Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

L
Foder & Strö Har suttit o räknat lite på en foderstat till min nya pålle :love: o kommit fram till att om jag ger 12 kg hö, 1,5 kg havre och 1 kg...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: ann80
·
Foder & Strö Suttit och klurat lite på min foderstat nu ett tag och måste säga att jag är förvånad över att det inte finns ett enda fullfoder eller...
Svar
6
· Visningar
874
Senast: Kirre
·
J
Foder & Strö Har fått tag på ett ensilage med ganska bra värden. TS halten är dock endast 48%. Jag brukar ge fri tillgång så det kanske inte är någon...
Svar
4
· Visningar
908
Senast: Trissa
·
Svar
7
· Visningar
3 388
Senast: majola
·
T
Foder & Strö Finns det någon nackdel med att inte använda betfor i foderstaten? Enl. mina beräkningar får jag ihop det i allafall. Vad tycker ni?
Svar
8
· Visningar
824
Senast: Sock
·
U
Hästvård idag när ja red så helt plötsligt stannar hästen o börjar hosta.. så ja gav långa tyglar o lät den hosta klart o väntade ett tag..sen...
Svar
2
· Visningar
624
Senast: Uddatyp
·
F
Hästvård Finns det något sätt att ta reda på hur mycket en häst förbränner när den jobbar - på samma sätt som man kan säga att man själv bränner...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: HelenaHandberg
·
Hästvård Ska ev. låna en häst som har diagnosen spatt. Har nu läst på lite om ämnet och är ändå nöjd med hästen. Enligt ägaren så haltar hon inte...
2
Svar
37
· Visningar
7 928
Senast: Lintu
·
Foder & Strö Visst är det så att fruset gräs kan vara farligt både för fånghästar och för att det ökar risken för kolik? Jenny
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: javill
·
Foder & Strö Hur räknar man om råprotein för nöt till smrp för häst. Fått uppgift om 90 gr protein för nöt TS och 9,5 MJ. Har sett en tråd men hittar...
Svar
1
· Visningar
752
Senast: Mynta2
·
B
Foder & Strö Någon som vet vad 1dl sojamjöl väger? Finns det någon sida där man kan se olika vikter, eller är det ngn. här som själv vägt eller har...
Svar
3
· Visningar
5 019
Senast: Blixtra
·
W
Foder & Strö jag blir inte klok på det här med selen. Min foderstat täcker hela hästen behov av allt annat, men då det inte står nåt om selen i...
Svar
7
· Visningar
994
Senast: BeastieBabe
·
M
Foder & Strö Hej! Vad kan saknas i ett foder om hästen har dåliga hovar? Hästen i fråga fick biotin förra vinterhalvåret och inget biotin under...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 381
T
Hästvård Vi har några gamla gamla äkta kastanjträd i vår hage (alltså inte den vanliga hästkastanjen) som våra hästar nu fått smak på...
Svar
2
· Visningar
1 154
Foder & Strö Idag fick jag min analys på 'hösilaget'. Till skillnad från förra året då höet hade en MJ/Smrp-kvot på 4,6 blev den här något av en...
Svar
3
· Visningar
750
Senast: aiquen
·
Foder & Strö Vi har fått höet nu, o energivärdet är väldigt lågt. För att komma upp i rätt mängd måste vi ge dem 10 kg om dagen, o då blir...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Toya
·
X
Hästvård Jag har hört att hästar (åtminstone de stora) körs till Norge för bränning efter avlivning. Någon som kan bekräfta eller dementera...
Svar
3
· Visningar
752
Hästvård Någon som har testat att ge sin erlichiahäst någon form av ledtillskott, ex. Flexijoint? Har det blivit ngn skillnad isf?
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Halifaxen
·
P
Hästvård Hej! Jag är nyfiken på hur många som använder sig av hästmassörer och hur ofta? Vore jättebussigt om ni kunde dela med er erfarenheter...
2
Svar
25
· Visningar
2 094
Senast: brageh
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 448
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp