Bokbingo sommaren 2020

William Kamkwamba, The boy who harnessed the wind, utspelar sig i Afrika

Författaren berättar om sin uppväxt i en fattig jordbruksby i Malawi. När landet drabbas av missväxt finns inga pengar till skolavgifter, men han drivs av nyfikenhet och vilja att förbättra livet för sin familj. Helt självlärd meckar ihop en vindsnurra som producerar el, med hjälp av skrotdelar och biblioteksböcker, medan omgivningen är oförstående till projektet.
 
Nackdelen med inbunden är att den är ganska tung ... ;-) Jag har ny utgåva med hårda pärmar, tror inte den räknas som inbunden utan det som jag tror kallas för danskt band.

Nä, det är ju också en aspekt, jag tänker att det är en bok jag måste läsa sittandes vid bord. :laugh:
 
Kryssar "utspelar sig i Afrika" med Mot Afrikas hjärta av Martin Dugard.
Boken beskriver Livingstones sökande efter Nilens källa och Stanleys sökande efter Livingstone. Den var bra skriven och gav även en bild av tidsandan och andra samtida viktiga händelser.
 
Jag har börjar läsa The Good Daughter av Karin Slaughter och känner redan att det här är en som kommer att passa in på rutan "En du tyckte var SUPERBRA" :D Började med den igår och tänkte att jag skulle läsa de första 20 sidorna eller nått innan jag gick och la mig. Det slutade med att jag läste ungefär fyra gånger så mycket och släckte lampan liiite för sent :angel:

Hoppas jag inte jinxar (finns det nått bra svenskt ord för det?) det nu bara så att den plötsligt blir urdålig...
Allt av Karin Slaughter är bra så det är ingen risk. :D
 
Jag är klar med en bok till, "The Mercies" av Kiran Millwood Hargrave för krysset med en bok som utspelar sig innan 1900. Det är en bok som utspelar sig i ett litet samhälle i norraste Norge under 1600-talet, efter att en plötslig storm dragit in och dödat alla män, som alla var ute i sina båtar till havs och fiskade. Kvinnorna får efter det ganska mycket klara sig själva ett år, innan det kommer en ny kommissarie (?) som drar igång häxprocesser i samhället - samtidigt som hans fru blir kär i en av kvinnorna från samhället. Det var en bra bok men inte riktigt min stil - jag föredrar trevliga böcker med lyckliga slut, vilket inte stämmer in på den här.
 
Ett kryss till! Nu väljer jag verklig person som figurerar, för i Rodham av Curtis Sittenfeld kryllar det av dem. :laugh: Såg i tråden att Anna hade läst den (blev lite osäker på nicket nu och taggar inte) och valt "superbra" och jag håller med om det också. Hillary Rodham träffar Bill Clinton, men det slutar INTE med att hon svarar ja när han friar. Och sen fortsätter historien. Jag hade det absolut lite obekvämt mellan varven att läsa påhittat om verkliga personer, men det här är ju underhållning, det är så den ska läsas. Det ger en extra puff att läsa den just nu när USA har ett val på inkommande.
InkedInkedSommarbokbingo 2020_LI.jpg
 
Ett kryss till! Nu väljer jag verklig person som figurerar, för i Rodham av Curtis Sittenfeld kryllar det av dem. :laugh: Såg i tråden att Anna hade läst den (blev lite osäker på nicket nu och taggar inte) och valt "superbra" och jag håller med om det också. Hillary Rodham träffar Bill Clinton, men det slutar INTE med att hon svarar ja när han friar. Och sen fortsätter historien. Jag hade det absolut lite obekvämt mellan varven att läsa påhittat om verkliga personer, men det här är ju underhållning, det är så den ska läsas. Det ger en extra puff att läsa den just nu när USA har ett val på inkommande.
Visa bifogad fil 55453

Det var jag! Och vad roligt att du också gillade den :)
 
Sommarbokbingo 2020.JPG


Två kryss till från mig (jag sparar på Valfri-rutan, tror jag, eftersom jag håller på med en bok jag aldrig trodde att jag skulle ta mig igenom, nämligen Ulysses av James Joyce, det känns som om den kan förtjäna mittenrutan :D)

Ortnamn i titeln - Amsterdam av Ian McEwan. Det var några veckor sedan jag läste ut den och jag vet fortfarande inte riktigt vad jag tyckte om den.

Annat originalspråk än svenska eller engelska - Någon som du av Marc Lévy. Originalspråket är franska, men den utspelar sig i New York. En himla fin bok om ett hyreshus på 5th Avenue och personerna som bor och arbetar där. Jag hade någon vag plan om att faktiskt läsa den på franska men den var svår att få tag på så det blev på svenska till slut. Kan varmt rekommendera den!
 
Har precis satt kryss nr 14 - En bok jag tyckte var superbra.
Happy fat - Sofie Hagen. Gav mig många aha-upplevelser både om mig själv, fettha, kapitalism och hur jag i framtiden ska bli en bättre allierad till tjocka personer. Plus att den är fruktansvärt rolig och jag önskar att författaren var min kompis :love:
 
Två nya kryss. "Där originalspråket inte är svenska eller engelska": Jag väljer livet av Sabine Dardenne, orginalspråk franska. Sann historia om författarinnan som när hon var 12 år kidnappades av en pedofil och var hans fånge i 80 dygn. Boken skildrar detta, samt en del av livet efteråt. T ex att det tog åtta år till rättegång.
Hemsk och intressant historia, men tyvärr inte så bra skriven. Men ändå läsvärd.

Kryssar "utspelar sig i en huvudstad" med Går genom vatten, går genom eld av Christian Unge. Handlar om akutläkaren Tekla som under ett par veckor hamnar mitt i både kriminella händelser och sjukhuspolitik.
Bra, men inte superbra. Första delen i en serie, jag kommer läsa fortsättningen. Det märks när sjukvården beskrivs att författaren är läkare, men om det är vanligt i Stockholm med den konkurrens mellan kollegorna som det är i boken är jag glad att jag jobbar på ett mindre sjukhus ute i landet.
 
Har precis satt kryss nr 14 - En bok jag tyckte var superbra.
Happy fat - Sofie Hagen. Gav mig många aha-upplevelser både om mig själv, fettha, kapitalism och hur jag i framtiden ska bli en bättre allierad till tjocka personer. Plus att den är fruktansvärt rolig och jag önskar att författaren var min kompis :love:

Ja, den var toppen! Ljudboken är inläst av Stina Wollter, för den som är sugen på ljudis, otroligt bra.
 
Nytt kryss: Utspelar sig i Afrika. Crocodile in the sand av Elisabeth Peters. Supermysig bok som utspelar sig 1884 i Egypten. En rik engelsk ogift kvinna reser till Egypten för att titta på och studera pyramider, utgrävningar osv. Med sig på resan har hon en ung kvinna som sällskap. Det utvecklar sig till ett mysterie som bl.a. involverar en mystisk mumie. Väldigt mysig bok! Jag har direkt gått vidare till bok nr 2 i serien om Amelia Peabody, Curse of the pharao.
Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Bokbingo.jpg

Utspelar sig före 1900 - 1794 av Niklas natt och dag

Den här hade också passat på en jag tyckte var superbra men valde denna då det var planen. Jag tyckte mycket om den första boken och den här var inte sämre. Det är ganska detaljerade beskrivningar av äckel och misär om man har svårt för sånt, mer än i första boken skulle jag säga. Det råder verkligen ingen brist på tragiska människoöden, både för huvudpersonerna och de som bara nämns lite i förbifart sådär. På ett sätt känns författaren som lite av en modern Marquis de sade, jag gillar det.

Funderar på ad jag ska börja på härnäst. Jag har redan nått mitt mål om 10 böcker det här året vilket känns grymt, funderar på att utöka det till 15 :)
 
bokbingo.png

Bingo... :banana:
Bergens stjärnor kändes som en urtråkig bok innan jag började läsa men överträffade förväntningarna och var rätt bra.
Flickorna som sprang var riktigt bra! Bra skildring av Sveriges baksida. Hur unga tjejer hamnar i prostitution, droger osv.
En man som heter Ove som handlar om min bonuspappa.. :D:love: Hög igenkänning!
Rebell Fjärde (eller kanske tredje) boken i en serie som jag tycker liknar t.ex. Hunger Games och Divergent.

Annars är det mest deckare.. Tyckte Populärmusik från Vittula var värdelös och jag gillade heller inte 1794, men den var utan tvekan bättre än föregångaren.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
436
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 703
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp