Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma igen från sjukhuset. CT först en stund, sen UL och läkarundersökning. Läkaren var underbar, hon frågade hur det var och jag började gråta :o idag och imorgon är det full rulle på förlossningen tydligen, men söndag är preliminär dag för vräkning! Lillasyster hade det dock bra i magen, lagom med fostervatten och gott om rörelse på henne. Jag är öppen nästan 4 cm nu så hon hoppades på att det skulle komma igång av sig själv ändå, men har det inte gjort det borde det åtminstone vara ett gynnsamt läge för en smidig igångsättning. SÅ skönt att ha ett slutdatum, även om det kan skjutas upp någon dag beroende på beläggning på förlossningen såklart. Men ändå.
Åh, så bra att du fått ett, om än preliminärt, datum! Fint att läkaren var bra och att bebisen har det bra, även om det vore önskvärt om hon börjat tröttna på att vara därinne😁😘
 
Jag är så himla nojig, tycker att det är lite för stilla i magen, men så fort jag tänkt det ett tag börjar bebisen böka runt. Nyss blev jag så orolig att jag försökte buffa och puffa igång lite rörelser, men utan resultat. När jag så började spela musik och lade mig på sidan fick jag respons till sist och grät en skvätt av lättnad och alltjämt kvardröjande oro. Oj, vad det märks att det börjar dra ihop sig! Jag är skör och har mått illa hela dagen idag utan anledning. Natten var rätt eländig också, med sömn bara mellan 23-1 och 4-6.30, så jag hoppas att nästa blir bättre!
 
Nu är han här, alldeles perfekt (inte alls partisk, nejdå) :love::p

Klockan 08.59 föddes lille Angelo, 48 cm lång och 2996 g i vikt.

Vi mår bägge två bra, och väntar i detta nu på att få komma upp till BB. Jag är rätt trött, men Angelo är ännu tröttare och har däckat gott på mitt bröst :heart

Det är helt sjukt. Vi är föräldrar :heartheart

Grattis! Så fantastiskt fint❤️
 
Förresten, orkar ni andra som börjar närma er slutet av graviditeten hålla på med knipövningar etc? Jag har tappat mina rutiner med Mammamageappen alldeles och tycker att det blivit nästan obehagligt att göra vanliga enkla knipövningar, samtidigt som min motivation krympt nu när det är så kort tid kvar. Det känns liksom inte lönt...:cautious:
 
Ringde förlossningen idag. Frågade om hinnsvepning och rutiner för igångsättning. Tydligen gör man inte hinnsvepning här längre. De menar inte det har någon effekt.

@Flixon håller tummarna för att det plötsligt kommer igång.

@Winifred det får vara enkelt. Jag mådde hur bra som helst förra gången!
 
Förresten, orkar ni andra som börjar närma er slutet av graviditeten hålla på med knipövningar etc? Jag har tappat mina rutiner med Mammamageappen alldeles och tycker att det blivit nästan obehagligt att göra vanliga enkla knipövningar, samtidigt som min motivation krympt nu när det är så kort tid kvar. Det känns liksom inte lönt...:cautious:
Jag är riktigt dålig med knipövningar både före och efter. Hade ganska mkt problem efter förra förlossningen med urinretention och framfall (som gick tillbaka efter ca 5-6 månader) och då knep jag utav bara helvete i ren panik :rofl: sen har det varit sämre igen.

Jag var ju dock aktiv ryttare in i det sista och då brukar man vara ganska stark i bäckenbotten, om än också ofta spänd. Tycker att jag märker av att den är lite tröttare nu, känns skörare vid lyft och annat. Men tror att det till stor del beror på förra förlossningen och täta graviditeter.
 
Jag är riktigt dålig med knipövningar både före och efter. Hade ganska mkt problem efter förra förlossningen med urinretention och framfall (som gick tillbaka efter ca 5-6 månader) och då knep jag utav bara helvete i ren panik :rofl: sen har det varit sämre igen.

Jag var ju dock aktiv ryttare in i det sista och då brukar man vara ganska stark i bäckenbotten, om än också ofta spänd. Tycker att jag märker av att den är lite tröttare nu, känns skörare vid lyft och annat. Men tror att det till stor del beror på förra förlossningen och täta graviditeter.
Förstår att du knep i panik!

Jag tycker att det blivit svårare både att knipa och att nysa/lyfta tryggt nu mot slutet. Eller, vem försöker jag lura, jag bara prokrastinerar knipandet och tänker att jag ska göra det ”sen”. Jag ska öva profylaxandning ”snart” också...
 
Förstår att du knep i panik!

Jag tycker att det blivit svårare både att knipa och att nysa/lyfta tryggt nu mot slutet. Eller, vem försöker jag lura, jag bara prokrastinerar knipandet och tänker att jag ska göra det ”sen”. Jag ska öva profylaxandning ”snart” också...
Tycker profylaxandning och såna övningar är jättesvårt att öva. Min gamla stallägare tipsade om att min sambo skulle nypa mig allt han kunde i låret och jag skulle "andas genom smärtan". Det var nog det sämsta råd jag fått... Tycker inte förlossningssmärta är jämförbar med nypa-i-låret-smärta i karaktär överhuvudtaget och det var bara obehagligt och skapade dålig stämning hemma, haha!
 
Ja... Vår son får vara hemma 2 veckor när pappa också är det. Mer än så kommer jag aldrig orka känner jag. Samma sak med att ta hem honom nu innan förlossningen... Det är livets gåva att han har sina timmar av stimulans just nu när jag inte orkar. Men jag är också nojig för smittor såklart :/
Helt enig, jag har haft en sjuk dotter hemma nästan hela veckan och herregud vad jag är glad för förskolan! Nu har vi ju kunnat ta det lugnt eftersom hon varit sjuk, annars vet jag inte vad jag hade gjort för att sysselsätta henne (och inte bli knäpp själv). Igår var hon lite piggare, och ganska understimulerad :angel:
 
Tycker profylaxandning och såna övningar är jättesvårt att öva. Min gamla stallägare tipsade om att min sambo skulle nypa mig allt han kunde i låret och jag skulle "andas genom smärtan". Det var nog det sämsta råd jag fått... Tycker inte förlossningssmärta är jämförbar med nypa-i-låret-smärta i karaktär överhuvudtaget och det var bara obehagligt och skapade dålig stämning hemma, haha!

Hahaah den övningen fick vi göra på föräldrakursen :o En minut skulle vi hålla, jag började nästan gråta 😂
 
Förresten, orkar ni andra som börjar närma er slutet av graviditeten hålla på med knipövningar etc? Jag har tappat mina rutiner med Mammamageappen alldeles och tycker att det blivit nästan obehagligt att göra vanliga enkla knipövningar, samtidigt som min motivation krympt nu när det är så kort tid kvar. Det känns liksom inte lönt...:cautious:

Jag är väldigt bra på att glömma bort knipövningarna :o tack för påminnelsen, då har jag gjort ngr idag iaf! :D


BM skrev sammanfattning på graviditeten nu på senaste besöket. Hon tyckte att det egentligen räcker med den, att man inte behöver skriva förlossningsbrev utöver detta om man inte vill. Tog upp de sakerna jag vill ska stå, bl.a. Smärtlindring, tidigare skador, mediciner och medicinförbud osv. Hur gör ni, skriver ni ett förlossningsbrev ändå? Känner ju inte att jag behöver få fram ngt speciellt förutom det som kommer stå i sammanfattningen, men sen är jag ju förstagångsmorsa, jag vet ju inte riktigt vad jag vill/vad som kommer ske, på gott och ont :p
 
Jag är väldigt bra på att glömma bort knipövningarna :o tack för påminnelsen, då har jag gjort ngr idag iaf! :D


BM skrev sammanfattning på graviditeten nu på senaste besöket. Hon tyckte att det egentligen räcker med den, att man inte behöver skriva förlossningsbrev utöver detta om man inte vill. Tog upp de sakerna jag vill ska stå, bl.a. Smärtlindring, tidigare skador, mediciner och medicinförbud osv. Hur gör ni, skriver ni ett förlossningsbrev ändå? Känner ju inte att jag behöver få fram ngt speciellt förutom det som kommer stå i sammanfattningen, men sen är jag ju förstagångsmorsa, jag vet ju inte riktigt vad jag vill/vad som kommer ske, på gott och ont :p
Vet inte om det är ett brev eller sammanfattningen men jag har bara använt mig av det barnmorskan skriver ihop i slutet av graviditeten. Inget eget som jag haft med mig.
 
Hur tänker ni kring smärtlindring vid förlossningen?
Här ni bestämt er vad ni vill ha? Vad ni inte vill ha?
Hade lustgas förra gången och badade. Har sagt att jag är öppen för all smärtlindring men att jag vill be om den själv - inte få det föreslaget vid värktoppar.
 
Jag är så himla nojig, tycker att det är lite för stilla i magen, men så fort jag tänkt det ett tag börjar bebisen böka runt. Nyss blev jag så orolig att jag försökte buffa och puffa igång lite rörelser, men utan resultat. När jag så började spela musik och lade mig på sidan fick jag respons till sist och grät en skvätt av lättnad och alltjämt kvardröjande oro. Oj, vad det märks att det börjar dra ihop sig! Jag är skör och har mått illa hela dagen idag utan anledning. Natten var rätt eländig också, med sömn bara mellan 23-1 och 4-6.30, så jag hoppas att nästa blir bättre!

Här har det varit full fräs i magen hela dagen men jag blir också orolig så fort det är lite lugnt. Och jag skriver under totalt på att vara skör! Har gråtit x flera idag, första gången för att 8-åringen ringde från skolbussen och grät för att han blivit retad, resten av gångerna vet jag knappt varför... :crazy: har haft massor av sammandragningar hela dagen, mår småilla och magen är orolig. Inte i form alls. :down:
 
Jag är väldigt bra på att glömma bort knipövningarna :o tack för påminnelsen, då har jag gjort ngr idag iaf! :D


BM skrev sammanfattning på graviditeten nu på senaste besöket. Hon tyckte att det egentligen räcker med den, att man inte behöver skriva förlossningsbrev utöver detta om man inte vill. Tog upp de sakerna jag vill ska stå, bl.a. Smärtlindring, tidigare skador, mediciner och medicinförbud osv. Hur gör ni, skriver ni ett förlossningsbrev ändå? Känner ju inte att jag behöver få fram ngt speciellt förutom det som kommer stå i sammanfattningen, men sen är jag ju förstagångsmorsa, jag vet ju inte riktigt vad jag vill/vad som kommer ske, på gott och ont :p
Brev känns ju inte så aktuellt vid planerat kejsarsnitt men nej jag har inte skrivit några brev inför de vanliga förlossningarna heller, har tyckt att det räckt bra med sammanfattningen.
 
Tycker profylaxandning och såna övningar är jättesvårt att öva. Min gamla stallägare tipsade om att min sambo skulle nypa mig allt han kunde i låret och jag skulle "andas genom smärtan". Det var nog det sämsta råd jag fått... Tycker inte förlossningssmärta är jämförbar med nypa-i-låret-smärta i karaktär överhuvudtaget och det var bara obehagligt och skapade dålig stämning hemma, haha!
Hahaah den övningen fick vi göra på föräldrakursen :o En minut skulle vi hålla, jag började nästan gråta 😂
Vi försöker öva, men hur mycket min partner än kniper mig gör det inte ont:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 215
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 605
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 632
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp