Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
+ denna för att bära runt och träna styrkan i motsatta sidan!
094863C6-C36D-4334-843E-899E26BD24C4.jpeg

Förlåt, ska inte kapa er fina tråd mer, slut på ot!
 
Dagens besök var väl lite av en besvikelse. Lillebror hade planat ordentligt på kurvan så vi fick ett extra besök om ett par veckor. Bara att försöka bädda ner sig och amma som en tok. Mjölk finns i mängder men han har sovit rätt bra på sistone, på gott och ont tydligen. Och så var han ju rejält sjuk...

Vi fick även en remiss till sjukgymnasten för snedheten. Men jag har redan satt igång med övningarna från @Trollunge ♥️ han älskar att bada så vi kör lite stretch och mobilisering i badkaret. Där är han så avslappnad och tyngdlös så det känns som en bra plats :)
 
Det där med kläder känner jag igen. Vi är på väg till Sverige nu och när jag packade kunde jag sortera bort nästan alla kläder med långa armar och ben. Sen juni började har vi knappt använt ngr kläder alls. Får se om kläderna jag tog med räcker men annars får jag köpa lite nytt.
 
Dagens besök var väl lite av en besvikelse. Lillebror hade planat ordentligt på kurvan så vi fick ett extra besök om ett par veckor. Bara att försöka bädda ner sig och amma som en tok. Mjölk finns i mängder men han har sovit rätt bra på sistone, på gott och ont tydligen. Och så var han ju rejält sjuk...

Vi fick även en remiss till sjukgymnasten för snedheten. Men jag har redan satt igång med övningarna från @Trollunge ♥ han älskar att bada så vi kör lite stretch och mobilisering i badkaret. Där är han så avslappnad och tyngdlös så det känns som en bra plats :)

Jag har hört talas om amningsplatåer men kommer inte ihåg något mer, när de brukar inträffa eller så. Det kan inte vara en sån?

Stretch i badkaret låter som en superstrategi!
 
Nu har jag varit till BM igen men det blev ingen undersökning eftersom cellprovet ska tas minst 12 v efter förlossningen. Så vi tar allt när vi ska till BVC nästa gång.

Vi pratade i alla fall igenom förlossningen och jag fick ventilera min igångsättningsundersökning. Hon tyckte inte jag blev okej bemött och tyckte att jag hade all rätt att vara förbannad. Det känns bra att ha pratat igenom det med någon, nu kanske jag kan släppa det lite. :)
 
Jag har hört talas om amningsplatåer men kommer inte ihåg något mer, när de brukar inträffa eller så. Det kan inte vara en sån?

Stretch i badkaret låter som en superstrategi!
Jo storebror hade en liten vid 4 månader när de börjar röra sig mer och blir lättstörda men tror att denna var mer uttalad. Usch man får sån prestationsångest när amningen inte funkar. Trodde ju att jag kunde detta nu.
 
Nu har jag varit till BM igen men det blev ingen undersökning eftersom cellprovet ska tas minst 12 v efter förlossningen. Så vi tar allt när vi ska till BVC nästa gång.

Vi pratade i alla fall igenom förlossningen och jag fick ventilera min igångsättningsundersökning. Hon tyckte inte jag blev okej bemött och tyckte att jag hade all rätt att vara förbannad. Det känns bra att ha pratat igenom det med någon, nu kanske jag kan släppa det lite. :)
Det hade jag inte hört, jag har tagit cellprov vid två av mina efterkontroller (nu och efter barn 2) och det har varit 8-10 v efter. Så länge man inte har något avslag är det ok enl min BM.

Vad skönt att du fick prata igenom förlossningen!
 
Jo storebror hade en liten vid 4 månader när de börjar röra sig mer och blir lättstörda men tror att denna var mer uttalad. Usch man får sån prestationsångest när amningen inte funkar. Trodde ju att jag kunde detta nu.

Det kommer att bli bra. :) Jag tror inte du behöver oroa dig. Finns det mjölk och han äter och mår bra i övrigt så borde det väl ordna upp sig fint!

Det hade jag inte hört, jag har tagit cellprov vid två av mina efterkontroller (nu och efter barn 2) och det har varit 8-10 v efter. Så länge man inte har något avslag är det ok enl min BM.

Vad skönt att du fick prata igenom förlossningen!

Jaha, då är det lite olika bud. Det hade varit skönt att få det avklarat men äsch, det spelar inte så stor roll. Jag kan gruva mig två veckor till. :D

Ja verkligen, och har turen att ha en så förstående och gullig barnmorska. Det kändes verkligen bra att få bekräftelse.
 
Det där med kläder känner jag igen. Vi är på väg till Sverige nu och när jag packade kunde jag sortera bort nästan alla kläder med långa armar och ben. Sen juni började har vi knappt använt ngr kläder alls. Får se om kläderna jag tog med räcker men annars får jag köpa lite nytt.

Haha, kommer ihåg när vi var till BVC en gång och sköterskan sa till bebisen "nu tror jag mamma och pappa får köpa lite större kläder", då såg det typ ut som att han hade trekvartsbyxor på pyjamasen. :D De växer som ogräs! Ibland hänger man bara inte med. Hur länge stannar ni i Sverige? 😃
 
För övrigt så sov Ellen från 21.30 tills jag väckte henne när jag vaknade med sprängfyllda bröst vid 9 i morse 😳 det låter ju lyxigt men känns nästan lite väl länge för en 3.5 månaders att vara utan mat! Men jag ska väl inte säga för mycket antar jag för då vaknar hon väl varje timme istället:grin:

IMG_20190623_184909_549.jpg
 
Dagens besök var väl lite av en besvikelse. Lillebror hade planat ordentligt på kurvan så vi fick ett extra besök om ett par veckor. Bara att försöka bädda ner sig och amma som en tok. Mjölk finns i mängder men han har sovit rätt bra på sistone, på gott och ont tydligen. Och så var han ju rejält sjuk...

Vi fick även en remiss till sjukgymnasten för snedheten. Men jag har redan satt igång med övningarna från @Trollunge ♥ han älskar att bada så vi kör lite stretch och mobilisering i badkaret. Där är han så avslappnad och tyngdlös så det känns som en bra plats :)

I samma ålder hade även min lille A en rejäl avvikelse på kurvan då han endast hade gått upp 50 g på en månad. Antagligen var det på grund av att han hade börjat röra sig så mycket mer. Tre veckor senare hade han gått upp 800 g. Dock hade amningen skitit sig för mig då, men jag är övertygad om att han även hade gått upp motsvarande bara amningen hade funkat. Så jag tror på en tillfällig dipp för er! Amma på så kommer det säkert ha löst sig tills nästa besök 🙏

Och härligt att ni har kommit igång med övningarna med!
 
Ellen har blivit så stökig att amma på dagarna. Hon skruvar sig som en makaron för att se på allt runt omkring och det blir sällan så långa stunder hon har tid att äta. 😁 Hur är det med era bebisar, särskilt som hunnit upp i 3-månadersåldern eller mer?
 
Ellen har blivit så stökig att amma på dagarna. Hon skruvar sig som en makaron för att se på allt runt omkring och det blir sällan så långa stunder hon har tid att äta. 😁 Hur är det med era bebisar, särskilt som hunnit upp i 3-månadersåldern eller mer?

Nu kör vi mest med ersättning, men sedan några veckor har A stökat rejält vid matning (både bröst och flaska) och varit allmänt fokuserad på allt annat än maten.
Han blir snart fyra månader.
 
Ellen har blivit så stökig att amma på dagarna. Hon skruvar sig som en makaron för att se på allt runt omkring och det blir sällan så långa stunder hon har tid att äta. 😁 Hur är det med era bebisar, särskilt som hunnit upp i 3-månadersåldern eller mer?
Det är hopplöst att amma! Nora släpper för att kolla runt vid minsta ljud, och så sprutar det mjölk överallt :arghh: det hjälper ju inte att vi är ute och flänger och far en massa nu. I förmiddags ammade jag i kabinbanan på väg upp till åreskutan :o känns också som att hon behöver äta oftare eftersom hon äter kortare stunder.
 
Nu kör vi mest med ersättning, men sedan några veckor har A stökat rejält vid matning (både bröst och flaska) och varit allmänt fokuserad på allt annat än maten.
Han blir snart fyra månader.
Det är hopplöst att amma! Nora släpper för att kolla runt vid minsta ljud, och så sprutar det mjölk överallt :arghh: det hjälper ju inte att vi är ute och flänger och far en massa nu. I förmiddags ammade jag i kabinbanan på väg upp till åreskutan :o känns också som att hon behöver äta oftare eftersom hon äter kortare stunder.
Haha ja då är vi några som har samma matscenario nu iallafall 😁😬
 
Vi har en bebis som är rätt gnällig hemma just nu men så fort vi åker iväg och hon får sitta i babyskyddet så sover hon som en stock i timmar men någon matpaus. Väldigt praktiskt men det vore intressant att kunna efterlikna det hemma för dagtid se senaste dagarna har hon bara sovit korta stunder åt gången. Hemma i babyskyddet är inte samma sak tydligen för hon brukar vakna när vi kommer hem. Tror det kan vara något utvecklingssprång just nu, hon vill helst vara väldigt nära hela tiden (förutom i babyskyddet när vi är iväg då). Bärsele och sjal används en hel del.

Vi provade att åka på en minisemester förra veckan och sova 2 nätter på hotell. Det gick helt ok. Hon fick sova i samma säng som oss i babynestet. Vi är väl lite lite rastlösa så vi har varit iväg en hel del på olika saker trots att hon bara är 7 veckor, en hel del underlättar det ju att vi båda är hemma. Allt från hundträning till shoppingturer och minisemester har det blivit.
 
Vi har en bebis som är rätt gnällig hemma just nu men så fort vi åker iväg och hon får sitta i babyskyddet så sover hon som en stock i timmar men någon matpaus. Väldigt praktiskt men det vore intressant att kunna efterlikna det hemma för dagtid se senaste dagarna har hon bara sovit korta stunder åt gången. Hemma i babyskyddet är inte samma sak tydligen för hon brukar vakna när vi kommer hem. Tror det kan vara något utvecklingssprång just nu, hon vill helst vara väldigt nära hela tiden (förutom i babyskyddet när vi är iväg då). Bärsele och sjal används en hel del.

Vi provade att åka på en minisemester förra veckan och sova 2 nätter på hotell. Det gick helt ok. Hon fick sova i samma säng som oss i babynestet. Vi är väl lite lite rastlösa så vi har varit iväg en hel del på olika saker trots att hon bara är 7 veckor, en hel del underlättar det ju att vi båda är hemma. Allt från hundträning till shoppingturer och minisemester har det blivit.

Vi hade vår jobbigaste period hittills när bebisen var sju veckor. Mycket, mycket bärande i sele. Det blev bättre på typ en vecka med en mer nöjd bebis som kunde roa sig själv lite och sov bättre. :)

Vilka äventyr hon får vara med på! 😃
 
Vi har en bebis som är rätt gnällig hemma just nu men så fort vi åker iväg och hon får sitta i babyskyddet så sover hon som en stock i timmar men någon matpaus. Väldigt praktiskt men det vore intressant att kunna efterlikna det hemma för dagtid se senaste dagarna har hon bara sovit korta stunder åt gången. Hemma i babyskyddet är inte samma sak tydligen för hon brukar vakna när vi kommer hem. Tror det kan vara något utvecklingssprång just nu, hon vill helst vara väldigt nära hela tiden (förutom i babyskyddet när vi är iväg då). Bärsele och sjal används en hel del.

Vi provade att åka på en minisemester förra veckan och sova 2 nätter på hotell. Det gick helt ok. Hon fick sova i samma säng som oss i babynestet. Vi är väl lite lite rastlösa så vi har varit iväg en hel del på olika saker trots att hon bara är 7 veckor, en hel del underlättar det ju att vi båda är hemma. Allt från hundträning till shoppingturer och minisemester har det blivit.

Våran bebis som blir 7 veckor på söndag är precis likadan! Babyskyddet är bästa sovstället😁 vi har dock en elektrisk babysitter hemma som vaggar, han älskar den nästan lika mycket som babyskyddet. Brukar sova i den ett par timmar varje dag, superbra tycker jag då jag får händerna fria en stund 😊
 
August har genomgått en klar utveckling vad gäller vakenhet. Plötsligt är han vaken större delen av dagarna och kräver massor av underhållning, annars demonstrerar han högljutt sitt missnöje.

Han försöker vända sig till mage och sätta sig upp i babysittern och blir skitsur när det inte går.

Amningen har också blivit rätt strulig. Han tar inte bröstet om man inte går och buffar honom i rumpan samtidigt.

Halva familjen har varit sjuk i hög feber så när sambo låg däckad åkte jag med båda barnen till en lekpark. Självklart var lillebror vaken och missnöjd och jag fick kånka runt på honom. Försökte hålla oss i skuggan men inte lätt när man samtidigt ska hålla koll på en VILD tvååring. Storebror petade nåt annat stackars barn i örat med en pinne så att barnet började gråta, och jag fick kasta mig efter med tutten i luften och bebis halvt ditmonterad :wtf: Herregud, hur gör folk?

Nu är storebror dålig. Varm som en kamin och kräktes igår kväll. Hoppas att August får klara sig denna gång :( Strulande amning i kombination med sjukdom stressar mig massor i och med hans svaga viktuppgång vid senaste kontrollen.

33145
 
Nora har blivit riktigt vass på att greppa saker, och har börjat vända sig från rygg till mage, så nu underhåller hon sig själv betydligt bättre än innan. Rätt skönt faktiskt :p

Nästa vecka fyller Nora 4 månader, storasyster är enormt taggad på att hon ska få börja smaka på mat :D tänkte också börja introducera ersättning så det blir lite lättare att dela på ansvaret här hemma. Är ju bara ett par månader tills jag ska börja jobba också!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 905
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 131
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 094
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 883
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp