa medlemmar i massor.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag har aldrig sagt att jag inte vill betala - sätt rätt avgift från början så att jag kan ta ställning till om jag har råd att vara med eller ej. Vill sedan någon hjälpa till med praktiskt arbete och på så sätt få reducerade avgifter för att detta passar dem bättre så har jag inget emot detta.

Att i efterhand sätta ut scheman samt ett tvång att följa dessa, plus böter om man inte gör detta det tycker jag knappast är någon demokrati.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag kan bara säga att det är ganska många med mig som inte känner sig välkomna på klubben ö h t och som reagerar på att den enda gången man blir kontaktad eller är välkommen att delta i något det är när det behövs funktionärer.

Ni missar ngt viktigt här; LÅNGT ifrån alla medlemmar i föreningen är tävlingsintresserade. Som du själv påpekar; det är en relativt liten klubb - varför då ta på sig dessa enorma arrangemang utan att egentligen ha kapacitet för dessa? Borde man inte se över hur administrationen och utbildningen av funktionärer borde göras så att inte panik uppstår? Ni kommer ALDRIG att få förståelse, sammanhållning och sympati så länge ni behandlar era medlemmar som ni gör och garanterat kommer ni att förlora många både nu medlemmar och potentiella sådana.

Om ridskolan går back så kanske man borde fundera på hur avgifterna ser ut i förhållande till andra klubbar? Borde de kanske höjas? Borde man ut och aktivt söka sponsorer? Ska man satsa mer på öppenhet, marknadsföring kanske? Det finns ganska många större företagare i vår kommun men man ser väldigt få skyltar uppsatta? Har man satsat tillräckligt på de bitarna? OM det nu verkligen är så att ridskolan är en sån "black om foten" för er andra, viktiga tävlingsintresserade.

Jag är som sagt inte personligt drabbad och kommer inte att bli eftersom jag inte längre är medlem men tycker ändå att jag vill belysa ämnet eftersom jag råkade se informationen på er hemsida för ett tag sedan. Jag tror nämligen att problemet finns lite här och där i landet. Det verkar ju också finnas en hel del klubbar med en helt annan inställning till sina medlemmar och som har lyckats lösa detta på ett betydligt trevligare och effektivare sätt.
Det är SYND att klubben här hemma har fastnat i hjulspåren och fortfarande inte verkar inse att en förening inte är till för en liten klick människor utan för alla medlemmar, ridskolan är ju dessutom navet i föreningen tycker jag personligen, bidrag från kommuner ges ju vad jag förstår med förbehållet att det ska komma kommuninvånarna till gagn?

Tänk en gång till säger jag för jag tror att det kommer surt efter ett sånt här beslut även om det kortsiktigt möjligen löser era problem. Lite självkritik är inte fel.

Fundera också när du ändå håller på gällande de kurser som erbjuds och titta ett antal år tillbaka i tiden vilka deltagare som funnits på listorna och om det kan anses som seriöst när kurserna år efter år är fyllda med samma ekipage på samma nivåer. Ni måste förstå att motivationen sjunker i takt med det som erbjuds för medlemsavgift och ridhuskort.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Du missar en viktig bit; ALLA medlemmar i en klubb är inte med där för att delta i tävlingar. Det verkar många aktiva ha svårt att förstå.
När man är ute och "raggar" medlemmar så tycker jag att man klart och tydligt i såna fall ska tala om detta; inge icke tävlande ekipage är välkomna som medlemmar hos oss.

Själv är jag absolut en träningsfantast, är gärna med på kurser och utbildningar vare sig det är på Flyinge eller på en liten klubb där det finns någon duktig instruktör, tränare eller föreläsare. Tävling däremot är helt ointressant för min del och är det då så att min medlemsavgift inte täcker det som klubben behöver utan att de också behöver min arbetskraft så vill jag bli informerad om det INNAN jag betalar min avgift annars hade jag känt mig lurad och dessutom illa till mods av att bli ansedd som en latmask som inte ställer upp för de viktigaste medlemmarna - de tävlande.

Och hur ligger det till egentligen med föreningar som vad jag förstått uppbär bidrag av t ex kommunen - ställs det inga krav på att föreningen ska vara öppen för alla eller att den inte enbart får vara t ex tävlingsinriktad? Jag ställer frågan, säger inte att det ÄR så.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Du missar en viktig bit; ALLA medlemmar i en klubb är inte med där för att delta i tävlingar. Det verkar många aktiva ha svårt att förstå.

Jovisst förstår jag dina tankar och åsikter, för att en förening ska kunna profilera sig samt även kunna driva runt hela hjulet kan tävlingsverksamhet vara nödvändig för att finansiera även andra delar av föreningens verksamhet.
Så kan det bli att tävlande ekipage ställer upp och hjälper till i verksamhet som inte är i tävlingsanda, vad jag säger. Är man medlem i en förening, så faller ansvaret lika mycket på medlemmen oavsett vilket arrangemang vi pratar om.

Jag utgår i från att du vill ha något av denna förening, min fråga är då vad kan du bidra med tillbaka till samma förening än enbart medlemsavgiften?
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Det finns ju också en hel del medlemmar som inte själva är aktiva ridande, men som betalar medlemsavgift för att stödja klubben eller kanske för att familjemedlemmar rider.

De medlemsavgifterna (och medlemmarna) kanske man tappar om man kräver att ALLA medlemmar måste hjälpa till som funktionärer vid tävlingar.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag förstår dig verkligen och undrar nog om man inte kanske skulle dela upp klubbar efter intresse? Vi som är totalt ointresserade av tävlingar men däremot av träning kanske skulle bilda egna klubbar och hyra in oss på ridanläggningarna? Så kan tävlingsklubbarna sköta sitt själva. Då skulle det ju inte heller bli något problem med funktionärer som berör oss som aldrig deltar i några tävlingar. I framtiden tror jag bredden inom hästvärlden kommer att öka, och fler och fler kommer att syssla med andra saker än tävling i hopp och dressyr och körning.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Ja, antingen det eller så kanske en annan typ av medlemskap, med dyrare avgift om man så vill för att man endast är en betalande medlem utan funktionärskrav?

Annars lär det väl bli så att föreningarna får färre medlemmar och fler söker sig till de många privata ridhus som ploppar upp lite här och där. Man har ju ofta en betydligt bättre tillgång till ridhuset på de privata anläggningarna. Just nu är jag lite dubbelbetalande, en klubb för att ha banor att göra "hemläxan" på ( ligger närmare hemma ) och ett privat ridhus för träningar med egen tränare och det känns rätt bra. Jag betalar faktiskt mindre för tillgång till dessa två ridhus än vad det hade kostat mig att vara med i hemmaklubben, som har sämre tillgång, sämre ridhus och nu arbetsplikt.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag skulle absolut inte ha tid att hjälpa till på tävlingar!
har 3 hästar att ta hand om och tävlar själv nästan hela tävlingsäsongen.

Det där tycker jag är ett knepigt resonemang.
För att din klubb skall ha rätt att ställa ut licens så måste de anordna tävling, då tycker åtminstone jag att den som tävlar för klubben också skall vara med och hjälpa till på tävlingar.

Nu mer allmänt:

Om det inte fanns funktionärer på tävlingar så skulle det antingen inte bli några tävlingar alls eller så skulle det bli "proffs" arrangörer som ambulerar runt och tar bra betalt, dvs det blir mycket dyrare att tävla.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag kan kanske tillägga då att OM jag hade tävlat så hade jag däremot sett det som en självklarhet att ställa upp som funktionär.

Sen tycker jag i o f sig att idéen om professionella funktionärer på större tävlingar inte är alls fel. Själv var jag funktionär vid ett par tillfällen utan att ha en enda susning om hur någonting gick till, det kändes inte alls bra. Blev lovad visning men den uteblev, liksom avlösning och fika...
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Det du beskriver när du var funktionär i din klubb får faktiskt stå för den klubben, det är inte legio.
Många är de klubbar som till fullo inser sina funktionärers värde. Fika o mat, subventionerat utbud, stor och uttryckt tacksamhet.
Rena tävlingsklubbar är ovanligt. De flesta har ett mer eller mindre brett utbud av aktiviteter för att attrahera många olika sorters klubbmedlemmar och de på landsbygden har ofta en stark lokal förankring. Det går liksom inte att byta till en annan klubb, för den finns inte här där jag bor.
Jag tror och anser att det är viktigt att klubben tydligt uttrycker sin policy när det gäller sin verksamhet och vilka som är målgruppen och hur man avser att dra in pengar.
Enbart medlemsavgifterna kan aldrig komma upp i den storleken att man kan erbjuda ett attraktivt utbud och täcka kostnaderna för det medlemmmarna vill göra.
Har man däremot några tävlingar om året så kan det fungera som intäktskälla för att finansiera övrig verksamhet.
Var du eller jag som medlemmar i våra respektive klubbar befinner oss, är mer ett personligt ställningstagande.
Själv tävlar jag inte, har inga ambitioner, jag blir glad av att se andra glada.
Det har liksom blivit en del av mig att ordna för andra.
Mitt hästeri är avel, styrelsearbete, vedkörning och skogsluffning.
 

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 922
Senast: 0therwise
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 574
Hästmänniskan Klubben jag är medlem i har nyss beslutat att alla som har löst avgift för att använda manegen måste ställa upp som funktionär på minst...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ryver
·
Hästmänniskan Jag är ordförande för en lite ideell förening utan ridskoleverksamhet och det enda klubben äger är en halvdan ridplan som vi jobbat hårt...
2
Svar
26
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp