Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det snart dags att ta bort tredje tuppluren för dagen, för den hamnar senare och senare för varje dag, och jag får väcka stackars kotten typ jämt för att han helst inte ska sova efter 16. Men tycker fortfarande inte han brukar orka vara riktigt vaken mer än 3 timmar utan gnäll, men på två tupplurar blir det en lååång dag om han bara sover 40 minuter ena gången, som det ofta blir.

Hur sover dom andra bebisarna nu? Hur länge orkar dom vara vakna?
 
Nu är det snart dags att ta bort tredje tuppluren för dagen, för den hamnar senare och senare för varje dag, och jag får väcka stackars kotten typ jämt för att han helst inte ska sova efter 16. Men tycker fortfarande inte han brukar orka vara riktigt vaken mer än 3 timmar utan gnäll, men på två tupplurar blir det en lååång dag om han bara sover 40 minuter ena gången, som det ofta blir.

Hur sover dom andra bebisarna nu? Hur länge orkar dom vara vakna?

Lillan har börjat ställa om till 2 sovstunder av sig själv... vissa dagar kan det bli 3 ännu men oftast 2 längre numera. Hon vill ju verkligen inte sova så funkar bra med 2 :p ...så nu får hon gärna sluta stöka på nätterna snart också.

Brukar väl vara från 8mån de klarar sig på 2? Det blir hon ju i helgen :up:
 
Lillsnurvel sover fortfarande bara 1 gång på dagen. har vi tur blir det en lång och en mikropaus. Men hon är världens gladaste bebis och verkar tillfreds med livet. Jag har lite dåligt samvete som aldrig är hemma då jag är inne och jobbar 100% med vissa undantag.

Men igår fick hon bada sittande i baljan själv. Annars har vi kört bad i matstolen sista tiden, lite två i ett. ren stol. ren bebis och glad bebis. Men hon var nöjd, tills hon insåg att pappa hade färgglada strumpor på sig och skulle ut :D
 
Nu är det snart dags att ta bort tredje tuppluren för dagen, för den hamnar senare och senare för varje dag, och jag får väcka stackars kotten typ jämt för att han helst inte ska sova efter 16. Men tycker fortfarande inte han brukar orka vara riktigt vaken mer än 3 timmar utan gnäll, men på två tupplurar blir det en lååång dag om han bara sover 40 minuter ena gången, som det ofta blir.

Hur sover dom andra bebisarna nu? Hur länge orkar dom vara vakna?

Här blir det lite som det blir, tanken är ju att han ska sova 3 gånger men sen vi blev mer noga med att lägga han kl 19 vilket löst insomningsproblemet ordentligt så får det inte helt plats med 3 för då blir tredje precis kring att jag ska fixa middag och sambo kommer hem och pappa är ju viktig att inte missa så då vägrar han sova :love: men hade behövt en liten tupplur innan de för han är inte alls en trevlig bebis när han är vaken från 15-ish (+/- nån halvtimme) till 19 men de skiter han i :laugh:
 
Det där låter som en utopi i min värld, men kotten vaknar ju som sagt bara en typ öppnar bildörren... Siktar på ettårsdagen istället! :D
Det är ju den ständiga känslan i livet med en bebis! Allt man eftertraktar men inte har känns som en omöjlighet:p men så får man inte glömma att man förmodligen har moment som går smidigt som andra bara kan drömma om;)
 
Det är ju den ständiga känslan i livet med en bebis! Allt man eftertraktar men inte har känns som en omöjlighet:p men så får man inte glömma att man förmodligen har moment som går smidigt som andra bara kan drömma om;)
Sant! Och i väldigt mycket känner jag mig mer och mer nöjd (hemskt uttryck, missförstå mig rätt är ni snälla :p ) över den bebis vi har istället för att vara bitter över det som inte funkar. Men man kan ju drömma :D
 
Sant! Och i väldigt mycket känner jag mig mer och mer nöjd (hemskt uttryck, missförstå mig rätt är ni snälla :p ) över den bebis vi har istället för att vara bitter över det som inte funkar. Men man kan ju drömma :D
Äh, jag tänker ofta att det är tur att xxx inte ät mitt barn om andras barn:rofl: men det är ju för att jag inte känner dem så väl och vet vad som funkar. (Och att barnen inte är inkörda i mina heliga rutiner;))
 
8 mån kontrollen - hembesök avklarat :up:
Lillan är nu 74cm och 8700kg.

Hon ökar inte lika mycket i vikt längre som förr. (Förra hade hon gått ner 40g, men nu upp 400g) Är det fler som inte ökar lika mycket i vikt nu av era?

BVC sa att hon kanske behöver mer vanlig mat (försöka tänka på amning som mer mellanmål) men så är lillan ju även väldigt rörlig nu :) det var iaf inget oroande, hon utvecklas som hon ska!

Rätt skönt att hon ”bara” väger 8kg, tillräckligt tungt ju :rofl:
 
Vi har låtit barnen sova kvar i bilen med babyvakt (vid rätt väderförhållanden såklart).
Men om M somnar i bilen när hon ska sova sin längre dagslur bär vi upp henne till sängen för hon sover så mycket bättre där. I bilen sover hon oftast inte mer än max 40 minuter och då blir det kämpigt för henne att orka ända till kvällen.
Hon kan vakna till när man bär henne och då får man lägga några minuter på att få henne att somna om.
Storerbror sov gärna och länge i bilen! Efter ett års ålder var det heller aldrig några problem att bära in honom till sängen:up:
För mig känns det bättre om allt är förberett så att allt går så smidigt som möjligt så slipper man svära högt och väcka barnet:o
T. Ex går jag alltid in själv först och stänger in hundarna i annat rum, gör i ordning säng, tar av mig jacka och på med skor som är lätta att få av osv
Practice makes perfect;):p
Rutinerat! L har svårt att somna, men har fram tills nyligen kunnat sova igenom allt (i ca 40 min), så jag har kunnat flytta från bil till vagn utan problem. Det gäller inte längre, nu är det tydligen lättväckt som är grejen. Inte all utveckling är bra :p Babyvakt är ju jättesmart, den idén snor jag!

Nu är det snart dags att ta bort tredje tuppluren för dagen, för den hamnar senare och senare för varje dag, och jag får väcka stackars kotten typ jämt för att han helst inte ska sova efter 16. Men tycker fortfarande inte han brukar orka vara riktigt vaken mer än 3 timmar utan gnäll, men på två tupplurar blir det en lååång dag om han bara sover 40 minuter ena gången, som det ofta blir.

Hur sover dom andra bebisarna nu? Hur länge orkar dom vara vakna?
Max tre timmar vaken, ibland bara 1,5. Sover 3-5 gånger om dagen. Tyvärr oftast bara korta, även fast jag tycker att antalet längre tupplurar (1,5 tim) sakta ökar och dagarna med mer än tre sovstunder är fler. Har fått uppfattningen att L sover relativt ofta/har korta vakenpass jämfört med jämnåriga. Men så är hon ju inte stilla en sekund när hon är vaken :angel:

8 mån kontrollen - hembesök avklarat :up:
Lillan är nu 74cm och 8700kg.

Hon ökar inte lika mycket i vikt längre som förr. (Förra hade hon gått ner 40g, men nu upp 400g) Är det fler som inte ökar lika mycket i vikt nu av era?

BVC sa att hon kanske behöver mer vanlig mat (försöka tänka på amning som mer mellanmål) men så är lillan ju även väldigt rörlig nu :) det var iaf inget oroande, hon utvecklas som hon ska!

Rätt skönt att hon ”bara” väger 8kg, tillräckligt tungt ju :rofl:

Förra kontrollen (6 mån) hade L tappat lite på kurvan. 8 mån-kontrollen har vi inte haft än, men jag upplever att hon har smalnat av. Kämpar på med maten, hon gillar att smaka och kladda, men att faktiskt äta sig mätt har hon inte riktigt fått grepp om. Hur mycket mat äter era? Dvs, hur stor är en portion?
 
Förra kontrollen (6 mån) hade L tappat lite på kurvan. 8 mån-kontrollen har vi inte haft än, men jag upplever att hon har smalnat av. Kämpar på med maten, hon gillar att smaka och kladda, men att faktiskt äta sig mätt har hon inte riktigt fått grepp om. Hur mycket mat äter era? Dvs, hur stor är en portion?
Skönt att höra liknande ändå!
Samma här, hon gillar att kladda. Och ska ju bara äta själv, idag fick jag mata henne mer än någonsin.

Så idag åt hon (90% hamnar ännu i haklappen) till lunch en halv banan, en mini majs, en halv kokt morot och 1/3 smoothie klämmis. Aldrig fått i henne så mycket och hon blev dessutom mätt :up: alltid fyllt på med att amma efter för tycker hon aldrig får i sig så mycket men BVC sa att jag inte skulle och det verkade ju funka idag iaf. Hon fick amma någon timme senare som mellanmål innan hon somna
 
8 mån kontrollen - hembesök avklarat :up:
Lillan är nu 74cm och 8700kg.

Hon ökar inte lika mycket i vikt längre som förr. (Förra hade hon gått ner 40g, men nu upp 400g) Är det fler som inte ökar lika mycket i vikt nu av era?

BVC sa att hon kanske behöver mer vanlig mat (försöka tänka på amning som mer mellanmål) men så är lillan ju även väldigt rörlig nu :) det var iaf inget oroande, hon utvecklas som hon ska!

Rätt skönt att hon ”bara” väger 8kg, tillräckligt tungt ju :rofl:
Här ökar vikten fortfarande massor, 1kg upp från 5 till 6 månader, och 1,4 kg upp 6-8 månader. Men bland ex.vis andra bebisar i föräldragruppen har det varit mer som för er.
 
Förra kontrollen (6 mån) hade L tappat lite på kurvan. 8 mån-kontrollen har vi inte haft än, men jag upplever att hon har smalnat av. Kämpar på med maten, hon gillar att smaka och kladda, men att faktiskt äta sig mätt har hon inte riktigt fått grepp om. Hur mycket mat äter era? Dvs, hur stor är en portion?
+ @Cattaflajna
Bra med perspektiv för min del, inser att jag nog inte ska säga att vi har/haft problem med mat eller haft svårt för matintro när han äter som han gör och går upp så mycket i vikt.

Ang portioner mm så skulle jag säga att kotten är stor i maten, och var även när han åt ersättning.

Igår (när jag var hemma med honom) åt han såhär:

Frukost ca 7: 1 portion gröt toppad med fruktpuré
Mellis ca 9.30: matar med mosad banan och lite rester av en klämmis, kotten fick pilla själv med liten macka. Fick i sig kanske 40%
Mellis ca 12 (skulle eg varit lunch men vi var på språng): 1/3 grötklämmis
Lunch 13.30: 1 barnmatsburk
Mellis 16.30: blandade fruktbitar, det mesta hamnar på golvet
Middag 18: tomatsoppa med lite bröd, samma mat som oss så svårt att uppskatta mängd, men säg 1/2 "burk" i mängd
Nattning 19: 330 ml välling
Nattflaska ca 03: 200 ml ersättning

Jag försöker både ha något han får plocka med själv och något jag kan mata med (så jag vet att han blir mätt) varje måltid. Funkar oftast bra, är det bara tillräckligt gott får jag oftast mata. Men det har ju hänt att lunchen blivit fruktklämmis för att det är det enda han velat ha...
 
Idag blev det två sovstunder, sambon bestämde sig helt sonika för att testa hur det gick. Det innebar drygt 4,5 timme vaken på slutet (pga sovtiderna hamnade lite tidigt). Kotten "skötte sig" himla bra, var märkbart trött vid middagen men kämpade på utan gnäll. Och nattningen tog 10 minuter, så jag tänker att det måste kallas succé :laugh:
 
Skönt att höra liknande ändå!
Samma här, hon gillar att kladda. Och ska ju bara äta själv, idag fick jag mata henne mer än någonsin.

Så idag åt hon (90% hamnar ännu i haklappen) till lunch en halv banan, en mini majs, en halv kokt morot och 1/3 smoothie klämmis. Aldrig fått i henne så mycket och hon blev dessutom mätt :up: alltid fyllt på med att amma efter för tycker hon aldrig får i sig så mycket men BVC sa att jag inte skulle och det verkade ju funka idag iaf. Hon fick amma någon timme senare som mellanmål innan hon somna
Härligt! Ja, den mesta maten hamnar nån helt annanstans än i magen.
Fruktklämmis är det enda som äts några mängder av här, det kan hon slurpa i sig en hel av. Mat är inte lika populärt. Är väldigt restriktiv med fruktklämmisarna för vill ju att hon ska äta mat. Vet inte om jag tänker rätt eller fel... Amma får hon så mycket hon vill, men brukar mestadels bli i samband med sömn. Enklaste sättet att somna. Önskar att hon tog napp.

Idag blev det två sovstunder, sambon bestämde sig helt sonika för att testa hur det gick. Det innebar drygt 4,5 timme vaken på slutet (pga sovtiderna hamnade lite tidigt). Kotten "skötte sig" himla bra, var märkbart trött vid middagen men kämpade på utan gnäll. Och nattningen tog 10 minuter, så jag tänker att det måste kallas succé :laugh:
Wow! Vad skönt! Hoppas det fortsätter så :)
Vi testade den taktiken igår, med lång sista vakentid, men ingen succé här inte, mer katastrof. Får prova igen om en månad :)
 
Nu är det snart dags att ta bort tredje tuppluren för dagen, för den hamnar senare och senare för varje dag, och jag får väcka stackars kotten typ jämt för att han helst inte ska sova efter 16. Men tycker fortfarande inte han brukar orka vara riktigt vaken mer än 3 timmar utan gnäll, men på två tupplurar blir det en lååång dag om han bara sover 40 minuter ena gången, som det ofta blir.

Hur sover dom andra bebisarna nu? Hur länge orkar dom vara vakna?

G sover oftast tre gånger om dagen, ibland kan det bli någon extra tupplur beroende på hur länge han sover. Ganska ofta är ett av dem upp till 1,5 timmar men de flesta pass är bara 30-40 minuter. Känner oss inte i närheten av att ta bort ett av passen. Han kan vara vaken 1,5 till 3,5 timme, optimalt på dagen är 2,5 timmar och lite längre innan han läggs för natten.

8 mån kontrollen - hembesök avklarat :up:
Lillan är nu 74cm och 8700kg.

Hon ökar inte lika mycket i vikt längre som förr. (Förra hade hon gått ner 40g, men nu upp 400g) Är det fler som inte ökar lika mycket i vikt nu av era?

BVC sa att hon kanske behöver mer vanlig mat (försöka tänka på amning som mer mellanmål) men så är lillan ju även väldigt rörlig nu :) det var iaf inget oroande, hon utvecklas som hon ska!

Rätt skönt att hon ”bara” väger 8kg, tillräckligt tungt ju :rofl:

G ökade ju väldigt mycket i vikt de första månaderna och hamnade på översta viktkurvan så till 6-månaderskontrollen hade han saktat ner lite. Vid 7 månader låg han på näst översta kurvan och jag tror att han kommer hamna ytterligare något hack ner. Det är dock inget vi eller BVC-sköterskan är oroliga för utan det är väntat. Han rör sig så himla mycket nu också. Inte haft 8-månkontrollen än men troligen har han passerat 11 kg nu. Lite att bära på :D

Förra kontrollen (6 mån) hade L tappat lite på kurvan. 8 mån-kontrollen har vi inte haft än, men jag upplever att hon har smalnat av. Kämpar på med maten, hon gillar att smaka och kladda, men att faktiskt äta sig mätt har hon inte riktigt fått grepp om. Hur mycket mat äter era? Dvs, hur stor är en portion?

G äter inte så mycket vanlig mat än. Det kan variera mycket hur mycket han äter, ibland en hel portion gröt eller motsvarande mängd mat men oftare är det kanske en halv portion eller bara några skedar. Erbjuder en del plockmat också där han får i sig en del bitar i alla fall, men inga stora mängder där heller. Förstår inte riktigt hur han ska klara sig utan amning dagtid när jag börjar jobba om några månader, men mycket hinner väl hända tills dess. Hoppas jag i alla fall :p
 
Härligt! Ja, den mesta maten hamnar nån helt annanstans än i magen.
Fruktklämmis är det enda som äts några mängder av här, det kan hon slurpa i sig en hel av. Mat är inte lika populärt. Är väldigt restriktiv med fruktklämmisarna för vill ju att hon ska äta mat. Vet inte om jag tänker rätt eller fel... Amma får hon så mycket hon vill, men brukar mestadels bli i samband med sömn. Enklaste sättet att somna. Önskar att hon tog napp.
Låter likt hur vi har det :p testa smoothie istället för fruktklämmis kanske? Tänker att det är lite matigare iaf, smoothie klämmis är en favvo här. Håller med om smidigast att amma till sömns, så nu försöker jag tajma det bra med mellanmål och sovstunder iaf dagtid. Till natten får hon ju en flaska välling :)
 
Det där med bättre nätter kan man säga att jag fick äta upp direkt... Dock av en tydlig anledning, stackars kotten är vrålsnorig och hostig igen. Så frustrerande för det hörs tydligt hur extremt snorig han är, men trots physiomer och snorsug rår vi inte på det! Klart en sover dåligt med huvudet och luftvägarna fulla av slem liksom...
 
För övrigt blev det två sovstunder även idag, varav den första blev drygt 2 timmar! Kanske en reaktion på att natten var sämre, men det vore ju ändå härligt om han kunde sova lite längre när han väl sover på dagarna. Återstår att se om det är en trend. Lika lättnattad ikväll också, skönt att vara igenom utvrcklingssprånget!
 
G sover oftast tre gånger om dagen, ibland kan det bli någon extra tupplur beroende på hur länge han sover. Ganska ofta är ett av dem upp till 1,5 timmar men de flesta pass är bara 30-40 minuter. Känner oss inte i närheten av att ta bort ett av passen. Han kan vara vaken 1,5 till 3,5 timme, optimalt på dagen är 2,5 timmar och lite längre innan han läggs för natten.



G ökade ju väldigt mycket i vikt de första månaderna och hamnade på översta viktkurvan så till 6-månaderskontrollen hade han saktat ner lite. Vid 7 månader låg han på näst översta kurvan och jag tror att han kommer hamna ytterligare något hack ner. Det är dock inget vi eller BVC-sköterskan är oroliga för utan det är väntat. Han rör sig så himla mycket nu också. Inte haft 8-månkontrollen än men troligen har han passerat 11 kg nu. Lite att bära på :D



G äter inte så mycket vanlig mat än. Det kan variera mycket hur mycket han äter, ibland en hel portion gröt eller motsvarande mängd mat men oftare är det kanske en halv portion eller bara några skedar. Erbjuder en del plockmat också där han får i sig en del bitar i alla fall, men inga stora mängder där heller. Förstår inte riktigt hur han ska klara sig utan amning dagtid när jag börjar jobba om några månader, men mycket hinner väl hända tills dess. Hoppas jag i alla fall :p
Känner precis som du om att klara sig utan amning dagtid. Jag börjar jobba i december. Det är snart. Ersättning i pipmugg är väl reservplanen, men det blir inte så kul för varken bebis eller pappa. Fast tänker man tillbaka så händer det väldigt mycket på ett par månader, så förhoppningsvis ordnar det sig.

Låter likt hur vi har det :p testa smoothie istället för fruktklämmis kanske? Tänker att det är lite matigare iaf, smoothie klämmis är en favvo här. Håller med om smidigast att amma till sömns, så nu försöker jag tajma det bra med mellanmål och sovstunder iaf dagtid. Till natten får hon ju en flaska välling :)
Får inventera utbudet nästa gång jag handlar. Har testat grötklämmmis men det var ingen höjdare (och jag förstår varför, jag smakade på den :wtf:).
Idag läste jag att det var vanligt att de förknippade amning med sömn, och att det kunde leda till sämre nattsömn pga vill amma för att kunna somna om. Oklar källa, men det låter ju inte helt orimligt. Isåfall är det kanske dumt att alltid söva med amning. Svårt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 381
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 548
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 462
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 056
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp