Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läst att för bebisen innebär att somna en separation och under en period (runt 8 månader) när de inser att man kan lämna dem blir insomnandet därefter. Hoppas det vänder snart! Här vaknas det flera gånger varje kväll innan jag lägger mig bredvid henne för natten.
Det skulle förklara en del här just nu...
Superledsen oftast när hon vaknar (när hon vaknar ensam iaf) och sover bäst på natten just nu om hon får sova mellan oss i sängen :)

Men det är jobbigare att hon är svårsövd dagtid. Och de nätter hon bråkar mycket såklart, men känns som de börjar avta lite.

Försöker verkligen njuta av all tid med henne nu :heart medans hon ännu är bebis ;) tiden går ju verkligen super fort! Hon blev 8 månader idag, men det var ju nyss vi uppdaterade tråden att bebisarna kommit?! :p
 
Usch vad jag lider med er! :( Inga tips att ge men jag hoppas att hon lär sig komma till ro snart så det blir lättare
Jag upplever iallafall att kotten lärt sig slappna av på ett annat sätt än när han var mindre, han kan "välkomna" sömnen på ett helt annat sätt än för bara några månader sedan när han bara var förbannad över att behöva sova. Jag hoppas ni kommer till något liknande snart! :heart
Det låter lovande. Tack :heart

Så jobbigt det låter! :heart Jag vet inte om jag har koll på precis vad problemet är (trött men somnar inte?) men min erfarenhet är att det mesta i sömnväg löser sig själv (i god tid innan tonåren, rentav!) utan ”strider”, så länge man bara orkar vänta in bättre tider. Jag hoppas att det blir snart för er!
Trött men somnar inte. Kan inte slappna av. Bara det löser sig själv så kan jag vänta. Tack :heart Kändes bara så hopplöst och som att vi gör nåt fel ("man har ju hört om folk som har tvåtimmarsnattningar och det är ju inte kul, så hon får somna med oss i soffan, det blir ju vad man lär dom" gnager i mig. JAHA så bra för er då. Min hade jättegärna fått somna i soffan, men HON SOMNAR JU INTE DÅ.)

Fast just nu sover vår lille stackare inget bra alls, han är så snuvig och hostig. Idag hostade han tills han kräktes upp maten ett par gånger :( Gör ont i hjärtat att se honom så besvärad, jag hoppas han kryar på sig snart.
Stackars, krya på kotten!

Tänkt detsamma!

@FeatherCloud Hoppas Kotten kryar på sig snart!

@soom Läst att för bebisen innebär att somna en separation och under en period (runt 8 månader) när de inser att man kan lämna dem blir insomnandet därefter. Hoppas det vänder snart! Här vaknas det flera gånger varje kväll innan jag lägger mig bredvid henne för natten.
Det skulle ju förklara en del. Du råkade inte läsa hur länge den perioden brukar hålla i sig? :)
Jag går inte upp när hon har somnat... inte värt att riskera att behöva börja om. :nailbiting:
 
Trött men somnar inte. Kan inte slappna av. Bara det löser sig själv så kan jag vänta. Tack :heart Kändes bara så hopplöst och som att vi gör nåt fel ("man har ju hört om folk som har tvåtimmarsnattningar och det är ju inte kul, så hon får somna med oss i soffan, det blir ju vad man lär dom" gnager i mig. JAHA så bra för er då. Min hade jättegärna fått somna i soffan, men HON SOMNAR JU INTE DÅ.)
Åh vad trött jag blir på "det blir vad man lär dom"-mentaliteten! :banghead: Försök att inte låta sånt bekymra dig. Jag är helt på din linje. Vi körde ju den taktiken från dag 1 med kotten, men fick ju ge upp innan han ens fyllt två månader eftersom han vred sig som en mask i famnen för att se teven och absolut inte kom till ro... Nä, nattning enligt absurt likadana rutiner i mörkt rum är det som gäller här, något annat känns inte värt att prova i det närmaste nu när vi hittat vad som funkar.
 
Så skönt det är med lite större bebis så att det går att få lite (dock med betoning på lite :p ) mer gjort hemma om dagarna! I helgen har jag satt igång med projekt "matigare klämmisar" och kokat egna grötklämmisar till kotten. Dessutom har vi fått upp en till trappgrind, jag har hunnit städa växthuset, OCH vi har dessutom hunnit gå promenad i solskenet! Kotten satt på min rygg i selen och åt slånbärsgrenar hela vägen :cool:
Blev också inköp av en cykelsits till kotten. Hoppas hinna testa den innan vintern, ska bara köpas cykelhjälm först :)

Ny sovrutin verkar vara 35-40 minuter på förmiddagen och två timmar på eftermiddagen, får se om han fortsätter likadant i veckan :)
 
Vilken lyx att vara själva! Och häftigt med dyk!
Ja verkligen, både vi och instruktören blev nog lite väl taggade... vi hann testa massa nytt :rofl: lillan tröttnade på vårt tempo i slutet, haha.

Superkul med dyk men jag var verkligen så nervös för det först, det gick dock jättebra direkt :up: himla skönt att sambon var med och att jag inte var själv med lillan kände jag, just inför dykpremiären... inte så bekväm att dyka själv nämligen.
 
Det låter lovande. Tack :heart


Trött men somnar inte. Kan inte slappna av. Bara det löser sig själv så kan jag vänta. Tack :heart Kändes bara så hopplöst och som att vi gör nåt fel ("man har ju hört om folk som har tvåtimmarsnattningar och det är ju inte kul, så hon får somna med oss i soffan, det blir ju vad man lär dom" gnager i mig. JAHA så bra för er då. Min hade jättegärna fått somna i soffan, men HON SOMNAR JU INTE DÅ.)


Stackars, krya på kotten!


Det skulle ju förklara en del. Du råkade inte läsa hur länge den perioden brukar hålla i sig? :)
Jag går inte upp när hon har somnat... inte värt att riskera att behöva börja om. :nailbiting:

Tyvärr stod inte det, men bör gå över innan 1 år hoppas jag. :P
 
Lilla F har börjat med att ställa sig upp mot allt hon kommer över, spjälsäng, bord och soffor. Riktigt stadig och sätter sig med rumpan först.

Förkyld igen dock, öppna förskolan kanske får anstå denna torsdag. Min man har blivit bekant med en mamma i närheten ur min föräldragrupp så de har gått någon promenad.

Funderar på att öka arbetstiden till 60 % resten av oktober, de klarar sig så bra, och det blir några kronor mer.
 
Lilla F har börjat med att ställa sig upp mot allt hon kommer över, spjälsäng, bord och soffor. Riktigt stadig och sätter sig med rumpan först.

Förkyld igen dock, öppna förskolan kanske får anstå denna torsdag. Min man har blivit bekant med en mamma i närheten ur min föräldragrupp så de har gått någon promenad.

Funderar på att öka arbetstiden till 60 % resten av oktober, de klarar sig så bra, och det blir några kronor mer.
Skönt att det flyter på för mannen och lilla F! Jag tycker verkligen att jobbandet har gjort susen för sambons och kottens relation, även om sambon var väldigt delaktig även innan. Innan kunde jag komma på mig själv med att hålla koll i babytrackerappen så kotten sov och åt ordentligt om jag var iväg. Nu varken hinner eller "behöver" jag kolla, och det är så skönt att slappna av lite mer.
 
Idag har jag och kotten hängt med min pappa aka kottens morfar hela dagen. Kul att få lite kvalitetstid bara med honom, mormor har ju en tendens att "ta över' lite och har träffat kotten fler gånger så jag uppskattar verkligen att kotten fick chansen att lära känna sin morfar lite mer. Framåt eftermiddagen lekte dom bra ihop och kotten kröp fram till morfar på golvet flera gånger :heart
 
Skönt att det flyter på för mannen och lilla F! Jag tycker verkligen att jobbandet har gjort susen för sambons och kottens relation, även om sambon var väldigt delaktig även innan. Innan kunde jag komma på mig själv med att hålla koll i babytrackerappen så kotten sov och åt ordentligt om jag var iväg. Nu varken hinner eller "behöver" jag kolla, och det är så skönt att slappna av lite mer.

Ja, att man jobbar är verkligen nyttigt för ens kontrollbehov. :P En nackdel är dock att hon blivit väldigt svår att liggamma till sömns, ska mest bli buren nu!
 
Ingen sömn inatt för någon av oss, mest mig dock.. så idag är jag helt slut, känner mig supersjuk fast jag inte är det.

Vi har försökt natta nu men hon vägrar sova ikväll, bara skriker. Och jag har inte kunnat vila på hela dagen heller.. så nu gav vi upp, hon vill uppenbarligen bara leka fast hon varit vaken i 5h.. frossa och huvudvärk som inte går över. Måtte detta vara en kort fas!
 
Ingen sömn inatt för någon av oss, mest mig dock.. så idag är jag helt slut, känner mig supersjuk fast jag inte är det.

Vi har försökt natta nu men hon vägrar sova ikväll, bara skriker. Och jag har inte kunnat vila på hela dagen heller.. så nu gav vi upp, hon vill uppenbarligen bara leka fast hon varit vaken i 5h.. frossa och huvudvärk som inte går över. Måtte detta vara en kort fas!
Det satt långt inne här också ikväll... Bebiskonspirationen igen! :cautious: hoppas hon somnar snart! Och att du får sova ikapp!
 
Vill ni få en duplogubbe instoppad i munnen är ni välkomna hem till oss:rofl: det är det M tycker är absolut roligast just nu!
Och så börjar hon upptäcka tjusningen med att krypa och hon mixar stil mellan traditionell, ett ben vikt under sig och att ha båda fötter i golvet istället för knäna.
Och då är det helt plötsligt inte så lätt att lägga henne för dagsvilan längre (jag har ju inte vågat skriva om våra läggningar pga risk att binda men det har varit oförskämt lätt! Bara att lägga på mage och klappa på rygg/rumpa och så sover hon inom 2 minuter. Allt har ett slut, underbart är kort osv:p) för nu kryper hon bara iväg. Back go basis och plocka fram pilatesbollen och skumpa en halv låt och så sov hon:up:

M är oftast vaken 3-5 h i stöten, sover en kortis på fm och (förhoppningsvis) 1-2 h efter lunch.

Och nu när jag läst vad ni skrivit om mat inser jag att hon äter som en mindre häst:o
Någon skrev om matigare mellanmål, jag brukar gör en smoothie på en halv banan, 2 torkade aprikoser, havregryn, mandelmjöl, en tsk rapsolja, lite päron eller annan frukt som finns hemma och havremjölk tills konsistensen är bra. Mixar i en liten "burk" med knivar som finns som tillbehör till vår stavmixer. Och så får hon det i en klämmispåse. Det blir typ 2 dl och hon brukar sluka rubbet:p men hon står sig bra på det!
 
Vill ni få en duplogubbe instoppad i munnen är ni välkomna hem till oss:rofl: det är det M tycker är absolut roligast just nu!
Och så börjar hon upptäcka tjusningen med att krypa och hon mixar stil mellan traditionell, ett ben vikt under sig och att ha båda fötter i golvet istället för knäna.
Och då är det helt plötsligt inte så lätt att lägga henne för dagsvilan längre (jag har ju inte vågat skriva om våra läggningar pga risk att binda men det har varit oförskämt lätt! Bara att lägga på mage och klappa på rygg/rumpa och så sover hon inom 2 minuter. Allt har ett slut, underbart är kort osv:p) för nu kryper hon bara iväg. Back go basis och plocka fram pilatesbollen och skumpa en halv låt och så sov hon:up:

M är oftast vaken 3-5 h i stöten, sover en kortis på fm och (förhoppningsvis) 1-2 h efter lunch.

Och nu när jag läst vad ni skrivit om mat inser jag att hon äter som en mindre häst:o
Någon skrev om matigare mellanmål, jag brukar gör en smoothie på en halv banan, 2 torkade aprikoser, havregryn, mandelmjöl, en tsk rapsolja, lite päron eller annan frukt som finns hemma och havremjölk tills konsistensen är bra. Mixar i en liten "burk" med knivar som finns som tillbehör till vår stavmixer. Och så får hon det i en klämmispåse. Det blir typ 2 dl och hon brukar sluka rubbet:p men hon står sig bra på det!
Jinxa ska det naturligtvis vara:o inte binda:p
 
Ingen sömn inatt för någon av oss, mest mig dock.. så idag är jag helt slut, känner mig supersjuk fast jag inte är det.

Vi har försökt natta nu men hon vägrar sova ikväll, bara skriker. Och jag har inte kunnat vila på hela dagen heller.. så nu gav vi upp, hon vill uppenbarligen bara leka fast hon varit vaken i 5h.. frossa och huvudvärk som inte går över. Måtte detta vara en kort fas!

Stackare! Hoppas ni fått sova hyfsat i natt. Även här var det bebiskonspiration ...
 
Ingen bra sömn inatt heller, hon vaknar varje timme i princip... så idag går vi runt som zombies här hemma
Måste vara något i luften. Kotten drog till med att vakna före 5 imorse, och det var annars ett tag sen. Och sov bara en kortis (25 min) på förmiddagen, så trots att han sov drygt en timme i bilen hem från öppna förskolan fick jag plocka upp honom i selen för en stund sen igen för en till tupplur pga gnällig som attan! Somna om efter bara en timme var länge sedan han gjorde nu, så han är nog skapligt trött.
 
Åh vad trött jag blir på "det blir vad man lär dom"-mentaliteten! :banghead: Försök att inte låta sånt bekymra dig. Jag är helt på din linje. Vi körde ju den taktiken från dag 1 med kotten, men fick ju ge upp innan han ens fyllt två månader eftersom han vred sig som en mask i famnen för att se teven och absolut inte kom till ro... Nä, nattning enligt absurt likadana rutiner i mörkt rum är det som gäller här, något annat känns inte värt att prova i det närmaste nu när vi hittat vad som funkar.
Tack för stöd :heart Jag vet ju egentligen att det inte handlar om vad vi lärt henne och inte, men när man är trött och uppgiven och det känns helt hopplöst så liksom börjar det krypa under huden.


Hoppas alla nattningar gått bra ikväll och att natten blir bra @FeatherCloud @Heulwen @Cattaflajna
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 693
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 803
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 974
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 942
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp