Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag längtat efter denna dag! Idag har vi överlevt ett helt år som tvåbarnsföräldrar :banana:
Vid den här tiden för ett år sedan var vi inne på SÖS, jag hade fått en nål i handen och operationskläder och väntade på ett rum på vår tur.
Kl 10.00 plockades Lilly ut med värsta trollkalufsen, radion i operationssalen spelade passande nog ”Your song” :love: .

Stort grattis! :bump:
 
Som jag längtat efter denna dag! Idag har vi överlevt ett helt år som tvåbarnsföräldrar :banana:
Vid den här tiden för ett år sedan var vi inne på SÖS, jag hade fått en nål i handen och operationskläder och väntade på ett rum på vår tur.
Kl 10.00 plockades Lilly ut med värsta trollkalufsen, radion i operationssalen spelade passande nog ”Your song” :love: .
Grattis! Till både tvåbarnsföräldrarna och ettåringen :laugh:

Hur är livet som tvåbarnsförälder egentligen? Vi har börjat inse vilket kaos det skulle kunna innebära, samtidigt som vi funderar på när det vore lämpligt att börja försöka :p
 
G är alldeles underbar och fantastisk på alla sätt och vis, men jag anar en mycket envis unge med egen vilja :nailbiting: Innan har det ju mest handlat om att han kan bli ledsen och hur mna undviker detta. Men nu har han börjat kunna bli arg när man tex tar ifrån honom något han inte får leka med eller liknande. Försöker avleda med annat men det är inte lika lätt heller. Samtidigt spännande att se hans egna personlighet ta mer och mer uttryck :) Han härjar allt vildare och det roligaste som finns är att bli ”jagad” av mamma eller pappa :D
 
Idag har kotten lärt sig ta sig ner från sängen själv, på mammagodkänt säkert sätt med fötterna först :D Dessutom klättrar han upp i den också! :o
Kommer inte ihåg om det var @Positron eller @pollex som tipsade om att träna det där med rumpan/fötterna först, men det har uppenbarligen gett resultat :) Skönt när vi verkar ha en riktig klätterapa!

Farmor har lärt John det också, för det mesta sitter det men ibland vill han dyka ut med huvudet före. :crazy:
 
Det är förresten svinkallt nu. -8 i morse :down: och jag vet inte riktigt vad jag ska sätta på barnet för att hon ska hålla sig varm i vagnen. Hur gör ni?

Vi har också riktigt kallt här! John kör än så länge på vanliga kläder, fleeceoverall, tjocka vantar, tossor, yllebuff för halsen och mössa + åkpåse från Elodie. Det håller honom varm och skön för nu.
 
Som jag längtat efter denna dag! Idag har vi överlevt ett helt år som tvåbarnsföräldrar :banana:
Vid den här tiden för ett år sedan var vi inne på SÖS, jag hade fått en nål i handen och operationskläder och väntade på ett rum på vår tur.
Kl 10.00 plockades Lilly ut med värsta trollkalufsen, radion i operationssalen spelade passande nog ”Your song” :love: .

Grattis! Snart är vi där också, fast i en familj med fyra. En tonåring, en preteen, en ettåring och en spädis. Herregud, det kommer bli en prövning alltså! :nailbiting::angel:
 
G är alldeles underbar och fantastisk på alla sätt och vis, men jag anar en mycket envis unge med egen vilja :nailbiting: Innan har det ju mest handlat om att han kan bli ledsen och hur mna undviker detta. Men nu har han börjat kunna bli arg när man tex tar ifrån honom något han inte får leka med eller liknande. Försöker avleda med annat men det är inte lika lätt heller. Samtidigt spännande att se hans egna personlighet ta mer och mer uttryck :) Han härjar allt vildare och det roligaste som finns är att bli ”jagad” av mamma eller pappa :D
Visst är det kul när man börjar se mer personlighet! Och så kan man ibland liksom ”spåra” äldre grejer som man nu ser också varit del av personligheten. Här har vi också en del utbrott, och en massa nyfikenhet och glädje och en stor hög mamm- och pampighet, främst om eftermiddagarna när det annars hade varit praktiskt om han lekte skälv ståndet gick smidigare att laga mat :p

Älskar faktiskt att vara hemma nu, samtidigt som jag trivs bra på jobbet, men det är lite sorgligt att min föräldraledighet är slut om knappt 1,5 månad. Såhär i backspegeln känns den första kaotiska tiden så himla kort, så en tvåa är iallafall inte så långt borta som jag tänkte innan. (När kotten var ny tänkte jag att det gärna kunde gå 4-5 år innan syskon, nu är jag nere på 2,5-3 :D )
 
@YaHilweh intressant att ni märker av språnget på sömnen. Här är sömnen ganska bra, han sover längre om morgonen och stabilt och bra på dagen, är möjligen lite svårnattad just nu, och vaken nattetid någon gång i veckan. Men vi har ju haft superjobbiga tidiga språng så det här känns som semester i jämförelse :D märker liksom mest språnget på nya skills, mer än humör och sömn :p
 
@YaHilweh intressant att ni märker av språnget på sömnen. Här är sömnen ganska bra, han sover längre om morgonen och stabilt och bra på dagen, är möjligen lite svårnattad just nu, och vaken nattetid någon gång i veckan. Men vi har ju haft superjobbiga tidiga språng så det här känns som semester i jämförelse :D märker liksom mest språnget på nya skills, mer än humör och sömn :p
Äh, stryk det här om sömn.. :p Idag tog det en timme och 5(!)dl välling innan ungen somnade för natten. Det har blivit allt svårare senaste veckorna efter en längre period av 10-minutersnattningar. Hoppas det ger sig med språnget.

Åh andra sidan sov han 2,5 timme i eftermiddags, jämfört med 1h20 minuter som han brukar. Kan ju vara relaterat :laugh: Vi har länge haft "regeln" att han inte ska sova efter 16, men nu känns det som om vi borde ändra till 15:30...
 
Äh, stryk det här om sömn.. :p Idag tog det en timme och 5(!)dl välling innan ungen somnade för natten. Det har blivit allt svårare senaste veckorna efter en längre period av 10-minutersnattningar. Hoppas det ger sig med språnget.

Åh andra sidan sov han 2,5 timme i eftermiddags, jämfört med 1h20 minuter som han brukar. Kan ju vara relaterat :laugh: Vi har länge haft "regeln" att han inte ska sova efter 16, men nu känns det som om vi borde ändra till 15:30...
... och så toppar vi med lite vakentid mitt i natten! :up: Dock lugn nästan hela tiden, men aj vad det satt långt inne att somna om. Nu hoppas jag på en fortsatt stillsam natt!
 
Idag var det 10-månaderskontroll på BVC! Sambon och kotten var där. Plutten är ingen plutt längre, utan har vuxit 4 cm på två månader. Däremot börjar nu viktkurvan plana ut, (300g upp sen sist) vilket ju BVC sagt kommer hända i typ ett halvårs tid :D
78,5 cm lång och 11 kg tung blev resultatet iallafall!
 
Fler tänder på g här igen, två nya blåmärken i munnen på kotten, och han är märkbart irriterad. Tänk att det alltid ska vara så dramatiskt när det tittar upp nya gaddar :D
Det här med att sova för natten verkar också ha blivit mer och mer onödigt, svårnattad är just nu bara förnamnet... Väntar ivrigt och hoppfullt på att detta språng går över :p
 
@FeatherCloud hur många tänder har han nu? L har noll hittills.

Nu närmar det sig verkligen slutet för mig. Mannen är nu föräldraledig, och jag börjar jobba på torsdag. Väldigt dubbla känslor inför det. Jag brukar sova med henne på förmiddagen, det kommer jag sakna.
 
... och idag tog kotten tre små steg utan stöd av vare sig mig eller väggen! :o:bump:

Det gör inte L än, men hon går gärna omkring med gåvagnen :D Idag gick hon fram och tillbaka, fram och tillbaka genom köket och vardagsrummet (öppen planlösning). Hon kan inte vända den än så hon kör den rätt in i väggen och gnäller tills nån vänder den, sen traskar hon vidare :D
L har 7 tänder, längtar inte till kind/hörntänderna :nailbiting:
 
Exakt fem veckor kvar tills jag ska börja jobba. Känner mig så tudelad. Jag hade velat vara hemma länge till. Vi har det rätt mysigt och skönt på dagarna, även om det kan vara jobbiga dagar ibland med. Samtidigt ska det bli lite kul att börja jobba igen, får jobba tillsammans med en av mina bästa vänner och har massa roliga idéer för terminen. Men känns tufft att lägga på jobb ovanpå barn och hem också (även om vi är två som delar på det).

Vi hade sökt förskoleplats för L från mars, men så fick de en öppning nu i december. De kunde inte hålla den och annars finns ingen plats i hela området utan vi skulle antagligen behöva ta en plats en mil åt fel håll till våren. Så ja, L blir inskriven på förskola om några veckor :nailbiting: Det skulle inte gå att ha barnen på två olika förskolor så långt ifrån varandra och åka skytteltrafik morgon och kväll. Så nu när de ändå får gå på samma så var vi tvungna att ta det. Det blir en väldigt mjukstart dock, tar nån timme om dagen nu i mitten av december när hon ska börja och sen en lång inskolning i januari. Men hon känns ju så liten fortfarande :nailbiting: Sonen var inte mycket äldre när han började, men han gick utan problem, sprang iväg och lekte så fort man släppte ner honom, hade slutat amma för länge sen osv... Han var verkligen redo. Men känns skönt att hon kommer ha brorsan där iaf! Förhoppningsvis hinner hon lära sig gå innan januari :)
 
Det gör inte L än, men hon går gärna omkring med gåvagnen :D Idag gick hon fram och tillbaka, fram och tillbaka genom köket och vardagsrummet (öppen planlösning). Hon kan inte vända den än så hon kör den rätt in i väggen och gnäller tills nån vänder den, sen traskar hon vidare :D
L har 7 tänder, längtar inte till kind/hörntänderna :nailbiting:
Kotten gillar också gåvagnen, inte klokt vilken fart han kan få upp! :eek: men vi har nog lite för mycket mattor och trösklar för att det ska funka riktigt bra, blir många vändningar :D
Tror inte gåendet kommer igång riktigt än här dock, kändes inte som han märkte vad han gjorde. Och oftast kryper han dit han ska, även om han ibland går ganska mycket och långt längs väggar och möbler.

Spännande med inskolning! :o förstår att det känns kluvet, men onekligen praktiskt att ha dem på samma ställe. Kotten kommer ju inte börja förrän i augusti och tom. det känns alldeles för snart! :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 648
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 727
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 915
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 809
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp