Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, att sluta med tillskotten med de värdena och den av kroppen mest resurskrävande delen av graviditeten kvar känns som ett dåligt råd. Det är jobbigt att inte ha förtroende för sin BM, jag hade samma upplevelse min första graviditet. Jag kan önska i efterhand att jag hade vågat säga ifrån och byta, men när man börjar gå regelbundet hos BM så är det ju rätt långt fram i graviditeten och då tyckte jag inte det kändes lönt. Sen har jag haft en och samma BM under graviditet 2, 3 och nu 4 och det har varit en mycket bättre upplevelse.

Jag tänker att det är så mycket med en graviditet som man inte kan kontrollera, så om man inte känner förtroende för den medicinskt kunniga person som ska ha koll på det som går, så skapar det en osäkerhet och det är ju ingen behaglig känsla.
Ferritin har jag ingen aning om, men mitt Hb ligger på 120 nu, vilket bm tyckte var bra i v 27 (jag har ju inte riktigt kommit mig för att köpa järntillskott än...). Finns det möjlighet för dig att byta bm, det kanske vore värt att hitta någon du kan känna mer förtroende för?
Ferritin unde 20 räknas som anemi för gravida enligt vårdgivarguiden hittade jag nu.

Jag har väl lite tyckt att ett byte av barnmorska är mycket nog (det var ett byte jag inte kunde styra över, eftersom den förra slutade) och jag känner en smålöjlig rädsla för att byta och sen få en jag trivs ännu sämre med och ha listat om mig och varit krånglig helt i onödan (det finns inte fler tillgängliga på samma mottagning). Dessutom tänker jag lite som du gjorde, @Ja88 , att det ändå inte är så lång tid kvar och den här är för all del trevlig och rar...
 
Jag hade lågt ferritin, 23, men hb har legat på 135 i v.15 och 132 i v. 24. Blir till att ta nytt hb på tisdag. Äter järn typ 2-3 gånger i veckan i förebyggande syfte.
 
Äsch, så tråkigt! Bor ni väldigt avlägset, eftersom det är svårt att hitta medryttare trots så schyssta villkor?

Ja ganska avsides tyvärr. Ändå inte farligt långt från Uppsala men många är ju studenter och vill kunna cykla/åka buss.

Tror också det är en dålig kombo med fin och lite känslig dressyrhäst ute i skogen. Antingen är man skogsryttare och vill mysa med en trygg pålle som bara knallar på utan att ifrågasätta (tyvärr inte mitt sto) eller så vill man satsa, träna och tävla (tyvärr svårt då man måste traila till ridhus även om jag gladeligen lånar ut min trailer till medryttare )
 
Ferritin unde 20 räknas som anemi för gravida enligt vårdgivarguiden hittade jag nu.

Jag har väl lite tyckt att ett byte av barnmorska är mycket nog (det var ett byte jag inte kunde styra över, eftersom den förra slutade) och jag känner en smålöjlig rädsla för att byta och sen få en jag trivs ännu sämre med och ha listat om mig och varit krånglig helt i onödan (det finns inte fler tillgängliga på samma mottagning). Dessutom tänker jag lite som du gjorde, @Ja88 , att det ändå inte är så lång tid kvar och den här är för all del trevlig och rar...
Nej det är klart att det alltid är en risk att byta. Men du har ju rätt bra koll själv så börja med järntabletter på nytt, det är ju ändå typ det enda som går att göra, åtminstone såhär inledningsvis.
 
Jag blev lite paff när ni vet så mycket om värden. Jag har tagit ett blodprov i vecka ca 8 och då fick jag veta att det var "bra". Jag antar att det ska tas nya prov nästa besök när jag är i v 23. Jag är vegetarian också så det är väl en extra risk för lågt järn. Jag har dock druckit blutsaft i ett gäng veckor nu och tröttheten i ca v 6-17 har avtagit så jag antar att järnvärdet inte är katastrof... :confused:
 
Jag blev lite paff när ni vet så mycket om värden. Jag har tagit ett blodprov i vecka ca 8 och då fick jag veta att det var "bra". Jag antar att det ska tas nya prov nästa besök när jag är i v 23. Jag är vegetarian också så det är väl en extra risk för lågt järn. Jag har dock druckit blutsaft i ett gäng veckor nu och tröttheten i ca v 6-17 har avtagit så jag antar att järnvärdet inte är katastrof... :confused:
Jag tror att värdet man tar i början kan vara bra då men att man ändå kan få börja med tillskott senare. Så var det iaf för mig. Sen togs värdena oftare och var alltid ganska dåliga men jag klarade inte av de där järnkapslarna. Magen stängde ner...

Men det kan alltså hända att även om värdet var "bra" då så kan man få börja med tillskott baserat på samma värden senare i graviditeten.
 
Jag blev lite paff när ni vet så mycket om värden. Jag har tagit ett blodprov i vecka ca 8 och då fick jag veta att det var "bra". Jag antar att det ska tas nya prov nästa besök när jag är i v 23. Jag är vegetarian också så det är väl en extra risk för lågt järn. Jag har dock druckit blutsaft i ett gäng veckor nu och tröttheten i ca v 6-17 har avtagit så jag antar att järnvärdet inte är katastrof... :confused:
Jag är sjuksköterska så det är delvis en yrkesskada... klart man har koll på sina prover :angel:

Man brukar ta ett gäng prover vid inskrivningen, sedan är det vanligen hb och glukos som kollas några gånger till under graviditeten. Ferritin är järndepåerna, det järnlager man har "på banken" så att säga. Medan hb är det du har "i plånboken" = det sjunker först och bra depåer kan stötta upp ganska länge. Men har man låga depåer från början har ju kroppen mindre att kompensera med.
 
Igår var det efter en lååång jädra väntan äntligen dags för RUL och det var minsann inte bara lussekatter och risgrynsgröt i magen, det ser ut att vara en sprattlande liten tös också :heart Både jag och sambon är alldeles pirriga och fnissiga, tänk att äntligen få se den där som inte alls ger sig tillkänna på något sätt därinne. Blev framflyttad en dag så får joina turbofling på 7e maj :)

Mars
28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
15 - Anemone, 33 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
5 - megin, 31 år, 2a barnet
11 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
1? - Safir, 31 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - unicornia, 32 år, 1a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet

Maj
1 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
5 - Lilleknodd2, 29 år, andra barnet (tredje)
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7 - Winifred, 30 år, 1a barnet
7 - Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
23 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet
26- naemi, 1a barnet
 
Hörni, hur ser era feritin- och Hb-värden ut? Min nya barnmorska tycker inte att mina värden är låga, med ett ferritin på 19 och ett Hb som gått från 124 till 107. Jag tycker att det är lågt och gör såklart vad jag kan för att höja dem, men mitt förtroende för barnmorskan sviktar lite när hon tycker att mina värden är "bra". Att det är en anledning till lite funderingar från min sida är för att hon även tycker att andra prover som tagits varit bra och eftersom mina sköldkörtelvärden tidigare legat utanför gränsvärdena börjar jag grubbla på om hon är lika avslappnad i sin syn på de värdena. Eller kanske är mina järnvärden helt normala för en gravid kvinna? Den förra barnmorskan, som slutade, tyckte att mitt Hb var lågt i utgångsläget.

Jag hade 120 i hb vid inskrivningen, hade sedan sjunkit till 115 5 veckor senare, det var nog för att barnmorskan rekommenderade att jag skulle byta till starkare tabletter (käkar konstant i lågdos som är snälla mot magen:heart).
 
Jag hade 120 i hb vid inskrivningen, hade sedan sjunkit till 115 5 veckor senare, det var nog för att barnmorskan rekommenderade att jag skulle byta till starkare tabletter (käkar konstant i lågdos som är snälla mot magen:heart).
Vad är det för några som är snälla mot magen? Jag hatar de vanliga, är väl Niferex eller nåt sånt de ger vid blodgivning? De pajar min mage av, därför jag drar mig från att börja med järn...
 
Vad är det för några som är snälla mot magen? Jag hatar de vanliga, är väl Niferex eller nåt sånt de ger vid blodgivning? De pajar min mage av, därför jag drar mig från att börja med järn...
Är olika hur man reagerar på olika tabletter, men jag tar Hemofer och de påverkar inte min mage alls. Niferex funkar inte alls!
 
Misstänker att jag börjat känna lite rörelser men jag är inte säker. Känns som en blandning mellan puls och gaser/bubbel i nedre delen av magen i perioder under dagen och kvällen och sen helt stilla däremellan.

RUL på tisdag blir spännande. Om det verkligen finns något där inne, hoppas verkligen det för annars har jag ätit alldeles för mycket. Har mycket mage tycker jag men lite extra hull gör den inte direkt mindre.

Ska börja äta järntabletter varannan dag nu enligt BM, köpte niferex men de var ju inte ett dugg bättre för magen än de billigare duroferon som jag ätit som blodgivare. Får se om jag vänjer mig.
 
Jag har varit trög i magen typ sen jag var inlagd för överstimulering i v.7 ( i somras). Käkar Niferex varannan dag och upplever inte att det blivit så stor skillnad. Viktigt för mig är dock att inte äta bröd mer än i undantagsfall. Likadant med pasta och vitt ris. Då fuckar magen ut ordentligt 😫
 
Vad är det för några som är snälla mot magen? Jag hatar de vanliga, är väl Niferex eller nåt sånt de ger vid blodgivning? De pajar min mage av, därför jag drar mig från att börja med järn...

Några från Holistic, innehåller inte jättemkt järn men tillräckligt för att mitt hb ska vara hyfsat ok när jag inte är gravid iaf :) käkar även (alltid) multivitamintabletter som även de innehåller en lite dos järn.
Nu är dock frågan om mitt hb inte sjunkit ännu mer, har tappat all färg i ansiktet (och då är jag blek sen innan..). Dags att även lägga till blutsaft igen kanske?
 
Hade ett litet sammanbrott i lördags, fattar inte hur jag ska stå ut i 3 månader (!) till. Fogarna är helt paj, särskilt vänster sida bak. Bara hugger som en kniv vid minsta lilla felbelastning, och det krävs verkligen inte mycket, typ ett steg längre än en decimeter... Känner mig som en usel mamma till treåringen här hemma, och maken får göra typ allt utom att laga mat. Blä, sorry för avkräkningen.

Tur i oturen att jag har fantastiskt bra chefer på jobbet, så jag jobbar hemifrån resten av veckan förutom onsdag, då jag ska på möte (egenvalt). Så jag slipper i alla fall sjukskriva mig, än så länge.
 
Hade ett litet sammanbrott i lördags, fattar inte hur jag ska stå ut i 3 månader (!) till. Fogarna är helt paj, särskilt vänster sida bak. Bara hugger som en kniv vid minsta lilla felbelastning, och det krävs verkligen inte mycket, typ ett steg längre än en decimeter... Känner mig som en usel mamma till treåringen här hemma, och maken får göra typ allt utom att laga mat. Blä, sorry för avkräkningen.

Tur i oturen att jag har fantastiskt bra chefer på jobbet, så jag jobbar hemifrån resten av veckan förutom onsdag, då jag ska på möte (egenvalt). Så jag slipper i alla fall sjukskriva mig, än så länge.
Usch ja, lider med dig och relaterar mycket. :(:heart jag får också såna små sammanbrott lite då och då... sen kanske jag har några bättre dagar där jag accepterar mitt tillfälliga öde och det bara flyter på typ, och så vips så har en vecka till passerat och det är ju upplyftande.

Skönt att du har så bra chefer och klarar att jobba! Här så ska min blygsamma sjukpenning dra runt allt denna månad då mannen har csn och inte får nåt i december... och så måste en bil lagas, och mitt jobb kräver tillbaka hälften av novemberlönen då min hela sjukskrivning registrerades för sent och de betalade ut för mycket... :cry: turligt nog så har vi ju en buffert för sånt här, men det bidrar ju inte till någon allmän munterhet så att säga. (Å andra sidan får jag väl vara glad att det har gått smidigt med min sjukpenning.)
 
Hade ett litet sammanbrott i lördags, fattar inte hur jag ska stå ut i 3 månader (!) till. Fogarna är helt paj, särskilt vänster sida bak. Bara hugger som en kniv vid minsta lilla felbelastning, och det krävs verkligen inte mycket, typ ett steg längre än en decimeter... Känner mig som en usel mamma till treåringen här hemma, och maken får göra typ allt utom att laga mat. Blä, sorry för avkräkningen.

Tur i oturen att jag har fantastiskt bra chefer på jobbet, så jag jobbar hemifrån resten av veckan förutom onsdag, då jag ska på möte (egenvalt). Så jag slipper i alla fall sjukskriva mig, än så länge.
Åh, men du, det är inte konstigt att det där blir tufft för dig! Du har ont och kan inte alls röra dig ens i närheten av fritt, men trots det jobbar du och ni har en treåring. Klart du får lov att bryta ihop och låta maken avlasta dig utan att för den sakens skull vara en usel mamma :heart

Bra att cheferna kan lösa det så du kan bli hemma och slipper ta dig iväg till jobbet, i alla fall.
Det är ju liksom tufft att vara gravid även utan foglossning, så redan där kvalar du in till berättigade sammanbrott. Jag har ungefär ett i veckan:D
 
Nej det är klart att det alltid är en risk att byta. Men du har ju rätt bra koll själv så börja med järntabletter på nytt, det är ju ändå typ det enda som går att göra, åtminstone såhär inledningsvis.
Med järnbristen gör jag ju redan vad jag kan, det var mer förtroendet för barnmorskan som var mitt bekymmer, även om jag egentligen inte tvivlar på hennes kompetens, så kändes det inte helt rätt. Men nu har jag lugnat mig och lagt det där lite bakom mig och försöker tänka att kontakten med barnmorskan inte är så himla viktig. Jag kommer gå dit ibland och hon kollar lite grejer, grejer som hon rimligen är förmögen att bedöma alldeles utmärkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 359
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 625
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 758
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 053
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp