Bukefalos 28 år!

Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Förr i tiden satt man ner för det mesta. Det jag ville inflika var att det faktiskt inte är så idag. Att ridningen idag på islandshäst inte ser ut som de gjorde för 50år sedan tack vare att vi har så fantastiska människor som tex. Eyjolfur som strävar efter att hela tiden utvecklas och låter sig inspireras av alla ridstilar från hela världen och tar med sig det bästa för just islandshästens träning till Island.

Tyckte de bara var fel av alla att bara berätta för trådskaparen hur det var förr i tiden och inget om hur det faktiskt är idag. För idag vill väll ingen helst använda de gamla såkallade bra sadlarna på islandshäst precis som att de inte är speciellt många som vill använda samma utrustning från 50år tillbaka i tiden i vanliga ridkonst, just därför att utvecklingen går så mkt framåt.

I min mening har vi egna grejjer just för att vi har fler mellanstl och dessutom har islandshästen sitt ursprung i ett land där det helt enkelt bara finns islandshästar varav alla utrustning som säljs här är helt enkelt anpassad för dom. Att det är special för islandshäst blir ju mkt mer tydligt i ett land (tex. sverige) där det finns andra raser med :)



//Petronella
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Förr i tiden satt man ner för det mesta. Det jag ville inflika var att det faktiskt inte är så idag. Att ridningen idag på islandshäst inte ser ut som de gjorde för 50år sedan tack vare att vi har så fantastiska människor som tex. Eyjolfur som strävar efter att hela tiden utvecklas och låter sig inspireras av alla ridstilar från hela världen och tar med sig det bästa för just islandshästens träning till Island.

Tyckte de bara var fel av alla att bara berätta för trådskaparen hur det var förr i tiden och inget om hur det faktiskt är idag. För idag vill väll ingen helst använda de gamla såkallade bra sadlarna på islandshäst precis som att de inte är speciellt många som vill använda samma utrustning från 50år tillbaka i tiden i vanliga ridkonst, just därför att utvecklingen går så mkt framåt.

I min mening har vi egna grejjer just för att vi har fler mellanstl och dessutom har islandshästen sitt ursprung i ett land där det helt enkelt bara finns islandshästar varav alla utrustning som säljs här är helt enkelt anpassad för dom. Att det är special för islandshäst blir ju mkt mer tydligt i ett land (tex. sverige) där det finns andra raser med :)



//Petronella


Håller helt med, men tycker inte det är någon direkt skillnad från det jag skrev. Jag skrev ju att det är många som rider lätt, men att det är då hämtat från andra inriktningar. Islandsridning idag är ju betydligt mer lik vanlig dressyr, eftersom man hela tiden influeras av andra inriktningar, så är det ju inom alla inriktningar inte bara islandsridningen.

Det jag svarade på var att bigganl påstod att man inte rider lätt eller står i lätt sits och då menade jag att lättridningen är något som är "hämtat" på senare år och att det fortfarande är många som använder sig av den lätta sitsen eller nedsittning istället för lättridning. För så är det ju.
Men som sagt, många använder lättridningen, som ju tillkommit på senare år som det verkar.

Klart att man inte bara ska hänga fast vid det gamla, men man ska inte heller blunda för hur det ser ut. Och faktiskt så är det många som rider så fortfarande. Positivt eller negativt håller jag för mig själv, jag konstaterar bara faktum.
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Precis det är ju så inom alla inriktningar, "dressyr" rids inte på samma visa idag som de gjordes för 50år sedan, inte enligt mig iaf, de ser ju betydligt bättre ut idag och det är ju bara så att utvecklingen går framåt i alla ridstilar, tack och lov!
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Håller med, men jag anser att det finns utveckling som är både positiv och negativ. HF och rollkur är jag inget fan av och det är ju rätt "vanligt" idag, jämfört med för 50 år sen. Men det är ju en helt annan fråga som inte passar i denna tråden. :angel:
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Nu tror jag att bigganl är mycket medveten om detta, men bara för att klargöra för allmänheten (många har ju aldrig stött på islandsridning om då är det svårt att veta) så är det ju väldigt olika. Nuförtiden så har väldigt många islandsryttare influenser från andra inriktningar och det är många som rider lätt, men då kommer de nog oftast från att de ridit andra inriktningar tidigare.
Nej ärligt talat så är jag faktiskt inte medveten om det. Jag rider ju inte islänning själv, men där jag bor finns 5 stora islandsstall i närområdet. (det är isisar överallt;)) Jag träffar därför islandsryttare väldigt ofta både på deras uteritter och är och tittar på träning i paddock emellanåt. Ingen av alla dessa ryttare använder sig av varken lätt sits eller lättridning. Jag har faktiskt frågat många av dem varför, men de menar att det gör man inte på islänningar. Det handlar både om rena fritidsryttare och de som tävlar högt upp i klasserna. Detta är alltså min erfarenhet av isisryttare och detta var tydligen inte alls representativt. Där ser man. Alltid lär man sig nåt. Att det inte ser ut så överallt är ju enbart positivt. Vid ett av stallen ett par km från mig tränar flera av dem för en dressyrtränare som även är dressyrdomare. De tycker att islandstränare fokuserar för mycket på gångartsträningen och tycker att dressyrträningen förbättrar även gångarterna. Också positivt.

Att stå i fältsits däremot är väl väldigt klassiskt i islandsridning som jag förstått det? Jag upplever det som att många islandsryttare använder den lätta sitsen istället för lättridning och det är något jag ser jättemycket på islandsryttare, speciellt om de har hästar med skumpig trav eller svag trav.
Hrm... Det är nog olika där också. Jag har ridit med på gruppturer några gånger på islandshäst och även lånat en isis och ridit ut med kompisar som har isis. De andra ville inte alls använda den lätta sitsen och de har så långa läder att de helt enkelt inte kan ställa sig ur sadeln. De tyckte jag såg jättefånig ut som ville ha kortare stigläder. (fast jag har så rackarns långa ben att jag var tvungen att ha rätt korta läder för att inte hamna långt under magen på hästen) Men jag vill kunna stå i lätt sits ute i skogen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Där jag stod innan hyrde jag in mig i ett ridhus som låg vid ett stort stall med i stort sett bara storhästar, de flesta dressyr. Jag kan säga att de som tränade dressyr där red ytterst sällan lätt, en del av dem såg jag aldrig lätta ur sadeln, trots att vi red där ihop ett par dagar i veckan hela vintern (som var typ halva året). Så det är nog rätt olika, och det "smittas" nog ofta också. Dvs, om det är några som alltid sitter ner, speciellt om de är duktiga, så kan det ju bli lite inne.
Jag känner mig rätt ensam om att rida lätt i traven på min isis här borta med, kan just nu inte komma på någon som rider lätt. Många har långa läder men jag tror nog att alla hade kunnat resa sig, inte i någon fältsits, men i alla fall lätta med baken. (typ byxan kvar, baken ur)

Att benen hänger under är det ingen som bryr sig om ;)
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Vi använder "vanlig" utrustning. Vi är hobbyryttare. Kanske bättre med isis grejer om man tävlar och sånt, jag vet faktiskt inte
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Att islandsryttare inte skulle använda sig av lätt sits eller lättridning har jag faktiskt aldrig varit med om trots att jag nästan enbart hållit på med islandshästar. Vad olika det kan vara! Däremot har jag hört att man använder sig mer av 3-punktssits på islandshästar än 2-punktssits. Eller om det var tvärtom...?
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Jag använder 3-punktssitsen ganska mycket, ännu mer när min skulle börja trava. 2-3 år red jag så, nu kan jag sitta ner i traven utan att det blir tölt :D
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

I min mening har vi egna grejjer just för att vi har fler mellanstl och dessutom har islandshästen sitt ursprung i ett land där det helt enkelt bara finns islandshästar varav alla utrustning som säljs här är helt enkelt anpassad för dom.
Men islandshästar finns ju i rätt många olika storlekar och typer, vilket gör att de också har olika storlekar på sin utrustning. Precis som med andra hästraser. Många små och nätta passar ju bra i ponnyutrustning, andra som kräver mellanstorlek passar i Cob och de som är stora och kraftiga behöver full storlek. Helt naturligt. Man får ju anpassa utrustningen efter hästen oavsett vilken ras den har. :)
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Problemet är väl att de ofta har kraftiga huvuden, så om den passar runt ganascherna så kanske den är för lång och för stor runt nosen. Problemet borde ju finnas även inom andra raser.
Även om det är olika inom rasen så finns finns det ofta stora inspänningsmöjligheter på utrustningen, plus att det går att köpa lösa delar för sig, vilket jag sällan ser bland annan utrustning. Det gör att man kan kombinera lättare så att det passar, och man kan som någon sa innan beställa olika längder på nosgrimmor och pannband tex.
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Den enda häst jag haft lite problem med att hitta passande träns till är min nuvarande. Hon drar full storlek på trän på längden, men käkremmen är för kort och pannbanden är alldeles för korta. Få pannband i x-full passar. Jag har sytt de flesta pannbanden själv eftersom jag har så svårt att hitta tillräckligt långa. Annars är det bra, precis som du skrev, att man kan köpa lösa delar och sätta ihop sitt eget träns. Det vet jag många som gör till sina hästar och ponnyer. (och har gjort själv också). Alla hästar är ju olika byggda. Men olika märken är också olika i storlekarna. Ofta hittar man ett märke som passar hästen.
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Precis, islandsutrustningen är ju inte unik. Man kan ju även fråga sig varför det finns dressyrträns och hoppträns. Eller westerträns och distansträns. Varför kan inte alla ha samma? Sadlarna är ju också olika.

Helt enklelt för att olika grenar ger olika ridning och olika behov på utrustning. Även modet och traditionerna är också olika.
 
Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Fast de var ju de som jag sa, att våra träns finns oftast i fler "mellanstl", tex. att på remontnosgrimmorna så är de olika längd på "muldelen" osv. Att vi inte har pony - cob - full - x-full, utan smalt huvud, jämt huvud, brett huvud osv tex.

//Petronella
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 495
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 354
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 286
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 244
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp