Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Coolt @FeatherCloud kotten harprecis fyllt 10 månader väl?

Vår tjej går också med gåvagn och kan stå utan stöd helt obehindrat. Men hon väljer krypandet för att ta sig fram fortfarande. Ang förskola så planerar även vi start i augusti, men jag får för mig att hon kommer tycka att det är ganska roligt. Hur många timmar per dag tänker ni andra att era barn ska gå i början?
 
Coolt @FeatherCloud kotten harprecis fyllt 10 månader väl?

Vår tjej går också med gåvagn och kan stå utan stöd helt obehindrat. Men hon väljer krypandet för att ta sig fram fortfarande. Ang förskola så planerar även vi start i augusti, men jag får för mig att hon kommer tycka att det är ganska roligt. Hur många timmar per dag tänker ni andra att era barn ska gå i början?
Yves, han är 10 månader och 5dagar :) Tror krypandet kommer hänga kvar länge här, det viktigaste för kotten är nog att det går fort, och krypa är trots allt mest effektivt som transportmedel :D

Har inte alls tänkt på antal timmar i förskolan och sånt, men jag hoppas/tänker att både jag och sambon går ner på deltid (80-90%) då och sen pusslar vi nog lite så att han inte behöver gå alltför långa dagar. Både jag och sambon har ju kontorsjobb och iallafall min arbetsgivare är flexibel med att tex kunna jobba hemifrån, flex mm så det borde gå att få ihop ganska bra.
Sen är det ju det där med att välja förskola också. Utbudet är hyfsat begränsat i vårt samhälle, tror det finns 3 st inom rimligt avstånd, men iom att vi inte direkt känner andra med barn i trakten har jag inget direkt hum om hur de är, mer än vad som syns på utsidan :p
 
Känns helt sjukt att vi har barn som är så stora så att dom kan börja på förskolan! :eek: Hur gick tiden så fort?! För Johns del kommer det dock att dröja länge än. VI hade tänkt att sätta honom på förskolan när han blir två, men då dom inte har något större intag till vt utan det bygger på att någon lämnar så får det bli efter sommaren. Då är han 2,5 år. :)
 
Känns helt sjukt att vi har barn som är så stora så att dom kan börja på förskolan! :eek: Hur gick tiden så fort?! För Johns del kommer det dock att dröja länge än. VI hade tänkt att sätta honom på förskolan när han blir två, men då dom inte har något större intag till vt utan det bygger på att någon lämnar så får det bli efter sommaren. Då är han 2,5 år. :)

Ja, det är galet! Snart är de barn istället för bebisar hela bunten :laugh:. Lilla A sist av alla då ;). Han kommer för övrigt också börja förskolan när han är 2 eller 2,5, lite beroende på när vi får plats.
 
Coolt @FeatherCloud kotten harprecis fyllt 10 månader väl?

Vår tjej går också med gåvagn och kan stå utan stöd helt obehindrat. Men hon väljer krypandet för att ta sig fram fortfarande. Ang förskola så planerar även vi start i augusti, men jag får för mig att hon kommer tycka att det är ganska roligt. Hur många timmar per dag tänker ni andra att era barn ska gå i början?

Vi har bara pratat om antalet timmar lite översiktligt eftersom förskolestart fortfarande ligger rätt långt bort här. Får han plats när han är två ser jag typ halvdagar framför mig till en början (april-juni) och sedan sommarlov. Från höstterminen blir det nog längre dagar (8.15-16?) men då fyra dagar/vecka.
 
Exakt fem veckor kvar tills jag ska börja jobba. Känner mig så tudelad. Jag hade velat vara hemma länge till. Vi har det rätt mysigt och skönt på dagarna, även om det kan vara jobbiga dagar ibland med. Samtidigt ska det bli lite kul att börja jobba igen, får jobba tillsammans med en av mina bästa vänner och har massa roliga idéer för terminen. Men känns tufft att lägga på jobb ovanpå barn och hem också (även om vi är två som delar på det).

Vi hade sökt förskoleplats för L från mars, men så fick de en öppning nu i december. De kunde inte hålla den och annars finns ingen plats i hela området utan vi skulle antagligen behöva ta en plats en mil åt fel håll till våren. Så ja, L blir inskriven på förskola om några veckor :nailbiting: Det skulle inte gå att ha barnen på två olika förskolor så långt ifrån varandra och åka skytteltrafik morgon och kväll. Så nu när de ändå får gå på samma så var vi tvungna att ta det. Det blir en väldigt mjukstart dock, tar nån timme om dagen nu i mitten av december när hon ska börja och sen en lång inskolning i januari. Men hon känns ju så liten fortfarande :nailbiting: Sonen var inte mycket äldre när han började, men han gick utan problem, sprang iväg och lekte så fort man släppte ner honom, hade slutat amma för länge sen osv... Han var verkligen redo. Men känns skönt att hon kommer ha brorsan där iaf! Förhoppningsvis hinner hon lära sig gå innan januari :)

Förstår verkligen att ni väljer att ta platsen med de förutsättningarna! Det blir ju en lyxig inskolning :)
 
@FeatherCloud hur många tänder har han nu? L har noll hittills.

Nu närmar det sig verkligen slutet för mig. Mannen är nu föräldraledig, och jag börjar jobba på torsdag. Väldigt dubbla känslor inför det. Jag brukar sova med henne på förmiddagen, det kommer jag sakna.

Skönt att börja med en kort vecka! Förstår de dubbla känslorna, jag lider av detsamma trots rätt många lediga månader kvar :p
 
Ja, det är galet! Snart är de barn istället för bebisar hela bunten :laugh:. Lilla A sist av alla då ;). Han kommer för övrigt också börja förskolan när han är 2 eller 2,5, lite beroende på när vi får plats.

Ja! Jag har dock insett två saker under det här året;

1. Första året går SJUKT fort.

2. Det BLIR faktiskt roligare ju äldre dom blir, det är inte bara något som "alla" säger.

Jag kommer trösta mig med dom här två insikterna om det blir tufft när bebis kommer och vi har två så små hemma. :D
 
Jag skyller min radiotystnad på att vi fortsatt sliter med husförsäljning här, men egentligen är det nog livet i allmänhet som är mycket. Födelsedagar, julaktiviteter, förkylningar... Lilla A kändes väldigt liten jämfört med andra i tråden när jag läste för några veckor sedan, han väntar med att göra saker tills det känns Säkert, han avskyr att ramla :p. Men sedan dess har han slag i slag börjat sätta sig, ställa sig på knä, ställa sig och så smått gå åtminstone några steg längs möbler så plötsligt känns han mycket större. Han har några läten som betyder saker (jag är inte riktigt beredd att kalla det för ord än men det är väldigt gulligt, särskilt när han träffade sin farmor här om dagen och upprepat gjorde sitt katt-ljud åt henne - hon hade en luddig/hårig tröja :D). Han övar på självbehärskning och ålade till exempel runt i vårt sovrum här om veckan och applåderade när han inte petade på uttagen :rofl:. Tand fyra och fem har kikat fram och nummer sex ser ut att vara på gång, det är den andra uppetanden. Ja, det var väl senaste rapporten från oss typ!
 
Ja! Jag har dock insett två saker under det här året;

1. Första året går SJUKT fort.

2. Det BLIR faktiskt roligare ju äldre dom blir, det är inte bara något som "alla" säger.

Jag kommer trösta mig med dom här två insikterna om det blir tufft när bebis kommer och vi har två så små hemma. :D

Det luriga är ju att året går så snabbt och långsamt samtidigt! Men när det gäller punkt två instämmer jag helhjärtat! :D
 
Här har vi fortfarande bara två tänder, i underkäken. Hon blir 10 månader på onsdag. Är det sent?

Nej, vi har inga tänder än så länge här (blev 10 månader 1/12) och inte verkar dom vara på gång heller. Tandläkaren (tandhygenisten?) vi träffade på BVC sa att om han ännu inte har fått några tänder när han är 1,5 kanske man kommer undersöka det, men fram till dess är det bara att ta det lugnt. Jag som ammar rätt mycket fortfarande tycker att det är skönt. :D
 
Nej, vi har inga tänder än så länge här (blev 10 månader 1/12) och inte verkar dom vara på gång heller. Tandläkaren (tandhygenisten?) vi träffade på BVC sa att om han ännu inte har fått några tänder när han är 1,5 kanske man kommer undersöka det, men fram till dess är det bara att ta det lugnt. Jag som ammar rätt mycket fortfarande tycker att det är skönt. :D
+ @leoparden Håller med om att det inte låter sent, jag tycker det är betydligt fler jag träffar i kortens ålder som har 0-2 tänder än vad som har 8-10st, har faktiskt inte träffat någon mer bebis som haft så många som han ( i liknande ålder)) såror mer det är vi som är år det ovanliga hållet.

I förrgår bet för övrigt kotten mig i bröstet :eek: (dock ej vårtan) så jag är ganska tacksam över att vi inte har ammat speciellt mycket, känns som det hade varit ohållbart med alla dessa tänder! :D
 
+ @leoparden Håller med om att det inte låter sent, jag tycker det är betydligt fler jag träffar i kortens ålder som har 0-2 tänder än vad som har 8-10st, har faktiskt inte träffat någon mer bebis som haft så många som han ( i liknande ålder)) såror mer det är vi som är år det ovanliga hållet.

I förrgår bet för övrigt kotten mig i bröstet :eek: (dock ej vårtan) så jag är ganska tacksam över att vi inte har ammat speciellt mycket, känns som det hade varit ohållbart med alla dessa tänder! :D

Jag måste dock säga att jag inte tycker det är någon större skillnad att amma barn med eller utan tänder! Värst biten har jag blivit i armar och ben :cautious:
 
Skönt att börja med en kort vecka! Förstår de dubbla känslorna, jag lider av detsamma trots rätt många lediga månader kvar :p
Hehe, jag ska dessutom "jobba hemma" på fredag :p Jobbjulfest på kvällen, och jag kan (=vill) inte vara borta hela dagen och kvällen. Såatte... :D

Ja! Jag har dock insett två saker under det här året;

1. Första året går SJUKT fort.

2. Det BLIR faktiskt roligare ju äldre dom blir, det är inte bara något som "alla" säger.

Jag kommer trösta mig med dom här två insikterna om det blir tufft när bebis kommer och vi har två så små hemma. :D
Inte för att vara sån, men nån gång måste det väl sluta bli roligare? Tonåren? (Än så länge håller jag med, det blir roligare)

Jag skyller min radiotystnad på att vi fortsatt sliter med husförsäljning här, men egentligen är det nog livet i allmänhet som är mycket. Födelsedagar, julaktiviteter, förkylningar... Lilla A kändes väldigt liten jämfört med andra i tråden när jag läste för några veckor sedan, han väntar med att göra saker tills det känns Säkert, han avskyr att ramla :p. Men sedan dess har han slag i slag börjat sätta sig, ställa sig på knä, ställa sig och så smått gå åtminstone några steg längs möbler så plötsligt känns han mycket större. Han har några läten som betyder saker (jag är inte riktigt beredd att kalla det för ord än men det är väldigt gulligt, särskilt när han träffade sin farmor här om dagen och upprepat gjorde sitt katt-ljud åt henne - hon hade en luddig/hårig tröja :D). Han övar på självbehärskning och ålade till exempel runt i vårt sovrum här om veckan och applåderade när han inte petade på uttagen :rofl:. Tand fyra och fem har kikat fram och nummer sex ser ut att vara på gång, det är den andra uppetanden. Ja, det var väl senaste rapporten från oss typ!
Jag blir imponerad av lilla A! Nån självbehärskning har vi inte sett skymten av här, snarare tvärtom (ju mer man inte får göra något desto roligare blir det att försöka). Och några "ord" har vi inte heller lyckats identifiera. Hon säger mest "ba" åt allt :p

Igår lärde jag mig att barnet börjar bli lång. Hade ställt upp den väldigt roliga vattenskålen på bordet (pga den tidigare nämnda bristande självbehärskningen kan den inte stå på golvet samtidigt som L om man inte vaktar som en hök) men för nära kanten, så de långa små klåfingrarna nådde skålen och hällde ut vatten över sig. Hon blev jätterädd, stackaren :heart
 
Kotten är faktiskt ganska bra på ordet "Stopp"! Tror dom kör lite med det på babysimmet.. så gör han något bus och vi säger stopp brukar han faktiskt släppa och gå vidare :o (är själv förundrad över att det funkar :D )
 
Förstår verkligen att ni väljer att ta platsen med de förutsättningarna! Det blir ju en lyxig inskolning :)
Ja... En annan förskola så långt ifrån (andra änden sv kommunen) hade varit ohållbart :( Först lämna A (5 min bort med bil), sen köra vidare minst en mil till, lämna L, sen vända och köra 20-30 min åt andra hållet (passera A och hemmet på vägen). Morgon och eftermiddag... Om vi skulle åkt kollektivt skulle det ta minst två timmar innan jag kom till jobbet tror jag, tar 10 med bil om jag kör direkt hemifrån.
Mannen har en timmes pendlingstid enkel väg så kommer nog mest bli jag som lämnar och hämtar. Och jag har 45h-veckor och vill gärna vara på jobbet så tidigt som möjligt... Nej vilken mardröm det hade varit att ha dem på olika ställen. Jag hade så gärna haft henne hemma till augusti, men det blev så svårt att få ihop det :( På så sätt är det svårare med barn födda på hösten, när det oftast är intagning till förskola i augusti. Hon är ju nästan 2 i augusti, svårt att få ihop dagarna så länge...
 
Inser att vi nog tränat stopp helt fel (inte tränat alls är mer korrekt). Hur har ni ansra gjort? @pollex?

Vi har ett stopptecken på babysimmet och sjunger samtidigt "hoppa, hoppa, hoppa i, hoppa, hoppa i" - helt ologiskt. En kollega sjunger samma sång men istället "hoppa, hoppa, hoppa i - stopp!". Mycket mer logiskt.
 
Hehe, jag ska dessutom "jobba hemma" på fredag :p Jobbjulfest på kvällen, och jag kan (=vill) inte vara borta hela dagen och kvällen. Såatte... :D

Perfekt start! :D:up:

Inte för att vara sån, men nån gång måste det väl sluta bli roligare? Tonåren? (Än så länge håller jag med, det blir roligare)

Jag tror på tonåren :p. Fast rolighetsökningen avtar nog en bit innan dess - jag skulle till exempel säga att det är lika roligt med en snart-sexåring som en snart-nioåring även om innehållet i roligheten är lite olika :D

H
Jag blir imponerad av lilla A! Nån självbehärskning har vi inte sett skymten av här, snarare tvärtom (ju mer man inte får göra något desto roligare blir det att försöka). Och några "ord" har vi inte heller lyckats identifiera. Hon säger mest "ba" åt allt :p

Igår lärde jag mig att barnet börjar bli lång. Hade ställt upp den väldigt roliga vattenskålen på bordet (pga den tidigare nämnda bristande självbehärskningen kan den inte stå på golvet samtidigt som L om man inte vaktar som en hök) men för nära kanten, så de långa små klåfingrarna nådde skålen och hällde ut vatten över sig. Hon blev jätterädd, stackaren :heart

Du måste läsa Lillasyster Kanin-boken jag la in bild från tidigare hör jag, på tal om att säga ”ba!” :D

Det här med de första ljuden och om de betyder något/vad de betyder är lite klurigt tycker jag, för det är ju verkligen inte hundraprocentigt från början. Men någonstans ska man ju börja :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 137
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 343
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 314
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 652
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp