6 ar och stamplad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 6 ar och stamplad

Det är varje förälders ansvar att hitta en lämplig skolgång till sina barn, fattar mig inte på såna som bara slänger in ungen i närmsta skola utan att ha minsta koll på rykte, standard, antal berättigade lärare osv.
Vilken friskola man väljer beror ju på vilken inriktning man vill att barnet ska få oxå, jag är inte så intresserad av alla friskolor som inriktar sig på utevistelse å friluftsliv men mer montesorri/valdorfskola tex.
Där är även elevens beteende under bedömning å sånt är ju vanligt i verkliga livet, inte bara matte å NO.
 
Sv: 6 ar och stamplad

tja... Någon nämnde ridning, och det är klart - det innebär inga större bekymer att hålla tyglarna fel i början av ridningen heller.

Men om det nu kan bli ett problem, när tycker du att hon skall börja öva då?

Du kan ju skriva söta lappar till henne och visa hur du håller pennan och därmed uppmuntra hennes träning.

Allt är trögt i början - och jag tror bestämt att din dotter är lite bekväm? ;)
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jillybean skrev:
Vadda "inte sett riktiga problem" forresten??!! Vill du lana mitt pubertetsmonster en vecka? :devil: :bump: :D

Hehe - jag tror hon är en västanfläkt jämfört med "riktiga" problem! :D

Tonåringen är bra för dig - she keeps you on your toes! ;) Det håller dig ung och energisk! :cool:
 
Sv: 6 ar och stamplad

Men finns det någon gräns där man kan säga att pennställningen INTEspelar någon roll?

Jag kan nog inte säga att min pennställning har orsakat mig bekymmer i livet, även om det skulle visa sig att man oftast ser felet hos barn med dyslexi eller koncentrationssvårigheter. Så frågan är egentligen om varför man bör bråka när man inte ser några "fel" på barnen. Stavar de bra, skriver snyggt och är uppmärksamma i skolan - varför bråka om pennställningen?
 
Sv: 6 ar och stamplad

prinsessfeminist skrev:
tja... Någon nämnde ridning, och det är klart - det innebär inga större bekymer att hålla tyglarna fel i början av ridningen heller.

Men det där är en märklig analogi tycker jag. I ridningen är det mycket som skall adderas efter det att man lärt sig nybörjargrunderna. Där är det mycket som beror på en god handställning (förmåga till snabbhet och mjukhet i tygeltag och eftergift). Det är det inte när det gäller pennföringen. Skriver man snyggt, så ser jag inte vad en korrekt pennföring kan tillföra.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Hon ar nog mer envis an bekvam, har hon bestamt sig for att det ska var pa ett visst satt sa...basta... :devil:

Och om inte pubertetsmonstret racker som problem sa kan vi ju alltid slanga in en recovering alcoholic, en 7-manadersvalp, tva brunstiga katthonor och ett ekande tomt bankkonto :smirk:
 
Sv: 6 ar och stamplad

Men egentligen handlar väl kanske inte frågan om pennställningen i sig utan hur denne miss X uttryckte sina farhågor till Jillybean som förälder?

Jag har själv en dotter som kunde läsa o skriva som femåring, hon höll inte pennan rätt och fick hjälp i skolan med detta. Ibland skriver hon dock med sitt alldeles egna penngrepp emellanåt (fastän mamma påpekar det ibland :o ), dock är det inget som helst fel på hennes skolkunskaper och hon klarar sig bra.

Men det finns faktiskt små barn som med sina egna penngrepp får det oerhört jobbigt när de ska lära sig att skriva och därför lägger av eller hamnar efter. Alla barn har inte egen drivkraft utan lägger ned skolarbetet om det blir "jobbigt", exempelvis med skrivandet. De första åren i skolan är oerhört viktiga, där läggs grundkunskaperna!
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jillybean skrev:
Hon ar nog mer envis an bekvam, har hon bestamt sig for att det ska var pa ett visst satt sa...basta... :devil:

Och om inte pubertetsmonstret racker som problem sa kan vi ju alltid slanga in en recovering alcoholic, en 7-manadersvalp, tva brunstiga katthonor och ett ekande tomt bankkonto :smirk:

ojoj... :(

Det kände jag inte till. Då tror jag att du har fullt upp, både känslomässigt och ekonomiskt. Kanske är det därför du reagerar så häftigt också?

*kram* Det kan du behöva. Men försök att ta 6-åringen med lite ro. Du skall se att det löser sig. Försök att inte överföra dina negativa känslor för skolan och uppmuntra henne.

Det svåraste som finns i skolan är att få envisa barn att acceptera skolan om deras föräldrar talar illa om lärare och skolgång. Barnen lyssnar väldigt mycket på sina föräldrar - även om det är svårt att tro ibland! ;)
 
Sv: 6 ar och stamplad

Philosophia skrev:
Men det där är en märklig analogi tycker jag. I ridningen är det mycket som skall adderas efter det att man lärt sig nybörjargrunderna. Där är det mycket som beror på en god handställning (förmåga till snabbhet och mjukhet i tygeltag och eftergift). Det är det inte när det gäller pennföringen. Skriver man snyggt, så ser jag inte vad en korrekt pennföring kan tillföra.

nej - kanske en dålig jämförelse, den var inte riktigt min heller.

Men på sätt och vi så lägger man till fler och fler färdigheter till skrivandet också, bara det att vi har glömt det som vuxna! Det är ett märkligt fenomen det där hur man lär sig att skriva. Korta ord, versaler och gemena, långa ord, hela meningar, texta och skrivstil... Nog kräver det precision, mjukhet, snabbhet och eftergift - när jag tänker efter! ;) I alla fall om man skall skriva kalliografi - vilket jag tycker är jätteroligt!

Jag är dålig på det där med läs- och skrivinlärning, skall erkännas, men jag har en väninna som håller pennan helt fel. Hon skriver ungefär som en tredjeklassare och skäms något fruktansvärt för sin handstil. Hon påstår att de inte lade så stor vikt vid hur man skrev när hon gick i skolan. Skrivstil fick de inte lära sig alls. Jag tror det var i början av 70-talet. Sådant ändrar sig visst över tid?

I övrigt håller jag med dig - ett litet fel kanske inte är hela världen, men kan man inte anta att lärarna har kompetens att kunna avgöra när extrahjälp behövs?
 
Senast ändrad:
Sv: 6 ar och stamplad

Jag ar valdigt forsiktig med att halla mina asikter om situationen till mig sjalv. Nar maken och jag diskuterar det sa sker det nar hon sover. Det ar jobbigt nog att vara barn, de behover inga negativa vibbar fran mig! :smirk:
 
Sv: 6 ar och stamplad

Då uppfattar vi det olika. Jag uppfattade inte att det handlade om Miss X bemötande. Jag fattade det på Jillybean att Miss X ville göra någon utredning pga att flickan håller pennan fel. Jag har också uppfattat det som att flickan inte har några problem med att skriva.

Naturligtvis, ser man många fler typiska symptom på ex. dyslexi eller annat, ja, då är det ju en annan femma. Men jag tycker det är märkligt att agera utifrån förekomsten av en och endast en faktor, nämligen pennställningen.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Numera står det ju i läroplanen att barnen ska kunna skriva läsligt, skrivstil behöver man inte lära ut om man inte vill...

De flesta lärare lär ju dock ut skrivstil, numera har man gått tillbaka mer till den "gamla stilen".
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jillybean skrev:
Jag ar valdigt forsiktig med att halla mina asikter om situationen till mig sjalv. Nar maken och jag diskuterar det sa sker det nar hon sover. Det ar jobbigt nog att vara barn, de behover inga negativa vibbar fran mig! :smirk:

Visste väl det! :love:
 
Sv: 6 ar och stamplad

De flesta barn vill kunna skriva skrivstil också :0)

Jag har fullt upp med att hejda mina 7-åringar och lära dem bokstäverna. Helst vill de skriva skrivstil NU!!! Varför vänta?
 
Sv: 6 ar och stamplad

Själv har jag alltid hållit pennan "fel". I första klass försökte min lärare rätta till det genom att jag skulle skriva av en bok med "rätt" pennfattning. Har alltid varit en hejare på skrivning och läsning. Läste högt Tv texten på utländska filmer för min 3 år äldre syster och hennes kompisar när jag var femår. Eftersom jag idag är lärare på lågstadiet är jag alltid noga med att hålla pennan"rätt" när jag visar andra barn och även mina egna. Trots detta håller min dotter pennan exakt som jag och vad beträffar hennes läsning, skrivning och handstil så är den på topp.
En sexåring ska inte kunna sitta på stolen det är ju det som kännetecknar just sexåringar!
Hur håller hon förresten? Själv håller jag och min dotter pek och långfingret bredvid varandra istället för att vila pennan mot långfingret.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Ursäkta! Jag vet att det kanske är sent att kommentera detta nu när tråden är på fem sidor och detta skrevs på första men.... :mad:

break_a_leg skrev:
Vissa sexårsklasser i Sverige tycker också att barnen ska kunna läsa redan då, det tycker inte jag. Låt barn vara barn så länge som möjligt.
1. Man är barn även om man kan läsa. Vissa är dock tidigare än skolsystemet erbjuder. Men det gäller andra färigheter också. Några är duktiga på att räkna, kunna bilmärken, sy, sticka,socialt mognare än vad som är brukligt. Men att man inte är barn bara för att man lyckats lära sig läsa tidigare. :p
2.Själv lärde jag mig läsa sommaren före jag på hösten fyllde fyra år. Detta genom att sitta i min morfars knä när han löste korsord. Den senaste dyslexiforskningen jag har tagit del av visar att man tidigt måste börja förbereda barnen för läsning genom att leka med ljud och bokstäver. Långt före detta traditionellt erbjuds i skolorna. Härigenom lär sig många att läsa. Men redan i fyra års ålder börjar detta intresse hos barnen om man är uppmärksam " Vad står det där? - Vilken bokstav är det? Vad har jag skrivit här" osv. Många barn som tillåts lär sig läsa då. Vad som skulle göra de här barnen till annat än barn bara för att de kan läsa kan jag inte förstå.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jag håller helt med dig. :bow:

Jag var själv mycket tidig med både läsande och skrivande (cirkus tre).
 
Sv: 6 ar och stamplad

prinsessfeminist skrev:
Någon nämnde ridning, och det är klart - det innebär inga större bekymer att hålla tyglarna fel i början av ridningen heller.
Visst ar det viktigt att halla tyglarna ratt, precis som det ar att halla pennan ratt.....men tittar man pa hur vissa av toppryttarna haller i tyglarna och har handerna, sa borjar man ju undra hur viktigt det egentligen ar med att ha tummen som hogsta punkt och tygeln mellan lill- och ringfingret.
Dessutom ska man nog inte jamfora de bada, eftersom det ena handlar om talang och kansla.
 
Sv: 6 ar och stamplad

break_a_leg skrev:
Det kanske MissX har gjort, hon har tystnadsplikt gentemot andra föräldrar vilka elever hon träffar och inte. Som lärare har man över huvud taget inte rätt att diskutera elever och föräldrar rent allmänt i fikarummet som många verkar tro.

Å andra sidan så har min son diskuterats i fikarummet icke så vackert och begåvat av en lärarinna: " JAG har inget emot i handikappade barn men i MITT klassrum ska han då djävlar inte vara". Tystnadsplikten finns på papper men bryts DAGLIGEN av flertalet.
Jag jobbar med städ och eftersom jag då automatiskt är obegåvad och dum i huvudet enligt "alla" 120 poängare så behöver man inte tänka sig för när jag kommer in i ett fikarum, för JAG fattar ju inte något ialla fall.
Du skulle bara veta vad jag hört sägas om barnen och deras föräldrar :eek: , det skulle klassas som ärekränkning i många av fallen.
Och nej, detta gäller inte bara 1 skola utan det är majoriteten jag varit runt på. Dagis är inte ett dugg bättre...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 236
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 046
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 443
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 938
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp