Bukefalos 28 år!

Vad gör vi del CLXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Diskuterade elpriset med sambon igår och hen tyckte att förut var det inte värt att stänga av datorn, det kostade ju "bara" 250 kronor i månaden att den står på dygnet runt :arghh: nu när elen är tre gånger så dyrt är det värt besväret
Ja vi hade en räkning på 2400 i augusti, bara förbrukning.. för 585 kWh. Här står inget på i onödan längre, vill jag lova! Även om vi skulle kunna snåla ännu mer såklart.
 
Platta rulltrappor är galet hala i regn ska ni veta. Jag stod i en igår och det fanns en varningsskylt för just detta, så jag stod stilla. Men när vi kom halvvägs så tänkte jag att jag provar att ta ett steg medan jag höll i mig ordentligt.

Nope.
Foten åkte iväg under mig :eek: Har nu skrapsår på ena knäet då den åkte hela vägen ned på bandet. Kunde åtminstone hålla i mig och dra upp mig.
Men hjälp, vad halt!
 
Okej jag roade mig med att undersöka rapporterna från våra skrivare. Vi har fortfarande folk som skriver ut hela böcker med 100-tals sidor :eek: En användare använder upp 2 träd i månaden, eller 12 700 brinntimmar för en glödlampa, eller 40kg co2. O_o
Topp tre användare står för 4 träd, ca 15 000 brinntimmar för en glödlampa, och ca 78kg co2. I månaden!

Blev snarare frustrerad än road. Jag vet inte exakt var jag kan ta upp detta, men jag kommer försöka hitta rätt väg att gå och göra folk medvetna om detta. Är de inte intresserade av miljön är de kanske intresserade av att skolan går back massa miljoner, och att energikostnaderna är helt galna = de får inte lika bra löneförhöjning.
 
Tyvärr verkar det som att Whippishen fick i sig något skumt under sin utflykt igår: Jag har varit ute med honom hela natten igenom för att han varit dålig i magen. Typiskt när jag behövde återhämta mig efter en väldigt intensiv helg, och dessutom har extra krav på jobbet de närmsta dagarna. Känner mig totalt manglad.
 
Okej jag roade mig med att undersöka rapporterna från våra skrivare. Vi har fortfarande folk som skriver ut hela böcker med 100-tals sidor :eek: En användare använder upp 2 träd i månaden, eller 12 700 brinntimmar för en glödlampa, eller 40kg co2. O_o
Topp tre användare står för 4 träd, ca 15 000 brinntimmar för en glödlampa, och ca 78kg co2. I månaden!

Blev snarare frustrerad än road. Jag vet inte exakt var jag kan ta upp detta, men jag kommer försöka hitta rätt väg att gå och göra folk medvetna om detta. Är de inte intresserade av miljön är de kanske intresserade av att skolan går back massa miljoner, och att energikostnaderna är helt galna = de får inte lika bra löneförhöjning.
Frågan är varför de skriver ut så mycket? På min skola skriver vi ut extrema mängder - för att det inte finns läromedel till alla elever och att de läromedel som finns ofta inte täcker undervisningens innehåll. Det finns inte pengar att köpa in bra läromedel så istället tvingas vi att skriva ut MASSOR. Rimligtvis borde det vara billigare i längden att köpa in mer och bättre läromedel än betala för förbrukningsmaterial och underhåll till flera skrivare.. för att inte tala om miljön samt slöseri av arbetstid.
Vi skriver även ut fortbildningsmaterial, rapporter och dylikt (från typ Skolverket) som finns att köpa i tryckt format..

Vet inte om något likande är applicerbart på ditt jobb? Inser att ni troligtvis inte står för läromedel men vad är det dessa personer skriver ut ens?
 
Frågan är varför de skriver ut så mycket? På min skola skriver vi ut extrema mängder - för att det inte finns läromedel till alla elever och att de läromedel som finns ofta inte täcker undervisningens innehåll. Det finns inte pengar att köpa in bra läromedel så istället tvingas vi att skriva ut MASSOR. Rimligtvis borde det vara billigare i längden att köpa in mer och bättre läromedel än betala för förbrukningsmaterial och underhåll till flera skrivare.. för att inte tala om miljön samt slöseri av arbetstid.
Vi skriver även ut fortbildningsmaterial, rapporter och dylikt (från typ Skolverket) som finns att köpa i tryckt format..

Vet inte om något likande är applicerbart på ditt jobb? Inser att ni troligtvis inte står för läromedel men vad är det dessa personer skriver ut ens?
Topp trearna verkar mest skriva ut hela böcker. Jag antar att det används för undervisningen men det känns lite underligt att man ska behöva skriva ut hela böcker på det sättet när man lätt kan scanna in dem och dela ut på det viset. Eller att man plockar ut de delar ur boken man behöver för undervisningen, tvivlar på att en hel bok används särskilt ofta.
 
Frågan är varför de skriver ut så mycket? På min skola skriver vi ut extrema mängder - för att det inte finns läromedel till alla elever och att de läromedel som finns ofta inte täcker undervisningens innehåll. Det finns inte pengar att köpa in bra läromedel så istället tvingas vi att skriva ut MASSOR. Rimligtvis borde det vara billigare i längden att köpa in mer och bättre läromedel än betala för förbrukningsmaterial och underhåll till flera skrivare.. för att inte tala om miljön samt slöseri av arbetstid.
Vi skriver även ut fortbildningsmaterial, rapporter och dylikt (från typ Skolverket) som finns att köpa i tryckt format..

Vet inte om något likande är applicerbart på ditt jobb? Inser att ni troligtvis inte står för läromedel men vad är det dessa personer skriver ut ens?
I dotterns skola har lärarna från årskurs 4 scannat böckerna och lagt det på lärplattform istället för kopierat. Då kan ungarna komma åt det via datorn (de får datorn i 4:an) och de kommer åt det när de är sjuka eller glömt böckerna i skolan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
71 045
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och har ohyggligt gulligt sällskap medans jag gör det:
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
67 376
Senast: Liten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
70 187
Tjatter Jobbar som vanligt. Kisse tyckte det var roligt när jag grävde kring rosorna:
81 82 83
Svar
1 649
· Visningar
46 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp