Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Generellt tycker jag man tenderar att köpa på sig för mycket prylar snarare än för lite. Eller kanske fel prylar... Det är så mycket kommers kring barnprylar nu och folk ska gärna göra sina egna upplevelser till universala sanningar. Typ jag hade aldrig ÖVERLEVT utan min amningskudde eller ett babynest går inte att vara utan etc.

Jag köpte på mig ganska duktigt med prylar med kan ärligt säga att vår son var helt ointresserad av sitt babygym, jag använde amningskudden kanske två gånger sen liggammade vi oss igenom resten av amningsperioden och bärsjalen vi köpte fick jag aldrig till knytet på så den blev också bara provad.

Shoppa inte för shoppandets skull, det försvinner så mycket pengar ändå :)
 
Min erfarenhet är att man lätt köper på sig för mycket i de minsta storlekarna... de växer fort! 50 är det bara en av mina som kunnat ha alls och då i typ 2 veckor, de andra två har gått direkt på 56. Ingen av mina har kräkts heller så det har inte behövts en massa ombyten pga det. Raketbajs däremot :D är först strl 68 och 74 som mina börjat haft någon längre tid.

Säger precis som Elin_B att begmarknaden för de minsta kläderna är väldigt gynnsam :up: oftast väldigt fräscha kläder för typ inga pengar. Sen blir det gradvis svårare ju större de blir.
Skriver under på detta!
 
IMG_20181207_101128_904.jpg

Jag kommer ha så ont i fogarna ikväll. Men åh, så värt det! :love: 20 minuters skritt då hästen är under igångsättning, helt ljuvligt att inte känna mig gravid och otymplig om än bara för en liten stund!
 
Egentligen är det inga mängder med saker man behöver köpa på sig i förväg kan jag tycka utan man kan gott vänta och se vad man känner att man saknar. Ja lite kläder och babyskydd är ju bra och en vagn använder väl de flesta. Annars ger det sig liksom med tiden. Alla har ju väldigt olika upplevelser av vad man MÅSTE ha och vad som är onödigt också.

Och alla ni som väntar första barnet och undrar hur tusan det här ska gå... tror det kommer gå alldeles utmärkt :) Ingen har liksom examen i "Föräldraskap" innan de är där, eller ens när de har X antal barn... :angel: det funkar liksom inte så eftersom det förändras hela tiden, barnen är sina egna personer och man vet inte exakt vilka prövningar som väntar en. Jag hade aldrig ens hållit i ett spädbarn innan jag fick min första men det gick ju fint ändå. Det är liksom sunt förnuft, trygghet, omvårdnad och mat som är det centrala med bebisar. Sen blir de större och det blir mer komplext vartefter men lyckligtvis så har man ju tid att växa in i sin föräldraroll i takt med att barnet blir större, man behöver inte ha koll på allt från start. :)
 
I övrigt (gnällvarning) har jag sovit ungefär 3 timmar i natt, därefter ansåg kroppen inte att det behövdes mer :mad: så det var en ganska grinig mamma som kämpade fram genom snöslasket till skolbussen imorse, med fogar och handleder som värkte så jag ville gråta ungefär, bogserades på en lika grinig 4-åring som var väldigt upprörd för att "vägen var för tjock"... :grin:
 
I övrigt (gnällvarning) har jag sovit ungefär 3 timmar i natt, därefter ansåg kroppen inte att det behövdes mer :mad: så det var en ganska grinig mamma som kämpade fram genom snöslasket till skolbussen imorse, med fogar och handleder som värkte så jag ville gråta ungefär, bogserades på en lika grinig 4-åring som var väldigt upprörd för att "vägen var för tjock"... :grin:
Vägen för tjock :rofl: älskar hur barn uttrycker sig ibland, det är så uppenbart vad hen menar ju! I övrigt låter det inte som någon höjdarmorgon, lider med dig! Här kom dottern intassandes vid 03,därefter har jag "sovit" med hennes fötter i huvudet... Sen toppade vi morgonen med ett utbrott på golvet för att jag hade för höga skor på mig (vinterridstövlar) :up:
 
Vägen för tjock :rofl: älskar hur barn uttrycker sig ibland, det är så uppenbart vad hen menar ju! I övrigt låter det inte som någon höjdarmorgon, lider med dig! Här kom dottern intassandes vid 03,därefter har jag "sovit" med hennes fötter i huvudet... Sen toppade vi morgonen med ett utbrott på golvet för att jag hade för höga skor på mig (vinterridstövlar) :up:
Haha ja det är härligt. :rofl: Dessutom var det (förstås) MITT fel att vägen var för tjock, och jag älskar inte henne för att hon inte fick lov att slänga sig raklång i ilska framför skolbussen. Mm, föräldraskapet har många high-points men vissa är ju mer tvivelaktiga än andra :grin:
 
Alltså i början växer de så extremt fort så köp inte för många plagg i storlek 50. Jag köpte på mig massor av bodys i strl 50 vilka han drunkade i på BB men två veckor senare hade han vuxit ur dem och jag hann inte ens använda alla en gång :o

Däremot framåt storlek 62ish kommer den stora kräkperioden och då kan det gå typ 5 ombyten på en dag. Dregglisar och billiga små kräkhanddukar från IKEA är ett hett tips!

Tyckte att jag hade alldeles för många plagg i storlek 50-56 för det var vad alla köpte i present och vad man själv köpte medan man var gravid. Sen när bebis kom upp i storlek 68-74 typ hade nyfödd-hajpen lagt sig och presentflödet avtagit samtidigt som min egen ekonomi var rätt usel då jag snålade med fp-dagar och hade ont om pengar att köpa kläder för.

Barnkläder är dock en höjdare att ärva och köpa begagnat på loppis etc. De används ofta så kort tid att de är i fint skick och dessutom är de tvättade flera gånger med tanke på kemikalier och annat. Bortsett från den miljömässiga och ekonomiska vinningen det vill säga :up:

Med det sagt föddes ju min son på midsommar och då var det så varmt att han sällan hade kläder de första två månaderna utan han rockade mest blöja så det kan bidra till det upplevda överskottet på kläder den första tiden. Nu kommer det ju vara vår och kanske lite mer kläd-läge. De tenderar ju att förbruka ett par ombyten p g a kräk och rinnigt bajs :D men de växer som sagt FORT i början så man går upp i storlek hyfsat snabbt.


Min erfarenhet är att man lätt köper på sig för mycket i de minsta storlekarna... de växer fort! 50 är det bara en av mina som kunnat ha alls och då i typ 2 veckor, de andra två har gått direkt på 56. Ingen av mina har kräkts heller så det har inte behövts en massa ombyten pga det. Raketbajs däremot :D är först strl 68 och 74 som mina börjat haft någon längre tid.

Säger precis som Elin_B att begmarknaden för de minsta kläderna är väldigt gynnsam :up: oftast väldigt fräscha kläder för typ inga pengar. Sen blir det gradvis svårare ju större de blir.

Supertack för era svar! Guld värt. Har ni något tips på någon bra sida/grupp för begagnade barnkläder? Har kikat på Tradera men orkar inte riktigt med den där budgivningen och att vänta i flera dagar. :p
 
Supertack för era svar! Guld värt. Har ni något tips på någon bra sida/grupp för begagnade barnkläder? Har kikat på Tradera men orkar inte riktigt med den där budgivningen och att vänta i flera dagar. :p
Jag köper det mesta i den vägen via lokala köp&säljgrupper på FB så är du med där är det ett hett tips :) orkar heller sällan passa på Tradera, plus att det ofta blir rätt dyrt med frakten.
 
Ja det slog till rejält efter förra veckan då jag höll i en utbildning, det blev mycket stå och gå och lite utrymme för vila. Jag hoppas att det kan lugna sig lite nu om jag använder kryckorna. Känner stor skillnad på kvällen om jag är duktig på att hoppa på kryckorna under dagen!

Vill du ha kryckor tror jag det bara är att säga till din bm så hon kan boka en tid för utprovning. Så var det för mig förra gången i alla fall :)
Så bra att kryckorna hjälper! När jag läste det du skrivit ovan hade jag just varit hos BM och nämnt att det ibland känns som att jag hade behövt kryckor, men hon nappade inte på det och eftersom jag innan jag läst ditt inlägg inte visste att det går att få kryckor via BM drog jag liksom inte vidare i det (jag nämnde kryckor bara för att beskriva hur omfattande mina besvär är emellanåt). Får se om jag kontaktar henne på nytt!

Jag hoppade faktiskt av min gravidyoga i veckan, det funkade helt enkelt inte. Har du fortsatt?
 
Jag känner mig typ panikslagen av tanken på att bli mamma just nu. Kommer jag klara detta?
Vi har så mycket kvar att fixa hemma och vi har inte köpt något mer egentligen än en vagn (BF 23/4). Gaaah, hur ska man klara av det här?? :crazy::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Vi ska ha barn en månad före er, ungefär, och har än så länge bara köpt några begagnade omlottbodys för att jag snubblade över dem på en loppis. Ingen barnvagn än och är ärligt talat inte ens stressad över det! Dina tankar om moderskap kan jag känna igen, även om jag just nu känner jag mig förvånansvärt lugn inför den biten. Jag bekymrar mig nog mer för hur min partner och jag ska klara att vara rädda om vår relation mitt i all trötthet och allt nytt. Antagligen är min oro sprungen ut att jag sett så många relationer knaka när barnen varit små, men jag hoppas och tror att vi nog ska klara ut det.
 
Så bra att kryckorna hjälper! När jag läste det du skrivit ovan hade jag just varit hos BM och nämnt att det ibland känns som att jag hade behövt kryckor, men hon nappade inte på det och eftersom jag innan jag läst ditt inlägg inte visste att det går att få kryckor via BM drog jag liksom inte vidare i det (jag nämnde kryckor bara för att beskriva hur omfattande mina besvär är emellanåt). Får se om jag kontaktar henne på nytt!

Jag hoppade faktiskt av min gravidyoga i veckan, det funkade helt enkelt inte. Har du fortsatt?
Ja det är superskönt! Det är bara svårt att tänka på att använda dem i förebyggande syfte :p

Annars är det kanske enklare /snabbare att boka tid hos sjukgymnast? Tror det var en sjukgymnast jag fick tid hos genom bm för att få kryckorna. Om ni bm verkar svår.

Jag har också hoppat av yogan. I början blev det ju iaf inte värre av den, men nu känner jag att det inte funkar alls, tyvärr.
 
Mars
28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
15 - Anemone, 33 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
11 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
1? - Safir, 31 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - unicornia, 32 år, 1a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet

Maj
1 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
5 - Lilleknodd2, 29 år, andra barnet (tredje)
6 - Winifred, 30 år, 1a barnet
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7- Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
23 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet
26- naemi, 1a barnet

Hoppar in i tråden efter att ha följt den i tysthet. Har efter mycket strul med pcos och utebliven äl blivit spontant och oväntat gravid, då vi nästan hade gett upp hoppet. Går in i v17 på måndag. Har börjat få värk som går som en linje, från navel och upp, och lite neråt. Kan det va att magen börjar förebereda sig för att växa, eller bör man vara orolig? Det är som värst på nätterna när jag ska ligga på sidan och vända på mig. Annars känns det mest vid naveln när jag är uppe, som att det spänner liksom. Någon som känner igen det?
 
Mars
28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
15 - Anemone, 33 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
11 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
1? - Safir, 31 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - unicornia, 32 år, 1a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet

Maj
1 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
5 - Lilleknodd2, 29 år, andra barnet (tredje)
6 - Winifred, 30 år, 1a barnet
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7- Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
23 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet
26- naemi, 1a barnet

Hoppar in i tråden efter att ha följt den i tysthet. Har efter mycket strul med pcos och utebliven äl blivit spontant och oväntat gravid, då vi nästan hade gett upp hoppet. Går in i v17 på måndag. Har börjat få värk som går som en linje, från navel och upp, och lite neråt. Kan det va att magen börjar förebereda sig för att växa, eller bör man vara orolig? Det är som värst på nätterna när jag ska ligga på sidan och vända på mig. Annars känns det mest vid naveln när jag är uppe, som att det spänner liksom. Någon som känner igen det?

Grattis @naemi och välkommen :)

Kanske kan det smärta när magmusklerna börjar dela på sig. Det låter som att det är längs mittlinjen du har ont? Annars är ju övre delen av magen en del som kan smärta vid halsbränna t ex.

Som sagts tidigare - graviditet innebär alla möjliga och omöjliga krämpor som man inte känner igen och det är nästan alltid helt normalt men om du känner oro är det alltid bäst att vända sig till vården :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 804
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 853
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
44 485
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 229
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp