Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni börjat ansöka om föräldrapenning hos FK än?

Jag är fortfarande kluven till hur många dagar jag ska ta ut per vecka. Jättesvårt att veta hur mycket man behöver ta ut för att "klara sig" när man jobbat så länge.



Jag är i v. 29 nu och har haft såna sammandragningar de sista dagarna och igår trodde jag han skulle komma ut. :crazy: Helt galet ont gjorde det i magen och han levde verkligen rövare.

Någon mer som haft såna tokiga sammandragningar?

Jag kommer ta ut 3 dagar per vecka from bf. Blir inte så mkt pengar, men får leva på sparade pengar och sambons lön (som vi klarar oss gått och väl på). Vill gärna spara dagar så att vi kan ta två extra veckors ledigt varje sommar framöver.
 
Har ni börjat ansöka om föräldrapenning hos FK än?

Jag är fortfarande kluven till hur många dagar jag ska ta ut per vecka. Jättesvårt att veta hur mycket man behöver ta ut för att "klara sig" när man jobbat så länge.

Jag är i v. 29 nu och har haft såna sammandragningar de sista dagarna och igår trodde jag han skulle komma ut. :crazy: Helt galet ont gjorde det i magen och han levde verkligen rövare.

Någon mer som haft såna tokiga sammandragningar?

Hört av flera att man ska söka tre månader i förväg, men lyckas inte läsa mig till något annat än att det är två månader? :confused: Någon som vet hur det ligger till?

Lutar i alla fall åt att jag tar ganska få dagar/v i början så att vi kan spara lite. Sen hänger allt på hur det ser ut vidare med jobb för min del.
 
Hört av flera att man ska söka tre månader i förväg, men lyckas inte läsa mig till något annat än att det är två månader? :confused: Någon som vet hur det ligger till?

Du behöver inte söka föräldradagar med någon framförhållning alls, det går till och med att plocka ut retroaktivt ;) Två / tre månader gäller när man ska ansöka om föräldraledigt hos arbetsgivaren för att de inte ska kunna neka.
 
Du behöver inte söka föräldradagar med någon framförhållning alls, det går till och med att plocka ut retroaktivt ;) Två / tre månader gäller när man ska ansöka om föräldraledigt hos arbetsgivaren för att de inte ska kunna neka.

ÅH, såklart! Det kändes uppenbart nu när du skriver det :idea: Gör man det som en separat ansökan, eller hänger det ihop med ansökan på Försäkringskassan? :o
 
Har ni börjat ansöka om föräldrapenning hos FK än?

Jag är fortfarande kluven till hur många dagar jag ska ta ut per vecka. Jättesvårt att veta hur mycket man behöver ta ut för att "klara sig" när man jobbat så länge.

Jag har lämnat in all information FK behöver, men har inte ansökt.

Vår plan är nämligen att jag ska fortsätta plugga terminen ut, och därför leva på CSN.
Sedan är planen att ta ut dagar från min pott i sommar för att täcka upp ekonomiskt, och därefter köra på med plugget och CSN under hösten igen.

Pappan kommer självklart vara hemma under denna tiden, men då han inte har någon SGI så tänkte vi spara så många dagar som möjligt och därför ska han inte ta ut några dagar detta året, allt för att spara inför framtiden.

Sedan får vi se om denna planen är alldeles för optimistiskt rent praktiskt och energimässigt för min del, men jag hoppas att det ska gå.
 
Jag har börjat bli "orolig" för hur vi ska lösa det med barnvakt när vi ska till förlossningen. Vi har väl egentligen flera alternativ men inget som jag känner mig helt trygg med. Ni andra som har barn sen tidigare, hur gör ni?
 
Idag gick jag med en vagn på jobbet och en kartong tog i ett skåp så att jag fick hörnet av vagnhandtaget i magen. Det gjorde ont då men det var nog mest för att jag blev skrämd som det kändes värre än det var. Bebisen har rört sig vid flera tillfällen efter det så det är nog ok men jobbigt att inse hur sårbar/utsatt man är.
 
Jag har börjat bli "orolig" för hur vi ska lösa det med barnvakt när vi ska till förlossningen. Vi har väl egentligen flera alternativ men inget som jag känner mig helt trygg med. Ni andra som har barn sen tidigare, hur gör ni?

Vi har hund, gills det? :o:laugh: Har redan dåligt samvete över att lämna bort henne, vi berättade för grannarna (kompisar) häromdagen så att de vet om det i alla fall och de har lovat att stå lite stand-by i maj.
Hur gamla är barnen och när är det dags? Det finns inte möjlighet att umgås lite mer med något av de där alternativen som du inte känner dig helt trygg med fram tills dess så att du får känna dig lite tryggare?

Stort lycka till med arbetsgivaren! Hoppas att det bara går oväntat smidigt. :)

Jag tror faktiskt nästan att det gjorde det :nailbiting: Vågar inte ta ut något i förskott men det lät positivt när vi pratade i alla fall.

Till arbetsgivaren? Nej det har inget med FK att göra utan det gör du separat. :)

Nu fick jag klämmen på det hela så nu är det fixat och klart! :D Sista arbetsdagen om allt går som planerat blir 11 dagar innan BF.
Skönt att ha en grej klar i alla fall. Nu ska jag bara försöka räkna på hur många dagar/v vi behöver ta ut från försäkringskassan för att få det att gå ihop, det är ju en hel vetenskap! :o
 
Jag har börjat bli "orolig" för hur vi ska lösa det med barnvakt när vi ska till förlossningen. Vi har väl egentligen flera alternativ men inget som jag känner mig helt trygg med. Ni andra som har barn sen tidigare, hur gör ni?
Vi har inte direkt några alternativ, utan det hänger på att de är friska och kan lämnas till förskola/fritids på morgonen när jag ska snittas. :crazy: Så får mannen vara med så länge som möjligt och sen åka hem och hämta dem. Det är ju i teorin görbart med ett planerat snitt.

MEN startar det tidigare eller nåt barn är sjukt så lär jag få göra det själv. Förra gången (också planerat snitt) så kom barnens farfar och faster hit från Norge (30 mil) och passade dem, men nu är fastern själv höggravid med sitt första barn med BF en vecka efter mig så det är inte realistikt att hon ska orka eller vilja åka så långt för att passa våra barn - såklart, det kommer vi inte ens fråga om under omständigheterna. Farfarn ensam litar jag inte riktigt på... i övrigt finns ingen släkt eller nära vän som kan ställa upp på det viset. En kompis sa visserligen att hon skulle kunna komma, men även hon är höggravid med BF ett par dagar innan mig och div krämpor, hon bor en timme bort + inte minst att hon aldrig ens träffat alla våra barn, så det känns inte heller realistiskt. Så jag försöker väl förbereda mig lite mentalt att det kan bli så att jag får gå igenom det själv även om det inte alls är något jag vill varken för min egen eller sambons skull.
 
Jag har börjat bli "orolig" för hur vi ska lösa det med barnvakt när vi ska till förlossningen. Vi har väl egentligen flera alternativ men inget som jag känner mig helt trygg med. Ni andra som har barn sen tidigare, hur gör ni?
Vi har tack och lov farmor på krypavstånd, så hon kommer rycka in när det är dags. Vi får redan massa hjälp av henne nu när jag är så orörlig och maken har lång pendling till jobbet. Hon är guld värd :love:
 
Vecka 24 nu, och alltså... MAGEN! Vad hände? Jag hade typ ingen mage alls innan vecka 20, men sen vecka 22 ungefär har det bara sagt POFF och helt plötsligt har jag en jättemage! Den växer bokstavligt talat så att det knakar. Det spänner och kliar som sjutton i huden. Men det är härligt, nu är det verkligen en gravidmage. Jag bara undrar hur det ska sluta, jag tycker redan att magen tar emot när jag ska knyta skorna o.s.v... Ska mäta sf-mått hos barnmorskan för första gången nästa vecka och är lite nojig över att jag ska ligga skyhögt över och ha gått upp "för mycket" i vikt. Men jag är hopplöst nojig över precis allt och inget, så om magen fortfarande hade varit liten så hade jag varit minst lika nojig över det. :p Måste försöka lära mig att bara gilla läget och njuta.

Gällande föräldraledighet så räknar jag för fullt. Är lärare så det är en del extra att tänka på gällande ferietjänst. Jag jobbar 45 timmar i veckan och kommer ha jobbat in semester + kompledigt för ett sommarlov innan bebis kommer. Det är jättebra, för om jag nu inte har fattat helt fel så kan jag spara en del dagar från FK på det... men å andra sidan så kommer nog de där 45 h/vecka (som alltid blir mer åt 50 h/vecka...) kännas slitsamma mot slutet. Känner redan hur kroppen bara skriker efter att få vila ibland när jag måste sätta mig och planera och rätta prov på kvällarna. Det är ju inte fysiskt krävande, men väldigt mycket att göra på för lite tid. Har hästar och uthyrningsstall på det. Jag tror därför att jag kommer att ta obetalt ledigt två veckor innan BF, för att hinna pusta ut lite och packa väskan typ.
 
ÅH, såklart! Det kändes uppenbart nu när du skriver det :idea: Gör man det som en separat ansökan, eller hänger det ihop med ansökan på Försäkringskassan? :o
Det kan dock ta 30 dgr att få ut pengarna och de räknas inte 1-30 utan 15-15 så behöver du pengarna så planera så det inte blir knas med utbetalningarna.

Kassakollen på FK är bra. Du kan även göra en planering utan att begära ut pengarna på din sida.
 
Vecka 24 nu, och alltså... MAGEN! Vad hände? Jag hade typ ingen mage alls innan vecka 20, men sen vecka 22 ungefär har det bara sagt POFF och helt plötsligt har jag en jättemage! Den växer bokstavligt talat så att det knakar. Det spänner och kliar som sjutton i huden. Men det är härligt, nu är det verkligen en gravidmage. Jag bara undrar hur det ska sluta, jag tycker redan att magen tar emot när jag ska knyta skorna o.s.v... Ska mäta sf-mått hos barnmorskan för första gången nästa vecka och är lite nojig över att jag ska ligga skyhögt över och ha gått upp "för mycket" i vikt. Men jag är hopplöst nojig över precis allt och inget, så om magen fortfarande hade varit liten så hade jag varit minst lika nojig över det. :p Måste försöka lära mig att bara gilla läget och njuta.

Gällande föräldraledighet så räknar jag för fullt. Är lärare så det är en del extra att tänka på gällande ferietjänst. Jag jobbar 45 timmar i veckan och kommer ha jobbat in semester + kompledigt för ett sommarlov innan bebis kommer. Det är jättebra, för om jag nu inte har fattat helt fel så kan jag spara en del dagar från FK på det... men å andra sidan så kommer nog de där 45 h/vecka (som alltid blir mer åt 50 h/vecka...) kännas slitsamma mot slutet. Känner redan hur kroppen bara skriker efter att få vila ibland när jag måste sätta mig och planera och rätta prov på kvällarna. Det är ju inte fysiskt krävande, men väldigt mycket att göra på för lite tid. Har hästar och uthyrningsstall på det. Jag tror därför att jag kommer att ta obetalt ledigt två veckor innan BF, för att hinna pusta ut lite och packa väskan typ.

Haha, köpte nyss mina första "gravidbyxor" och fick hem dem häromdagen, de framhävde magen på ett helt annat sätt så igår när jag gick in i fikarummet kommenterade till och med kollegorna (på ett trevligt sätt!) att herregud, nu syns det ju! :laugh: Senast förra veckan när vi var iväg på AW och var uppe och rörde på oss massor tyckte de att det inte syntes alls. Och jag kan väl hålla med, v 25 nu och senaste veckorna har det hänt jättemycket.

Tyvärr med fogarna också :cautious::cautious::cautious::cautious:
 
Haha, köpte nyss mina första "gravidbyxor" och fick hem dem häromdagen, de framhävde magen på ett helt annat sätt så igår när jag gick in i fikarummet kommenterade till och med kollegorna (på ett trevligt sätt!) att herregud, nu syns det ju! :laugh: Senast förra veckan när vi var iväg på AW och var uppe och rörde på oss massor tyckte de att det inte syntes alls. Och jag kan väl hålla med, v 25 nu och senaste veckorna har det hänt jättemycket.

Tyvärr med fogarna också :cautious::cautious::cautious::cautious:

Åh, jag tvingades sätta på mig en herrskjorta på jobbet för dam i någorlunda vettig storlek för överkroppen hade blivit för liten i övrigt (by the way varför knäpps herrskjortorna åt fel håll?!) och den var så lång så jag fick lov att stoppa ner den i gravidbyxorna. Då blev magen plötsligt väldigt mycket större tydligen för kollegorna typ gapade när jag visade mig, haha! Tråkigt med fogarna dina dock :down:
 
Idag har vi fått hem babyskyddet och en skötbädd, och det känns faktiskt något lite mer på riktigt nu. Har ställt fram skötbädden på tvättmaskinen så att vi ska bli lite mer vana med tanken att det inte är så fasligt superlångt kvar. Appen sa idag att 75 % av graviditeten är avklarad. :nailbiting: Måste dock fixa bättre förvaring i badrummet, så som det är nu är katastrofalt. Igår fick vi även en hel kartong till med begagnade bebiskläder så nu börjar det bli bra mycket av den varan... Måste fixa någon förvaring till kläder också. Bra att jag får något att fixa med sedan när jag går hem från jobbet.

Idag har jag även fikat med bland annat en 1,5 åring. Vill faktiskt också ha en sån :D
 
Nu är vi inne i februari. Mindre än en månad till bf för mig 😲

Har tvättat alla kläder och ska försöka göra iordning rummet där vi ska ha skötbord i veckan samt packa BB-väskan.

Har fått problem med reflux. Känns som att maten alltid står mig upp i halsen och går runt med ständigt illamående och rapningar. Fy alltså. Ska testa medicin nu.

Två veckor kvar att jobba. 10 dagar!
 
Spännande att det närmar sig så för några av oss! :)

Knappt 4 veckor kvar för mig att jobba! Har dock fått väldigt ont i ryggen så får se om jag klarar det hela vägen ut. Hoppas det!

Trodde nästan bebis var på väg i veckan när jag fick rejäl ”mensvärk” efter att ha tränat ett lättare pass. Höll i sig flera timmar men släppte under natten. Nu blir det nog inte så mycket mer träning än promenader framöver. Efter det har jag iallafall börjat tvätta kläder och fixa lite mer bara för säkerhets skull :nailbiting:
 
Vi får fundera lite mer på hur vi löser det med barnvakt. De två äldsta är inga problem, trean inga större problem dagtid men minstingen känns svårare. Jag vill helst inte att min svärmor eller nämaste två vänner (också grannar) vet när det är dags, dom stressade mig så mkt förra gången. Jag hoppas att jag vågar lite på mig själv nästa gång, då kommer vi inte bevöva vara många timmar på förlossningen.

idag kom det jag väntat på, foglossningen även i framfogen :(
 
Vår "go to"-barnvakt - mormor har lovat ställa upp men i och med att det finns risk att det blir tidigt är det svårt att planera. Förra gången hade hon en inbokad resa och skulle komma hem 14 dagar före bf och sa väl på skämt att "du får lova att knipa tills jag kommer hem!" men sen kom han ju bf -16 så hon satt i Italien med hemlängtan. Nu gjorde hon samma sak - bokade in en resa där hon kommer hem typ precis 14 dagar före bf så jag känner att vi måste ha en back up-plan. Det blir förmodligen sambons pappa eller så. Vi har några vi kan fråga men inte så många man känner sig trygg med tyvärr. Typ min pappa som trots att han har tre barn själv inte verkar ha någon koll på småbarn och hur man sköter dem :crazy: Vet inte om han glömt eller om det helt enkelt var mamma som tog hand om det mesta när vi var små.

Lämnar vi till barnvakt är det alltid min mamma vid längre stunder - över natten och så. Sambons pappa är betrodd med några timmar i taget.

Man vet ju inte heller hur fort det går nu andra gången och samtliga bor minst en timme härifrån så verkar det gå undan eller är rusning etc. så får väl sonen åka med in och barnvakten får hämta på plats typ... Det får bara lösa sig helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 406
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 130
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
45 716
Senast: Human
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 776
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp