Bukefalos 28 år!

Vad gör vi CLIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var precis och handlade. Utanför satt en tiggare och lyckades kommunicera att hon ville ha mat. Jag ger aldrig pengar, men något litet ätbart kan jag köpa ibland, så jag sa ja till att köpa något till henne. Men, då sprang hon efter mig in i affären, tog en korg och började säga åt mig att köpa grillad kyckling och massor "det där men inte det där" :crazy: Alltså, jag är inte rik och det kändes obehagligt när hon sprang efter sådär. Slutade med att jag inte köpte något alls...
 
Var precis och handlade. Utanför satt en tiggare och lyckades kommunicera att hon ville ha mat. Jag ger aldrig pengar, men något litet ätbart kan jag köpa ibland, så jag sa ja till att köpa något till henne. Men, då sprang hon efter mig in i affären, tog en korg och började säga åt mig att köpa grillad kyckling och massor "det där men inte det där" :crazy: Alltså, jag är inte rik och det kändes obehagligt när hon sprang efter sådär. Slutade med att jag inte köpte något alls...
Inte okej ALLS. Du borde kanske säga till i affären också. Att sitta utanför är ju en sak, men att förfölja kunder inne i affären är nog inte okej, tänker jag.
 
Var precis och handlade. Utanför satt en tiggare och lyckades kommunicera att hon ville ha mat. Jag ger aldrig pengar, men något litet ätbart kan jag köpa ibland, så jag sa ja till att köpa något till henne. Men, då sprang hon efter mig in i affären, tog en korg och började säga åt mig att köpa grillad kyckling och massor "det där men inte det där" :crazy: Alltså, jag är inte rik och det kändes obehagligt när hon sprang efter sådär. Slutade med att jag inte köpte något alls...
Har råkat ut för nåt liknande. En ivrig tiggare kom fram på gatan och bad om nåt att äta. Han verkade vilja att vi skulle gå längre bort (vart?) men jag anade oråd plus var på väg till pressbyrån så jag pekade ditåt. När vi kom dit ville han köpa en korv, när jag står vid kassan så ville han ha två, jag tänkte ok. Visade sig att en till tiggare följt efter oss utan att jag sett det och den andra korven var till honom.
Sen pekade den första på Alvedon. Tjejen i kassan frågade mig om det var ok, jag sa jo (motvilligt), det var sån där munsönderfallande tabletter som kostade över 50 kr.
Sen försökte tiggaren ta kvittot men jag sa att det tar jag. Hela kortnumret står ju inte där men ändå.
Tror samma tiggare hängde efter mig en annan gång inne på Coop. Ville ha pengar. Jag sa nej, han tjatade, jag sa NEJ! Hördes säkert över hela affären men då fattade han och drog sig undan.

Sen dessa händelser ger jag inte något annat än pantflaskor/burkar.
Kan ibland ge lite pengar om det är tiggare jag känner till, var två kvinnor som brukade sitta här utanför huset förut. Trevliga och inte påträngande, till dem ger jag gärna pant och annat när jag kan.
 
Har råkat ut för nåt liknande. En ivrig tiggare kom fram på gatan och bad om nåt att äta. Han verkade vilja att vi skulle gå längre bort (vart?) men jag anade oråd plus var på väg till pressbyrån så jag pekade ditåt. När vi kom dit ville han köpa en korv, när jag står vid kassan så ville han ha två, jag tänkte ok. Visade sig att en till tiggare följt efter oss utan att jag sett det och den andra korven var till honom.
Sen pekade den första på Alvedon. Tjejen i kassan frågade mig om det var ok, jag sa jo (motvilligt), det var sån där munsönderfallande tabletter som kostade över 50 kr.
Sen försökte tiggaren ta kvittot men jag sa att det tar jag. Hela kortnumret står ju inte där men ändå.
Tror samma tiggare hängde efter mig en annan gång inne på Coop. Ville ha pengar. Jag sa nej, han tjatade, jag sa NEJ! Hördes säkert över hela affären men då fattade han och drog sig undan.

Sen dessa händelser ger jag inte något annat än pantflaskor/burkar.
Kan ibland ge lite pengar om det är tiggare jag känner till, var två kvinnor som brukade sitta här utanför huset förut. Trevliga och inte påträngande, till dem ger jag gärna pant och annat när jag kan.
Jobbigt med så obehagliga händelser.

Menar du pantkvitton eller burkar att panta? För det var ju en jättebra idé att ge kvitton, jag har aldrig kontanter numera.
 
Jobbigt med så obehagliga händelser.

Menar du pantkvitton eller burkar att panta? För det var ju en jättebra idé att ge kvitton, jag har aldrig kontanter numera.
Nä har jag pantat så brukar jag betala med kvittot, om det inte kommer nån tiggare som verkar behöva det bättre.
Brukar ge en kasse med flaskor/burkar. En gång hade jag samlat på mig 4-5 kassar så tömde dem i en säck och gav hela säcken full. Det var till en av de kvinnorna som brukade sitta här utanför. Hon blev rätt glad.
 
Inte okej ALLS. Du borde kanske säga till i affären också. Att sitta utanför är ju en sak, men att förfölja kunder inne i affären är nog inte okej, tänker jag.
Funderade lite på det, men bestämde mig för att inte göra det den här gången. Jag har full förståelse för att livet är hemskt när man tvingas tigga (tror inte att någon väljer det frivilligt), och här är dessutom såna där ligor igång som mer verkar pyssla med människohandel än något annat... Men. Jag vill ändå inte bli förföljd in i butik och få som en "shoppinglista"... Jag hade tänkt att jag kunde köpa någon slags frukt, färdig macka eller liknande men efter hela "det där men inte det" så.. nej.
 
Gör pannkakor varit sugen flera dagar och hade en halv liter mjölk kvar. Bäst före var 27 juli men inget fel på lukt, smak eller utseende. Tog rågsikt av misstag men det gör inte så mycket är ju större mängd vetemjöl i det. 😀 De två första pannkakorna försvann så fort de var färdiggräddade ingen aning om vart de tog vägen 🤔😇

IMG_20220807_120903087_HDR.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 276
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 678
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 696
Senast: Squie
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
284
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp