Tvångsmedel i föreningen?

Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Ridskolan här, den klubben har exakt samma på sina klubbtävlingar. Du måste vara funktionär för att få starta. För mig innebär det att jag byter klubb. Jag åker ensam och tävlar, jag har ingen större möjlighet att 'funktionära' också, om inte hästen ska stå extratid på släpet i väntan på att jag sköter funktionärssysslorna.

Dessutom vill jag koncentrera på tävlandet och inget annat när jag tävlar.

Lilla hemmaklubben tvingar ingen, men är liksom alla klubbar beroende av att medlemmar och medlemmars familjer ställer upp som funktionärer. Det klagas dock inte på de som inte är funktionärer, och det tvingas ingen. Däremot så om man är funktionär så får man poäng, mest funktionärspoäng på ett år vinner pris, och det lottas ut priser bland alla funktionärer. Funktionärer bjuds alltid på fri dryck och fri 'mat' (mat = varma mackor eller varm korv).

Jag har suttit som domarsekreterare ett par ggr. Tyvärr blir det knepigt för jag vill ju tävla alla tävlingar jag kan, de jag inte kan tävla jobbar jag. Så blir ont om funktionärande. Förra året satt jag ju med halt häst, och skriva protokoll för klassen jag skulle startat var väl inte det roligaste, men jag vill ju att klubben ska finnas kvar och fortsätta anordna tävlingar.

Jag tycker det är jättesvårt, jag förstår såväl att de måste ha in funktionärer, och för många på klubbtävlingsnivå resonerar precis som jag. Men utan funktionärer ingen tävling, och det järngäng som drar runt det hela tävling efter tävling nu ska ju inte behöva dra hela lasset.

JAG skulle utan problem kunna tänka mig att betala förhöjd startavgift på klubbtävlingar för att kompensera att jag inte är funktionär, så kanske fler skulle motiveras att vara det om den förhöjda avgiften gick till de som är funktionär, och man kunde få ner sin egen avgift genom att vara funktionär OM man vill?
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag har tyvärr sällan sett en väl fungerande förening där det är rotation på styrelsemedlemmar och ordförande, som jag tycker att det bör vara. På många klubbar kan samma ordförande och andra nyckelpersoner ha suttit i 10-20 år! De kallar sig eldsjälar men i själva verket är de bromsklossar i verksamheten. En riktig eldsjäl ska främja verksamheten och vill se utveckling samt skapar sammanhållning.

Vilket i sig är totalt likgiltigt, eftersom medlemmarna uttrycker önskemålen och styrelsen är endast ett verktyg till förverkligandet.
Man anar inte hur fel man har, när man anser att styrelsen är den som ska främja verksamheten och utvecklingen när det i själva verket är medlemmarna själva som ska stå för den biten.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jo visst, men det förutsätter ju att medlemmarna släpps in och har någon talan...
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jo visst, men det förutsätter ju att medlemmarna släpps in och har någon talan...

Men visst gör man det, styrelsen skulle inte behövas om de inte hade sina medlemmar. Vad menar du med släppas in, föreningar har möten och dessa är öppna för alla medlemmar i föreningen. Det är här som ideer skall väckas, man kan även tipsa, komma med ideer samt faktiskt även kräva av styrelsen. Om de inte lyssnar, då är det ni medlemmar som väljer ny styrelsen. Tro inte att en ordförande sitter där bara för att denne vill, avsätter medlemmarna den personen och väljer en annan så är det enligt medlemmarnas vilja. Styrelsenposterna tillsätter medlemmar genom val, blir samma person kvar på posten år ut och år in så förmodar man att detta måste vara medlemmarnas vilja samt personens välvilja att sitta kvar.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

:bow::bow::bow::bow:

Så sant, så.

Mycket av funktionärsarbetet görs kortare eller längre tid innan själva tävlingsdagen.
Arbetsuppgifter; Skaffa funktionärer, inköp av diverse grejer, boka domare, banbyggare, veterinärer, måla hinder, utsmyckning. Ta emot anmälningar och massor av annat pappersarbete.
Sysslar man med något av ovanstående, så får man koncentrera sig på sitt tävlande på tävlingsdagen.

Eller anorda Hubertusjakter, spännande föredrag, lattjolajbantävlingar, skrapa ihop ett gäng män och sätta ihop en gubbkadrilj, eller en ridorientering, långritt, programmridning, studiebesök.
Sånt vill några i varje klubb delta i och då måste några ta tag i stafettpinnen och jobba vidare. Nästa arrangemang, driver några andra.

En Ryttarförening är ett enda stort VI-tillsammans. Annars blir det som du Jeeves uttrycker. Några bildar klick och andra vill bara tävla eller träna på klubbens anläggning.
Föreningslivet är en grundutbildning i demokrati:love:
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Nu har jag bara skummat tråden.

I min gamla klubb har de löst de så från i år att alla som löst licens blir uppsatta på funktionärsuppgifter. Detta tycker jag är helt rätt! Är själv en som har jobbat mkycket och på i princip alla tävlingar oavsett om jag har tävlat själv eller ej.
Är så less på den här "jag har inte tid/lust/ork inställningen" som verkar finnas hos vissa i den här tråden. Hur ska man kunna ha tävlingar om ingen hjälper till?

Löser man bara medlemsavgift och anläggingskort har vi inga funk. krav även om man självklart är välkommen att hjälpa till!

Alltså licens=krav på funkt. uppg. ingen licens=inget funkt. krav.

I nya klubben har vi i princip samma system förutom att här har det inte med licensen att göra, utan här är det så att använder man TS tid så kommer det med en del sysslor. Vilket jag också tycker är hlet rätt.
(Vi har viss tid i ridhuset avsatt för tävlingssektionens ryttare då vi enbart får rida. Typ. träning för veckotränare/månadstränare samt självständig hopptid)
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Men problemet i tråden var väl inte (från början iallafall) att ingen orkar hjälpa till, utan att man förväntas hjälpa till trots att man inte får samma rätt till att utnyttja anläggningen som andra? Iallafall var det så för mig, jag fick ingen möjlighet att träna (och då ej heller kunna tävla) eller utnyttja ridhuset, men det förväntades ändå att jag skulle hjälpa till vid tävlingarna efterssom de som tränade och tävlade inte hade tid... Det är det resonemanget jag inte förstår...

Därför borde de förväntade arbetsinsatserna stå i proportion till den möjlighet man har att utnyttja anläggningen, eller att arbete premieras med lägre avgifter... Min åsikt iallafall:laugh:
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

På vår klubb har vi valt bort allt tvång till deltagande. Man har möjligheten att delta vid ett par tillfällen vid arbetsdagar eller tävlingar under terminen. Man kan även utföra annat ideellt arbete som man väljer själv, t ex betesputsa, trimma runt hagar mm (föreningen måste sjävklart ha nytta av det) Om man väljer att ej göra något av detta så får man istället betala en summa pengar.

Är man funktionär vid tävlingar, eller är med på en arbetsdag så är det självklart fika och trevlig samvaro. Det är ju grunden till att föreningen finns, att vi har kul!

Nu verkar det inte vara så i ditt fall, men baksidan av det ideella arbetet är att många tror att de ska få så mycket gratis. Det kostar ju en del att hålla igång en anläggning, och det retar mig ganska mycket när folk tror att de ska komma runt det. Just tävlingar brukar vara en väldigt bra intäktsform.

I din förening kan jag tänka mig att det finns en skara som vill slippa ifrån den administration som behövs för att få frivilliga att ställa upp. Det är ett digert arbete många gånger, därav tvånget kan jag tänka mig. Sen att bara vissa får fördelar, det är väldigt tråkigt och i och med det kan jag förstå att du inte vill engagera dig i föreningen.

Som medlem borde du definitivt säga din mening till styrelsen, du kanske har fler med dig än vad du tror? Du skulle också kunna fråga om kanske just du skulle kunna få göra något annat arbete, med sarg eller dylikt, som föreningen har nytta utav, istället för att vara funktionär på tävling?
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag citerar mig själv;

Löser man bara medlemsavgift och anläggingskort har vi inga funk. krav även om man självklart är välkommen att hjälpa till!

Vilket jag också tycker är helt rätt. Men jag tycker att det är ngr. personer i tråden som har löst licens som klagar över att de också förväntas ställa upp och hjälpa till. Det var väl mest det jag opponerade mig emot.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Oj då! Det var rent ut sagt ett jäkla system! :(

I vår klubb gör man så här:

Man betalar en medlemsavgift som är 300 kr om året för juniorer (upp t om 19 år) och 500 kr för vuxen.

Sen får man ett stämpelkort där man vid årets slut ska ha fått ihop 8 st stämplar.

Stämplarna får man genom att hjälpa till på tävlingar - man får 1 stämpel per halvdag man hjälper till och 2 stämplar för en hel dag.

Man kan även få stämplar för städ/fixardagar.

Det finns gott om tävlingar under året - dressyr, hopp eller körtävlingar så man kan välja och vraka vilka tävlingar som passar en bäst.

Om man uppfyller kravet på 8 stämplar så har vi 3 inomhusbanor, en gräsbana, två stora grusbanor samt körhinder till förfogande! :banana:

Man får ta dit egen tränare om man vill och det finns gott om plats så man behöver aldrig trängas.

tillägg: glömde säga att om man inte får ihop 8 stämplar så får man "böta" en viss summa per stämpel som fattas.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

För att ridsporten ska kunna överleva.

Alla andra klubbar fungerar på detta visset, fotbolsklubbar, hockey, pingisklubbar.

Så länge du inte vill betala vad det kostar att driva en anläggning med att betala vad det egentligen kostar att driva en anläggning och verksamhet av typ ridhus, stall osv så måste medlämmar ställa upp och utföra gratisarbete.

Du har valet och betala en straffavgift om du inte vill vara med och hjälpa den föreningen som du varit med i. Är man med i en förening så är man med i hela föreningen även om man bara vill rida i ridhuset.

Undrar vad den lilla klicken tycker om de som kommer och rider i ridhuset de antagligen har kämpat mycket för att få och hålla igång som inte vill vara med och hjälpa till och inte heller betala det korrekta priset.

Att angagera människor i en klubb på detta sättet är ett måste idag för att få den att fungera.

Tyvärr är vi hästmänniskor dåliga på att ställa krav på delaktighet från medlemmar och det leder till att vi inte utväcklas och kan göra saker på samma sätt som andra idrottsklubbar kan. Istället får folk arbeta underbetalt och alldeles för mycket och ridskolor och klubbar kämmpar för att hålla huvudet över vattnet..
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Med tanke på var du bor så misstänker starkt att vet jag vilken klubb det gäller.

Jag sitter i styrelsen i den föreningen och tycker du har vridit till det en del.

För det första: Arbetsplikten gäller 4 pass per år, dvs 4 halvdagar. Man kan själv skriva upp sig på vilka tävlingar, tider osv man vill samt önska vad man vill göra (stå i cafeterian, vara på banan, ringmaster osv). Gör man inte det blir man uppsatt på "restplatser". Det är fritt fram att byta som man vill, men man tar naturligtvis själv kontakt med den man vill byta med. Får man förhinder finns det en arbetspool bestående till största delen av US som man kan "hyra in" för 250,- per pass. Uteblir man helt utan att meddela sig kostar detta 500,- eftersom det medför extraarbete för den som är funktionärsansvarig (rätt som det är saknas det en ringmaster, tex).

Tävlingsintäckterna utgör grunden till hela ridskoleverksamheten, som under 2007 gick back runt 250 000 kr (!!), pengar som fick tas från tävlingarna som till största del anordnas av privatryttare. Därför är det självklart att även ridskolebarn/föräldrar ska hjälpa till att hålla tävlingarna (Barn ubder 13 år får inte vistas på en tävlingsplats utan målsmans sällskap). Underhållet av anläggningen är inte heller direkt billigt, intäckter för ridhuskort räcker inte på långa vägar. Då är det väl inte heller mer än rätt att alla som nyttja anläggningen är med och "betalar hyran" genom att hjälpa till, oavsett om man själv är tävlingsintresserad eller ej?

Som funktionär har man fri mat i cafeterian under sitt/sina pass. Vi har alltid en funktionärsansvarig som ser till att alla får regelbundna pauser, fika om det behövs osv. Om det inte fungerat när du varit med är bara att beklaga, tävlingen kanske var underbemannad?

Att samma människor håller i tävlingarna år efter år beror till allra största del på en sak: ingen annan vill eller bryr sig om det. Så enkelt är det. Det har länge annonserats efter fler intresserade men utan framgång.

Vi har under 2008 8 tävlingshelger under hela året och de är mellan maj och september, det kallar inte jag var och varannan helg året om.

Vi är en liten förening med ca 150 medlemmar och är oerhört populära som arrangörer. Vi har den här helgen (1-4 maj) hopptävlingar för stor häst, från början var tanken att ha unghästar på fredagen, lokal avd a på lördagen och regional avd a på söndagen. Pga det stora antalet anmälda (totalt över 1000!!!) innan anmälan fick stängas (långt före anm.tidens utgång) fick vi även ha unghästtävling på torsdagen. Det är inte möjligt för en klick på 15-20 pers att genomföra denna helg själva!! Och om denna lilla klick tröttnar (vilket den håller på att göra), vem ska då arrangera tävlingar? Och om ingen arrangerar tävlingar, hur ska ridskolan finnansieras? Vem ska betala den nya ridhusbotten?

Vi ser arbetsplikten som en sista utväg. Den är inte bara till för att få hjälp på tävlingarna, utan också mycket för att skapa gemenskap mellan privatryttare och ridskoleelever. Det har visat sig att många inte ens kände till att det anordnades tävlingar hos oss, då är det också klart att de inte har varit med och hjälpt till.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

För mig innebär det att jag byter klubb. Jag åker ensam och tävlar, jag har ingen större möjlighet att 'funktionära' också, om inte hästen ska stå extratid på släpet i väntan på att jag sköter funktionärssysslorna.



Dessutom vill jag koncentrera på tävlandet och inget annat när jag tävlar.

Det är just så som en hel del resonerar, de vill mycket gärna tävla, men inte hjälpa till att ordna så att en tävling kan genomföras! Mycket dålig stil anser jag.

Självklart så kan det vara svårt att vara funktionär när man själv tävlar.

Men man tävlar väl kanske inte alltid?
Inte alla klasser/kategorier eller dagar, någonstans kan man ju hjälpa till.
Om inte annat så kan man ju om man tävlar så ofantligt mycket att man inte alls har möjlighet att vara på tävlingsplatsen och hjälpa till t ex ta emot anmälningarna och mata in dom i programmet.

Det finns massor att fixa med både innan och efter tävling.

Bygga/Riva bana, staket görs ju före och efter till stor del. Där kan ju ALLA hjälpa till!

Har själv vart aktiv i olika TS och det är nästan alltid samma visa, i alla klubbar.

Alla vill tävla, bara några få vill ordna. Oftast är det dom som inte själva tävlar alls som får stå för det mesta jobbet kring tävlingar.

Inte speciellt schysst tycker jag!

Fick jag bestämma så skulle man inte få lösa licens för någon klubb om man inte deltog med något arbete till tävlingen!
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Det är just så som en hel del resonerar, de vill mycket gärna tävla, men inte hjälpa till att ordna så att en tävling kan genomföras! Mycket dålig stil anser jag.

Hade du läst hela inlägget hade du sett att jag också skrev:

Jag tycker det är jättesvårt, jag förstår så väl att de måste ha in funktionärer, och för många på klubbtävlingsnivå resonerar precis som jag. Men utan funktionärer ingen tävling, och det järngäng som drar runt det hela tävling efter tävling nu ska ju inte behöva dra hela lasset.

Självklart så kan det vara svårt att vara funktionär när man själv tävlar.

Men man tävlar väl kanske inte alltid?
Inte alla klasser/kategorier eller dagar, någonstans kan man ju hjälpa till.

Jag har ett skiftjobb. Så tävlingar (det är kanske 10 tävlingar/år i klubben) som jag inte deltar på, sitter jag på jobbet istället. Så det är inte så lätt som det låter tyvärr. Och att samma dag som jag tävlar vara funktionär, blir väldigt hackigt och innebär som sagt att hästen får stå extratimmar på släpet i väntan på att matte ska funktionära. Dessutom så om jag efter de två första klasserna är avklarade kan vara funktionär, så löser det inga direkta problem tyvärr, eftersom det då ändå saknas funktionär för de två första. Det är sällan jättestora startfält, och brukar vara typ 4 klasser (sen blir det 8 i realiteten eftersom det delas upp juniorer/seniorer, men det är ju bara resultatmässigt, det rids i samma klass men dubbla prisutdelningar etc)


Om inte annat så kan man ju om man tävlar så ofantligt mycket att man inte alls har möjlighet att vara på tävlingsplatsen och hjälpa till t ex ta emot anmälningarna och mata in dom i programmet.

Handlar inte om att tävla ofantligt mycket. Det är ca 2 tävlingar per gren och år. Alltså 2 dressyr, 2 hopp osv. Jag brukar alltid missa minst ett av tillfällena pga jobbet. Det andra vill jag gärna delta. Det finns bruksridning och trail och sådant med, som jag inte är intresserad av att delta i, men där det hitills krockat med jobbet alla ggr.

Anmälan sköter TS och där behöver de ingen hjälp, små startfält som sagt. Banan iordningsställs innan första klass, det hjälper jag till med, det hjälper alla till med, det är inte en funktionärssyssla så, utan funktionärerna behövs ju under tävlingsdagen.

I dressyr så (domare är ju extern), domarsekreterare, någon som räknar protokollen, speaker, någon som sköter in/utsläpp på banan och någon som håller koll på framridningen. Cafeteriapersonal.

I hoppning så domare, tidtagare, hinderpersonal, in/utsläpp på banan samt framridningen, flaggvakt. Cafeteriapersonal.

Det är svårt att - om inte hästen ska stå på släpet extratid då som sagt - göra i samband med tävling.


Fick jag bestämma så skulle man inte få lösa licens för någon klubb om man inte deltog med något arbete till tävlingen!

Så jag som skiftjobbare, jag ska inte få tävla jag? :confused: Nu har jag inte licens, vi talar här klubbens interna små klubbtävlingar.

Jag satt i styrelsen förr, men avsa mig det av exakt samma anledning som jag har svårt att funktionära - jobbet. Missade för många styrelsemöten (vi har ett/månad) pga jobbet.

Årets tävlingstermin so far:

3/5 Paketjakt. Jag sjukskriven, skulle jobbat dock.

10/5 3-kamp Jag jobbar.

17/5 skulle det varit terränghopp som ställdes in. Jag skulle startat om den blivit av, men inte kunnat hjälpa till att bygga banan fastän den byggs innan, då den byggdes på dag då jag jobbar.

1/6 Dressyrtävling. Jag planerar att starta. Hästens första, och jag måste jobba sen på em/kväll så varken läge eller möjlighet ha honom på släpet extratimmar efter mina klasser, och löser inte mkt av funktionärsproblemet heller tyvärr.

8/6 Bruksridning. Jag jobbar.

22/6 Hoppning. Jag är i USA, har semester. Skulle annars jobbat. Om sem och hemma skulle jag startat.

8/7 Reining kür. Jag jobbar

19/7 Ranchtrail. DÄR är jag ledig.

(Hösten inte klar än)

Så, vad tycker du jag ska göra för att få tävla? Om det är funktionärskrav alltså? (Vilket aktuell klubb inte har iofs då, men det är ändå ofta funktionärsbrist, även om det brukar lösa sig)
 
Senast ändrad:
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Eeeh, ursäkta men vad är Reining KÜR????
Mig veterligen existerar ingen sådan gren.

På klubbtävlingsnivå existerar allt ;)

Det finns mig veterligen ingen 3-kamp via SvRF heller, och inte heller Paketjakt.

(Vad reining kür är i realiteten har jag ingen aning om, det förekom dock förra året med, men rent gissningsmässigt är det exakt vad det låter som, alt reining till musik. Fråga inte mig dock, inte min disciplin =))
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Blev så uppspelt när jag såg ämnet på den här tråden. Läste TS inlägg och tänkte "Stackars människa - vilken kass klubb".
Nu efter ett antal inlägg från flera personer känner jag mig lite modfälld.:confused:
Kanske är klubben kass, men jag tycker mig skymta lite konstiga åsikter från de som inte är klubben utan "bara medlemmar UPA"
Ungefär så här.
Jag betalar min medlemsavgift (200-400 kronor, 75% går till förbund och distrikt)=därmed är mina skyldigheter gjorda och ingen kan vare sig önska eller ställa krav på mig längre, för jag är en upptagen person som förvärvsarbetar, tränar och tävlar, däremot kan jag ställa krav på att få vara med på "bästa sändningstid".

Vad kostar det att bygga ett ridhus?
Vad kostar en hinderpark?
Vad kostar ett bra banunderlag som bara hälften av dressyrryttarna klagar på?
Vad kostar domare, banbyggare, högtalaranläggningar, prisrosetter, tränare och datorprogram?

Pengar som måste tjänas in på tävlingar, främst hopptävlingar.

Jag vet det och därför inser jag vikten av allt som kan utföras gratis eller till självkostnadspris av eldsjälar som vill erbjuda just dig en bra tävling, med bra underlag, bra funktionärer och bra priser.

En liten undran, vem förväntas skapa alla dessa evenemang som du Alexandra, inte har tid att vare sig hjälpa till med eller delta i.
Är det pensionärer och arbetslösa utan hästar, barn, familj, som inte behöver nattsömn, som reser bensindyrt fram och åter, som är skitduktig på datorer och tävlingsregler helt utan ambitioner att vare sig träna eller tävla? Som inte får bilda klick, förväntas vara gulliga mot just dig oavsett vem du är eftersom du betalt medlemsavgiften, bjuda in till exklusiva, billiga träningar på tider som passar dig.:devil:

Jag, ständig funktionär, banbyggare, styrelsemedlem i tre föreningar, med förvärvsarbete, barn, familj, djur(en hel drös) och jag har sovmornar, lediga helger, lata dagar, fölvakar, lammvakar.

Jag är ingen hjälte, jag prioriterar.

Kolla igenom era almanackor igen, några timmar, en halvdag, hemifrån, fundera ut vad ni är bra på, ring upp styrelsen i er klubb och erbjud er att anordna något, laga något, skapa något, på er tid med hjälp av er kunskap.
Livet med häst i en klubb blir roligare på det viset.
Ingen kan göra allt - -alla kan göra något!
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Vad kostar det att bygga ett ridhus?
Vad kostar en hinderpark?
Vad kostar ett bra banunderlag som bara hälften av dressyrryttarna klagar på?
Vad kostar domare, banbyggare, högtalaranläggningar, prisrosetter, tränare och datorprogram?

Pengar som måste tjänas in på tävlingar, främst hopptävlingar.

Jag vet det och därför inser jag vikten av allt som kan utföras gratis eller till självkostnadspris av eldsjälar som vill erbjuda just dig en bra tävling, med bra underlag, bra funktionärer och bra priser.

En liten undran, vem förväntas skapa alla dessa evenemang som du Alexandra, inte har tid att vare sig hjälpa till med eller delta i.

Kolla igenom era almanackor igen, några timmar, en halvdag, hemifrån, fundera ut vad ni är bra på, ring upp styrelsen i er klubb och erbjud er att anordna något, laga något, skapa något, på er tid med hjälp av er kunskap.

Som jag skrev redan i mitt första inlägg. Jag är fullt beredd att BETALA för att jag inte kan funktionära. Jag anser inte jag ska glida på en räkmacka medan de andra jobbar. Men om jag inte har möjlighet att hjälpa till med att vara exvis funktionär, så har jag inga problem alls med att betala extra avgift för det (inte ett system vi har men jag skulle utan problem acceptera det och anse det korrekt).

Vi har inget ridhus, inga högtalarsystem osv. Problemet här är inte i första hand pengar, utan ren och skär arbetskraft i form av ffa funktionärer. Det är alltså en väldigt liten privatklubb. Med en ridbana (40*60), en barack och ett utedass (eller nej, det blev uppeldat av några ligister), ett hinderförråd och en liten hinderpark samt ett dressyrstaket.

Två ggr per år är det 'fixardagar', laga ridbanestaket, måla baracken och sånt som kan behövas. Men 'problemet' i den mån det finns ligger helt på funktionärssidan under tävlingsdagar.

Och jag undrar fortfarande VAD jag ska göra åt det?
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Hade du läst hela inlägget hade du sett att jag också skrev:

JA, jag har läst alla inlägg som var ditintills.

Varför tar du personligen åt dig? Menar ju med mitt inlägg inte DIG som person, utan att just många resonerar som det jag citerade av dig.

Det var DET jag utgick från när jag skrev mitt inlägg.

OCH jag står fast vid vad jag skrev, anser att de som inte alls har lust att hjälpa till med något, de borde heller ej få vara med och tävla!

Kan man absolut inte själv, då får man skaffa en ersättare då, men det finns alltid något att göra!

Och som svar på ditt "schema", det finns ju en helg där du de facto kan hjälpa till, där kan du ju göra det.
 

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 919
Senast: 0therwise
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 574
Hästmänniskan Klubben jag är medlem i har nyss beslutat att alla som har löst avgift för att använda manegen måste ställa upp som funktionär på minst...
2
Svar
28
· Visningar
2 537
Senast: Ryver
·
Hästmänniskan Jag är ordförande för en lite ideell förening utan ridskoleverksamhet och det enda klubben äger är en halvdan ridplan som vi jobbat hårt...
2
Svar
26
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp