Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man lär sig något nytt hela tiden, t ex att man kan läcka floder av bröstmjölk fast man bara är i vecka 25 :rofl: Mest på nätterna tur nog, antar att jag kanske klämmer brösten mot madrassen och stimulerar på så vis? Drog på mig en sport-bh en natt och läckte förvisso inte men fy fasen så obekvämt. Någon mer som läcker? Google säger att det är vanligt men vänner känner inte alls till att det kan börja så tidigt och antyder dessutom att det är ett något genant problem?
Jag läckte litegrann för ett par månader sen, men har inte läckt igen sen dess :confused: trodde att "nu drar det igång..." men tydligen inte!
 
Alltså vet inte om det är min vårdcentral/mvc som suger eller om det bara ska vara såhär... Förra gången jag hade uvi under denna graviditet ringde jag 1177 eftersom jag insåg det på fredagkvällen efter att vårdcentralen stängt. De rådde mig att åka in till akuten direkt istället för att låta helgen gå. In direkt och snabbt insatt antibiotika som efter odling visade sig vara "fel" sort mot Klebsiella som jag då hade. Dock visade en ny odling att den ändå fått bukt med infektionen. Det var typ i vecka 8.

Nu har jag fått en ny uvi. Åkte in och lämnade urinprov dagen efter att jag upptäckt det men i slutet av veckan ringde de och frågade om jag egentligen hade så mycket besvär, hur mycket sammandragningar jag hade osv. Odlingen hade varit "lite oklar" men visat stor bakterietillväxt.

Fick lämna nytt prov i måndags. Inte hört något sedan dess och sammandragningarna tilltar allt mer och gör allt ondare. Gick in och läste på 1177 och denna gång är det tydligen Enterokocker. Lite googling gör en inte lugnare med diverse skräckhistorier om sena missfall, fosterdöd, tidig vattenavgång etc :( Dessutom verkar de kunna vara besvärliga att bli av med.

Ringde upp vc nu eftersom det snart är stängning och frågade om jag inte ska få någon behandling men det är bara förvirring på alla plan... Börjar känna mig väldigt stressad och orolig för att något ska gå väldigt fel bara för att jag dras med detta i två veckors tid nu.
 
Alltså vet inte om det är min vårdcentral/mvc som suger eller om det bara ska vara såhär... Förra gången jag hade uvi under denna graviditet ringde jag 1177 eftersom jag insåg det på fredagkvällen efter att vårdcentralen stängt. De rådde mig att åka in till akuten direkt istället för att låta helgen gå. In direkt och snabbt insatt antibiotika som efter odling visade sig vara "fel" sort mot Klebsiella som jag då hade. Dock visade en ny odling att den ändå fått bukt med infektionen. Det var typ i vecka 8.

Nu har jag fått en ny uvi. Åkte in och lämnade urinprov dagen efter att jag upptäckt det men i slutet av veckan ringde de och frågade om jag egentligen hade så mycket besvär, hur mycket sammandragningar jag hade osv. Odlingen hade varit "lite oklar" men visat stor bakterietillväxt.

Fick lämna nytt prov i måndags. Inte hört något sedan dess och sammandragningarna tilltar allt mer och gör allt ondare. Gick in och läste på 1177 och denna gång är det tydligen Enterokocker. Lite googling gör en inte lugnare med diverse skräckhistorier om sena missfall, fosterdöd, tidig vattenavgång etc :( Dessutom verkar de kunna vara besvärliga att bli av med.

Ringde upp vc nu eftersom det snart är stängning och frågade om jag inte ska få någon behandling men det är bara förvirring på alla plan... Börjar känna mig väldigt stressad och orolig för att något ska gå väldigt fel bara för att jag dras med detta i två veckors tid nu.

Men fy, låter ju inte alls som att det där sköts ordentligt! Hoppas det löser sig! Kanske kan du överväga någon läkartjänst online om du är riktigt orolig? Är inte säker på hur det funkar men de borde väl kunna skriva ut recept om de kan se provsvaret i din journal?
 
Men fy, låter ju inte alls som att det där sköts ordentligt! Hoppas det löser sig! Kanske kan du överväga någon läkartjänst online om du är riktigt orolig? Är inte säker på hur det funkar men de borde väl kunna skriva ut recept om de kan se provsvaret i din journal?
Fick äntligen kontakt med läkaren hos vc som skrev ut nitrofurantoin. Inte säkert att de biter tydligen men känns ju bättre att göra NÅNTING. Har suttit med ordentliga sammandragningar idag och börjat noja över om de inte trycker lite neråt eller om de inte kommer lite för ofta så hoppas att det ska bli bättre med antibiotikan (eller mindre oro).
 
Alltså vet inte om det är min vårdcentral/mvc som suger eller om det bara ska vara såhär... Förra gången jag hade uvi under denna graviditet ringde jag 1177 eftersom jag insåg det på fredagkvällen efter att vårdcentralen stängt. De rådde mig att åka in till akuten direkt istället för att låta helgen gå. In direkt och snabbt insatt antibiotika som efter odling visade sig vara "fel" sort mot Klebsiella som jag då hade. Dock visade en ny odling att den ändå fått bukt med infektionen. Det var typ i vecka 8.

Nu har jag fått en ny uvi. Åkte in och lämnade urinprov dagen efter att jag upptäckt det men i slutet av veckan ringde de och frågade om jag egentligen hade så mycket besvär, hur mycket sammandragningar jag hade osv. Odlingen hade varit "lite oklar" men visat stor bakterietillväxt.

Fick lämna nytt prov i måndags. Inte hört något sedan dess och sammandragningarna tilltar allt mer och gör allt ondare. Gick in och läste på 1177 och denna gång är det tydligen Enterokocker. Lite googling gör en inte lugnare med diverse skräckhistorier om sena missfall, fosterdöd, tidig vattenavgång etc :( Dessutom verkar de kunna vara besvärliga att bli av med.

Ringde upp vc nu eftersom det snart är stängning och frågade om jag inte ska få någon behandling men det är bara förvirring på alla plan... Börjar känna mig väldigt stressad och orolig för att något ska gå väldigt fel bara för att jag dras med detta i två veckors tid nu.
Det lät inget vidare :down: enterokocker ska vara känsliga för furadantin/nitrofurantoin så förhoppningsvis hjälper det! Och googla inte! ;)
 
Jag läckte inte en droppe under min förra graviditet och trodde inte det fanns någon mjölk alls. En barnmorska kom in på BB och hjälpte mig handmjölka eftersom min son hade gulsot och inte orkade amma så jag fick (med väldigt mkt möda) klämma fram några droppar råmjölk på en sked och ge till honom.

Nu är jag snart i vecka 30 och sonen har ammat fritt sedan han föddes och gör så även nu. Mjölken sinade (vanligt) i vecka 15 typ och inget spår av den än. Hade gärna sett lite mjölk, om inte annat för hans skull... Men han torrammar friskt.

Men jag har förstått att det är lika vanligt att inte läcka en droppe som att läcka massor redan från halva graviditeten typ. Tycker ju ändå att en tidigare produktion och en son som ständigt stimulerar skulle skjutsa på det lite, men inte i mitt fall tydligen..

Däremot när mjölken väl rann till efter förlossningen på dag 3 typ, så utvecklade jag en sjujäkla överproduktion som höll sig i kanske 4 månader. Då sprutade mjölken lite titt som tätt... När han ammade ena stod en stråle ur det andra bröstet, när jag kom ur duschen rann det en rännil från båda brösten nerför kroppen, vid sex kunde det plötsligt börja spruta som en fontän och inte sällan vaknade man i en pöl tack vare att ett inlägg hade hamnat på sniskan eller att man somnat liggammandes och med tutten i vädret :D


Hahaa här sprutar det inte än i alla fall, ska bli intressant att se om det håller i sig. Vill ju gärna iaf prova amma och det känns lite som en fördel om det rinner lätt så att säga?
Skulle det börja spruta bröstmjölk under sex skulle min sambo dööö :rofl::rofl: Han har redan nu lite jobbigt med att ibland vakna i en kall pöl mitt i sängen, men jag tycker det är bara bra om han härdas :angel:
 
Hahaa här sprutar det inte än i alla fall, ska bli intressant att se om det håller i sig. Vill ju gärna iaf prova amma och det känns lite som en fördel om det rinner lätt så att säga?
Skulle det börja spruta bröstmjölk under sex skulle min sambo dööö :rofl::rofl: Han har redan nu lite jobbigt med att ibland vakna i en kall pöl mitt i sängen, men jag tycker det är bara bra om han härdas :angel:
Haha, i vårat fall efter förlossning, sömnbrist och diverse delade upplevelser involverande alla möjliga kroppsvätskor från mig och bebis huvudsakligen slutade man typ förvånas eller bry sig... Men jag brukade behålla amnings-bh med inlägg på bara för att slippa duschen :rofl:
 
Fick höra häromdagen att en bekant fått barn, förlossningen hade tagit 80 timmar. :eek:

Ända sedan dess har jag haft mardrömmar om förlossningar :banghead::nailbiting:
 
Fick höra häromdagen att en bekant fått barn, förlossningen hade tagit 80 timmar. :eek:

Ända sedan dess har jag haft mardrömmar om förlossningar :banghead::nailbiting:

Ja, det låter ju utdraget, men allt var kanske inte aktiv fas? Min systers förlossning nu för några veckor sedan tog sammanlagt typ 50 h, men då började det med vattenavgång så de var hemma nästan hela första dygnet. Från att de kom in till BB till att han var ute tig det ett dygn. Jag är ju förlossningsrädd och har gått i aurorasamtal. När jag då frågade hur lång tid det ”får” ta innan de avslutar med snitt da hon att de har som mål att barnet ska vara ute inom 24 h från att man skrivs in (på den kliniken alltså)
 
Fick höra häromdagen att en bekant fått barn, förlossningen hade tagit 80 timmar. :eek:

Ända sedan dess har jag haft mardrömmar om förlossningar :banghead::nailbiting:
80 timmar sedan värkstart eller sedan hon kom in på förlossningen? Tänker att latensfasen kan vara väldigt lång, ofta flera dagar, och behöver inte alltid vara så fruktansvärt intensiv.

Jag hade räknat med att typ vila och kolla serier osv men för mig blev det väldigt intensivt direkt med tre onda värkar på 10 minuter från start, vattenavgång osv. Från värkstart till att han var ute tog det kanske 22 timmar vilket kändes som en evighet eftersom det var 22 timmar utan paus i min värld. Dock var den aktiva fasen och utdrivningsfasen ca 7 timmar vilket egentligen är ganska snabbt men för mig känns det som att jag hade världens mest utdragna förlossning.
 
Ja, det låter ju utdraget, men allt var kanske inte aktiv fas? Min systers förlossning nu för några veckor sedan tog sammanlagt typ 50 h, men då började det med vattenavgång så de var hemma nästan hela första dygnet. Från att de kom in till BB till att han var ute tig det ett dygn. Jag är ju förlossningsrädd och har gått i aurorasamtal. När jag då frågade hur lång tid det ”får” ta innan de avslutar med snitt da hon att de har som mål att barnet ska vara ute inom 24 h från att man skrivs in (på den kliniken alltså)

80 timmar sedan värkstart eller sedan hon kom in på förlossningen? Tänker att latensfasen kan vara väldigt lång, ofta flera dagar, och behöver inte alltid vara så fruktansvärt intensiv.

Jag hade räknat med att typ vila och kolla serier osv men för mig blev det väldigt intensivt direkt med tre onda värkar på 10 minuter från start, vattenavgång osv. Från värkstart till att han var ute tog det kanske 22 timmar vilket kändes som en evighet eftersom det var 22 timmar utan paus i min värld. Dock var den aktiva fasen och utdrivningsfasen ca 7 timmar vilket egentligen är ganska snabbt men för mig känns det som att jag hade världens mest utdragna förlossning.


Nej allting var inte i aktiv fas.
Det hade tagit 80 timmar från det att hon kommit in till att barnet var ute + att det var komplikationer så de fick operera henne tre gånger efter att barnet kommit ut.
Låter helt fruktansvärt, men på sjukhuset hade de sagt att det händer ca 1 gång i månaden att det är sådan tuff förlossning.
 
Åh fy :nailbiting: Jag vill helst inte tänka på förlossning alls, försöker mest förtränga det hela :o
Skulle nog uppskatta om alla hemska förlossningsberättelser kan läggas in som spoilers i fortsättningen så att jag kan fortsätta stoppa huvudet i sanden! ;)
 
När jag var gravid, och även nu när andra i min närhet är det, fascineras jag av att folk känner ett så stort behov av att berätta hemska förlossningsberättelser i deras närhet :meh:
 
Har fått svar på mitt gallsyreprov nu och det var bra. Puh! Då är väl klådan, som är bättre nu men dyker upp lite av och till, något ofarligt bara.

För övrigt har jag gjort lite för mycket (dvs inte mycket allt men mer än jag brukar våga mig på) ett par dagar och det känns. Helt trasig i bäckenet och dyngtrött trots ok nattsömn. En kompis som är beräknad typ samtidigt som jag gick just hem på graviditetspenning och är så glad över att nu få vara ledig i två månader innan bebisen kommer. Måste vara härligt att känna så! Jag har ju gått hemma flera månader redan, dagarna flyter ihop och inte så mycket vettigt blir gjort. Suck :meh:

Men men, 7 veckor + 6 dagar till planerat snittdatum då, om man nu räknar :D för tillfället håller bebis på att kör ut någon hård och vass kroppsdel i min vänstra sida, det gör skapligt ont! Det är en stark och livlig filur där inne som krumbuktar och snor runt :love:
 
Har fått svar på mitt gallsyreprov nu och det var bra. Puh! Då är väl klådan, som är bättre nu men dyker upp lite av och till, något ofarligt bara.

För övrigt har jag gjort lite för mycket (dvs inte mycket allt men mer än jag brukar våga mig på) ett par dagar och det känns. Helt trasig i bäckenet och dyngtrött trots ok nattsömn. En kompis som är beräknad typ samtidigt som jag gick just hem på graviditetspenning och är så glad över att nu få vara ledig i två månader innan bebisen kommer. Måste vara härligt att känna så! Jag har ju gått hemma flera månader redan, dagarna flyter ihop och inte så mycket vettigt blir gjort. Suck :meh:

Men men, 7 veckor + 6 dagar till planerat snittdatum då, om man nu räknar :D för tillfället håller bebis på att kör ut någon hård och vass kroppsdel i min vänstra sida, det gör skapligt ont! Det är en stark och livlig filur där inne som krumbuktar och snor runt :love:
Skönt med bra besked på gallsyreprovet! Ta det lugnt med fogarna, själv fick jag svälja stoltheten och åka rullstol för att ta mig runt på Ikea igår med mamma och dotter. Dottern tyckte det var jättekul iaf :D
 
Slänger in en gravidbild, 34+nånting...
IMG_20190124_155226.jpg
 
Skönt med bra besked på gallsyreprovet! Ta det lugnt med fogarna, själv fick jag svälja stoltheten och åka rullstol för att ta mig runt på Ikea igår med mamma och dotter. Dottern tyckte det var jättekul iaf :D

Ja, det är nog bara att "foga" sig (höhö ;)) vad fogarna beträffar. Tyvärr! Rullstol ja, förstår känslan, men kul att dottern var road iaf :D Kan irritera mig lite smått på att omgivningen verkar begripa så dåligt hur mycket det faktiskt påverkar en att må så här, att de vardagligaste göromål är hur jobbiga som helst eller inte går att utföra alls. T.ex. så frågade ovan nämnda kompis om jag hade några speciella planer/grejer jag ska göra innan bebis kommer. Öh, nej, har fullt upp med att ta mig igenom dagarna liksom... :meh: Man blir ju heller inte 100% sjukskriven redan i v 20 för att man funkar ungefär som vanligt... Men det är väl svårt att folk att relatera till antar jag.
 
Ja, det är nog bara att "foga" sig (höhö ;)) vad fogarna beträffar. Tyvärr! Rullstol ja, förstår känslan, men kul att dottern var road iaf :D Kan irritera mig lite smått på att omgivningen verkar begripa så dåligt hur mycket det faktiskt påverkar en att må så här, att de vardagligaste göromål är hur jobbiga som helst eller inte går att utföra alls. T.ex. så frågade ovan nämnda kompis om jag hade några speciella planer/grejer jag ska göra innan bebis kommer. Öh, nej, har fullt upp med att ta mig igenom dagarna liksom... :meh: Man blir ju heller inte 100% sjukskriven redan i v 20 för att man funkar ungefär som vanligt... Men det är väl svårt att folk att relatera till antar jag.
Ja verkligen, det är rätt frustrerande! Den allmänna uppfattningen verkar vara att en graviditet = illamående i början, sen är det bara en växande mage tills bebisen är färdigbakad. Så är det ju tyvärr inte för många av oss...
 
Jag har sedan någon vecka känt hicka :) vecka 30 nu. Börjar sova ganska risigt och min sambo klagar varje morgon på att jag snarkar så mycket. I slutet på förra graviditeten sov han på soffan av just den anledningen. Får se om han flyttar ut snart igen :D
 
Jag har sedan någon vecka känt hicka :) vecka 30 nu. Börjar sova ganska risigt och min sambo klagar varje morgon på att jag snarkar så mycket. I slutet på förra graviditeten sov han på soffan av just den anledningen. Får se om han flyttar ut snart igen :D

Är det bebisen som hickar alltså? :love: Vad häftigt, det hade jag ingen aning om att man kunde känna :o

Här håller liten på och buffar för fullt, speciellt om kvällarna.
Vecka 24 nu, så det är bara jättemysigt än så länge :heart Antar att det kanske kommer kännas värre längre fram om bebis fortsätter sparka såhär :p

Känner mig dock riktigt besviken över att mannen inte verkar mer intresserad av att typ vilja känna på magen och så och vet inte riktigt hur jag ska hantera det? :( Nu börjar det ju liksom kännas väldigt tydligt utifrån när bebis sparkar. Försöker verkligen att bjuda in honom i situationen, men jag tror att han velat känna vid ett tillfälle efter att jag uttryckligen bjudit in till det. Har försökt att prata med honom om det men får liksom ingen respons :confused:
Det är absolut inte jag som varit mest drivande i barnfrågan innan, och han är väldigt engagerad i att förbereda allt som ska göras innan bebis kommer och pratar om liten mest hela tiden och så. Så jag förstår inte alls vad det beror på och blir ärligt talat ganska sårad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 004
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 663
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
43 582
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp