Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick bli en sväng till VC idag för att testa för UVI. När jag vaknade imorse och kissade så var urinen alldeles grumlig och har tyckt att urinen luktat illa ibland de senaste dagarna trots att jag dricker väldigt mycket vatten.
Men trotts att jag kämpat på och lyckades hålla mig i 4 timmar så kunde dem inte se att det var några bakterier. Ska dit och lämna morgonurin imorgon som dem ska skicka på odling.
Och upptäckte när jag skulle göra urinprovet en fästing som satt i ljumsken :nailbiting: Inte haft ett fästingbett på många, många år!
Jämnt ska det vara något att grubbla över :meh:

Går in i vecka 17 imorgon och då bär det av för en weekend i Göteborg, ska bli så skönt att komma iväg lite!
 
Fick bli en sväng till VC idag för att testa för UVI. När jag vaknade imorse och kissade så var urinen alldeles grumlig och har tyckt att urinen luktat illa ibland de senaste dagarna trots att jag dricker väldigt mycket vatten.
Men trotts att jag kämpat på och lyckades hålla mig i 4 timmar så kunde dem inte se att det var några bakterier. Ska dit och lämna morgonurin imorgon som dem ska skicka på odling.
Och upptäckte när jag skulle göra urinprovet en fästing som satt i ljumsken :nailbiting: Inte haft ett fästingbett på många, många år!
Jämnt ska det vara något att grubbla över :meh:

Går in i vecka 17 imorgon och då bär det av för en weekend i Göteborg, ska bli så skönt att komma iväg lite!
Undrar om fästingar gillar gravida lite extra mycket, eller om de är lite extra aggressiva i år? Jag har tidigare i mitt liv haft en fästing, när jag var liten. Fick en för typ en månad sen. Inte helt lycklig över det eftersom jag blev nekad min andra TBE-spruta pga graviditeten. :meh:

Upptäckte du den snabbt är risken för borrelia nästan obefintlig dock, och en klar fördel när man faktiskt upptäcker fästingen är ju att det är lätt att hålla koll på området! Hoppas du klarar dig från skit i alla fall, både med fästing och uvi. :)
 
Blodprov i morgon inför KUB och ultraljudet på tisdag. Får se om de hunnit analysera blodprovet fram till på tisdag annars får vi väl svaret kort därefter.

Vet inte om jag ätit alldeles för mycket pasta i Italien eller om bebis dragit iväg för helt plötsligt är där en liten start på kula!
 
Undrar om fästingar gillar gravida lite extra mycket, eller om de är lite extra aggressiva i år? Jag har tidigare i mitt liv haft en fästing, när jag var liten. Fick en för typ en månad sen. Inte helt lycklig över det eftersom jag blev nekad min andra TBE-spruta pga graviditeten. :meh:

Upptäckte du den snabbt är risken för borrelia nästan obefintlig dock, och en klar fördel när man faktiskt upptäcker fästingen är ju att det är lätt att hålla koll på området! Hoppas du klarar dig från skit i alla fall, både med fästing och uvi. :)

Jag är inte vaccinerad alls mot TBE :sorry:
Och tyvärr hade fästingen nog hunnit sitta ett tag, den hade börjat växa, jag har ju en kula till mage redan, så utsikten där nere är begränsad :angel:
Får hålla koll och hoppas att fästingen inte bar på några sjukdomar :nailbiting:
 
Jag är inte vaccinerad alls mot TBE :sorry:
Och tyvärr hade fästingen nog hunnit sitta ett tag, den hade börjat växa, jag har ju en kula till mage redan, så utsikten där nere är begränsad :angel:
Får hålla koll och hoppas att fästingen inte bar på några sjukdomar :nailbiting:
Om du inte har hypokondriska tendenser - läs på om borrelia och TBE så du vet vad du ska vara uppmärksam på. Borrelia är ju enklare med tanke på ringen som ska dyka upp efter några dagar. Om du har hypokondriska tendenser - be din sambo att läsa på och vara uppmärksam. :D
Hellre vara lite extra uppmärksam nån vecka och sen kunna slappna av helt. Och kom ihåg att nämna att du haft en fästing om du skulle söka vård för något annat besvär!
 
Om du inte har hypokondriska tendenser - läs på om borrelia och TBE så du vet vad du ska vara uppmärksam på. Borrelia är ju enklare med tanke på ringen som ska dyka upp efter några dagar. Om du har hypokondriska tendenser - be din sambo att läsa på och vara uppmärksam. :D
Hellre vara lite extra uppmärksam nån vecka och sen kunna slappna av helt. Och kom ihåg att nämna att du haft en fästing om du skulle söka vård för något annat besvär!

Jag är halvt hypokondriker nu när jag är gravid men har samtidigt kontrollbehov också så jag har googlat själv, så jag har koll på vad jag ska vara uppmärksam på :up:
 
Har ni alla vaccinerat er mot covid? Det är det enda som jag tycker är svårt med att hålla graviditeten hemlig, alla frågar om man vaccinerat sig och här rekommenderar man inte vaccination förrän efter v 12. Kommer naturligtvis vaccinera mig då, men hur har ni andra gjort?
 
Har ni alla vaccinerat er mot covid? Det är det enda som jag tycker är svårt med att hålla graviditeten hemlig, alla frågar om man vaccinerat sig och här rekommenderar man inte vaccination förrän efter v 12. Kommer naturligtvis vaccinera mig då, men hur har ni andra gjort?
Ja, jag har fått första sprutan. Bokade direkt jag fick, första möjliga tid i v.13. :D
 
Jag har varit bortrest men ska boka vaccinationstid snarast!

Någon som har tips på hur man får fart på magen? Har enbart espresso hemma och det är ju så himla starkt, försöker undvika det just nu. Men utan dagligt kaffe och gravid.. jag vette tusan när jag gjorde mina behov senast och jag har hemskt dålig aptit och mår lite märkligt, gissar att det finns ett samband. Nåt tips på nån bra frukost eller nåt?
 
Har ni alla vaccinerat er mot covid? Det är det enda som jag tycker är svårt med att hålla graviditeten hemlig, alla frågar om man vaccinerat sig och här rekommenderar man inte vaccination förrän efter v 12. Kommer naturligtvis vaccinera mig då, men hur har ni andra gjort?
Har exakt samma bekymmer! Och att alla ska fråga en om det hela tiden?! Har sagt "nästa vecka" hela tiden..🙈 men till svärföräldrarna som frågade för typ fjärde gången häromdagen for det ur mig att jag fått första nu. Känns skit att ljuga men..:( nu är det ju bara 2 veckor kvar till KUB och tänkte ta den direkt efter det.
 
Jag har varit bortrest men ska boka vaccinationstid snarast!

Någon som har tips på hur man får fart på magen? Har enbart espresso hemma och det är ju så himla starkt, försöker undvika det just nu. Men utan dagligt kaffe och gravid.. jag vette tusan när jag gjorde mina behov senast och jag har hemskt dålig aptit och mår lite märkligt, gissar att det finns ett samband. Nåt tips på nån bra frukost eller nåt?
Tipsar om psylliumfrön. Typ en till två matskedar i ett glas vatten. Eller i en portion gröt. Får fart på magen och håller den igång! 😊
 
Jag har varit bortrest men ska boka vaccinationstid snarast!

Någon som har tips på hur man får fart på magen? Har enbart espresso hemma och det är ju så himla starkt, försöker undvika det just nu. Men utan dagligt kaffe och gravid.. jag vette tusan när jag gjorde mina behov senast och jag har hemskt dålig aptit och mår lite märkligt, gissar att det finns ett samband. Nåt tips på nån bra frukost eller nåt?
Nu får jag inte ta diverse medel pga sjukdom, men dulcosoft har jag hört bra om.
Jag levde på katrinplommon, typ en halv burk om dagen :o.
 
Har ni alla vaccinerat er mot covid? Det är det enda som jag tycker är svårt med att hålla graviditeten hemlig, alla frågar om man vaccinerat sig och här rekommenderar man inte vaccination förrän efter v 12. Kommer naturligtvis vaccinera mig då, men hur har ni andra gjort?
Jag hade samma problem. Jag har hela vintern/våren pratat om vaccin och att jag ser fram emot det och hur viktigt det är att ta. Sen när det väl blev dags för min ålderskategori så vart jag märkligt undanglidande :angel: Jag behövde dock bara vänta 2-3 veckor från det attdet släpptes för min ålder till att jag hade passerat vecka 12. Hade jag behövt vänta längre hade jag dragit en vit lögn om att det var gjort.
 
Sedan ca 1 vecka har mitt illamående faktiskt avtagit till en rimlig/hanterbar
nivå. Idag liiiite värre igen men tror det beror på att jag sovit dåligt och vaknade med huvudvärk. Igår var första dagen på nästan 10 veckor som jag inte tog någon medicin mot illamående 🙏

V 18 (!!!) nu och jag ägnar dagarna åt att hoppas på att känna fosterröresler. Har kanske, kanske känt något svagt vid två tillfällen men det kan vara inbillning. Har troligtvis moderkakan i framvägg även denna gång så det kan dröja. RUL om drygt 2 veckor.
 
Sedan ca 1 vecka har mitt illamående faktiskt avtagit till en rimlig/hanterbar
nivå. Idag liiiite värre igen men tror det beror på att jag sovit dåligt och vaknade med huvudvärk. Igår var första dagen på nästan 10 veckor som jag inte tog någon medicin mot illamående 🙏

V 18 (!!!) nu och jag ägnar dagarna åt att hoppas på att känna fosterröresler. Har kanske, kanske känt något svagt vid två tillfällen men det kan vara inbillning. Har troligtvis moderkakan i framvägg även denna gång så det kan dröja. RUL om drygt 2 veckor.
Åh vad skönt att du får må bättre!! Och spännande med RUL. Vi har det inbokat om ganska exakt en månad.

Sambon är ju övertygad om att det är en pojke, det har han varit från start (jag tror ju att det mest handlar om önskan + att det är lättare för honom att relatera till, ungefär som att jag alltid i början när jag tänkte på livet med bebis/litet barn alltid såg en flicka framför mig, just för att det är mer relaterbart). De sista dagarna har jag dock börjat få känslan av att det är en pojke, men det kan ju lika gärna bero på sambons övertygelse, och igår kom en nära vän på besök jag inte träffat på länge och sa ”det är en pojke, det kände jag direkt jag klev in”. Så vi får väl se om det stämmer. :D
 
Jag har varit bortrest men ska boka vaccinationstid snarast!

Någon som har tips på hur man får fart på magen? Har enbart espresso hemma och det är ju så himla starkt, försöker undvika det just nu. Men utan dagligt kaffe och gravid.. jag vette tusan när jag gjorde mina behov senast och jag har hemskt dålig aptit och mår lite märkligt, gissar att det finns ett samband. Nåt tips på nån bra frukost eller nåt?
Min mage håller sig bra med 2 kiwis om dagen. Kan inte förmå mig att äta diverse fröer, katrinplommon eller dricka något hemskt medikament 🙈😂
 
Åh vad skönt att du får må bättre!! Och spännande med RUL. Vi har det inbokat om ganska exakt en månad.

Sambon är ju övertygad om att det är en pojke, det har han varit från start (jag tror ju att det mest handlar om önskan + att det är lättare för honom att relatera till, ungefär som att jag alltid i början när jag tänkte på livet med bebis/litet barn alltid såg en flicka framför mig, just för att det är mer relaterbart). De sista dagarna har jag dock börjat få känslan av att det är en pojke, men det kan ju lika gärna bero på sambons övertygelse, och igår kom en nära vän på besök jag inte träffat på länge och sa ”det är en pojke, det kände jag direkt jag klev in”. Så vi får väl se om det stämmer. :D
Spännande med RUL, ska ni kolla kön? Hur gör ni andra? Vi vill inte veta 😊 Men känns som de flesta kollar. Vi har ju två flickor och på den yngsta tyckte jag att jag såg på ultraljudet att det var en flicka då barnmorskan höll på att mäta lårbenet väldigt länge och jag hann analysera bilden en del 😂 vill inte vara med om det igen så kommer be den som gör det säga till när hon är i de regionerna så jag kan kolla bort 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 884
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 261
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 079
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 854
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp