Arbetande hundar och avelskrav, MH/BPH (Utbruten från Vad är rimligt pris för valp?)

Fast, bara för att det blir högre krav på mentaliteten via BPH eller MH så betyder det ju inte att man ska skita i arbetsmeriter och utveckla proven där? Just nu så görs det ju redan så hos BC som jag förstått det. Alltså, att de sportavlade använder sig av MH för att få tävla. Hade man haft krav på det, kanske haft krav på specifika siffror för avel och kunnat jämföra mellan sportavlade och vallavlade så hade man ju kunnat se att vallavlade är stabilare mentalt. Jag ser liksom bara att det skulle främja rasen?
Man utesluter de mentalt sämsta hundarna- och den stora andelen verkligt intressanta hundar som ägs av bönder som INTE ÄR HUNDMÄNNISKOR. Jag vet att ni inte tycker att det är något konstigt att kräva MH, men vi kämpar redan jättehårt med att få folk med värdefulla hundar att lägga tiden på ett enkelt arbetsprov. Att de dessutom ska ta sig in i SKK-världen och göra mentalutvärdering -kommer inte hända-.
 
Som jag uppfattar det då är inte problemet att utvärdera BC mentalt utan problemet ligger i undermåligt test för att utvärdera deras arbetsegenskaper och ffa de ärftliga egenskaperna i arbete.

För mig låter det som två saker som inte berör varandra.
Problemet är att bedömningsanvisningarna inte fokuserar på hundens egenskaper, att det är en skitliten specialklubb med svågerpolitik, att det ligger massor av pengar i att träna skithundar så de tar sig igenom VP och sen massproducera agilityhundar. Att de som faktiskt utvärderar-jobbar- med sina hundar inte har tid att ens åka på ett VP som det ser ut idag och vår avelsstrategi som den är nu gynnar avel på sporthundar i händerna på hundsportsmänniskor, vilket i väldigt många fall också handlar om hundar som helt saknar de egenskaper som är fundamentala för att hunden ska kunna jobba med god djurhantering, inte bara rattas runt får så de går en bana.
 
Man utesluter de mentalt sämsta hundarna- och den stora andelen verkligt intressanta hundar som ägs av bönder som INTE ÄR HUNDMÄNNISKOR. Jag vet att ni inte tycker att det är något konstigt att kräva MH, men vi kämpar redan jättehårt med att få folk med värdefulla hundar att lägga tiden på ett enkelt arbetsprov. Att de dessutom ska ta sig in i SKK-världen och göra mentalutvärdering -kommer inte hända-.

Ah okej, du tänker för utvärdering av avkommorna sen? Jag tänker att om det blir mer vanligt/krav på bph på föräldradjuren så kanske attityden kring det hela ändras en aning?

Tycker man ser en aning förändring hos jakt- och sällskapshundsfolk i vissa kretsar. Där uppfödarna pratar om att det är bra och viktigt känns det vanligare att även valpköparna börjar förstå vikten av det.

Men ja, jag förstår absolut att det kan vara svårt att få inskränkta icke hundfolk att göra sånt. Upplever liknande attityder bland en del jaktfolk även om jag upplever att det blir bättre.
 
Alltså jag uppmuntrar all form av mentaltest, men att göra det till ett krav på arbetande hundar är som att det blir ett meritunderlag, som kommer nyttjas på fel sätt. Det är absolut ett verktyg vars användning som bör uppmuntras, men kraven bör ligga på rasens arbetsprov.

Kolla på labradoraveln, där det inte ens behövs en start på jaktprov för att vara bli avelsrekommenderad av labradorklubben. Det räcker med excellent på utställning eller ett förstapris på officiellt jaktprov oavsett klass🤦🏽‍♀️ de jämställer en etta i elitklass med ett excellent på utställning. Herregud.

Ett krav på en mental utvärdering ger ingenting för rasen som arbetshund i det här läget, men ett krav på pris på jaktprov skulle definitivt främja rasens utveckling.
 
Alltså jag uppmuntrar all form av mentaltest, men att göra det till ett krav på arbetande hundar är som att det blir ett meritunderlag, som kommer nyttjas på fel sätt. Det är absolut ett verktyg vars användning som bör uppmuntras, men kraven bör ligga på rasens arbetsprov.

Kolla på labradoraveln, där det inte ens behövs en start på jaktprov för att vara bli avelsrekommenderad av labradorklubben. Det räcker med excellent på utställning eller ett förstapris på officiellt jaktprov oavsett klass🤦🏽‍♀️ de jämställer en etta i elitklass med ett excellent på utställning. Herregud.

Ett krav på en mental utvärdering ger ingenting för rasen som arbetshund i det här läget, men ett krav på pris på jaktprov skulle definitivt främja rasens utveckling.
Håller verkligen med!
Problemet är att bedömningsanvisningarna inte fokuserar på hundens egenskaper, att det är en skitliten specialklubb med svågerpolitik, att det ligger massor av pengar i att träna skithundar så de tar sig igenom VP och sen massproducera agilityhundar. Att de som faktiskt utvärderar-jobbar- med sina hundar inte har tid att ens åka på ett VP som det ser ut idag och vår avelsstrategi som den är nu gynnar avel på sporthundar i händerna på hundsportsmänniskor, vilket i väldigt många fall också handlar om hundar som helt saknar de egenskaper som är fundamentala för att hunden ska kunna jobba med god djurhantering, inte bara rattas runt får så de går en bana.

Låter som en upprepning av vad som hände för hundra år sedan, när stora delar av rasers population omformades till utställningshundar. Men nu är det sporthunden som är det nya, generella idealet som inte stämmer överens med ursprunget.
 
Alltså jag uppmuntrar all form av mentaltest, men att göra det till ett krav på arbetande hundar är som att det blir ett meritunderlag, som kommer nyttjas på fel sätt. Det är absolut ett verktyg vars användning som bör uppmuntras, men kraven bör ligga på rasens arbetsprov.

Kolla på labradoraveln, där det inte ens behövs en start på jaktprov för att vara bli avelsrekommenderad av labradorklubben. Det räcker med excellent på utställning eller ett förstapris på officiellt jaktprov oavsett klass🤦🏽‍♀️ de jämställer en etta i elitklass med ett excellent på utställning. Herregud.

Ett krav på en mental utvärdering ger ingenting för rasen som arbetshund i det här läget, men ett krav på pris på jaktprov skulle definitivt främja rasens utveckling.
Det beror antagligen helt på vilken ras man pratar om. Aussie har MH som krav om man ska avla.

Inom aussie har vi äntligen fått reglerna att ändras till att det inte räcker med att gå MH och bryta eller hoppa över skott, utan det krävs kryss i alla rutor för att uppnå "känd mentalstatus". Det är ett stort steg, med tanke på alla som avlat på hundar där ägarna hoppat över skott eller brutit MH.

Det är ingen merit, men de som avlar inom utställning behandlar MH som en merit. Det lär vi aldrig komma ifrån. Däremot ser jag inte hur ett krav på MH/BPH skulle kunna användas inom t.ex labradoravel som en merit. Jag kanske fått det om bakfoten, men för mig är labbefolk vettigare än så?
 
För en arbetande hund som inte gör något annat i sitt liv än att arbeta och sitta i en hundgård eller på annat sätt bo "isolerat" kan jag absolut förstå att all mentalitet förutom just arbetsegenskaperna är sekundära och inte särskilt intressanta att utvärdera. Men så är ju inte situationen för de flesta hundar idag. De förväntas förutom att vara bra arbetshundar vara fungerande familjehundar och fungera i ett samhälle med massor av olika scenarion som skulle kunna skrämma en hund.

Vardagslivet kräver mycket mer av mentaliteten (nerver, avreaktioner, ljudtålighet mm) hos mina hundar är arbetet de gör (spår, lydnad, uppletande mm.). Just därför vill jag ha rätt bra koll på den förväntade mentaliteten hos en valp jag köper så jag köper en hund med goda förutsättningar att passa i vår vardag. Jag har redan råkat ut för en hund som just inte klarade de vardagliga sakerna som barn, gäster, veterinärbesök, åska, fyrverkerier mm. Det var mycket jobbigare att hantera än de brister han hade arbetsmässigt.

Eftersom vi alla har olika preferenser på vad som är "bra" är det för mig ovärderligt att kunna få en bild av mentaliteten hos föräldradjur och deras släktingar genom en iaf hyffsat objektiv beskrivning som MH (BPH för sällskapshundar) och gärna även mentaltest om det handlar om en brukshund. Jag har många gånger fått höra hur bra vissa hundar är som när jag har träffat dem samt/eller sett deras resultat har en helt annan syn på detta än ägaren/uppfödaren. Icke att förglömma att man måste titta på en större del av familjebilden för att ha ett hyffsat hum om vad som kan tänkas att nedärvas.

Personligen har jag så länge jag har den vardagssituation jag har just nu extremt svårt att tänka mig att köpa en hund från mentalt ej utvärderade linjer. Det är verkligen skittrist att behöva omplacera eller avliva pga. att "vardagsmentaliteten" inte är bra nog. Skulle jag bo isolerat i skogen utan barn eller särskilt mycket gäster så skulle jag kanske våga chansa för då kan jag mer troligt ge även en rädd hund ett ok liv. Men nu är jag bortskämd med orädda hundar (de tål alla typer av ljud, människor inkl. veterinärer och barn) så det blir svårt att kompromissa om det igen.
 
Alltså jag uppmuntrar all form av mentaltest, men att göra det till ett krav på arbetande hundar är som att det blir ett meritunderlag, som kommer nyttjas på fel sätt. Det är absolut ett verktyg vars användning som bör uppmuntras, men kraven bör ligga på rasens arbetsprov.

Kolla på labradoraveln, där det inte ens behövs en start på jaktprov för att vara bli avelsrekommenderad av labradorklubben. Det räcker med excellent på utställning eller ett förstapris på officiellt jaktprov oavsett klass🤦🏽‍♀️ de jämställer en etta i elitklass med ett excellent på utställning. Herregud.

Ett krav på en mental utvärdering ger ingenting för rasen som arbetshund i det här läget, men ett krav på pris på jaktprov skulle definitivt främja rasens utveckling.

Jag tänker ju att ett bph inte är till för att mäta arbetsegenskaper utan snarare bla rädslor i första hand. Och då tänker jag i vardagen.

Att man vill ha bättre arbetsprov också utesluter ju inte att mh/bph täcker andra delar av mentaliteten.

Absolut, MH mäter på brukshundar vissa egenskaper som är viktiga i arbete. Bla orädsla/nyfikenhet och lek/kamp. Det betyder ju dock inte att det man kollar på hos brukshundar skulle vara samma sak i andra raser. Jag hade tex inte förväntat mig att en löwchen eller havanais har samma egenskaper som mina schäfrar. Eller att kompisens drever eller Laika får samma resultat som någon av de andra heller. Det är ju inte ens meningen och då känns det som att man inte riktigt förstår syftet.

Dock återigen. Rädslor syns. Ljud, plötsliga händelser, "konstiga människor", hur hunden är socialt osv. Om en drever leker med okänt folk eller ej är ju totalt ointressant att veta. Men att veta att den kan hanteras av folk, är skottfast, klarar av rörliga underlag och inte skiter ner sig för att något plötsligt flyger upp framför dom kan ju vara bra.

Finns väl en del social osäkerhet hos vissa jaktlabbar också? Kanske kan vara bra att "få det på papper" sas.
 
Det beror antagligen helt på vilken ras man pratar om. Aussie har MH som krav om man ska avla.

Inom aussie har vi äntligen fått reglerna att ändras till att det inte räcker med att gå MH och bryta eller hoppa över skott, utan det krävs kryss i alla rutor för att uppnå "känd mentalstatus". Det är ett stort steg, med tanke på alla som avlat på hundar där ägarna hoppat över skott eller brutit MH.

Det är ingen merit, men de som avlar inom utställning behandlar MH som en merit. Det lär vi aldrig komma ifrån. Däremot ser jag inte hur ett krav på MH/BPH skulle kunna användas inom t.ex labradoravel som en merit. Jag kanske fått det om bakfoten, men för mig är labbefolk vettigare än så?

Ja, med arbetande raser menar jag vall- och jakthundar i det här läget, sorry om det var otydligt!

Det är ju bisarrt att det ens räckt med ett MH utan kryss i alla rutor. Då är det ju helt tandlöst som avelsverktyg.

Det kommer att användas som en merit för att det är något annat än utställning. Precis som att viltspåret används av många som någon form av jaktmerit, vilket är löjligt.

Jag tänker ju att ett bph inte är till för att mäta arbetsegenskaper utan snarare bla rädslor i första hand. Och då tänker jag i vardagen.

Att man vill ha bättre arbetsprov också utesluter ju inte att mh/bph täcker andra delar av mentaliteten.

Absolut, MH mäter på brukshundar vissa egenskaper som är viktiga i arbete. Bla orädsla/nyfikenhet och lek/kamp. Det betyder ju dock inte att det man kollar på hos brukshundar skulle vara samma sak i andra raser. Jag hade tex inte förväntat mig att en löwchen eller havanais har samma egenskaper som mina schäfrar. Eller att kompisens drever eller Laika får samma resultat som någon av de andra heller. Det är ju inte ens meningen och då känns det som att man inte riktigt förstår syftet.

Dock återigen. Rädslor syns. Ljud, plötsliga händelser, "konstiga människor", hur hunden är socialt osv. Om en drever leker med okänt folk eller ej är ju totalt ointressant att veta. Men att veta att den kan hanteras av folk, är skottfast, klarar av rörliga underlag och inte skiter ner sig för att något plötsligt flyger upp framför dom kan ju vara bra.

Finns väl en del social osäkerhet hos vissa jaktlabbar också? Kanske kan vara bra att "få det på papper" sas.

Nej, som sagt tycker jag absolut att mentala utvärderingar bör uppmuntras. Jag gjorde BPH med min yngsta labbe för en månad sen, t ex.
Men att ha det som krav för avel, när jaktrasens egna jaktprov inte är ett krav? Njae. Då börjar man i fel ände.

För mig är det betydligt värre för rasen att majoriteten av alla showavlade labradorer inte kommer igenom ett nybörjarklassprov, än att ett fåtal jaktlabradorer har sociala osäkerheter (vilket absolut finns bland de jaktavlade).
 
Ja, med arbetande raser menar jag vall- och jakthundar i det här läget, sorry om det var otydligt!

Det är ju bisarrt att det ens räckt med ett MH utan kryss i alla rutor. Då är det ju helt tandlöst som avelsverktyg.

Det kommer att användas som en merit för att det är något annat än utställning. Precis som att viltspåret används av många som någon form av jaktmerit, vilket är löjligt.



Nej, som sagt tycker jag absolut att mentala utvärderingar bör uppmuntras. Jag gjorde BPH med min yngsta labbe för en månad sen, t ex.
Men att ha det som krav för avel, när jaktrasens egna jaktprov inte är ett krav? Njae. Då börjar man i fel ände.

För mig är det betydligt värre för rasen att majoriteten av alla showavlade labradorer inte kommer igenom ett nybörjarklassprov, än att ett fåtal jaktlabradorer har sociala osäkerheter (vilket absolut finns bland de jaktavlade).
Jo men till exempel förstår jag att de som jobbar med BC på riktigt inte vill ha MH eller BPH för det säger verkligen inget om hundens förmåga att arbeta som vallhund. Men i samma veva är det oumbärligt för t.ex Collie där det allt för länge avlats på mentalt undermåliga hundar.

Det kanske borde utvecklas något annat? Något som bara testar saker som hunden måste vara bekväm med för att kunna kvalificera för avel. Ett lägsta hinder, liksom? Kanske ett test som enbart testar hantering, underlag och skott. Som en exteriörbedömning, fast för grundläggande mentala egenskaper. Enkelt och snabbt, inget mer än så.

Jag tycker mycket om MH. Men det finns mycket fel med det. Till exempel stigman att en hund som inte springer på jakten är en värdelös brukshund. Själv värderar jag avståndsleken MYCKET högre; för det visar faktiskt hur en hund kan växla från att tycka något är konstigt till att förstå att det är kul och då lämna ägaren.
 
Jo men till exempel förstår jag att de som jobbar med BC på riktigt inte vill ha MH eller BPH för det säger verkligen inget om hundens förmåga att arbeta som vallhund. Men i samma veva är det oumbärligt för t.ex Collie där det allt för länge avlats på mentalt undermåliga hundar.

Det kanske borde utvecklas något annat? Något som bara testar saker som hunden måste vara bekväm med för att kunna kvalificera för avel. Ett lägsta hinder, liksom? Kanske ett test som enbart testar hantering, underlag och skott. Som en exteriörbedömning, fast för grundläggande mentala egenskaper. Enkelt och snabbt, inget mer än så.

Jag tycker mycket om MH. Men det finns mycket fel med det. Till exempel stigman att en hund som inte springer på jakten är en värdelös brukshund. Själv värderar jag avståndsleken MYCKET högre; för det visar faktiskt hur en hund kan växla från att tycka något är konstigt till att förstå att det är kul och då lämna ägaren.
Även collie är ju en uppdelad ras, om än inte lika extremt som exempelvis schäfer. Det har alltid funnits bra collies också, inte bara mentalt dåliga sådana, men jag förstår egentligen inte varför det anses vara så stor skillnad mellan raser när det gäller vikten av MH. Arbetsegenskaper testas genom arbetsprov som är olika för olika hundtyper. Grundmentaliteten testas genom MH/BPH/MT som dessutom säger mycket om vilka mentala egenskaper som hunden kan tänkas nedärva, eftersom det går att se och jämföra släktens MH:n/BPH:n.

Jag håller med dig om avståndsleken, det är ett otroligt talande moment!
 
Alltså jag uppmuntrar all form av mentaltest, men att göra det till ett krav på arbetande hundar är som att det blir ett meritunderlag, som kommer nyttjas på fel sätt. Det är absolut ett verktyg vars användning som bör uppmuntras, men kraven bör ligga på rasens arbetsprov.

Kolla på labradoraveln, där det inte ens behövs en start på jaktprov för att vara bli avelsrekommenderad av labradorklubben. Det räcker med excellent på utställning eller ett förstapris på officiellt jaktprov oavsett klass🤦🏽‍♀️ de jämställer en etta i elitklass med ett excellent på utställning. Herregud.

Ett krav på en mental utvärdering ger ingenting för rasen som arbetshund i det här läget, men ett krav på pris på jaktprov skulle definitivt främja rasens utveckling.
Men om t.ex. tax (arbetande ras) som inte alls behöver ha bra mentalitet för att vara en bra jakthund (som du nämnt bl.a. pga hur den oftast jobbar under drev; som jag nämnt att jakten visar endast en liten del av hur hunden fungerar t.ex. med mig i stan) och där större delen inte ens jagar, hur menar du att man ska komma åt dålig mentalitet utan krav på BPH? Det är ju omöjligt? Rasen håller som sagt på att gå åt helvete, enligt mig.
 
Jag tycker att MH är ett jättebra verktyg, men jag ser också en fara med att lägga in det som krav i BC-aveln. Precis som du skriver är de flesta som går MH såna som tänker tävla bruks, och därmed säkert också många som köpt sportavlad BC. Om BC-aveln hamnar under brukshundsklubbens ansvar med krav på MH kommer ju det gynna sportaveln mer än vallaveln och risken är ju stor att BC går samma öde till mötes som de flesta andra vallhundar - de blir en brukshund som saknar de viktigaste vallegenskaperna för att kunna hantera djur. De som använder hundarna för praktiskt arbete på gård kommer antagligen börja avla utanför systemet för att där premieras sportaveln, och vips har vi ingen vallhundsavel inom SKK längre.
Inom en vallande ras (lapsk vallhund) så kör folk gärna MH och/eller BPH, men det är ju en ras där inte alla går i vall utan vissa i jakt, bruks/tjänst, sport/aktivt sällskap beroende på linjerna och var i världen kullarna föds, MH/BPH ses positivt på men inte ett krav och MH bör enligt mig inte vara om det inte är en dedikerad brukshund, BPH är användbart för hur hunden funkar i vardagen. MH/BPH är bara ett av många verktyg att utvärdera avelsdjuren och täcker bara vissa situationer. Verktyget är användbart men som vilket annat kan resultera i s.k tunnelvision och även inom verktyget i sig. MH/BPH säger ju bara så mycket ur kontext och bör vara en del av andra prov t.ex arbets- och jaktprov.
 
Men om t.ex. tax (arbetande ras) som inte alls behöver ha bra mentalitet för att vara en bra jakthund (som du nämnt bl.a. pga hur den oftast jobbar under drev; som jag nämnt att jakten visar endast en liten del av hur hunden fungerar t.ex. med mig i stan) och där större delen inte ens jagar, hur menar du att man ska komma åt dålig mentalitet utan krav på BPH? Det är ju omöjligt? Rasen håller som sagt på att gå åt helvete, enligt mig.

Taxarnas största problem är att de har blivit en populär sällskapsras. Hade de fått vara den jakthund de är hade det förmodligen aldrig spårat ur. Det är ju inte hos de jagande strävhåren som de största mentala bristerna finns…
BPH som hjälpmedel, absolut. Men om alla taxar hade haft krav på en drev-etta innan avel, tror du inte att urvalet av avelshundar sett annorlunda ut?
 
Är i och för sig helt novis på BPH men när jag tittar på skk om hur det går till så tycker jag det är mycket leksak och kampa för att kolla av om hunden har rädsla eller inte kvar så hur bedöms det när en hund inte har intresse av leksak eller kampa från första början.

Ärligt så har jag inte under hela min uppväxt haft en stövare eller jaktspets som varit intresserad av leksak eller kampa ( mer än att dra lite päls på fält vilt för spetsarna), mycket till min besvikelse som yngre.
 
Jo men till exempel förstår jag att de som jobbar med BC på riktigt inte vill ha MH eller BPH för det säger verkligen inget om hundens förmåga att arbeta som vallhund. Men i samma veva är det oumbärligt för t.ex Collie där det allt för länge avlats på mentalt undermåliga hundar.

Det kanske borde utvecklas något annat? Något som bara testar saker som hunden måste vara bekväm med för att kunna kvalificera för avel. Ett lägsta hinder, liksom? Kanske ett test som enbart testar hantering, underlag och skott. Som en exteriörbedömning, fast för grundläggande mentala egenskaper. Enkelt och snabbt, inget mer än så.

Jag tycker mycket om MH. Men det finns mycket fel med det. Till exempel stigman att en hund som inte springer på jakten är en värdelös brukshund. Själv värderar jag avståndsleken MYCKET högre; för det visar faktiskt hur en hund kan växla från att tycka något är konstigt till att förstå att det är kul och då lämna ägaren.

Ja, jag tror absolut att det skulle finnas utrymme för någon enklare mentaltest, men jag tror fortfarande inte att det är rätt ände att börja i för flera rasers skull, när majoriteten av individerna i en ras inte startar på de grundläggande arbetsproven.
För individernas skull, kan det så klart vara annorlunda.
 
Är i och för sig helt novis på BPH men när jag tittar på skk om hur det går till så tycker jag det är mycket leksak och kampa för att kolla av om hunden har rädsla eller inte kvar så hur bedöms det när en hund inte har intresse av leksak eller kampa från första början.

Ärligt så har jag inte under hela min uppväxt haft en stövare eller jaktspets som varit intresserad av leksak eller kampa ( mer än att dra lite päls på fält vilt för spetsarna), mycket till min besvikelse som yngre.

Hur menar du att det är mycket leksak och kampa för att kolla av rädslan? Föremålsleken är ju ett moment men det är inte leksaker med runt hela banan.

Jag är ingen BPH-expert men jag har tittat på rätt många MH, och där mäts dels hundens lek- och kamplust och dels om hunden leker på samma sätt i början och slutet av banan. Dvs om hunden inte har någon kamplust eller låg leklust i början av banan är det ju rätt naturligt att den inte har det i slutet av banan heller. Men inte heller där är det en massa leksaker i banan utan det är bara i lek-momenten (samt skotten).
 
Nej, som sagt tycker jag absolut att mentala utvärderingar bör uppmuntras. Jag gjorde BPH med min yngsta labbe för en månad sen, t ex.
Men att ha det som krav för avel, när jaktrasens egna jaktprov inte är ett krav? Njae. Då börjar man i fel ände.

För mig är det betydligt värre för rasen att majoriteten av alla showavlade labradorer inte kommer igenom ett nybörjarklassprov, än att ett fåtal jaktlabradorer har sociala osäkerheter (vilket absolut finns bland de jaktavlade).

Fast du blandar verkligen äpplen med päron. Ett bph har inget med arbetsprov att göra. Det är till för att mäta olika delar av hundarnas mentalitet och ska inte jämföras på det sättet som du gör.

Är det verkligen värre för rasen då? Labbe är ju trots allt en delad ras och en bra och poppis sällskapshund/ledarhund osv. Gör det egentligen något att den är delad och att det syns i statistik? Jag är nog lite tudelad ärligt talat. Så länge man avlar på hälsa, bra nerver och möjligtvis har lite högre krav på arbetsprov så fine. Jag tycker nog generellt att just labbar är ett sådant exempel där show/annan inriktning faktiskt har gett generellt trevliga hundar. Sen att de premierar feta hundar i ringen är en annan sak :cautious:

Är tom fine med det i schäferrasen. Om de hade prioriterat starka nerver, trevlig mentalitet och hälsa (bättre kropp) så hade jag faktiskt inte brytt mig. De olika lägren kommer ju generera olika valpköpare. Men så ser det tyvärr inte ut...
 
Taxarnas största problem är att de har blivit en populär sällskapsras. Hade de fått vara den jakthund de är hade det förmodligen aldrig spårat ur. Det är ju inte hos de jagande strävhåren som de största mentala bristerna finns…
BPH som hjälpmedel, absolut. Men om alla taxar hade haft krav på en drev-etta innan avel, tror du inte att urvalet av avelshundar sett annorlunda ut?
Absolut, men eftersom den räknas som en arbetande ras, trots att de flesta inte är arbetande behövs BPH. Det är det som är hela min poäng. Anledningen till att jag började hela min utläggning om taxar är för att någon skrev att i jakthundaraserna så sorterar de dåliga hundarna ut sig själva och att mentaltester därför inte behövs. Tax är ett bevis på att den tesen inte stämmer. Och som rasen ser ut i nuläget, där majoriteten har dem som sällskap, så är jag helt övertygad om att det är betydligt enklare att övertala tjejerna här i kvarteret av gå BPH med hundarna än att starta på drevprov. Likaså för uppfödarna av dvärgvarianterna, som nästan uteslutande inte avlar för jakt. De kommer aldrig starta på drevprov med hundarna, men BPH är inte omöjligt, särskilt inte om det skulle bli ett krav. Dessutom, även om vill jaga med hundarna så är BPH viktigare för mig än ett drevprov. Jakten är en begränsad tid per år, vardagen är resten av tiden. Ett drevprov visar inte om hunden biter barn eller är osäker med människor eller rädd för andra hundar. Det spelar inte roll om min hund jagar som en gud, om den gör utfall mot människor, barn och/eller hundar varje promenad. Jag vill ha en hund som funkar med andra hundar, som jag kan lämna hos hundvakt, lämna ensam hemma, som är lugn hemma, som är bekväm med barn, klopklippning och övrig hantering, som är avslappnad med all liv och rörelse i stan. Vilka av dessa egenskaper visar ett drevprov?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 726
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 847
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Det skulle vara intressant att läsa hur viktigt det är för er att föräldrarna gjort MH/BPH när ni letar valp? Funderingen kommer dels...
2
Svar
38
· Visningar
2 405
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp