Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här lilla killen har utan tvekan börjat ge riktiga sociala leenden nu och är väldigt generös med dem. Största flinet idag när mormor fick honom i famnen. :love: Det fladdrar till i hjärtat varje gång.

Men han är inte riktigt lika nöjd nu som han har varit förut. Babysittern, ligga på filt och sitta i famnen duger oftast bara en kort stund. Helst vill han ligga och snutta eller vara i selen. På nätterna vaknar han oftare också. Han somnar fortfarande bara om han får ligga och snutta och överraskas ibland när han håller på att somna av att det kommer mjölk. Inte jättepraktiskt. Jag har tänkt försöka övertala honom att sova med napp istället, mest för min egen skull. Han har ratat napp i ett par veckor nu igen men idag tog han plötsligt de första napparna som vi köpte på Ica. Hoppas det håller i sig.

Vad har ni för rutiner vid sömn? Om ni lägger ner bebisen dagtid, hur länge brukar de sova då? Här är mer regel än undantag att han vaknar inom tio minuter om man lägger honom dagtid efter att han somnat i famn eller sele.
De där leendena alltså :love:

Jag har läst mig till att de blir uttråkade fortare ju äldre de blir. Ganska självklart egentligen, och de kan ju inte roa sig själva än. Det stämmer rätt bra på Nora i alla fall, däremot uppskattar hon babysittern mer nu än innan. Känns som att hon börjar tycka att de små figurerna är rätt roliga att kika på nu!

Rutiner? Nej, så jobbar vi tydligen inte :angel: Vissa dagar går hon att lägga ner och så sover hon i flera timmar, andra dagar vaknar hon inom en minut om jag försöker lägga ner henne... Jag försöker se det som att de dagarna är jag jäkligt tacksam för bärdon och så passar jag på att kolla på nån serie eller film, medan storasyster är på förskolan.
 
Bägge mina barn har varit rätt dåliga på att underhålla sig själva från start. Har väntat o väntat på att tiden ska komma då de kan ligga i babygymet och roas av sakerna där så att man kan ta en kaffe i fred typ. Det har aldrig hänt... Nu är storebror två och det enda som underhåller honom utan att man måste vara hundra procent delaktig är tv:n :crazy:

Lillebror sover mycket men ganska korta intervall. 20 min till en dryg timme oftast. Kruxet är att få honom att somna. Sen smäller han ibland till med tre timmar på raken och man börjar gå och se efter att han andas.

Dock sover han desto bättre på nätterna. Inatt hade vi dock en riktig katastrofnatt. Tror inte jag sov mer än ett par timmar sammantaget. Låg till och med och grät i frustration ett par gånger. Och det är EN natt så jag har full sympati med er som har det såhär jämt!
 

Bifogade filer

  • IMG_20190601_193817.jpg
    IMG_20190601_193817.jpg
    258,4 KB · Visningar: 32
Ja det är konstigt det där med sömn. Ena stunden kan man inte under några omständigheter flytta på ungen utan att han direkt vaknar medan andra gånger kan han sova genom fyra olika byten av famnar inklusive några milda försök till väckning i 1,5 timme utan några som helst problem. :D
 
Rutiner, vad är det? :rofl: Nä men här vid 4 veckor är det betydligt fler och längre vakenperioder än det har varit tidigare. Inget direkt behov av att roas utan är nöjd med att ligga i famnen och prata väder innan det är dags att äta igen och därefter däcka.

Vid 18.00 tiden kommer kvällsångesten och inget är riktigt bra, det gnälls och smågråts och hon vill äta men ändå inte. Bäst är om pappan går runt och vaggar henne ganska kraftigt och nynnar på ledmotivet till Alfons Åberg, annars är livet ganska ledsamt. Vid 22-23 däckar hon av trötthet och nästa gång hon vaknar är allt bra, bara sådär 😅
 
Den här lilla killen har utan tvekan börjat ge riktiga sociala leenden nu och är väldigt generös med dem. Största flinet idag när mormor fick honom i famnen. :love: Det fladdrar till i hjärtat varje gång.

Men han är inte riktigt lika nöjd nu som han har varit förut. Babysittern, ligga på filt och sitta i famnen duger oftast bara en kort stund. Helst vill han ligga och snutta eller vara i selen. På nätterna vaknar han oftare också. Han somnar fortfarande bara om han får ligga och snutta och överraskas ibland när han håller på att somna av att det kommer mjölk. Inte jättepraktiskt. Jag har tänkt försöka övertala honom att sova med napp istället, mest för min egen skull. Han har ratat napp i ett par veckor nu igen men idag tog han plötsligt de första napparna som vi köpte på Ica. Hoppas det håller i sig.

Vad har ni för rutiner vid sömn? Om ni lägger ner bebisen dagtid, hur länge brukar de sova då? Här är mer regel än undantag att han vaknar inom tio minuter om man lägger honom dagtid efter att han somnat i famn eller sele.
Vi har inte så mkt rutiner för sömn men vår pojk sover runt 3 pass på dagen, ibland bara 2, ibland 4-5. Det går inte lägga ner honom (än) utan han sover uteslutande i famn, sjal eller sele eller i bilen. Vi försöker få till pass om minst 45 min men då krävs att vi går runt och vaggar honom när han är orolig. Han sover typ aldrig mer än 1,5 timme. Somnar för natten vid 20-21 och kan då sova upp emot 4-5 timmar om vi har tur. Det är definitiv bebis sämsta egenskap, att han inte kan sova själv. 🙄
 
Vi har inte så mkt rutiner för sömn men vår pojk sover runt 3 pass på dagen, ibland bara 2, ibland 4-5. Det går inte lägga ner honom (än) utan han sover uteslutande i famn, sjal eller sele eller i bilen. Vi försöker få till pass om minst 45 min men då krävs att vi går runt och vaggar honom när han är orolig. Han sover typ aldrig mer än 1,5 timme. Somnar för natten vid 20-21 och kan då sova upp emot 4-5 timmar om vi har tur. Det är definitiv bebis sämsta egenskap, att han inte kan sova själv. 🙄

Ja det blir ju kämpigt. :( Kroppen tar ju lite stryk men det är lite jobbigt mentalt också att känna sig liksom "fri" såpass lite tid. Jag har läst tips om hur man ökar chansen att lyckas med "transfer"(?) från bärdon/famn till säng, som att kontrollera först att inte bebisen reagerar på att man killar den under foten, att hålla kvar händerna en stund när man lagt ner bebisen och att först värma platsen lite med vetekudde men jag vettetusan om det hjälpt så mycket. Det känns lika mycket som att spela på lotto än när man lägger ner. Högvinst om jag hinner äta upp mina kvällsmatsflingor innan han hunnit vakna och ledsnat ur. Förhoppningsvis släpper det lite snart för de små så de kan börja sova mer själva. :)
 
Ja det blir ju kämpigt. :( Kroppen tar ju lite stryk men det är lite jobbigt mentalt också att känna sig liksom "fri" såpass lite tid. Jag har läst tips om hur man ökar chansen att lyckas med "transfer"(?) från bärdon/famn till säng, som att kontrollera först att inte bebisen reagerar på att man killar den under foten, att hålla kvar händerna en stund när man lagt ner bebisen och att först värma platsen lite med vetekudde men jag vettetusan om det hjälpt så mycket. Det känns lika mycket som att spela på lotto än när man lägger ner. Högvinst om jag hinner äta upp mina kvällsmatsflingor innan han hunnit vakna och ledsnat ur. Förhoppningsvis släpper det lite snart för de små så de kan börja sova mer själva. :)
Vi har testat rätt mycket, att värma sängen, bädda in honom i neste, med filt, utan filt. Vi lägger inte ner honom förrän han känns riktigt tung, men det är som du säger ett riktigt lotteri. Däremot känns det som att vi kommer ha mer framgång på kvällen/ inför natten eftersom bebis sover betydligt tyngre än han gör på dan. Nu har vi dock lyckats två kvällar på raken och han har då sovit nån timme iaf, men ett gissel är vad det är.
 
Nej några rutiner har inte vi heller än :p Bebis är ju dock bara 2,5 veckor än så länge så det kanske kommer.

Kan inte påstå att jag märker någon större skillnad på natt och dag, hon äter, ibland bajsar efter maten, är vaken en liten stund, sover ett tag och sedan brukar hon vakna och ligga och prutta ett tag innan vi börjar om igen. Hittils har det gått rätt bra att anpassa sig efter hennes sovcykler, om vi hittar på saker precis när hon somnat. Idag han vi tex ut på en långpromenad mellan matningarna :up: Vissa gånger är hon dock oroligare och svår att lägga ned och få att somna ordentligt alls innan nästa matning och vissa gånger sover hon jättegott och går att lägga ned utan problem.
 
Vi har testat rätt mycket, att värma sängen, bädda in honom i neste, med filt, utan filt. Vi lägger inte ner honom förrän han känns riktigt tung, men det är som du säger ett riktigt lotteri. Däremot känns det som att vi kommer ha mer framgång på kvällen/ inför natten eftersom bebis sover betydligt tyngre än han gör på dan. Nu har vi dock lyckats två kvällar på raken och han har då sovit nån timme iaf, men ett gissel är vad det är.

Vill bara göra ett litet inhopp och säga att vi hade det likadant med vår 1,5-åring i början. Hon ville absolut inte att man la ned henne någonstans utan sov allra bäst på någon av oss. I vagnen sov hon dock bra men kvällarna och nätterna kunde vara hemska... Jag var så otroligt trött och min stackars sambo som skulle upp och jobba på dagarna stöttade så mycket han kunde och orkade. Så här i efterhand har vi nästan glömt hur det var, nu sover hon i egen säng med ett uppvak någon gång på natten när hon vill komma in till oss. Vi är dock gravida igen och är väldigt mycket mer förberedda än vi var förra gången såklart. Nu är vi båda beredda på sömnlösheten och att bebis helt enkelt får sova på oss om det är det som funkar bäst. Den här gången tänker vi inte prova tjugo olika tips och råd för de funkar ändå inte :angel:
 
Vad har ni för rutiner vid sömn? Om ni lägger ner bebisen dagtid, hur länge brukar de sova då? Här är mer regel än undantag att han vaknar inom tio minuter om man lägger honom dagtid efter att han somnat i famn eller sele.

Sisådär nånstans mellan 2 minuter och 4 timmar ungefär ;) nä det är väldigt nyckfullt. Oftast sover hon sina långa pass i (rullande) vagn, sover då ofta vidare när man kommit hem. Ibland blir det bara ett längre sovpass per dag ibland två. Ibland inget utan bara slummer och kortare sovstunder, då blir hon ofta rätt gnällig.

Barnen har varit förkylda av och på i flera veckor här och nu har jag tillslut åkt dit jag med :down: försöker låta bli att vara nära henne med ansiktet och är nitisk med handhygien men jag ammar ju och vi samsover större delen av nätterna osv, så kan bara hålla tummarna att hon slipper bli smittad. I onsdags hade det varit ett nytt fall av magsjuka på fsk, nu kan det väl bli sommar och ta slut på alla smittor :meh: Men bara kommande vecka kvar sen så går alla syskon på ett långt sommarlov.
 
Vill bara göra ett litet inhopp och säga att vi hade det likadant med vår 1,5-åring i början. Hon ville absolut inte att man la ned henne någonstans utan sov allra bäst på någon av oss. I vagnen sov hon dock bra men kvällarna och nätterna kunde vara hemska... Jag var så otroligt trött och min stackars sambo som skulle upp och jobba på dagarna stöttade så mycket han kunde och orkade. Så här i efterhand har vi nästan glömt hur det var, nu sover hon i egen säng med ett uppvak någon gång på natten när hon vill komma in till oss. Vi är dock gravida igen och är väldigt mycket mer förberedda än vi var förra gången såklart. Nu är vi båda beredda på sömnlösheten och att bebis helt enkelt får sova på oss om det är det som funkar bäst. Den här gången tänker vi inte prova tjugo olika tips och råd för de funkar ändå inte :angel:
När vände det för er? Var det något särskilt som gjorde att det vände just då? Vår pojk sov i vagn första månaden men inte nu längre... han har iaf gått från att vilja ligga på bröstet, till på armen och nu nöjer han sig med att sova bredvid. Det är så jobbigt! Och ändå väljer ni att skaffa en till! 😂 Barnmorskan var på mig om preventivmedel på efterkontrollen och jag bara kände; när ska vi få till det när vi aldrig får vara själva? 😂
 
När vände det för er? Var det något särskilt som gjorde att det vände just då? Vår pojk sov i vagn första månaden men inte nu längre... han har iaf gått från att vilja ligga på bröstet, till på armen och nu nöjer han sig med att sova bredvid. Det är så jobbigt! Och ändå väljer ni att skaffa en till! 😂 Barnmorskan var på mig om preventivmedel på efterkontrollen och jag bara kände; när ska vi få till det när vi aldrig får vara själva? 😂
😅 Det är när det börjar lätta som man tänker att man nog orkar en till. Just nu känns två helt orimligt, precis som ett gjorde i början. Men det går väl över det med antar jag. Vi sitter och dricker varsitt glas från champagnerester just nu medan sambo vankar av och an med skrikande bebis och nyss skålade för "inga fler barn" 😂
 
😅 Det är när det börjar lätta som man tänker att man nog orkar en till. Just nu känns två helt orimligt, precis som ett gjorde i början. Men det går väl över det med antar jag. Vi sitter och dricker varsitt glas från champagnerester just nu medan sambo vankar av och an med skrikande bebis och nyss skålade för "inga fler barn" 😂
Jag kan se det framför mig! 😜
 
När vände det för er? Var det något särskilt som gjorde att det vände just då? Vår pojk sov i vagn första månaden men inte nu längre... han har iaf gått från att vilja ligga på bröstet, till på armen och nu nöjer han sig med att sova bredvid. Det är så jobbigt! Och ändå väljer ni att skaffa en till! 😂 Barnmorskan var på mig om preventivmedel på efterkontrollen och jag bara kände; när ska vi få till det när vi aldrig får vara själva? 😂

Jag minns faktiskt inte när det vände, haha! Sånt förtränger man, det är därför folk skaffar fler än ett barn trots allt 😂 Kanske var det i samband med att hon slutade amma och att hon helt enkelt blev lite äldre och det gick att införa lite rutiner. Hon var/är väldigt intresserad av mat och övergick även till välling på kvällen (och en gång på natten om jag inte minns fel). Det var väl när hon var sju månader ungefär 😊 Minns också hur jag brast ut i skratt när barnmorskan tog upp preventivmedel 😄

Men ja, det ÄR fruktansvärt jobbigt. Det blev inte enklare av att två av mina närmsta vänner fick barn ungefär samtidigt och deras barn sov hela nätterna från att de bara var någon månad gammal. De var också väldigt noga med att påpeka detta, typ varje dag 😏
 
Varit på BVC idag. Lilleman fick 3-mån vaccin och rotavaccin. Tyvärr hade han inte gått upp då mkt i vikt sen förra vägningen för 4 veckor sen, bara drygt 400 gram och väger nu 4875. Viktkurvan har börjat plana lite, ligger nu 2 SD under, men sköterskan var inte så orolig. Hon tyckte inte att vi måste börja tilläggsmata utan att vi får göra det om vi vill. Följer längd och huvudmått enligt medelkurvan och är nu 60 cm lång.

Tyvärr sover lilleman sämre än tidigare och vaknar typ varannan timme och äter då 30 min. Det är väldigt slitigt. Hoppas på en övergående fas.

Kul är dock att han lär sig nya saker. Har börjat greppa efter saker, kan ligga längre stunder på mage och stötta upp sig på underarmarna, ger olika svarsljud och är överlag nyfiken och vill kolla in omgivningen.
 
Rutiner? Nej, så jobbar vi tydligen inte :angel: Vissa dagar går hon att lägga ner och så sover hon i flera timmar, andra dagar vaknar hon inom en minut om jag försöker lägga ner henne... Jag försöker se det som att de dagarna är jag jäkligt tacksam för bärdon och så passar jag på att kolla på nån serie eller film, medan storasyster är på förskolan.
Så himla klokt du resonerar! Precis sådär måste det ju få vara just nu och för min del blir nog sömnlösheten och det aldrig sinande närhetsbehovet bebisen har ett bekymmer främst när jag tror att jag ska kunna hinna med att passa tider eller få annat än att vara bebismadrass gjort. Så jag försöker göra som du, gilla läget och följa dagsformen, men det är inte alltid som jag lyckas. Idag trotsade vi tex en gnäll- och klängdag för att gå ut på lunch och promenad med en kompis. Kanske borde vi stannat hemma med Netflix, men ibland gör det ändå gott att komma ut och resten av dagen ska vi bara hänga i sängen, tror jag.
 
Förresten, alla ni som svarade mig när jag var så utom mig och hade det så kämpigt! Jag läste och fann tröst i er omtanke. ❤️❤️❤️
Tyvärr var jag för trött för att svara, men jag kan berätta att det, även om det fortfarande är väldigt tufft och vi alltjämt sover löjligt lite, har lossnat lite för oss. Vår lille bebis har inte fullt lika ont hela tiden nu och det är så vansinnigt underbart att han många dagar inte längre är konstant ledsen och missnöjd utan faktiskt går att få kontakt med inemellan. Magen hans är fortfarande en plåga till och från, men den är avsevärt mycket bättre.

Han är såklart fortfarande extremt närhetstörstande och går i princip aldrig att lägga ned, sover i regel bara som mest en halvtimme i taget annat än i sele, men han kommunicerar och verkar nöjd; ljudar och fyrar av de vackraste leenden jag någonsin sett😍
 
Varit på BVC idag. Lilleman fick 3-mån vaccin och rotavaccin. Tyvärr hade han inte gått upp då mkt i vikt sen förra vägningen för 4 veckor sen, bara drygt 400 gram och väger nu 4875. Viktkurvan har börjat plana lite, ligger nu 2 SD under, men sköterskan var inte så orolig. Hon tyckte inte att vi måste börja tilläggsmata utan att vi får göra det om vi vill. Följer längd och huvudmått enligt medelkurvan och är nu 60 cm lång.

Tyvärr sover lilleman sämre än tidigare och vaknar typ varannan timme och äter då 30 min. Det är väldigt slitigt. Hoppas på en övergående fas.

Kul är dock att han lär sig nya saker. Har börjat greppa efter saker, kan ligga längre stunder på mage och stötta upp sig på underarmarna, ger olika svarsljud och är överlag nyfiken och vill kolla in omgivningen.
Fy så slitigt, men så härligt med den tydliga utvecklingen! Ändå ett kvitto på att ”allt är som det ska”, trots allt. Jag försöker verkligen komma ihåg att det här är övergående, att de i ett större perspektiv är just såhär (små, ynkliga, hjälplösa) en högst begränsad tid. En klen tröst i stunden, men ibland ändå hjälpsamt för mig att komma ihåg. Hoppas det är en snabbt övergående fas för er❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 466
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 591
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 508
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 661
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp