I helgen lätt kommit upp i 90 minuters aktivitet dagligen. Lördag ridning och hundpromenad. Söndag hundpromenad, hundträning och ett online-pass med yinyoga.
Har nu klarat av 31 dagar och även om ett par varit tuffa så har jag ändå fått ihop det. Om jag håller mig frisk kan jag sog faktiskt klara alla 90 dagarna, det trodde jag nog inte när jag började.
 
22 av 31 dagar har jag grejat målet - 5 olika grönsaker/frukt per dag. Framför allt de dagar jag jobbar i fält är svårare att få till men verkligen inte omöjligt så jag får fundera på hur jag ska lösa det :)
 
22 av 31 dagar har jag grejat målet - 5 olika grönsaker/frukt per dag. Framför allt de dagar jag jobbar i fält är svårare att få till men verkligen inte omöjligt så jag får fundera på hur jag ska lösa det :)
Vill du ha tips? Jag vill absolut inte tränga mig på om du inte vill det!
 
Tar gärna emot tips! :) Langa på bara :D
Vad brukar du äta? Vad är det som gör det svårt?

-Det är ganska lätt att lägga till frukt/bär till frukosten (vi brukar göra ett fruktfat när vi äter hela familjen tillsammans, om jag äter på jobbet blir det ofta gröt med frysta bär) Idag åt jag sharon och äpple
- En eller ett par frukter under dagen och så kan du haka av den delen. Tog en mandarin som mellanmål idag
- Jag äter i regel salad-in-a-jar till lunch, så jag har alla hemma där. Imorgon består den av sallad, morot, gurka, paprika, rödkål, oliver och linser. Men med en blandad sallad till maten blir det ju lätt olika sorter.

:) Vilket är ditt största mål? två olika grönsaker till lunch och två till kvällsmat.

- Blandade frysta grönsaker är en enkel genväg. Ikväll gjorde i potatis- och grönsaksgratäng. Skivad potatis kokt i gräddmjölk (jag hade sojagrädde och vatten, kryddat med salt, peppar och örtkryddor), blandade med en halv påse blandade grönsaker (morot, broccoli och blomkål). Blandad sallad till det (sallad, gurka, morot, tomat, paprika, oliver)

Jag tror det går lättare om man fokuserar och planerar maten runt grönsaker och tar det därifrån. Förstås att det är klurigt om man är ute på fält, men kanske varm grönsakssoppa eller gryta i mattermos? Grönsaksstavar med hummus. Frukt som mellanmål.
 
Jag glömde ju en challenge förrut: creative journaling. Jag har lyckats göra en sida för varje dag i januari! Det är jag riktigt stolt över!
 
En tredjedel avklarad för några av oss, det är ju fantastiskt hörrni! :) Mina 90 dagar handlar ju mycket om hälsa och att ta hand om sig. Vardagliga promenader, 1.5 liter vatten, yoga varje dag och ingen alkohol eller skräpmat har jag klarat av nu i 30 dagar. Känns gött! På listan finns också att planera mer och bättre för att minska stress, t ex lägga in vilotid, vara ute i god tid med vissa saker osv. Det har funkat helt okej, och stressen har gått nedåt, men det finns lite förbättringar på området! Prokrastinerar inte lika mycket heller. Undvika slöscrollande slängde jag in på listan som ett wild card och ja, heh, den kan vi väl glömma kanske. :D Även solen har sina fläckar osv!

Mot februari månad! Heja heja! :bump:
 
Vad brukar du äta? Vad är det som gör det svårt?

-Det är ganska lätt att lägga till frukt/bär till frukosten (vi brukar göra ett fruktfat när vi äter hela familjen tillsammans, om jag äter på jobbet blir det ofta gröt med frysta bär) Idag åt jag sharon och äpple
- En eller ett par frukter under dagen och så kan du haka av den delen. Tog en mandarin som mellanmål idag
- Jag äter i regel salad-in-a-jar till lunch, så jag har alla hemma där. Imorgon består den av sallad, morot, gurka, paprika, rödkål, oliver och linser. Men med en blandad sallad till maten blir det ju lätt olika sorter.

:) Vilket är ditt största mål? två olika grönsaker till lunch och två till kvällsmat.

- Blandade frysta grönsaker är en enkel genväg. Ikväll gjorde i potatis- och grönsaksgratäng. Skivad potatis kokt i gräddmjölk (jag hade sojagrädde och vatten, kryddat med salt, peppar och örtkryddor), blandade med en halv påse blandade grönsaker (morot, broccoli och blomkål). Blandad sallad till det (sallad, gurka, morot, tomat, paprika, oliver)

Jag tror det går lättare om man fokuserar och planerar maten runt grönsaker och tar det därifrån. Förstås att det är klurigt om man är ute på fält, men kanske varm grönsakssoppa eller gryta i mattermos? Grönsaksstavar med hummus. Frukt som mellanmål.
Tack för tipsen! Jag läste men glömde svara :o

Mina standardgrönsaker till maten är spenat och tomat, häller bara upp så är det färdigt :D Äter alltid någon typ av frukt eller bär till frukost. Så vissa grejer sitter redan. Har börjat ångkoka fryst broccoli i micron, det är gott med flingsalt på!

Det som gör det svårt är dels att maken inte bryr sig om grönsaker så värst mycket, han är typen som tycker att en bra sallad utgörs av isbergssallad, gurka och majs... O_o Så jag får inte mycket draghjälp där. Sen har jag varit lite dålig på att bunkra upp med matvaror, just nu i pandemitider vill man ju inte handla oftare än nödvändigt så när färskvarorna är slut så åker vi oftast inte och stödhandlar som vi gjorde förut. Men det är väl en dålig ursäkt, det går ju att ladda frysen :)

I övrigt så är jag lite lat och bekväm så det är väl det också :D
 
Skrev i min bok 24 dagar av 31 i januari, kan bli bättre!
Nu i februari skriver jag mer för att följa upp mina goda vanor som jag behöver hålla för att må bra, och då blir det mer naturligt att skriva varje dag 👍Får oftast med någon reflektion kring den beslutsprocess jag befinner mig i också. Är så intressant att följa mina tankar från i början av januari och se hur beslutet mognar genom olika frågor, farhågor, förhoppningar 🙂
Har också hoppat på en utmaning att rensa bort minst en sak per dag hemifrån. Sälj, skänk eller släng. Den följer jag också upp i min bok och hittills har det gått bra 😄
 
Jag är på dag 31 och har lyckats fotografera och spela gitarr varje dag. Strängarna på min gitarr måste bytas lite akut så nu ska jag lära mig hur det går till också, förhoppningsvis redan idag. Tur att vi har flera gitarrer, även om sambons stålsträngade fortfarande gör blodigt ont i fingrarna :p Fotandet tuffar på, jag försöker komma ihåg att skriva upp minsta lilla idé/plats till motiv för att ha lite att välja på och hoppas att vädret blir lite mindre blaskigt snart.

En positiv bieffekt av att komma ut med kameran varje dag är att jag automatiskt får gratis motion och kommer lätt upp i många fler steg/dag än tidigare. Det känns att orken blivit mycket bättre och jag är otroligt glad över att det händer "av sig självt", för att det är kul snarare än tvunget.
 
Oh hjälp... Har inte varit så svårt att avstå godis hittills (ok, det är bara den femte...) men idag alltså.

Homeoffice och homeschooling och varken den ena eller det andra går särskilt bra och jag vill bara ha CHOKLAD! Har sederat barnen med tablet nu, men är helt tom i huvudet och presterar just ingenting. :crazy:

Nu gäller det att bita ihop, det är ju fredag, så jag äta lite snacks ikväll...
 
Idag blev det bara strax över 30 minuters aktivitet. Fick vaccination igår och haft feber idag. Endast gått ut det nödvändigaste med hunden.
 
Varit ledig några dagar och nått målet. Blandat promenader, hundträning, ridning och yinyoga. Måste bli bättre på att få till lite fler pulshöjande pass, annars är jag nöjd.
 
Halvvägs! :banana:

Det börjar definitivt gå på mer rutin nu. Har dock känt mig riktigt sliten den senaste veckan, men trots tröttheten har jag hållit i ändå. Hoppas att det ska lätta lite nu framöver, speciellt nu när plusgraderna tydligen ska återvända i veckan!
 
Förra veckan gick över förväntan. Det var begravning för mormor och jag hade inga större förhoppningar på att orka genomföra särskilt mycket alls. Bommade gitarrspel två dagar (kom hem för sent för att våga störa grannarna) men har kommit ut med kameran i alla fall. Snart halvvägs!
 
Mhm... ja, det här har ju inte gått. Alls. Jag startar mina 90 dagar idag. Målet är att känna mig starkare och friskare igen.

- nå 14 000 steg åtminstone en gång i veckan
- äta mer vegetariskt
- hålla upp med alkohol
- sova 8 timmar per natt

När vinterväglaget är borta ska jag försöka lägga till jogging en gång i veckan, det är så jäkla skönt för huvudet.

Heja er alla!
 
Jag har fått lite fart med mina grönsaker och frukter igen :) Har bestämt mig för att räkna även typ morot, rödbeta osv. Mer variation, mer färg, mer fibrer :D
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 932
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 126
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 573
Senast: _Elly_
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp