Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy vilken jobbig och stressande situation med jobbet @Ja88 :( Jättejobbigt att göra sitt bästa och höra att det inte räcker till. Tuff miljö på vårdavdelning... :heart
 
Idag tog jag mod till mig och berättade om graviditeten på morgonmötet på jobbet! :nailbiting:Sååå skönt att alla bara vet nu så jag kan tänka på annat... Jag har seriöst sovit dåligt i två nätter pga detta, haha! Väldigt onödigt att hetsa upp sig så över att berätta när man har världens gulligaste kollegor.
 
Men alltså... Ni får ju inte flytta ifrån mig allihop! :mad: KUB nästa vecka, men eftersom vi redan gjort två UL tror jag inte vi blir flyttade tillräckligt mycket för att inte ligga ohjälpligt sist i tråden :laugh:

Känns skönt på något vis att det hunnit dra igång en sommartråd också.
 
M
Igår hade jag sammandragningar hela arbetspasset och de bara fortsatte... fick ligga på soffan hela em-kvällen för att det skulle lugna sig. Trots att det var lugnt på jobbet, dock stod/gick jag typ hela passet. Svårt att undvika, har inte så många stillasittande uppgifter... så idag är jag hemma. Vet inte vad det ska bli av det här, nu är jag ledig till onsdag och jag tänkte prova att jobba då men är det lika illa nästa vecka får jag ringa mvc och be om läkartid igen för hel sjukskrivning. Det är liksom ohållbart det här. :(

Det låter som en jättejobbig situation. Jobbigt att ha en så (i mina öron) oförstående chef också. Jag har turen att ha världens bästa chef som bara tycker det är roligt att jag och kollegan ska ha varsitt barn. Sen jobbar vi ju på barnhabilitering där alla liksom gillar barn 😜 det underlättar ju. När jag säger att jag nog inte vill åka på hembesök och skolbesök efter jul säger chefen bara; känner du så ska du ju inte göra det. Det känns skönt att kunna anpassa arbetet på det sättet.
 
Tack @Luktpion och @KarinStarfighter, ja situationen är frustrerande och stressande. :banghead:

Tycker väl också att hon kunde vara lite mer förstående men ja...tempot och kraven är som sagt rätt hårt på vårdavdelning. Sen kan jag tänka mig, spekulation förstås, men att chefen kanske är lite butter över att det blir såhär nästan direkt efter att jag kommit tillbaka till arbetsplatsen (efter att ha provat annat jobb ett tag). Jag visste dock inte att jag var gravid när det blev bestämt att jag skulle komma tillbaka, och än mindre visste jag ju att det skulle bli på det här sättet såhär tidigt i graviditeten. Jag har sannerligen inte valt den här situationen liksom. Hade mycket hellre mått bra, kunnat jobba och fungera normalt.
 
Tack @Luktpion och @KarinStarfighter, ja situationen är frustrerande och stressande. :banghead:

Tycker väl också att hon kunde vara lite mer förstående men ja...tempot och kraven är som sagt rätt hårt på vårdavdelning. Sen kan jag tänka mig, spekulation förstås, men att chefen kanske är lite butter över att det blir såhär nästan direkt efter att jag kommit tillbaka till arbetsplatsen (efter att ha provat annat jobb ett tag). Jag visste dock inte att jag var gravid när det blev bestämt att jag skulle komma tillbaka, och än mindre visste jag ju att det skulle bli på det här sättet såhär tidigt i graviditeten. Jag har sannerligen inte valt den här situationen liksom. Hade mycket hellre mått bra, kunnat jobba och fungera normalt.

Fast så svårt som det är att rekrytera personal inom landstinget borde de ju vara måna om att du ska vilja komma tillbaka efter föräldraledighet. Jag hade faktiskt blivit lite ledsen om jag fått höra att min arbetsinsats inte ”dög”. Det känns lite hårt. Hoppas att det löser sig för dej på ett eller annat sätt.
 
Fast så svårt som det är att rekrytera personal inom landstinget borde de ju vara måna om att du ska vilja komma tillbaka efter föräldraledighet. Jag hade faktiskt blivit lite ledsen om jag fått höra att min arbetsinsats inte ”dög”. Det känns lite hårt. Hoppas att det löser sig för dej på ett eller annat sätt.
Jag har en liknande chef, dock inte riktigt på samma sätt. Är dock en hel del sura miner när jag varit sjuk eller varit tvungen att vabba dottern... ”du måste ju förstå att det inte är positivt för dig om det dyker upp en tjänst som du söker, och så har vi en annan sökande som säger att dennes sambo tar alla vab-dagar. Och du klarar inte av våra krav på dig om du är borta” (arbetar inom förskola..)
Jo men vad kul för den personen isåfall, men min sambo åker hemifrån kl 5 och då har man oftast inte märkt att fröken är sjuk, eller så har han stora projekt för flera miljoner som ska kontrolleras... :banghead:
 
Vi har gjort RUL och allt såg bra ut. Lättnaden jag kände över det var förvånansvärt stor, för jag var inte medveten om att jag oroat mig.

Min vikt har skuttat uppåt allt det jag gick ner i början och lite till och jag känner mig rätt stor, men jag vet ju att det bara är början:D Tänk att halva tiden redan gått, det känns helt overkligt!

Jag har det rätt stressigt med långa, stillasittande dagar och min kropp jublar väl inte precis, men jag försöker resa på mig och gå runt lite en gång i halvtimmen. Foglossningen har, tack vare att jag varit väldigt försiktig me dhur jag rör mig, sansat sig lite.
 
Fast så svårt som det är att rekrytera personal inom landstinget borde de ju vara måna om att du ska vilja komma tillbaka efter föräldraledighet. Jag hade faktiskt blivit lite ledsen om jag fått höra att min arbetsinsats inte ”dög”. Det känns lite hårt. Hoppas att det löser sig för dej på ett eller annat sätt.

Nä jag håller med dig helt. Och jag blev ledsen också, gick därifrån med en klump i halsen och tappad sug att försöka hålla ut så länge som möjligt, som jag tidigare tänkt att jag vill. Sen kom jag till att prata lite med vår fackliga och hon sa att jag borde kontakta facket för stöd i frågan då chefen inte bör säga som hon gjorde och att arbetsgivarens ansvar att anpassa/underlätta är ganska stort. Jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra och om jag orkar. Just nu är jag ju i ett läge där jag inte ens orkar bara vara på benen hela arbetspasset (~4 h) även om det är lugnt på avdelningen. Hemma får jag göra en sak i taget i lugnt tempo och sedan lägga mig och vila ett tag och allt som kan betraktas som minsta tungt får sambon göra. Och när det är på den nivån så funkar ju inte riktigt mitt yrke, ens med förståelse och anpassningar.

Men ja, landstingen blöder ju personal av en god anledning, man är inte så bra på att ta hand om folk sådär överlag. Det är mycket att suga ut mesta möjliga ur folk mot minsta möjliga lön och med sämsta möjliga villkor :grin: Sen kan det förstås se lite olika ut på olika arbetsplatser beroende på olika faktorer. Jag som många andra har valt just min arbetsplats för att jag tycker uppgifterna är roliga och jag får mycket bra erfarenhet, men jag har siktet inställt på en vidareutbildning och har inte tänkt mig att bli en gammal räv där så att säga. Vi får se hur det känns med allt efter föräldraledigheten.
 
Jag har en liknande chef, dock inte riktigt på samma sätt. Är dock en hel del sura miner när jag varit sjuk eller varit tvungen att vabba dottern... ”du måste ju förstå att det inte är positivt för dig om det dyker upp en tjänst som du söker, och så har vi en annan sökande som säger att dennes sambo tar alla vab-dagar. Och du klarar inte av våra krav på dig om du är borta” (arbetar inom förskola..)
Jo men vad kul för den personen isåfall, men min sambo åker hemifrån kl 5 och då har man oftast inte märkt att fröken är sjuk, eller så har han stora projekt för flera miljoner som ska kontrolleras... :banghead:

Fy vad trist! Förskolan har ju inte heller direkt lätt att rekrytera och man tycker ju att inom den världen borde man verkligen ha förståelse för att folk får barn, behöver vabba osv?

Jag har iaf aldrig haft några bekymmer vid vab eller så men min förra chef var sån. Fick bla en utskällning mitt bland alla kollegor när jag berättade att jag behövde vabba en halvdag och fick veta att jag förstörde för alla andra och att det var mitt ansvar att se till att bemanningen gick ihop och en massa annat obehagligt dravel. Blev inte gammal på den arbetsplatsen...
 
Mars
28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
15 - Anemone, 33 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
6 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
1? - Safir, 31 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - unicornia, 32 år, 1a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet

Maj
1 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
5 - Lilleknodd2, 29 år, andra barnet (tredje)
6 - Winifred, 30 år, 1a barnet
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7- Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
23 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet

Då har jag lagt till mig längst ned i listan. :)

Har ganska nyligen gått in i vecka 12. Har bokat in RUL 2 januari - det känns så läskigt att inte se den som bor i magen förrän dess. Jääättelångt dit ju.

Mår apa, eller ja... jag vet ju att det finns de som har det tusen resor värre. Men jag hoppas verkligen att illamåendet släpper snart. Märker dock att det hör ihop väldigt mycket med stress/trötthet, det är som värst de dagarna jobbet är som värst. Tyckte redan innan graviditeten att situationen på mitt jobb var nästintill ohållbar, nu med extrem trötthet och illamående på det så är det ett under att det överhuvudtaget går. Men det märks på mig, jag tror att flera kollegor misstänker något. Hur mycket jag än har försökt så har jag lyckats riktigt dåligt med att dölja att jag är jättetrött och irriterad. Flera har frågat hur det är och jag har fått svara ärligt att jag är trött, att jag inte hinner med. Och det är också sant, så mina kollegor funderar nog på om jag antingen håller på att bli helt sönderstressad eller om jag är gravid. Eller så har det sistnämnda inte slagit dem än men när de får reda på det så kommer de säga "ahaaaaa!".

Min sambo och jag har inte berättat för någon än, men ska nog snart göra det för våra föräldrar och syskon. Känns väldigt pirrigt av någon anledning!
 
Tänker att det är dags för mig att gå med i den här tråden! BF 27/4. Har tagit mig ganska lång tid att våga börja berätta för andra, det tog oss många år att bli gravida. Första barnet.

Har mått ganska illa första tre månaderna, men nu har det börjat släppa. Istället har jag nu haft konstant huvudvärk i två veckors tid. Sitter bakom ögonen och jag känner av den från att jag vaknar. Har nån av er haft såna problem?

Pratat med både chef, kollegor och kunder (är konsult) och har än så länge bara fått jättefin uppbackning. Däremot är det sjukt tufft på jobbet just nu, jättejättemycket resor och stora leveranser. Så svårt att få energin att räcka till när man är gravidtrött ovanpå det.
 
Tänker att det är dags för mig att gå med i den här tråden! BF 27/4. Har tagit mig ganska lång tid att våga börja berätta för andra, det tog oss många år att bli gravida. Första barnet.

Har mått ganska illa första tre månaderna, men nu har det börjat släppa. Istället har jag nu haft konstant huvudvärk i två veckors tid. Sitter bakom ögonen och jag känner av den från att jag vaknar. Har nån av er haft såna problem?

Pratat med både chef, kollegor och kunder (är konsult) och har än så länge bara fått jättefin uppbackning. Däremot är det sjukt tufft på jobbet just nu, jättejättemycket resor och stora leveranser. Så svårt att få energin att räcka till när man är gravidtrött ovanpå det.
Grattis!!

Jag har lätt att få migränkänningar om jag sover för dåligt, det börjar smygandes bak i nacken för att sedan framåt lunch/eftermiddag sätta sig bakom högra ögat tills jag går och lägger mig och sover.
Jag får det framförallt vid dålig sömn men även när ryggen krånglar, så det kan vara ett tips. Jag gick till naprapat en sväng och då hade jag det inte på flera veckor. Anar att jag behöver gå dit igen!
 
Har mått ganska illa första tre månaderna, men nu har det börjat släppa. Istället har jag nu haft konstant huvudvärk i två veckors tid. Sitter bakom ögonen och jag känner av den från att jag vaknar. Har nån av er haft såna problem?

Välkommen till tråden och grattis :)

Ja, jag har haft flera episoder med riktigt vidrig huvudvärk den här graviditeten. Har aldrig haft migrän tidigare men den här värken har verkligen liknat sådan - ensidig, oftast centrerad till vänster tinning och bakom ögat, värre av ljud/ljus/rörelse och helt opåverkad av Alvedon. För mig har det utlösts efter jobb, speciellt de gånger jag jobbat kvällspass följt av dagpass (=dålig återhämtning och för lite sömn mellan). Har haft mer "normal" huvudvärk flera dagar i sträck också, det har jag tillskrivit hormoner. Tyvärr rätt vanligt med huvudvärk under graviditet.
 
Grattis!!

Jag har lätt att få migränkänningar om jag sover för dåligt, det börjar smygandes bak i nacken för att sedan framåt lunch/eftermiddag sätta sig bakom högra ögat tills jag går och lägger mig och sover.
Jag får det framförallt vid dålig sömn men även när ryggen krånglar, så det kan vara ett tips. Jag gick till naprapat en sväng och då hade jag det inte på flera veckor. Anar att jag behöver gå dit igen!

Jag sover skitdåligt, så det kan definitivt ha nåt att göra med det :( Jag går till en osteopat som är grym, men jag tycker inte att det hjälper med just huvudvärken. Känner precis som du - i nacken och vandrar till att sitta bakom ögat (fast vänstra för mig).

Som tur är har jag världens bästa sambo som har fått ta hand om typ allt hemma medan jag stressar med jobb varvat med helt utslagen med trötthet och huvudvärk.

Sen ska jag väl uppdatera listan också:
Mars
28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
15 - Anemone, 33 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
6 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
1? - Safir, 31 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - unicornia, 32 år, 1a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet
27 - _Zvea_, 33 år, 1a barnet

Maj
1 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
5 - Lilleknodd2, 29 år, andra barnet (tredje)
6 - Winifred, 30 år, 1a barnet
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7- Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
23 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet
 
Välkommen till tråden och grattis :)

Ja, jag har haft flera episoder med riktigt vidrig huvudvärk den här graviditeten. Har aldrig haft migrän tidigare men den här värken har verkligen liknat sådan - ensidig, oftast centrerad till vänster tinning och bakom ögat, värre av ljud/ljus/rörelse och helt opåverkad av Alvedon. För mig har det utlösts efter jobb, speciellt de gånger jag jobbat kvällspass följt av dagpass (=dålig återhämtning och för lite sömn mellan). Har haft mer "normal" huvudvärk flera dagar i sträck också, det har jag tillskrivit hormoner. Tyvärr rätt vanligt med huvudvärk under graviditet.

Tack :) Och skönt att höra att andra har haft samma, även om jag såklart hoppas du slipper huvudvärken framöver :)
 
Nu har jag varit pa ultraljud. En liten busig bebis som inte alls ville ligga sa vi kunde fa fina bilder. Men läkaren kunde se att allt hon behövde och allt sag perfekt ut. 8,5 cm lang och ca 100 g. Datumet kan vara ngr dagar tidigare men vi later 7 maj ligga kvar. Mitt blodtryck var skyhögt men det är det alltid hos läkare och normalt hemma men jag ska kontrollera en gang om dagen hemma för säkerhetsskull.

Vi har berättat för svärfar nu och han blev glad, snart kommer syskonen hem fran skolan/förskolan och da berättar vi för dom. Imorgon vid den här tiden räknar jag med att "alla" vet :)
 
1,5 vecka kvar till nästa ultraljud. Behövs.. har fortfarande inte lyckats med dopplern men det är nog alldeles för mkt fett emellan :grin::crazy:
Tror jag fick en knuff nyss, inte tydligt och hade jag inte haft dottern innan hade jag nog inte ens tänkt tanken.. får se om det blir mer eller om jag hade fel!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 339
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 621
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 733
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 019
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp