Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar om den här bebisen tänker fixera sig? (annars bara ettan som gjort de andra har legat högt). Idag har jag ett väldigt tryckade och "nypande" nerat och bebis stökar runt för fullt. Dessutom har jag ordentligt ont i rygg/bäcken. Fick en känsla av att det var dags att förbereda en väska sa nu har jag packat ner det som jag inte använder och skrivit en lista pa det som är kvar att packa. Nu tror jag inte bebis kommer riktigt än, det är ända 6 veckor kvar men langsamt börjar jag fa känslan att det är dags att göra ordning. I helgen ska jag nog ta ner allt och tvätta, fixa ordning sängen osv.
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Hur går det med amningen nu?

Vi kör på med amningsnapp. Har gjort försök att avveckla den utifrån tips från Amningshjälpen men det går sådär faktiskt. Har funkat nångång på ena bröstet men aldrig på det andra. Vi får fortsätta att försöka. Som tidigare är det lite meckigt med amningsnappen som han river ner/stångar bort men överlag behöver vi inte ge lika mycket ersättning innan amningen så tänker att det går bättre.
 
Vi kör på med amningsnapp. Har gjort försök att avveckla den utifrån tips från Amningshjälpen men det går sådär faktiskt. Har funkat nångång på ena bröstet men aldrig på det andra. Vi får fortsätta att försöka. Som tidigare är det lite meckigt med amningsnappen som han river ner/stångar bort men överlag behöver vi inte ge lika mycket ersättning innan amningen så tänker att det går bättre.

Vet ju inte vad du har fått för tips, men jag har gjort så att jag börjat med den på och sen tagit bort den under amningen. För att sen använda varannan gång innan jag tagit bort den helt. Börjat mjölka fram mjölk innan hon fått börja amma och smort med massor av purelan. Amningsnappar är irriterande! Hoppas du kan få det att fungera utan.
 
Jag läste någon studie om att 6 dadlar om dagen 4 veckor innan BF kan minska risken något för behovet av igångsättning och värkstimulerande. 6 dadlar är ju plågsamt att få i sig varje dag? Är det någon mer som plågar sig igenom detta? :p Jag har alltid varit en sockerråtta men är inte alls lika "tålig" sedan jag blev gravid. Är knappt sugen på glass längre och glass är ju typ livet självt? Något annat som graviditeten förstört är chips. Det är ju inte ett dugg gott längre. Jag undrar om det kommer hålla i sig efteråt eller om det är tillfälligt nu bara?

Ja, som ni hör händer inte värst mycket här. Imorgon har jag varit ledig i två veckor. Det mesta är nog klart - ska köpa ett par amningslinnen men sen får det duga. Vi märker väl vad som behövs sedan.

Jag roar mig med att promenera med hundarna, meditera, läsa, se lugna förlossningsfilmer, göra mat och plantera om växter.

Jag har gett hypnobirthing flera försök men det känns som att gå i motvind. Jag hittar ingen jag gillar. För det första verkar alla innehålla en massa om att man ska föreställa sig att man är på olika platser, se olika grejer osv. Jag har lite svårt med det. För det andra är det ofta ett himla tjat om att man är i "deep sleep" vilket irriterar mig. Sedan har jag tråkigt nog svårt för att lyssna på kvinnliga röster, oklart varför.

Jag brukar lyssna på Sam Harris meditationslektioner men man kan väl för tusan inte lyssna på en KARL när värkarna börjar komma, när man skulle kunna lyssna på en kvinna som faktiskt vet vad hon pratar om angående det man just går igenom. Det känns ungefär som att jag sviker alla kvinnor i hela världen.

Jag undrar verkligen hur det kommer bli. Jag undrar om det är bra att mata sig med lugna förlossningar eller om det bara kommer göra en besviken.

Mycket funderingar från någon med lite mycket tid över!
 
Jag läste någon studie om att 6 dadlar om dagen 4 veckor innan BF kan minska risken något för behovet av igångsättning och värkstimulerande. 6 dadlar är ju plågsamt att få i sig varje dag? Är det någon mer som plågar sig igenom detta? :p Jag har alltid varit en sockerråtta men är inte alls lika "tålig" sedan jag blev gravid. Är knappt sugen på glass längre och glass är ju typ livet självt? Något annat som graviditeten förstört är chips. Det är ju inte ett dugg gott längre. Jag undrar om det kommer hålla i sig efteråt eller om det är tillfälligt nu bara?

Ja, som ni hör händer inte värst mycket här. Imorgon har jag varit ledig i två veckor. Det mesta är nog klart - ska köpa ett par amningslinnen men sen får det duga. Vi märker väl vad som behövs sedan.

Jag roar mig med att promenera med hundarna, meditera, läsa, se lugna förlossningsfilmer, göra mat och plantera om växter.

Jag har gett hypnobirthing flera försök men det känns som att gå i motvind. Jag hittar ingen jag gillar. För det första verkar alla innehålla en massa om att man ska föreställa sig att man är på olika platser, se olika grejer osv. Jag har lite svårt med det. För det andra är det ofta ett himla tjat om att man är i "deep sleep" vilket irriterar mig. Sedan har jag tråkigt nog svårt för att lyssna på kvinnliga röster, oklart varför.

Jag brukar lyssna på Sam Harris meditationslektioner men man kan väl för tusan inte lyssna på en KARL när värkarna börjar komma, när man skulle kunna lyssna på en kvinna som faktiskt vet vad hon pratar om angående det man just går igenom. Det känns ungefär som att jag sviker alla kvinnor i hela världen.

Jag undrar verkligen hur det kommer bli. Jag undrar om det är bra att mata sig med lugna förlossningar eller om det bara kommer göra en besviken.

Mycket funderingar från någon med lite mycket tid över!

Angående dadlar; ganska enkelt att få i sig ett gäng om man kör de i en smoothie. Angående hypnobirthing så lyssnade jag på denna på kvällarna sista månaden innan min förlossning:
Somnade gott av den haha men den är ganska kort och enkel. Är dock en kvinnoröst :p
 
Vet ju inte vad du har fått för tips, men jag har gjort så att jag börjat med den på och sen tagit bort den under amningen. För att sen använda varannan gång innan jag tagit bort den helt. Börjat mjölka fram mjölk innan hon fått börja amma och smort med massor av purelan. Amningsnappar är irriterande! Hoppas du kan få det att fungera utan.

Har testat att först amma en stund och sedan plocka bort vilket funkat på ena bröstet några gånger men inte på det andra. Handmjölka innan amning har jag också testat utan resultat...
 
Angående dadlar; ganska enkelt att få i sig ett gäng om man kör de i en smoothie. Angående hypnobirthing så lyssnade jag på denna på kvällarna sista månaden innan min förlossning:
Somnade gott av den haha men den är ganska kort och enkel. Är dock en kvinnoröst :p

Får nog köra på smoothie-strategin trots att det är så drygt att diska mixern. :D Tack för tipset på hypnobirthing, ska prova och se om jag gillar den!
 
Vi kör på med amningsnapp. Har gjort försök att avveckla den utifrån tips från Amningshjälpen men det går sådär faktiskt. Har funkat nångång på ena bröstet men aldrig på det andra. Vi får fortsätta att försöka. Som tidigare är det lite meckigt med amningsnappen som han river ner/stångar bort men överlag behöver vi inte ge lika mycket ersättning innan amningen så tänker att det går bättre.
Skönt att det ger lite resultat i alla fall, att det funkar nån gång :) det kommer säkert fortsätta gå framåt, även om det sällan känns så när man är mitt uppe i det.
 
Vi fick sms från storasysters förskola i morse. Det går vattkoppor där :nailbiting: tanken var att hon skulle dit imorgon, men nu skjuter vi förstås på det. Är bara glad att de hann meddela innan hon hade börjat igen!
 
Angående dadlar; ganska enkelt att få i sig ett gäng om man kör de i en smoothie. Angående hypnobirthing så lyssnade jag på denna på kvällarna sista månaden innan min förlossning:
Somnade gott av den haha men den är ganska kort och enkel. Är dock en kvinnoröst :p

Prova dadelbollar, finns recept som smakar chokladbollar. Utan socker eller smör 😊
Rullar man kakao istället för kokos blir det än mindre sött också.
 
Jag läste någon studie om att 6 dadlar om dagen 4 veckor innan BF kan minska risken något för behovet av igångsättning och värkstimulerande. 6 dadlar är ju plågsamt att få i sig varje dag? Är det någon mer som plågar sig igenom detta? :p Jag har alltid varit en sockerråtta men är inte alls lika "tålig" sedan jag blev gravid. Är knappt sugen på glass längre och glass är ju typ livet självt? Något annat som graviditeten förstört är chips. Det är ju inte ett dugg gott längre. Jag undrar om det kommer hålla i sig efteråt eller om det är tillfälligt nu bara?

Ja, som ni hör händer inte värst mycket här. Imorgon har jag varit ledig i två veckor. Det mesta är nog klart - ska köpa ett par amningslinnen men sen får det duga. Vi märker väl vad som behövs sedan.

Jag roar mig med att promenera med hundarna, meditera, läsa, se lugna förlossningsfilmer, göra mat och plantera om växter.

Jag har gett hypnobirthing flera försök men det känns som att gå i motvind. Jag hittar ingen jag gillar. För det första verkar alla innehålla en massa om att man ska föreställa sig att man är på olika platser, se olika grejer osv. Jag har lite svårt med det. För det andra är det ofta ett himla tjat om att man är i "deep sleep" vilket irriterar mig. Sedan har jag tråkigt nog svårt för att lyssna på kvinnliga röster, oklart varför.

Jag brukar lyssna på Sam Harris meditationslektioner men man kan väl för tusan inte lyssna på en KARL när värkarna börjar komma, när man skulle kunna lyssna på en kvinna som faktiskt vet vad hon pratar om angående det man just går igenom. Det känns ungefär som att jag sviker alla kvinnor i hela världen.

Jag undrar verkligen hur det kommer bli. Jag undrar om det är bra att mata sig med lugna förlossningar eller om det bara kommer göra en besviken.

Mycket funderingar från någon med lite mycket tid över!
Mitt godissug (som försvann i samband med graviditeten) kom tillbaka dagen efter han kom ut :meh:.
 
Vi fick sms från storasysters förskola i morse. Det går vattkoppor där :nailbiting: tanken var att hon skulle dit imorgon, men nu skjuter vi förstås på det. Är bara glad att de hann meddela innan hon hade börjat igen!

Hos oss gick vattkoppor runt jul på förskolan, hade hoppats att vi skulle klarat av det då på de två yngsta (två äldsta har haft det). Men det blev inget, hade varit skönt att ha haft det innan bebis.
 
Hos oss gick vattkoppor runt jul på förskolan, hade hoppats att vi skulle klarat av det då på de två yngsta (två äldsta har haft det). Men det blev inget, hade varit skönt att ha haft det innan bebis.
Ja det hade ju varit skönt om stora tjejen hade fått det överstökat, men jag vill ju inte gärna dra hem det till bebis. Nu börjar vi snarare fundera på om vi ska vaccinera storasyster...
 
Prova dadelbollar, finns recept som smakar chokladbollar. Utan socker eller smör 😊
Rullar man kakao istället för kokos blir det än mindre sött också.

Ja det är ungefär så jag ätit dem hittills - rört ihop dadlar, havregryn och kakao. Det är gott men bara i kanske två dadlar och kanske inte varenda dag. :D Jag ska varva dadelbollar med smoothie nu så kanske det går ner lite lättare. :up:

Mitt godissug (som försvann i samband med graviditeten) kom tillbaka dagen efter han kom ut :meh:.
[/QUOTE]

Ah, typiskt. Fast trevligt att kunna njuta av glass igen men sådär jättemycket andra fördelar finns det väl inte direkt med sötsug... :grin:
 
@Flixon , jag har läst att nyfödda har ett bra skydd från mamman men man vill ju inte riskera ngt. Vi kommer ta en Diskussion med barnläkaren ang vaccinering om 5åringen inte fått vattkoppor innan skolstart.
 
Ja generellt sett har nyfödda ett bra skydd via antikroppar från mamman men man vill ju inte gärna riskera något såklart, jag hade också hållit hemma i det läget. Det luriga är ju att inkubationstiden kan vara så lång att det är svårt att veta när smittan är borta från fsk...

Jag hade tänkt att storasyster skulle få gå till förskolan nästa vecka men nu är jag väldigt tveksam känner jag :crazy: Hon är ju såå på bebis med pussar och kramar, vi sover i samma säng alla tre osv, det kommer ju vara helt omöjligt att skydda henne om syrran drar hem något virus. Sen VET jag ju att man inte kan isolera sig eller skydda dem mot allt och att storasysters behov måste kalkyleras in också - men just nu är jag en hormonstinn tigermamma som bara känner nej, det är inte värt risken. Än så länge så är storasyrran rätt så nöjd hemma, vårvädret har ju börjat bjuda på sig så vi har varit ute mkt och inne är hon duktig på att sysselsätta sig själv när jag sitter låst och ammar. Och större delen av dagarna har hon ju sina bröder så hon är inte helt socialt isolerad.
 
@Flixon , jag har läst att nyfödda har ett bra skydd från mamman men man vill ju inte riskera ngt. Vi kommer ta en Diskussion med barnläkaren ang vaccinering om 5åringen inte fått vattkoppor innan skolstart.
Och @Ja88
Ja om mamman haft vattkoppor, vilket varken jag eller någon av mina föräldrar kan minnas om jag haft 🙈 förmodligen har jag ju det, men om inte så har ju inte lillan något skydd alls.
 
Jag läste någon studie om att 6 dadlar om dagen 4 veckor innan BF kan minska risken något för behovet av igångsättning och värkstimulerande. 6 dadlar är ju plågsamt att få i sig varje dag? Är det någon mer som plågar sig igenom detta? :p Jag har alltid varit en sockerråtta men är inte alls lika "tålig" sedan jag blev gravid. Är knappt sugen på glass längre och glass är ju typ livet självt? Något annat som graviditeten förstört är chips. Det är ju inte ett dugg gott längre. Jag undrar om det kommer hålla i sig efteråt eller om det är tillfälligt nu bara?

Ja, som ni hör händer inte värst mycket här. Imorgon har jag varit ledig i två veckor. Det mesta är nog klart - ska köpa ett par amningslinnen men sen får det duga. Vi märker väl vad som behövs sedan.

Jag roar mig med att promenera med hundarna, meditera, läsa, se lugna förlossningsfilmer, göra mat och plantera om växter.

Jag har gett hypnobirthing flera försök men det känns som att gå i motvind. Jag hittar ingen jag gillar. För det första verkar alla innehålla en massa om att man ska föreställa sig att man är på olika platser, se olika grejer osv. Jag har lite svårt med det. För det andra är det ofta ett himla tjat om att man är i "deep sleep" vilket irriterar mig. Sedan har jag tråkigt nog svårt för att lyssna på kvinnliga röster, oklart varför.

Jag brukar lyssna på Sam Harris meditationslektioner men man kan väl för tusan inte lyssna på en KARL när värkarna börjar komma, när man skulle kunna lyssna på en kvinna som faktiskt vet vad hon pratar om angående det man just går igenom. Det känns ungefär som att jag sviker alla kvinnor i hela världen.

Jag undrar verkligen hur det kommer bli. Jag undrar om det är bra att mata sig med lugna förlossningar eller om det bara kommer göra en besviken.

Mycket funderingar från någon med lite mycket tid över!
Jag läste just en liknande studie men med bikarbonat! Inget om mängd dock... Men det skulle på något vis förbättra metabolismen i livmodern och minska risk för värksvaghet.

Jag tar ju ibland en bikarbonatdrink mot halsbrännan så det tänkte jag fortsätta med nu, haha! Känns inte som att det kan göra någon skada iaf.

Jag tror inte alls det är dumt att mata sig med lugna förlossningar om det är något man tilltalas av, däremot verkligen försöka vara öppen och tillåtande för att det kanske blir helt annorlunda. Jag hade svårt att inte vara besviken på min egen förlossning just för att jag hade svårt att "andas" mig genom den och klandrade nästan mig själv i efterhand för allt som inte gick enligt skolboken för "naturlig förlossning". Men just att ha målsättningen att man försöker gå in i sig själv och ge efter för krafterna som en förlossning innebär tror jag bara är gynnsamt :)

Jag hade också svårt att föreställa mig gå upp och nerför berg, dyka under vågor etc. men något som verkligen hjälpte mig där var lustgasen (som jag inte ens tänkte använda innan förlossningen). Den där masken blev typ som en livlina/säkerhetsbälte/fast punkt. Det kändes som att inget annat existerade när värkarna härjade som värst och allt jag såg var den där masken och slangen som jag klamrade mig fast vid för glatta livet men det var verkligen som en metaforisk livboj på ett stormande hav och det fungerade! Jag tror man hittar sina strategier :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 324
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 621
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 718
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp