Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spännande med RUL, ska ni kolla kön? Hur gör ni andra? Vi vill inte veta 😊 Men känns som de flesta kollar. Vi har ju två flickor och på den yngsta tyckte jag att jag såg på ultraljudet att det var en flicka då barnmorskan höll på att mäta lårbenet väldigt länge och jag hann analysera bilden en del 😂 vill inte vara med om det igen så kommer be den som gör det säga till när hon är i de regionerna så jag kan kolla bort 😁
Jag hade inget egentligt intresse av att kolla upp kön i förväg, men min man ville gärna så när vi ändå gjorde NIPT så kollade vi kön också. För hans del gjorde det stor skillnad, han har fått lättare att visualisera det hela när vi inte längre väntar något obestämt barn, utan en son.
 
Vi har RUL andra veckan i september och kommer ta reda på kön. Det kommer såklart inte förändra någonting, vi kommer ändå ha samma färgpalett på kläder och prylar och vi blir lika glada vad det än är. Men vi är nyfikna, och så vore det skönt att få färre alternativ när det kommer till namn så man kan börja fundera lite mer på allvar.

Hittills har vi faktiskt ett killnamn och ett tjejnamn som landat ganska väl, men sånt kan ju ändra sig under tiden. Killnamnet är dock väldigt vanligt vilket är synd, men i slutändan tror jag inte en sån sak kommer att få styra. Hur tänker ni kring namn, är det viktigt att det är vanligt eller ovanligt? Jag upplever att typ alla namn vi pratar om är antingen eller. Antingen kommer alla heta det, eller så är det så ovanligt att folk kommer reagera på det och det kanske inte heller är så kul. Hittar inga favoriter i mellanläget 😑
 
Vi har RUL andra veckan i september och kommer ta reda på kön. Det kommer såklart inte förändra någonting, vi kommer ändå ha samma färgpalett på kläder och prylar och vi blir lika glada vad det än är. Men vi är nyfikna, och så vore det skönt att få färre alternativ när det kommer till namn så man kan börja fundera lite mer på allvar.

Hittills har vi faktiskt ett killnamn och ett tjejnamn som landat ganska väl, men sånt kan ju ändra sig under tiden. Killnamnet är dock väldigt vanligt vilket är synd, men i slutändan tror jag inte en sån sak kommer att få styra. Hur tänker ni kring namn, är det viktigt att det är vanligt eller ovanligt? Jag upplever att typ alla namn vi pratar om är antingen eller. Antingen kommer alla heta det, eller så är det så ovanligt att folk kommer reagera på det och det kanske inte heller är så kul. Hittar inga favoriter i mellanläget 😑
Jag och min man har väldigt olika smak på namn, men av en ren slump innan vi börjat prata om det seriöst droppade han ett tjejnamn som otippat nog fanns med på min 5-i-topp. Men ja, nu väntar vi en pojke så får börja om :p

Vad det gäller namns vanlighet så skulle jag vilja svara att det inte spelar någon roll alls, men ja, lite tänker jag nog på det. Jag vill inte ha ett ovanligt namn, vi har redan ett ovanligt efternamn, men helst kanske inte topp 5 heller. Men så svårt som jag räknar med att vi kommer ha att enas så får vi nog bortse från såna aspekter. Just nu godkänner vi (jag) bara veton om det beror på att någon inte gillar namnet, eller om det delas av någons nära släkting.

Jag tycker namn är jättespännande, och hoppas på att några kommer vilja avslöja barnets namn här efter att det är fött (även om jag till 100% förstår om man inte gör det).
 
Jag och min man har väldigt olika smak på namn, men av en ren slump innan vi börjat prata om det seriöst droppade han ett tjejnamn som otippat nog fanns med på min 5-i-topp. Men ja, nu väntar vi en pojke så får börja om :p

Vad det gäller namns vanlighet så skulle jag vilja svara att det inte spelar någon roll alls, men ja, lite tänker jag nog på det. Jag vill inte ha ett ovanligt namn, vi har redan ett ovanligt efternamn, men helst kanske inte topp 5 heller. Men så svårt som jag räknar med att vi kommer ha att enas så får vi nog bortse från såna aspekter. Just nu godkänner vi (jag) bara veton om det beror på att någon inte gillar namnet, eller om det delas av någons nära släkting.

Jag tycker namn är jättespännande, och hoppas på att några kommer vilja avslöja barnets namn här efter att det är fött (även om jag till 100% förstår om man inte gör det).

Vi har också ett ovanligt, och lite längre, efternamn. Tyskt, inte alls svårt att uttala men gör att folk läser några extra gånger innan de säger det högt. Vilket gör att korta och ganska vanliga förnamn lockar. Som tur är så är vi ganska eniga kring olika namn så jag tror vi kommer kunna komma överens ganska enkelt. Men ja, vi gillar några på topplistan.. korta namn är ju rätt poppis just nu.

Vi har inga nära släktingar med dessa namn men för oss utesluts väl nära vänner, och kanske bästa vänners barn. Två utav mina närmsta vänner har barn som heter Selma och Ebba, vilket jag tycker är jättefina namn. Men det känns lite konstigt om vi skulle välja nåt av dessa. Å andra sidan, om det hade känts 100% rätt och inga andra alternativ kändes lika bra så hade det ju inte varit ett hinder. Men jag hoppas vi ska hitta namn som inte just närmsta vännernas barn heter. Kommer två bebisar i september, hoppas de inte snor några favvonamn :D Benjamin är också ett som jag verkligen gillat hela livet, men det snoddes till en kusin för tio år sedan :down:
 
Spännande med RUL, ska ni kolla kön? Hur gör ni andra? Vi vill inte veta 😊 Men känns som de flesta kollar. Vi har ju två flickor och på den yngsta tyckte jag att jag såg på ultraljudet att det var en flicka då barnmorskan höll på att mäta lårbenet väldigt länge och jag hann analysera bilden en del 😂 vill inte vara med om det igen så kommer be den som gör det säga till när hon är i de regionerna så jag kan kolla bort 😁
Ja, vi kommer ta reda på det, under förutsättning att det syns då. Har inget behov av en ”överraskning” vid födseln, lite lättare att förbereda namn och känns som att man får lite mer identitet på den lilla, på nåt sätt.

Vad gäller namn har vi generellt väldigt lätt för att komma överens om såna, dock mycket lättare att komma på tjejnamn än killnamn. Optimalt för oss är ”moderna” (alltså rätt generation) men inte absoluta topplistan. Vill ha ett namn som stavas som det låter (inget som barnet kommer behöva bokstavera hela sitt liv) och som även funkar internationellt (för engelsktalande i alla fall). Sen är det väl ingen garanti att man lyckas, men det är tanken i alla fall, och några såna har vi på lager. Får bara hoppas att något passar barnet också. :D
 
Namn är svårt, men ändå kul.
Jag vill bestämma namn så tidigt som möjligt när bebis är född, för jag tycker det är så opersonligt när de är namnlösa länge. Sist när dottern föddes och även nu har jag en riktlinje att vi ska ha en lista med 3-4 killnamn respektive tjejnamn och så får man se vad bebisen passar som när den kommer ut.
Jag vill ha ett namn som är lite ovanligare, men ingen "konstigt". Det ska helst inte lika på topp 50. Nu måste det ju dessutom passa dottern någorlunda. Det ska gärna vara hyfsat lätt att uttala på engelska.
Har faktiskt en lista med 3 killnamn och 3 tjejnamn nu. Men det kommer säkert att ändra sig. Nått namn var intressant redan inför dotterns födelse, men de flesta har vi ändrat.
 
@Dorinda Min mardröm :D. Äsch, namn får den väl till slut så jag vet inte varför jag är så bestämd med det. Nått jag har fått för mig bara
Jag trodde inte alls det skulle vara så svårt!
även nu när vi landat i ett tilltalsnamn så kallas han hälften av tiden för smeknamnet vi använde som tillverkningsnamn 😅
Nu ska vi mest bestämma ett till namn! Jag gillar ju mitt mellannamn själv, så vill att barnet får ett oxå.
 
Ja det är så roligt med namn, men svårt. Och svårare för varje barn eftersom de gärna får passa ihop. Får vi en pojke har vi ett namn vi är överens om sedan första barnet men kommer det ytterligare en flicka så blir det svårare. Jag har haft listor med namn redan under graviditeten men maken har tyckt det är svårt att prata namn innan bebisen är här. Döttrarna har ändå fått namn inom en vecka tror jag, vilket har känts bra.
 
Vi har RUL andra veckan i september och kommer ta reda på kön. Det kommer såklart inte förändra någonting, vi kommer ändå ha samma färgpalett på kläder och prylar och vi blir lika glada vad det än är. Men vi är nyfikna, och så vore det skönt att få färre alternativ när det kommer till namn så man kan börja fundera lite mer på allvar.

Hittills har vi faktiskt ett killnamn och ett tjejnamn som landat ganska väl, men sånt kan ju ändra sig under tiden. Killnamnet är dock väldigt vanligt vilket är synd, men i slutändan tror jag inte en sån sak kommer att få styra. Hur tänker ni kring namn, är det viktigt att det är vanligt eller ovanligt? Jag upplever att typ alla namn vi pratar om är antingen eller. Antingen kommer alla heta det, eller så är det så ovanligt att folk kommer reagera på det och det kanske inte heller är så kul. Hittar inga favoriter i mellanläget 😑
Jag röstar för Benjamin ändå - det namnet fick vår son :D.
 
Jag har varit bortrest men ska boka vaccinationstid snarast!

Någon som har tips på hur man får fart på magen? Har enbart espresso hemma och det är ju så himla starkt, försöker undvika det just nu. Men utan dagligt kaffe och gravid.. jag vette tusan när jag gjorde mina behov senast och jag har hemskt dålig aptit och mår lite märkligt, gissar att det finns ett samband. Nåt tips på nån bra frukost eller nåt?

Hoppar in här eftersom min mage ofta är knas. Jag rekommenderar Ortis Frukt&Fibrer, det är tärningar med torkad frukt (effektivare än katrinplommon). Man testar med en tärning först och dricker ordentligt med vatten till.
 
Vi har RUL andra veckan i september och kommer ta reda på kön. Det kommer såklart inte förändra någonting, vi kommer ändå ha samma färgpalett på kläder och prylar och vi blir lika glada vad det än är. Men vi är nyfikna, och så vore det skönt att få färre alternativ när det kommer till namn så man kan börja fundera lite mer på allvar.

Hittills har vi faktiskt ett killnamn och ett tjejnamn som landat ganska väl, men sånt kan ju ändra sig under tiden. Killnamnet är dock väldigt vanligt vilket är synd, men i slutändan tror jag inte en sån sak kommer att få styra. Hur tänker ni kring namn, är det viktigt att det är vanligt eller ovanligt? Jag upplever att typ alla namn vi pratar om är antingen eller. Antingen kommer alla heta det, eller så är det så ovanligt att folk kommer reagera på det och det kanske inte heller är så kul. Hittar inga favoriter i mellanläget 😑
Hej från en tjuvläsare. Angående det här med vanliga namn. Mitt förnamn är absolut inte ett av de vanligaste, jag tror det var typ ~ plats 70 det året jag föddes. Jag lyckades med att inte bara ha en namne i klassen de första tio skolåren, utan även en namne i min ridskolegrupp. Efter det har jag inte träffat en annan människa som heter samma namn som jag, så jag skulle vilja säga att det var extrem otur att ett annat föräldrapar valde samma namn som mina. Så gillar ni ett namn som är väldigt populärt hade jag inte undvikit det bara för att det är populärt, har man otur kan någon annan heta ett mer ovanligt namn också. Och då hatade jag ändå att vara en av två, men det var mest för att mina klasskamrater kallade den andra tjejen för bara förnamnet medan jag fick heta ”förnamn första bokstaven i efternamnet” och det kändes lite som att jag aldrig fick vara bara jag, utan alltid med den extra bokstaven.

Mina föräldrar valde ironiskt nog det namnet för att den mer vanliga varianten på mitt namn (dessutom ett släktnamn på pappas sida) var så vanligt att de tänkte just att risken är stor att det kommer finnas fler i klassen med det namnet.
 
Vi har också ett ovanligt, och lite längre, efternamn. Tyskt, inte alls svårt att uttala men gör att folk läser några extra gånger innan de säger det högt. Vilket gör att korta och ganska vanliga förnamn lockar. Som tur är så är vi ganska eniga kring olika namn så jag tror vi kommer kunna komma överens ganska enkelt. Men ja, vi gillar några på topplistan.. korta namn är ju rätt poppis just nu.

Vi har inga nära släktingar med dessa namn men för oss utesluts väl nära vänner, och kanske bästa vänners barn. Två utav mina närmsta vänner har barn som heter Selma och Ebba, vilket jag tycker är jättefina namn. Men det känns lite konstigt om vi skulle välja nåt av dessa. Å andra sidan, om det hade känts 100% rätt och inga andra alternativ kändes lika bra så hade det ju inte varit ett hinder. Men jag hoppas vi ska hitta namn som inte just närmsta vännernas barn heter. Kommer två bebisar i september, hoppas de inte snor några favvonamn :D Benjamin är också ett som jag verkligen gillat hela livet, men det snoddes till en kusin för tio år sedan :down:

Vi har lite samma situation. Har ett skotsk efternamn som egentligen varken är svåruttalat eller svårstavat. Men finns två stavningsvarianter som låter likadant och vår är såklart den mer ovanliga :p Så krav på alla barnens namn har varit att det bara ska finnas en stavning. Så att man slipper hålla på och krångla med både för- och efternamn.

Hur vanligt det är bryr vi oss inte så mycket om. Dottern är döpt efter min mormors mor och det namnet har jag haft som alternativ jättelänge. Nu senaste åren har det blivit poppis. Det var det INTE då i typ högstadiet när jag tänkte på att det borde min dotter heta om jag får någon. Snarare var det ett rätt udda namn då.
 
Hej från en tjuvläsare. Angående det här med vanliga namn. Mitt förnamn är absolut inte ett av de vanligaste, jag tror det var typ ~ plats 70 det året jag föddes. Jag lyckades med att inte bara ha en namne i klassen de första tio skolåren, utan även en namne i min ridskolegrupp. Efter det har jag inte träffat en annan människa som heter samma namn som jag, så jag skulle vilja säga att det var extrem otur att ett annat föräldrapar valde samma namn som mina. Så gillar ni ett namn som är väldigt populärt hade jag inte undvikit det bara för att det är populärt, har man otur kan någon annan heta ett mer ovanligt namn också. Och då hatade jag ändå att vara en av två, men det var mest för att mina klasskamrater kallade den andra tjejen för bara förnamnet medan jag fick heta ”förnamn första bokstaven i efternamnet” och det kändes lite som att jag aldrig fick vara bara jag, utan alltid med den extra bokstaven.

Mina föräldrar valde ironiskt nog det namnet för att den mer vanliga varianten på mitt namn (dessutom ett släktnamn på pappas sida) var så vanligt att de tänkte just att risken är stor att det kommer finnas fler i klassen med det namnet.

Åh, det är så svårt det där. Söker jag på mitt eget namn så heter 31 000 i Sverige det. Jag har alltid haft namne, i samma klass och parallellklasser. Även på jobb har jag alltid en namne. Det är 47 000 som har mitt favorit-flicknamn. Sen är det ju olika i olika årskullar, ett namn man trodde var lite ovanligare kan plötsligt bli etta på listan just det året och då blir det ju ändå sannolikt namne i just skola och förskoleklass. Men med tanke på att jag själv alltid har en namne så känns ju 17 000 till… väldigt mycket. Usch så svårt!
 
Åh, det är så svårt det där. Söker jag på mitt eget namn så heter 31 000 i Sverige det. Jag har alltid haft namne, i samma klass och parallellklasser. Även på jobb har jag alltid en namne. Det är 47 000 som har mitt favorit-flicknamn. Sen är det ju olika i olika årskullar, ett namn man trodde var lite ovanligare kan plötsligt bli etta på listan just det året och då blir det ju ändå sannolikt namne i just skola och förskoleklass. Men med tanke på att jag själv alltid har en namne så känns ju 17 000 till… väldigt mycket. Usch så svårt!
Vi valde ett ovanligt namn (inte för att det var ovanligt), men nu vet vi flera som heter så :) så välj efter känsla :)
 
Åh, det är så svårt det där. Söker jag på mitt eget namn så heter 31 000 i Sverige det. Jag har alltid haft namne, i samma klass och parallellklasser. Även på jobb har jag alltid en namne. Det är 47 000 som har mitt favorit-flicknamn. Sen är det ju olika i olika årskullar, ett namn man trodde var lite ovanligare kan plötsligt bli etta på listan just det året och då blir det ju ändå sannolikt namne i just skola och förskoleklass. Men med tanke på att jag själv alltid har en namne så känns ju 17 000 till… väldigt mycket. Usch så svårt!
Min lillebror har ett förnamn som toppat listorna sen mitten på 90-talet när han döptes till det, och som är kvar på tio i topp än idag. Han har aldrig haft en namne, aldrig någonsin, varken i skolan, på jobb eller inom olika fritidsaktiviteter. Jämfört med att jag då har ett mycket ovanligare förnamn och lyckades pricka in både en namne i skolan och en på ridskolan.

Jag förstår dig, för jag avskydde verkligen att vara en av två, främst i skolan. Men samtidigt vet man ju inte vad de andra föräldrarna kommer välja för namn. Min brorsas namn borde egentligen lett till att typ fyra andra pojkar i samma klass hade hetat det, så populärt var det, men han har som sagt aldrig varit i nära samröre med någon med samma namn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 873
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 252
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 073
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 848
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp