Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@FeatherCloud kotten har väl tumlat runt en hel del i samband med nattning? Hur gör ni då för att få honom att slappna av?
Det som funkar bra för mig (vet inte exakt hur sambon gör) är att varje gång han sätter eller ställer sig, konsekvent lägga honom ner på kudden igen, stoppa in nappen och tala om att det är natt och dags att sova. Och så kaninsnutten i handen att pilla med. Vissa kvällar krävs 20-30 såna vändor, andra noll. Välling får han så fort han ligger stilla, men spottar han ut och pausar måste nappen in direkt, annars börjar han stimma.

När han ligger stilla och slappnar av brukar jag lägga handen på magen eller rumpan och klappa lite. Och så har vi ju också Babblarnas vaggvisa lågt på repeat till han somnar, upplever att den lugnar honom, speciellt om jag sjunger med.

Så lite hängslen och livrem kan man säga, svårt att säga vad som egentligen är det som fungerar, eller om det nu är kombinationen.
 
Angående mat kör vi på "Food before one is just for fun". Hon får en portion gröt per dag, något att plocka med vid middagsbordet, kanske lite yoghurt på morgonen. Får inte i sig mycket vanlig mat alls, amning och ersättning är huvudfödan. Mestadels ersättning då, då jag jobbar halvtid nu.

Edit: Får smaka en del men äter sällan ordentligt.
 
Får inventera utbudet nästa gång jag handlar. Har testat grötklämmmis men det var ingen höjdare (och jag förstår varför, jag smakade på den :wtf:).
Idag läste jag att det var vanligt att de förknippade amning med sömn, och att det kunde leda till sämre nattsömn pga vill amma för att kunna somna om. Oklar källa, men det låter ju inte helt orimligt. Isåfall är det kanske dumt att alltid söva med amning. Svårt.
Ajdå, har ju köpt hem grötklämmis... får se hur det blir med de :p Intressant med amning och sömn. Vi kan ju söva med napp också, så det är skönt :up: vissa gånger vill hon inte ha nappen heller, men det är när hon är extremt trött
 
Lilla A petar i sig rätt bra med mat nu tycker jag (särskilt när det vankas banan :D), och dagtid tänker jag på amningen mer som dricka än mat. En typisk mat- och sovdag ammar han innan vi stiger upp (i ärlighetens namn snuttar han sig ofta genom de sista timmarna ;), men har ofta en mer tydlig ätstund nät han vaknat), sedan äter vi frukost, lämnar barn och sover i selen, kommer hem och ammar en snutt och fixar/äter lunch, sedan äter han sig igenom sovstund två, hämtar syskon, äter mellis, fixar/äter middag och sedan ammar han igen vid läggdags.
 
Känner precis som du om att klara sig utan amning dagtid. Jag börjar jobba i december. Det är snart. Ersättning i pipmugg är väl reservplanen, men det blir inte så kul för varken bebis eller pappa. Fast tänker man tillbaka så händer det väldigt mycket på ett par månader, så förhoppningsvis ordnar det sig.
G är svår att få att ta flaskan, men kan dricka lite (vatten) ur pipmugg så det kanske man skulle kunna testa för att ha ett alternativ :up:. Jag vill verkligen inte sluta amma helt heller, känner att den är viktig för oss båda. Så jag hoppas att mjölkproduktionen inte försvinner av att ta så långa pauser. Men jag försöker tänka som du, det händer ju massor månad för månad!
 
Angående mat kör vi på "Food before one is just for fun". Hon får en portion gröt per dag, något att plocka med vid middagsbordet, kanske lite yoghurt på morgonen. Får inte i sig mycket vanlig mat alls, amning och ersättning är huvudfödan. Mestadels ersättning då, då jag jobbar halvtid nu.

Edit: Får smaka en del men äter sällan ordentligt.
Gillar devisen, men jag (och tuttarna :p) ska jobba och flaska uppskattas inte. Men det löser sig säkert, på två månader hinner hon lära sig massor.
 
Det som funkar bra för mig (vet inte exakt hur sambon gör) är att varje gång han sätter eller ställer sig, konsekvent lägga honom ner på kudden igen, stoppa in nappen och tala om att det är natt och dags att sova. Och så kaninsnutten i handen att pilla med. Vissa kvällar krävs 20-30 såna vändor, andra noll. Välling får han så fort han ligger stilla, men spottar han ut och pausar måste nappen in direkt, annars börjar han stimma.

När han ligger stilla och slappnar av brukar jag lägga handen på magen eller rumpan och klappa lite. Och så har vi ju också Babblarnas vaggvisa lågt på repeat till han somnar, upplever att den lugnar honom, speciellt om jag sjunger med.

Så lite hängslen och livrem kan man säga, svårt att säga vad som egentligen är det som fungerar, eller om det nu är kombinationen.
Tack!
 
Känner precis som du om att klara sig utan amning dagtid. Jag börjar jobba i december. Det är snart. Ersättning i pipmugg är väl reservplanen, men det blir inte så kul för varken bebis eller pappa. Fast tänker man tillbaka så händer det väldigt mycket på ett par månader, så förhoppningsvis ordnar det sig.


Får inventera utbudet nästa gång jag handlar. Har testat grötklämmmis men det var ingen höjdare (och jag förstår varför, jag smakade på den :wtf:).
Idag läste jag att det var vanligt att de förknippade amning med sömn, och att det kunde leda till sämre nattsömn pga vill amma för att kunna somna om. Oklar källa, men det låter ju inte helt orimligt. Isåfall är det kanske dumt att alltid söva med amning. Svårt.

Jag har hört det där om amning och sömn många gånger, och jo - mina barn har börjat sova bättre när de slutat amma. Å andra sidan har jag inväntat att de sovit okej innan jag slutat amma - att ligga och amma från säg kl 4 och framåt känns som ett billigt ”pris” om alternativet är en bebis som vaknar då :p
 
Jag har hört det där om amning och sömn många gånger, och jo - mina barn har börjat sova bättre när de slutat amma. Å andra sidan har jag inväntat att de sovit okej innan jag slutat amma - att ligga och amma från säg kl 4 och framåt känns som ett billigt ”pris” om alternativet är en bebis som vaknar då :p
Sant. Jag har ingen som helst lust att gå upp mitt i natten. Väntar nog tills pappan är föräldraledig :p
 
Dom här kvällarna håller på att knäcka mig. Idag tog det "bara" en timme. Varför är det mycket svårare att somna på kvällen än på dagen? Kommer det ge sig själv? Borde vi "ta striden" (vad nu det betyder - det lär innefatta mycket ledsen bebis och det är jag inte intresserad av)? Kommer jag behöva gå och vagga henne när hon är tonåring också?
 
Dom här kvällarna håller på att knäcka mig. Idag tog det "bara" en timme. Varför är det mycket svårare att somna på kvällen än på dagen? Kommer det ge sig själv? Borde vi "ta striden" (vad nu det betyder - det lär innefatta mycket ledsen bebis och det är jag inte intresserad av)? Kommer jag behöva gå och vagga henne när hon är tonåring också?
Usch vad jag lider med er! :( Inga tips att ge men jag hoppas att hon lär sig komma till ro snart så det blir lättare
Jag upplever iallafall att kotten lärt sig slappna av på ett annat sätt än när han var mindre, han kan "välkomna" sömnen på ett helt annat sätt än för bara några månader sedan när han bara var förbannad över att behöva sova. Jag hoppas ni kommer till något liknande snart! :heart
 
Dom här kvällarna håller på att knäcka mig. Idag tog det "bara" en timme. Varför är det mycket svårare att somna på kvällen än på dagen? Kommer det ge sig själv? Borde vi "ta striden" (vad nu det betyder - det lär innefatta mycket ledsen bebis och det är jag inte intresserad av)? Kommer jag behöva gå och vagga henne när hon är tonåring också?

Så jobbigt det låter! :heart Jag vet inte om jag har koll på precis vad problemet är (trött men somnar inte?) men min erfarenhet är att det mesta i sömnväg löser sig själv (i god tid innan tonåren, rentav!) utan ”strider”, så länge man bara orkar vänta in bättre tider. Jag hoppas att det blir snart för er!
 
Fast just nu sover vår lille stackare inget bra alls, han är så snuvig och hostig. Idag hostade han tills han kräktes upp maten ett par gånger :( Gör ont i hjärtat att se honom så besvärad, jag hoppas han kryar på sig snart.
 
Visst var det länge sedan vi hörde av @Sofie_B förresten? Hoppas att allt är bra med dig Sofie om du fortfarande läser här, och hoppas att frånvaron har roliga orsaker! :)
 
Visst var det länge sedan vi hörde av @Sofie_B förresten? Hoppas att allt är bra med dig Sofie om du fortfarande läser här, och hoppas att frånvaron har roliga orsaker! :)

Tänkt detsamma!

@FeatherCloud Hoppas Kotten kryar på sig snart!

@soom Läst att för bebisen innebär att somna en separation och under en period (runt 8 månader) när de inser att man kan lämna dem blir insomnandet därefter. Hoppas det vänder snart! Här vaknas det flera gånger varje kväll innan jag lägger mig bredvid henne för natten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 359
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 531
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 459
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 971
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp