Bukefalos 28 år!

Allemansrätten på grusväg....

Sv: Allemansrätten på grusväg....

Bilderna på vägen i fråga, från A till B:

Där ser ni början av vägen upp vid tantens hus:
Niklasmammaopappakerhstmedvagn003.jpg
[/IMG]

Passerat huset och kommit till golfbanan:
Vgen005.jpg
[/IMG]

Sen den raka bra vägen att köra på:
Vgen008.jpg
[/IMG]
Vgen009.jpg
[/IMG
Vgen010.jpg
[/IMG]

Fortsättning i nästa inlägg.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Början av den raka vägen från andra hållet:
Vgen012.jpg
[/IMG]

Fortsatt åt det hållet vi började från, mot den andra "klungan" hus som jag tidigare nämnt i tråden, även där passeras hus:
Vgen013.jpg
[/IMG]

Kollar bakåt:
Vgen015.jpg
[/IMG]

Och fortsätter framåt igen:
Vgen014.jpg
[/IMG]
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Nej, det där stämmer inte! Det spelar ingen roll ifall det finns en väg eller inte finns en väg där, det kan lika gärna vara skog utanför och så länge du inte förstör får du rida där och spelar ingen som helst roll ifall det är privat. Just detta var också uppe hos kommunen i byn där vi har hästen. en farbror hävdade att han hade bekostat vägen själv och ansåg därför att ridning var förbjuden och att han kunde förbjuda den. Men där fick han ge med sig.. Den vägen passerade förbi hans hus och tomt och det var fritt fram att rida där så länge man inte förstörde. Han fick också ta ner alla skyltar.. Annars vart det böter!
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Jag kan både hålla med dig och Gummipappa.

Visst, du har rätt att rida där över. Men sedan handlar det om respekt, som Gummipappa konstaterade.

Men jämnförelsen är kanske lite att ta, för rider man förbi ett hus tror jag knappast att dom som bor där egentligen störs av de, då de handlar om högst 5 minuter. Och framförallt: DOM kan inte skadas av det.

Men rider du på en väg, och de helt plötsligt kmr förbi susandes med motorcykla kan ju faktist en häst reagera på detta, hoppa til och ryttare trillar av och hamna fel.

Dock är ju detta inte vanligt. Men försök att diskutera med tanten, så båda blir nöjda, och känner sig respekterade :)!
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Hej igen,

Som sagt, jag har polisanmält honom, om han/hon skulle hotar dig, skulle vara bra om du anmäla dem också.

Och..för alla här...detta är en "enskildväg", som kommunen ta hand om...50 meter av detta väg slinga runt deras hus, ut till en huvudväg..Gammla Nynäsvägen...
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

"Nikki o Fabian has exceeded their stored private messages quota and cannot accept further messages until they clear some space."

jag kan inte svara dig Nikki!!
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

KL

Jag blev "attackerad" av en gubbe idag som kom utspringandes i stora gummistövlar med sjumilakliv genom trädgården (han var inomhus när jag kom).

Huset står minst 50 meter från vägen.

Jag skrittade.

Det enda som fattas på vägen är asfalt, så bred och "fin" är den.

Han var så himla förbannad så han knappt kunde andas o än mindre prata. Jag fick minsann inte rida där, det var privat väg och bla bla bla..
ALLA kan åka där, det finns öht inga skyltar. Bil, motorcykel, traktor, lastbil (om det inte finns regler för dom på grusväg även utan skylt) You name it!!!

Alltså HALLÅ!! Vad är problemet?? Jag störde inte honom över huvud taget...eller det var väl just det jag tydligen gjorde.
(Fast det känns ju som att det säger mer om honom än om mig:angel:)
Hur som helst så svarade jag typ -Nehej, det låter konstigt men tjäbblade inte emot.

I MORGON däremot ringer jag kommunen OCH polisen. Jag blir så himla trött på att nån sur-gubbe ska få gapa och skrika och bete sig hur som helst. Fick höra att han gjort sådär i många år. Han vaktar även den korsande asfalterade 70 vägen. Där får man minsann inte heller rida (det vill man inte heller men man kanske hellre blir dödad av en bil än av honom:eek:)

Kan tillägga att jag normalt inte rider där (och antagligen inte nån annan heller) men nu har det regnat ett par dar så därför ville jag inte gå i skogen då jag med all säkerhet trampat sönder...
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

*KL*
Jag längtar till den dagen då allemasrätten försvinner , något så dumt så det inte är sant. Folk tror dom kan förstöra hursomhelst och hänvisar sedan till allemansrätten:crazy:
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Kan tillägga att många av dessa har en stor vapenarsenal hemma också, den behöver de också för att hävda sig.
Vet inte vilka som minns idioten som sköt en kille på en islänning här i Dalarna för nåt år sedan.
Men den gubbf...n hamnade bakom lås och bom.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Amen - till det!! Allemansrätten kommer sannolikt att försvinna i och med att vi är med i EU. Det tar bara lite tid. Men - ju fler som brister i respekt, desto fortare går det.
Beträffande ridekipage på enskild (läs privat) väg, så finns det rättsfall där person dömts att ersätta markägaren. Rubriken på rättsfallet är "tagande av väg". Med stöd av just detta rättsfall har flera markägare börjat ta betalt av ryttare för att kunna täcka kostnader för underhåll - så att vägen även i fortsättningen ska vara användbar. Ryttare och häst räknas som ekipage inte som gångtrafikant.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

och jag hoppas fortfarande att vi ska gå ur EU :p

Det är endast vid skada som markägaren kan kräva pengar, och endast om vägen är privat, men han kan inte hindra nån från att rida där, inte utan tillstånd från komunen (eller vem det nu är, glömt det tillfälligt) han får heller inte springa ut och förbjuda, eftersom att han måste ha tillstånd för en skylt och då kommer vägverket ut.

asfaltvägar kan man knappast säga att det blir nån skada på, och är det vägar med fler än 1 hus så kan man nästan vara säker att det är ok att rida där.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Det är KOMMUNEN som ge bidrag/ta hand om detta väg!
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Till Manhattan 2006 och Ciceron..jag repeterar:

.....För säkerhetsskull ringde jag Länsstyrelse för att kontroller om kommunen var rätt..(att man kunde rida där) och hade en diskussion med Johan Backman, Länsstyrelsen i Stockholms, han säger:

”Ägaren till en ”enskild väg” kan förbjuda motordrivna fordon, men inte hästar, enligt Trafikförordning (1998:1276) 10 kap, 10 §., dvs: man få rida”

Trafikförordning (1998:1276)
[Fakta & Historik]
1 kap. Allmänna bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng. Bestämmelser om förbud mot körning i terräng i vissa fall finns i terrängkörningslagen (1975:1313) och terrängkörningsförordningen (1978:594).


10 kap. Lokala trafikföreskrifter m.m.
10 § I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt.
Väghållningsmyndighetens befogenhet att meddela föreskrifter om förbud eller inskränkning av trafik med motordrivna fordon på enskild väg framgår av 41 § väglagen (1971:948). Förordning (1999:240).
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Jaså, min häst förstör då inget när jag skrittar.. Givetvis rider man inte på ängs- och betesmarker, som är känsligare, men i skogar och på grusvägar förstör man självklart inte mer än vilda djur!

För övrigt så är det så tråkigt med människor som inte tål att se hästar utanför en ridbana. De gormar och skriker och ska anmäla, men det är ju faktiskt allemansrätten som gäller (när man rider). För att få sätta upp skyltar om "Privat väg" och "Ridförbud" krävs godkännande, som inte alltid är helt lätt att få, såvida marken inte har speciellt höga natur- eller kulturvärden.

Så rid på gott folk, och strunta i alla hästrädda människor. Som jag brukar säga: "Hästen måste ju få motion precis som du!"
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Det är endast vid skada som markägaren kan kräva pengar, ..

Just detta är problemet. När är det skada? Vem avgör det? Du?
Man kan läsa här att ngn påstår att det inte blir skada på en grusväg. Herregud man blir så trött. Då önskar man en lagändring.
Jag betalar dyrt för att ha min grusväg i skick när den behövs. X rider där och vägen slits och det får jag betala. Klart som fanken att jag blir sur då. Sen får jag inte förbjuda hur som helst men det finns flera andra bra sätt.

Jag kan väl tillägga att vi har bra relation med våra ryttare (egna och andra) :D men grannen på andra sidan skogen har haft problem som han "löst smidigt". Han la ut sprängsten. Ingen häst kan gå där men fordonen som ska dit kommer fram. En färist på ett ställe löser problemet på ett annat ställe.
Jag tror att vi får se mycket mer av detta om vissa fortsätter resonera som de gör här. :eek:

Ett företag vars gårdsplan blev en genväg till skogen (och de blev trötta på hästskiten. Helt förståeligt.) gjorde ungefär samma sak. Stenskärvor från berget löset deras problem.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Jaså, min häst förstör då inget när jag skrittar.. Givetvis rider man inte på ängs- och betesmarker, som är känsligare, men i skogar och på grusvägar förstör man självklart inte mer än vilda djur!

För övrigt så är det så tråkigt med människor som inte tål att se hästar utanför en ridbana. De gormar och skriker och ska anmäla, men det är ju faktiskt allemansrätten som gäller (när man rider). För att få sätta upp skyltar om "Privat väg" och "Ridförbud" krävs godkännande, som inte alltid är helt lätt att få, såvida marken inte har speciellt höga natur- eller kulturvärden.

Så rid på gott folk, och strunta i alla hästrädda människor. Som jag brukar säga: "Hästen måste ju få motion precis som du!"

Ärligt? Tror du på vad du skriver? :eek:

Jag anser också det är tråkigt med människor som vill ha privat väg etc men jag tycker det är hundra tusen gånger värre med dessa ryttare som rider på vägarna och "de förstör inte". Naivt så man tror inte att de kan klara att äga häst. :crazy:

Ang vilda djur. De får jag skjuta ibland och får något gott på bordet. Skillnad det.:idea:
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

mitt inlägg var ett knapplån alltså inte riktat till dig. Allemansrätten fungerar inte därför att alla har egna åsikter om vad som är förstöra och inte.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

På grusvägen utanför oss rids det mkt, dels har jg eget stall och rider ju på (red eftersom hästen är halt) den varje dag, dessutom har vi 4 stora stall inom 3 km radie (stora som i 30 hästar/stall ungefär) och vi har då inte så stora kostnader i att göra iordning vägen! den görs iordning ca 3-4 ggr/år och kostnaden är inte så stor, det är tillomed så att vägföreningen inte vet vad vi ska göra med våra bidrag (10000 kr/år) då vi nu är uppe i 25 000 på kontot... då bestämmer vi oss för att kanske göra iordning vägen ordenkligt (ny sand och allt) men det är ju ingenting som vi måste, det gör vi ju bara för att inte bli av med bidraget.


Så att ridning skulle slita så himla mkt på en vanlig grusväg tror jag inte på! Inte ens när det har varit distanstävlingar där kanske 100 ekipage på samma dag rider (på många vägar flera ggr dessutom) så blir inte speciellt stora skador, visst den översta sanden rivs upp lite, men inte speciellt mkt! och det är trots att det rids (i hög hastighet dessutom) kanske 500 ggr på den på en dag... några dagar senare när bilar har kört lite så är vägen tillbaka till sitt gamla jag.

sen finns det känsliga vägar, tex gamla gräsvägar och ja, där bör man inte rida när det är blött, men det är väl kanska enkelt att man inte behöver.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Vägar är gjorda av olika material och för olika syften. Olika kostnader för att anskaffa. Långt ifrån alla vägar har bidrag. Långt ifrån alla vägar är gamla vägar som "bara" ska underhållas. En gång är vägen gjord, den vägen kostade. Vi har flera vägar som vi måste räkna med anskaffningen i de årliga kostnaderna precis som man köper ett hus eller ngt annat. Jag pratar nu om våra skogsvägar och traktorvägar som vi behöver för att driva vårt lantbruk och skogsbruk. :D Inga bidrag alls där inte.
En väghyvel att skrapa vägen med kostar hos oss 800 kr/h. Tillkommer grus/beläggning och transport mm.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 557
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 622
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Vallmo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp