Bukefalos 28 år!

6 ar och stamplad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 6 ar och stamplad

Så är det inte i Sverige. 6-års verksamhet är en förskola med betoning på för. Då min dotter gick där fick de i hennes grupp inte börja läsa hur gärna de än ville. Kan blir fel åt det hållet också.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Är Kanadas läroplan målstyrd som Sveriges? Här finns det ju vissa kunskaper barnen ska ha uppnått i skolår 5 och 9.
 
Sv: 6 ar och stamplad

chrysler skrev:
Det är inte min uppgift att ge förslag åt er lärare, det borde ni lärt er på eran utbildning.

Varför håller du på och smutskastar en hel yrkeskår när du själv inte har några kunskaper och förslag på förändringar?
 
Sv: 6 ar och stamplad

chrysler skrev:
I väldigt många fall är inte ens lärarna utbildade å kan inte ngt om sådant, jag skulle faktiskt ha svårt att ta en "lärare" på allvar som inte har den kompetensen.
Som exempel kan jag nämna att en klasskompis till mej blev vikarie för en sjuk lärare när hon gick i 9an å fick ta hand om en lågstadie klass själv.Tror du hon var utbildad i konsekvenserna av en fel hållen penna?
Där har du svaret på hur kompetenta många av dagens lärare är.

Det där är väl i så fall ett skolledarproblem? Och hur dum kan din kompis vara som tror att h*n som 16-åring ska kunna ta hand om en lågstadieklass. För hur lång period var detta?
 
Sv: 6 ar och stamplad

Ta det lugnt.... :love: Inte har hon blivit stämplad!

Se det som att hon får extra hjälp och uppmärksamhet eftersom hon behöver det.

Det är inte lätt att göra något åt retstickorna och mobbarmaffian, men inte tror jag att Miss X vill stjälpa barnet?

Det är sannerligen inte lätt att vara lärare, för skulle skolan låta saken bero och det visar sig att det orsakat stora problem i framtiden, då får de kritik för det. Tar man tag i "problemet" (det är ju inget stort problem, eller hur?) på en gång, så är det inte heller bra... :crazy:

Det där med att lärarna inte vet allt som försigår - självklart inte! :eek: Barnen berättar väl inte för läraren om det som de vet att de kommer att få bestraffningar för... (tjuvrökning etc.).

Lugna dig nu, Jillybean. Tro på din dotter och stöd hennes kamp i att fatta pennan rätt. Det sista hon behöver är en förälder som är negativ till skolan - det blir mest bekymmer då.

Det där med att gå om - är inte det bättre att man får ett år extra på sig då? I mina barns skola har en del barn fått bli kvar i tvåan eller trean, då lärare i samföstånd med föräldrar tyckt att de skulle må bra av att få repetera, vara lite "bäst" och få komma ikapp. Det är väl bättre än att ha hastat igenom skolan och sedan misslyckas när man är tonåring? Du säger lite emot dig själv där... För även om eleven får gå upp en klass så vet hon/han oftast pinsamt väl att han/hon är sämst. Tyvärr. :(

Sedan, handen på hjärtat, handlar detta inte lite grand om dig själv?
 
Senast ändrad:
Sv: 6 ar och stamplad

Det tycker jag later mycket vettigare! Vad jag tror har hant har (den laroplan som foljs just nu tradde kraft for 8 ar sedan) ar en foljd av utvecklingen inom leksaksindustrin i borjan pa 90-talet, da alla leksaker skulle vara "educational" istallet for enbart underhallande, samt studier runt samma period som visade att barn KUNDE lara sig lasa och skriva mycket tidigare an vad man forst trott. Huruvida det ar NYTTIGT for barnet eller inte tror jag inte man studerat sa varst mycket. Inte har iaf. :smirk:
 
Sv: 6 ar och stamplad

Varje arskurs fran JK och upp har specifika laroplansmal som ska uppnas. Vad som har hant ar att man okat kraven enormt, min makes moster berattade haromdagen om sin son som gar i 9:an. Han hade problem med matten och hon anstallde en "tutor" at honom som sjalv varit mattelarare. Han sa att det de holl pa med i 9:an nufortiden larde han inte ut forran 11:an pa sin tid (80-talet).
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jag skulle hellre kalla skolan dum som låter grundskole elever ha hand om skolklasser, hon var 14 år vid tillfället å eleverna tyckte de lärde sig mer med henne än med sin egen lärare.Skrämmande.

*lånar knapp*Nej, jag tycker lärarna kan komma på vad de ska göra med sina elever själva, det klarar ju till å med en outbildad av tydligen.Däremot tycker jag många lärare ska ha en eloge för att de engagerar sig så mkt för sina elever även om det är dåliga

resurser.Jag hade en otroligt bra lärare som vi elever träffade på fritiden(nu gick jag i musikklass så det var mkt uppträdanden även på helger) å fikade tillsammans, hon hörde även av sig flera år efter att hon haft oss som elever å jag saknade hene så mkt så jag köpte blommor åt henne även till de skolavslutningar jag inte hade henne som lärare mer.
Om man får sina elever att känna så, vet man att man är en bra lärare.
Många lärare går hem till sitt efter dagens slut å ser inte eleven som en människa.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jag tycker det är fel på skol systemet, lärarna hade oxå ansetts bättre med en annan läroplan å skolform.
Personligen skulle jag aldrig sätta ett ev framtida barn i en vanlig skola, i våran familj är det fri skolor som gäller.De har en sundare syn på elever å skolgång.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Tja, jag vet inte om det är vettigare egentligen. Jag upplever det ibland som att grundskolan har så dåligt med resurser att de barn som sticker ut, antingen är sämre eller bättre än normen, får hålla god min och flyta med. De små extra resurser som finns satsas främst på de som kommit efter, och är man duktig ska man vara tyst och hjälpa sina kompisar i stället för att få nya utmaningar. Men det är en annan fråga och en annan tråd. :angel:
 
Sv: 6 ar och stamplad

chrysler skrev:
Jag tycker det är fel på skol systemet, lärarna hade oxå ansetts bättre med en annan läroplan å skolform.
Personligen skulle jag aldrig sätta ett ev framtida barn i en vanlig skola, i våran familj är det fri skolor som gäller.De har en sundare syn på elever å skolgång.

Friskolorna följer samma läroplan som de kommunala skolorna, det är ingen skillnad.

Vad är det för fel på Lpo94 enligt dig då?
 
Sv: 6 ar och stamplad

Visst handlar det om mig ocksa! Som foralder sa drar man ju ofta fran egna erfarenheter och jag har ett valdigt tydligt minne av hur det kandes att bli utpekad som annorlunda. Inte trevligt alls och om jag pa nagot satt kan se till att detsamma inte hander mina barn sa tanker jag gora det. Det gar ju givetvis at bada hallen, lika latt som man kan bli utpekad som annorlunda/korkad eftersom man maste ga till Miss X sa kan man ju bli utpekad som annorlund/korkad om man inte hanger med pa lektionerna. Det ar en fin balansgang det dar, men i dagslaget sa marker jag inte att J's pennhallning paverkar hennes skolarbete och koncentrerar mig darfor pa hennes sociala situation. Den dag jag marker att hon halkar efter sa hamnar givetvis den akademiska biten forst.
Hon har ju precis borjat utoka sin sociala cirkel fran dem hon kant hela sitt liv (grannar, kusiner etc) till nya kompisar hon fatt i skolan och att da bli utpekad som korkad tar hart pa hennes sjalvkansla. Jag tycker det ar viktigare att hon har bra sjalvkansla an att hon haller pennan ratt.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jillybean skrev:
En liten observation: De som svarat i traden som sjalva fatt specialundervisning verkar valdigt negativt installda till det och tycker inte att J behover Miss X. De som har utbildning i amnet men inte sjalva behovt specialundervisning tycker att Miss X ar bra. Hmmm....

Nja, det vet jag om det stämmer. Jag kan tycka att det är lite överdrivet att riva upp himmel och jord och göra jätteutredningar för att en unge håller pennan fel i handen. Personligen, som jag skrev tidigare, så har jag alltid hållt pennan fel (ingen lärare har, såvitt jag minns, kommenterat det). Jag kommer ihåg att vi hade skrivstil i skolan och jag fick alltid en stjärna i kanten för att jag skrev så fint :o , så det kan ju förstås bero på det (dvs. att mitt "fel" inte förorsakade något problem).

Jag kan inte säga att jag har någon utbildning i ämnet (men det tycker jag inte någon som har lästen 10 eller 20 poängskurs heller har) så jag kan principiellt inte säga något om relationen mellan pennhållningsfel och behovet av specialundervisning. Däremot kan jag säga att jag aldrig haft specialundervisning pga min stora brist och det går ändå ingen nöd på mig nu i vuxenlivet. Min sambo håller också pennan fel (och är gudbevars vänsterhänt :eek: ) och han är en mycket intelligent man som gick igenom skolan med mycket bra betyg och utan koncentrationssvårigheter.

Jag vet egentligen ingenting om din dotters behov av specialundervisning. Men utifrån det du skriver tycker jag att skolan gör en höna av en fjäder. Miss X är säkert en jätteduktig person. Men, risken av att särbehandla barn, som du skriver - att sätta en stämpel på barn - är att de uppfattar sig själva på det sättet. Tankens makt är stor. Tappar man självförtroendet och ens tillit till sin förmåga när man är liten så är det väldigt svårt att reparera den. Den oro som vuxna ger uttryck för (i det här fallet att det skulle handla om koncentrations- eller motoriksvårigheter) blir snabbt en sanning i ett barns värld. Därför tycker jag att det är olämpligt att röra upp himmel och jord innan något egentligt problem finns.

Alltså: Är pennföringen ett problem för din flicka - ja då bör något göras. Är pennföringen inget problem - varför riva upp himmel och jord?

Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jillybean skrev:
Hon har ju precis borjat utoka sin sociala cirkel fran dem hon kant hela sitt liv (grannar, kusiner etc) till nya kompisar hon fatt i skolan och att da bli utpekad som korkad tar hart pa hennes sjalvkansla. Jag tycker det ar viktigare att hon har bra sjalvkansla an att hon haller pennan ratt.

Absolut! :bow:

Det där med att ge barnen extra resurser handlar mycket om psykologi. Jag vet en klass där specialpedagogen tog ut alla barn enskilt ur klassen någon stund då och då - för alla hade något som de kunde öva lite på. Jag tycker personligen att det var ett smart drag, för då avdramatiserades situationen.

Visst har du rätt i att din dotter ännu är liten, men är det inte bra om hon får rätt handgrepp på en gång? Eller - om du anser att hon skulle behöva vänta ett år - då kanske du kan begära att hon får gå i 5-årsgruppen istället?

Men - precis som du säger - så väcker ofta barnens skola olika slags minnen för oss vuxna. Det är ju inte alldeles säkert att din dotter känner det DU kände. Jag är själv expert på att tro att de känslor jag har/hade är känslor som barnen har. Men sedan tittar de på mig och tycker - "äsch, det var inte så farligt mamma!". :o

Jag tycker att du skall lägga krutet på att INTE tolerera mobbing, och mindre energi på om din dotter är "stämplad" eller ej. Jag tror absolut inte att lite extra hjälp innebär en stämpling...

Jisses, då har du inte sett verkliga problem! kramar till dig! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: 6 ar och stamplad

Philosophia skrev:
Jag kan inte säga att jag har någon utbildning i ämnet (men det tycker jag inte någon som har lästen 10 eller 20 poängskurs heller har) så jag kan principiellt inte säga något om relationen mellan pennhållningsfel och behovet av specialundervisning.

Kan ju tillägga att jag är inne på 40 poäng specialpedagogik också. (Eftersom jag tycker att pennställningen spelar roll)
 
Sv: 6 ar och stamplad

Nja, grejen ar ju den att hon KAN halla pennan ratt men VILL inte for hon tycker hennes satt ar battre. Det var darfor som jag reagerade mot Miss X, jag tyckte atgarden vida oversteg problemet. Sa lange som hon kan ge mig sma lappar dar hon sjalv skrivit "I love you Mommy" sa tycker jag hon far halla pennan hur hon vill! :love:
 
Sv: 6 ar och stamplad

Vadda "inte sett riktiga problem" forresten??!! Vill du lana mitt pubertetsmonster en vecka? :devil: :bump: :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 383
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 097
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 537
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 972
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp