Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
August har genomgått en klar utveckling vad gäller vakenhet. Plötsligt är han vaken större delen av dagarna och kräver massor av underhållning, annars demonstrerar han högljutt sitt missnöje.

Han försöker vända sig till mage och sätta sig upp i babysittern och blir skitsur när det inte går.

Amningen har också blivit rätt strulig. Han tar inte bröstet om man inte går och buffar honom i rumpan samtidigt.

Halva familjen har varit sjuk i hög feber så när sambo låg däckad åkte jag med båda barnen till en lekpark. Självklart var lillebror vaken och missnöjd och jag fick kånka runt på honom. Försökte hålla oss i skuggan men inte lätt när man samtidigt ska hålla koll på en VILD tvååring. Storebror petade nåt annat stackars barn i örat med en pinne så att barnet började gråta, och jag fick kasta mig efter med tutten i luften och bebis halvt ditmonterad :wtf: Herregud, hur gör folk?

Nu är storebror dålig. Varm som en kamin och kräktes igår kväll. Hoppas att August får klara sig denna gång :( Strulande amning i kombination med sjukdom stressar mig massor i och med hans svaga viktuppgång vid senaste kontrollen.

Visa bifogad fil 33145

Låter tufft med eget ansvar för två barn. Förstår att du är stressad över ätandet. Vår pojk har ju också gått upp dåligt så ska vägas extra i nästa vecka. Vi har dock gett ett mål ersättning per dag och det har faktiskt gått bra att kombinera ersättning med amning.
 
Nora har blivit riktigt vass på att greppa saker, och har börjat vända sig från rygg till mage, så nu underhåller hon sig själv betydligt bättre än innan. Rätt skönt faktiskt :p

Nästa vecka fyller Nora 4 månader, storasyster är enormt taggad på att hon ska få börja smaka på mat :D tänkte också börja introducera ersättning så det blir lite lättare att dela på ansvaret här hemma. Är ju bara ett par månader tills jag ska börja jobba också!

Åh, när börjar du jobba? Jag har tänkt komma tillbaka efter nyår, men saknar faktiskt jobbet mer än jag väntat mig så funderar på att börja jobba lite smått på senhösten. Väntar dock på ev op av min fot och blir det så blir det ju sjukskrivning istället och sambon får vara fld-ledig och då kanske jag är hemma lite längre istället. Vi får se.

När ska ni andra börja jobba?
 
August har genomgått en klar utveckling vad gäller vakenhet. Plötsligt är han vaken större delen av dagarna och kräver massor av underhållning, annars demonstrerar han högljutt sitt missnöje.

Han försöker vända sig till mage och sätta sig upp i babysittern och blir skitsur när det inte går.

Amningen har också blivit rätt strulig. Han tar inte bröstet om man inte går och buffar honom i rumpan samtidigt.

Halva familjen har varit sjuk i hög feber så när sambo låg däckad åkte jag med båda barnen till en lekpark. Självklart var lillebror vaken och missnöjd och jag fick kånka runt på honom. Försökte hålla oss i skuggan men inte lätt när man samtidigt ska hålla koll på en VILD tvååring. Storebror petade nåt annat stackars barn i örat med en pinne så att barnet började gråta, och jag fick kasta mig efter med tutten i luften och bebis halvt ditmonterad :wtf: Herregud, hur gör folk?

Nu är storebror dålig. Varm som en kamin och kräktes igår kväll. Hoppas att August får klara sig denna gång :( Strulande amning i kombination med sjukdom stressar mig massor i och med hans svaga viktuppgång vid senaste kontrollen.

Visa bifogad fil 33145
Alltså, jag tycker att vad jag än gör ensam med två barn, så känns det som jag förtjänar medalj efteråt. Imorgon måste jag åka och handla med båda barnen, måste ladda upp mentalt redan nu 😅

Hoppas ni klarar er från sjukdomar, och att vikten går åt rätt håll. Jobbigt när de inte går upp som de ska.
 
August har genomgått en klar utveckling vad gäller vakenhet. Plötsligt är han vaken större delen av dagarna och kräver massor av underhållning, annars demonstrerar han högljutt sitt missnöje.

Han försöker vända sig till mage och sätta sig upp i babysittern och blir skitsur när det inte går.

Amningen har också blivit rätt strulig. Han tar inte bröstet om man inte går och buffar honom i rumpan samtidigt.

Halva familjen har varit sjuk i hög feber så när sambo låg däckad åkte jag med båda barnen till en lekpark. Självklart var lillebror vaken och missnöjd och jag fick kånka runt på honom. Försökte hålla oss i skuggan men inte lätt när man samtidigt ska hålla koll på en VILD tvååring. Storebror petade nåt annat stackars barn i örat med en pinne så att barnet började gråta, och jag fick kasta mig efter med tutten i luften och bebis halvt ditmonterad :wtf: Herregud, hur gör folk?

Nu är storebror dålig. Varm som en kamin och kräktes igår kväll. Hoppas att August får klara sig denna gång :( Strulande amning i kombination med sjukdom stressar mig massor i och med hans svaga viktuppgång vid senaste kontrollen.
Hoppas att han slipper bli smittad! Och så söt han är! :love:

Hm ja hur man gör... Nu har ju syskonen tack o lov passerat "jaga efter" åldern men jag har ju gjort detta innan med både ett och två vilda små syskon 😬 😄 vi bor ju på landet och de få lekplatser som finns häromkring får man oftast vara ensam på. Eller så var vi i skogen eller helt enkelt ute hemma (stor tomt med staket och mycket att roa sig med där - klart mest vilsamt).
 
Med Ellen är allt bara bra, utom att hon nu är inne på 5e dagen utan bajs! :crazy: det har aldrig hänt förut... hon är inte speciellt missnöjd för det men pruttar och verkar ha lite körningar med magknip ibland. Vi har provat att grodhålla, stimulera med termometer, massera magen... imorgon ska vi åka bil långt och destinationen saknar tvättmöjligheter och rinnande vatten så chansen är väl god att det kommer igång då O_o

Jobb ja... troligen så blir jag hemma fram till nästa aug/sept och att det blir inskolning då. Mannen pluggar nu och behöver bli klar med det och tidigare än ~1.5 år vill jag absolut inte skola in. Ibland känns det bra och ibland är jag rätt jobbsugen, var ju sjukskriven så länge innan födseln med. Men det är väl inte helt skrivet i sten utan beror lite på hur det ser ju med anställning för mannen när han är färdig.

Har ni några planer kring när era ska börja på förskola?
 
Hoppas att han slipper bli smittad! Och så söt han är! :love:

Hm ja hur man gör... Nu har ju syskonen tack o lov passerat "jaga efter" åldern men jag har ju gjort detta innan med både ett och två vilda små syskon 😬 😄 vi bor ju på landet och de få lekplatser som finns häromkring får man oftast vara ensam på. Eller så var vi i skogen eller helt enkelt ute hemma (stor tomt med staket och mycket att roa sig med där - klart mest vilsamt).
Vi bor också på landet men tyvärr har vi inte fått ordning på tomten utan det är stekande sol precis överallt :/ Men med facit i hand hade det nog varit bättre att hålla sig hemma... Han är rätt fysisk, både med kramar, pussar och knuffar och bett :nailbiting::angel: så man måste liksom vara i hans omedelbara närhet konstant när det är andra med.

När ska ni andra börja jobba?

Jag har ju eget företag och har jobbat sedan en dryg månad tillbaka. Jag kan ju välja själv hur mycket jag jobbar och jag är aldrig hemifrån mer än 3 timmar åt gången och max 2-3 dagar/vecka. Då har jag pumpat men än har han inte tagit flaskan. Han verkar dock inte svälta ihjäl på den tiden utan har hållit sig på lika gott humör som när jag är hemma.

För mig har det varit ganska skönt att komma iväg och få en paus och umgås med vuxna människor. Jag trodde att jag skulle känna mycket mer stress än jag gjort.
 
Har ni några planer kring när era ska börja på förskola?

Jag sa "tidigast vid 2 år" med storebror. Sen fick vi plats tidigare än väntat och i och med lillebror på gång kändes det skönt att ha inskolningen klar när han kom så att storebror var trygg hos dagmamman. Så det blev vid 19 månader typ. Jag skulle tro att vi kör på något liknande med lillebror. I efterhand kändes det inte "för tidigt" men jag hade nog inte velat göra det tidigare heller.

Men nu när jag haft honom hos dagmamma i ett halvår fattar jag inte hur jag skulle orka ha honom hemma hela dagarna :laugh:
 
Jag sa "tidigast vid 2 år" med storebror. Sen fick vi plats tidigare än väntat och i och med lillebror på gång kändes det skönt att ha inskolningen klar när han kom så att storebror var trygg hos dagmamman. Så det blev vid 19 månader typ. Jag skulle tro att vi kör på något liknande med lillebror. I efterhand kändes det inte "för tidigt" men jag hade nog inte velat göra det tidigare heller.

Men nu när jag haft honom hos dagmamma i ett halvår fattar jag inte hur jag skulle orka ha honom hemma hela dagarna :laugh:
Ja okej :)Våra andra tre är rätt sent inskolade, vid 2.5, 3 och knappt 2.5 års ålder så för mig känns även 1.5 år så litet :o Då har de verkligen varit taggade att börja och det har gått himla smidigt. Sett till barnperspektivet skulle jag gärna avvakta inskolning till runt 2 år men jag tror inte vi får ihop det denna gång. Samtidigt känns det mer angeläget att ha kvar föräldradagar denna gång eftersom vi har prioriterat sen inskolning med de andra och inte har några dagar kvar där.
 
Här planerar vi inskolning efter nästa sommar. Rent ekonomiskt hade vi väl kunnat vänta till efter jul, men troligen kommer valmöjligheterna till plats vara betydligt mer begränsade. F är då knappt 18 mån. Tänker dock att vi ska spara dagar eller gå ner i tid så att det inte blir heltid på förskolan.

Trodde aldrig att jag skulle säga det, men saknar faktiskt att jobba🙄 ser det som positivt!
 
Vi bor också på landet men tyvärr har vi inte fått ordning på tomten utan det är stekande sol precis överallt :/ Men med facit i hand hade det nog varit bättre att hålla sig hemma... Han är rätt fysisk, både med kramar, pussar och knuffar och bett :nailbiting::angel: så man måste liksom vara i hans omedelbara närhet konstant när det är andra med.

Förstår precis! Min äldsta var både hyperaktiv och oföljsam som liten och tvåan var världens rymmare som plötsligt bara kunde försvinna. Jag kan tänka tillbaka på deras småbarnsår och när trean var bebis (ingen av dem gick på förskola) och tänka puuuh....Hur sjutton orkade jag? :crazy:

Fördelen med små barn är ju att kraven på stimulans inte brukar vara så avancerade utan man kan gott vara hemma på tomten eller på någon lämplig skogs/grusväg och de hittar massor att greja med och kolla på. Utnyttja det! :up:
 
Vi planerar inskolning till nästa höst, jag går tillbaks till jobbet efter sommaren. Känns så lyxigt! Har dock tankar på att söka nytt jobb, och beroende hur det klaffar då så kan det hända att jag börjar jobba tidigare, vi får se! 😊

Dags för vaccin imorgon, hoppas att lillen inte blir alltför ledsen.. Har era fått feber efteråt?
 
Vi planerar inskolning till nästa höst, jag går tillbaks till jobbet efter sommaren. Känns så lyxigt! Har dock tankar på att söka nytt jobb, och beroende hur det klaffar då så kan det hända att jag börjar jobba tidigare, vi får se! 😊

Dags för vaccin imorgon, hoppas att lillen inte blir alltför ledsen.. Har era fått feber efteråt?
August fick ingen feber. Lite kinkig i något dygn och en rejäl knöl på ena stickstället men annars opåverkad.
 
Loke blir 11 veckor nu och har sedan ett par veckor börjat äta/suga på sina händer, emellanåt helt frenetiskt. Har era ätit på sina händer? Ibland stoppar han in fingrarna så långt att han kräks. Jag hoppas verkligen detta är en fas som är övergående.

Gällande jobb så har jag jobbat 25-30% sen Loke kom och nu två veckor heltid. Kommer sluta jobba om en vecka för det funkar inte. Vissa dagar sover inte Loke alls mycket på dagen och då får jag sitta på kvällen vilket inte blir optimalt jämt. Jag ser fram emot helt ledig i höst sen börjar jag jobba igen efter nyår för då ska min man vara hemma 6 månader.
 
Åh, när börjar du jobba? Jag har tänkt komma tillbaka efter nyår, men saknar faktiskt jobbet mer än jag väntat mig så funderar på att börja jobba lite smått på senhösten. Väntar dock på ev op av min fot och blir det så blir det ju sjukskrivning istället och sambon får vara fld-ledig och då kanske jag är hemma lite längre istället. Vi får se.

När ska ni andra börja jobba?

Jag börjar jobba i januari igen, får se om det blir omedelbart efter årsskiftet eller om vi tar några veckor gemensam ledighet då också. Sen är min man hemma i ca 8 månader. Ser fram emot att komma tillbaka till jobbet. Fick en ny chef i början av året som jag tycker verkar toppen så det är lite tråkigt att inte jobba i höst men jag ska vara med på några aktiviteter med jobbet iaf. Tanken är sen att vi satsar på inskolning i augusti 2020. Vi tänker att det är enklast att få plats i augusti, Nelia kommer bara vara ca 15 månader då men vi kommer gå ner i tid så det blir lite kortare dagar.
 
Loke blir 11 veckor nu och har sedan ett par veckor börjat äta/suga på sina händer, emellanåt helt frenetiskt. Har era ätit på sina händer? Ibland stoppar han in fingrarna så långt att han kräks. Jag hoppas verkligen detta är en fas som är övergående.

Ja här sugs det på händerna för fullt om hon kommer åt. Inte så hon kräks dock. Hon har även börjat suga på händer och armar på den som håller i henne :laugh:
 
Åh, när börjar du jobba? Jag har tänkt komma tillbaka efter nyår, men saknar faktiskt jobbet mer än jag väntat mig så funderar på att börja jobba lite smått på senhösten. Väntar dock på ev op av min fot och blir det så blir det ju sjukskrivning istället och sambon får vara fld-ledig och då kanske jag är hemma lite längre istället. Vi får se.

När ska ni andra börja jobba?
I oktober, tänkte jag! Jag saknar också jobbet, har ju varit borta från ordinarie tjänst sen i september och jobbade hemma nästan hela tiden de sista månaderna, så det känns som att jag varit hemma mycket längre. Så jag längtar, även om det är härligt att hänga med barnen såklart. Men jag jobbar ju skift så jag har rätt mycket ledig tid ändå. Det blir liksom mer tid för hela familjen tillsammans än när maken jobbar, eftersom han jobbar dagtid.

Tänker inskolning nästa höst, i augusti /september.
 
Loke blir 11 veckor nu och har sedan ett par veckor börjat äta/suga på sina händer, emellanåt helt frenetiskt. Har era ätit på sina händer? Ibland stoppar han in fingrarna så långt att han kräks. Jag hoppas verkligen detta är en fas som är övergående.

Gällande jobb så har jag jobbat 25-30% sen Loke kom och nu två veckor heltid. Kommer sluta jobba om en vecka för det funkar inte. Vissa dagar sover inte Loke alls mycket på dagen och då får jag sitta på kvällen vilket inte blir optimalt jämt. Jag ser fram emot helt ledig i höst sen börjar jag jobba igen efter nyår för då ska min man vara hemma 6 månader.
Nora suger massor på händerna, och på våra händer. Dock inte så hon kräks, men hon sköjs ibland...
 
Om det blir som vi tänkt så blir han närmare två innan han börjar förskolan. Jag vet inte riktigt när jag ska börja jobba igen men troligen när han blir ett år men kanske mest kvällar och helger då. Det känns egentligen som jag borde börja göra det nu med detsamma pga att hela huset verkar rämna så fakturorna avlöser varandra men det känns lite tidigt... Jag kanske börjar jobba så smått i höst/vinter, vi får se.

Här har bebisen gått in i någon sov-fas? Sover mest hela tiden tycker jag. Han blir trött snabbt men är glad de stunderna han väl är vaken. Har era haft någon sådan fas vid runt 10-12 veckor?

@BusBarro Våra är ju jämngamla och här är händerna också i munnen mest hela tiden. Han har inte kräkts dock. Det går säkert över snart när de blir mer haj på att gripa tag i SAKER att stoppa i munnen. :D Min gapar som en fisk nu för allt som är närmare än 30 cm. Han tycks inte förstå varför grejerna inte begriper att de ska flyga in i munnen på honom när han tittar på dem.
 
Lilla I blir 4 mån om ett par dagar. Tiden går för fort! Vänder från mage till rygg, o omvänt, försöker sätta sig upp, sitter stadigt med stöd och stoppar ALLT hon kan få tag på i munnen.
Här är det jag som ser fram emot smak portionerna 😁.

Vi har också tänkt att börja med ersättning max 1 g om dagen nu. Jag kommer jobba en dag om 5 v, för att börja på deltid i oktober. Får vi den förskoleplats vi vill, så kommer hon börja när hon blir ett år. Fungerar det med mitt jobb fortsätter jag nog på halvtid ett tag till. Stora syster var 10-11 mån när hon började (inte i Sverige). Det fungerade väldigt bra.
 
Loke blir 11 veckor nu och har sedan ett par veckor börjat äta/suga på sina händer, emellanåt helt frenetiskt. Har era ätit på sina händer? Ibland stoppar han in fingrarna så långt att han kräks. Jag hoppas verkligen detta är en fas som är övergående.

Gällande jobb så har jag jobbat 25-30% sen Loke kom och nu två veckor heltid. Kommer sluta jobba om en vecka för det funkar inte. Vissa dagar sover inte Loke alls mycket på dagen och då får jag sitta på kvällen vilket inte blir optimalt jämt. Jag ser fram emot helt ledig i höst sen börjar jag jobba igen efter nyår för då ska min man vara hemma 6 månader.
Ellen blir 4 månader om en vecka (hjälp vad fort det går!) och ja, fingrar och händer är ständigt i munnen! Hon har aldrig kräkts av det dock.

Vi märkte inget av vaccinationen här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 626
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 674
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 889
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 590
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp