Bukefalos 28 år!

Vad gör vi del CLXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dotterns skola har lärarna från årskurs 4 scannat böckerna och lagt det på lärplattform istället för kopierat. Då kan ungarna komma åt det via datorn (de får datorn i 4:an) och de kommer åt det när de är sjuka eller glömt böckerna i skolan.
Absolut, det är det många som gör också men jag menar övningsuppgifter.
Våra elever har också chromebooks och vissa uppgifter kan göras via datornerna, men det är inte oproblematiskt att eleverna sitter mycket vid skärm. Inlärningsmässigt är det (för många) ofta bättre att jobba analogt med uppgifter som innebär att läsa och skriva.
 
Topp trearna verkar mest skriva ut hela böcker. Jag antar att det används för undervisningen men det känns lite underligt att man ska behöva skriva ut hela böcker på det sättet när man lätt kan scanna in dem och dela ut på det viset. Eller att man plockar ut de delar ur boken man behöver för undervisningen, tvivlar på att en hel bok används särskilt ofta.
Ja, de flesta jag känner skriver ut det man behöver för dagen/veckan.. men nu jobbar jag på mellanstadiet så det kan vara skillnader.
Jag har 25 elever och säg att man skriver ut 10 sidor/elev i veckan i snitt. Ibland blir det mer, ibland mindre. Men det blir en hel del på en hel skola..

Men att skriva ut flera böcker låter väldigt märkligt! Kaan du inte fråga vad det är personerna skriver ut och varför? Jag blir så extremt nyfiken :D
 
Häpp. Här hade jag tänkt mig att dagens sjukhusbesök skulle löpa smidigt, med en mysig liten lunchdejt för mig och maken.

Först var stygnen oklara så de behöver sitta en vecka till, sedan ringde skolan lagom till den där lunchdejten så att maken fick låmna mig på sjukhuset för att åka och hämta barn 😬

Nu sitter jag istället själv på sjukhuset (min hatplats) med svajigt internet och inväntar ortopedtekniskt besök med efterföljande fysioterapeut!
 
Ja, de flesta jag känner skriver ut det man behöver för dagen/veckan.. men nu jobbar jag på mellanstadiet så det kan vara skillnader.
Jag har 25 elever och säg att man skriver ut 10 sidor/elev i veckan i snitt. Ibland blir det mer, ibland mindre. Men det blir en hel del på en hel skola..

Men att skriva ut flera böcker låter väldigt märkligt! Kaan du inte fråga vad det är personerna skriver ut och varför? Jag blir så extremt nyfiken :D
Tyvärr är dessa personer superkänsliga för allt som möjligtvis kanske kan tolkas som kritik, så jag hoppar nog det :D

De har kanske 10-25 elever i sin kurs och skriver ut hela böcker till varje elev. Nu när jag tänker efter kanske det inte är okej enligt upphovsrättslagen 🤔
 
Tyvärr är dessa personer superkänsliga för allt som möjligtvis kanske kan tolkas som kritik, så jag hoppar nog det :D

De har kanske 10-25 elever i sin kurs och skriver ut hela böcker till varje elev. Nu när jag tänker efter kanske det inte är okej enligt upphovsrättslagen 🤔

Generellt, nej inte lagligt mvh bibliotekarien. Beror ju på bok osv men gissningsvis nej.
 
Tyvärr är dessa personer superkänsliga för allt som möjligtvis kanske kan tolkas som kritik, så jag hoppar nog det :D

De har kanske 10-25 elever i sin kurs och skriver ut hela böcker till varje elev. Nu när jag tänker efter kanske det inte är okej enligt upphovsrättslagen 🤔
Nej, det är inte okej. Varken att skriva ut eller skanna. Vi lärare har lite dispans på upphovsrätten och får skriva ut 10% av ett verk (tror jag det är, kanske 15%) i utbildningssyfte.
Dock tvingas många att bryta mot detta av ekonomiska skäl, det är jättevanligt. Vi som försöker hålla oss inom upphovsrätten får istället skapa våra egna läromedel baserade på undervisningen eller köpa/ladda ner från andra lärare som delar på lärarplattformar. Många lärare köper då läromedel för egna pengar.
 
Men pappa då! :banghead: (emojin bokstavligen!)
Nu halkade han i duschen (tänkte att han var naken men tur i oturen så var han påklädd och var bara i badrummet), men så oturligt att han slog i huvudet 😵 blev inte djupt men han blev skinnflådd uppepå hjässan! :crazy: Blödde en del men det är ju inte märkligt då det är en huvudskada, och det mest droppade "bara".
Antagligen chockad men medveten och jämrade för fullt, mamma fick klicka på larmknappen och ringde 112. Jag skulle ha haft körlektion men får skippa den så kan jag sitta hundvakt medan mamma åker med honom i ambulansen till sjukhuset.

Och imorgon ska vi titta på rummet till honom, det börjar verkligen bli dags för mamma att slippa denna extraskötsel ❤️
 
Generellt, nej inte lagligt mvh bibliotekarien. Beror ju på bok osv men gissningsvis nej.

Nej, det är inte okej. Varken att skriva ut eller skanna. Vi lärare har lite dispans på upphovsrätten och får skriva ut 10% av ett verk (tror jag det är, kanske 15%) i utbildningssyfte.
Dock tvingas många att bryta mot detta av ekonomiska skäl, det är jättevanligt. Vi som försöker hålla oss inom upphovsrätten får istället skapa våra egna läromedel baserade på undervisningen eller köpa/ladda ner från andra lärare som delar på lärarplattformar. Många lärare köper då läromedel för egna pengar.
Ok, kommer kontakta min chef kring det med miljö och energiaspekten och kommer även nämna upphovsrätten då. Googlade runt lite och det verkar vara 15%, högst 15 sidor ur en och samma förlaga per läsår. Så definitivt inte ok.
 
Riktigt uselt väder. Dottern har planerat att rida ut på en ponny och rida den andra i paddocken. Jag ska försöka förhandla lite så vi kan vara i ridhuset :p

Nu ska jag läsa en stund. Katten snarkar ungefär tusen decibel :love:
20220927_132740.jpg
 
Kört Fjantman som försökte sig på några tvärnitar till matte morra till och sa nu skärper vi oss fast det blåser ute :devil: Sen fick han duscha och stå inne en stund och torka.
Nu dricker jag kaffe och knåpar ihop det sista orden så jag kan skicka in inför torsdag & fredag. Livet på en pinne helt enkelt.
 
Kunde inte hittas något fel på mig och på VC uppmanade mig att söka mig till gynakuten då jag verkar ha rejäla smärtor i äggstockarna, Gynakuten ville inte ta emot mig utan rekommenderade akuten. Gav upp på att försöka få vård, bokade privat gynekolog imorgon, åkte hem och svepte in mig i värmefilten.

Känner mig lite less på vården, vad ska akuten göra åt smärta i äggstockarna, svullen mage osv. även om jag inte kan sova av det och mår kasst. Det behöver ju kollas gynekologiskt med UL om det är något fel på dom. :meh: Verkar kunna vara cystor om man googlar. Och cancer såklart (men det är det ju alltid när man googlar.).

VC läkaren tryckte mest på att jag var gravid tills graviditetstestet kom tillbaka negativt.
Eller att jag är förstoppad trots att jag sa att jag inte är det. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
70 168
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och har ohyggligt gulligt sällskap medans jag gör det:
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
66 771
Senast: Liten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 549
Tjatter Jobbar som vanligt. Kisse tyckte det var roligt när jag grävde kring rosorna:
33 34 35
Svar
680
· Visningar
18 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp