Bokbingo sommaren 2020

Fortsätter min David Baldacci-mani och kryssar "ett ord i titeln" med Skulden som utspelar sig 1949 och handlar om en fd krigsveteran som släpps från fängelset och får i uppdrag av en man att driva in en skuld. Blev tyvärr besviken på denna bok då den kändes väldigt blek i jämförelse med Baldaccis övriga böcker och inte heller hjälten lämnar något direkt avtryck. Jag kommer inte läsa fler böcker om denna huvudperson.

Bok två kryssar jag i "En bok jag tycker var superbra" - Morden i Baronville nu är vi tillbaka med hjältarna från boken Fallet Walter Dabney och boken levererar i vanlig Baldacci-stil. ser fram emot nästa bok som jag redan har liggande hemma
 
Och har dammsugit storytel efter böcker som utspelar sig i Afrika! Några tips?
Mina tips:
  • De första delarna (de som är bra) av Doris Lessings delvis självbiografiska romansvit "Våldets barn" (Martha, Bra gift, En fläkt av stormen, Instängd) utspelar sig i Afrika. Hennes debutroman "Gräset sjunger" utspelar sig i Sydrhodesia.
  • Barack Obamas memoerer "Min far hade en dröm" utspelar sig delvis i Kenya.
  • Kapuscinski gjorde (inte?) resor även i Afrika, "Ebenholz" handlar bl a om Rwanda, Zansibar och Nigeria. Det är som vanligt svårt att veta vad som i hans ibland helt osannolika berättelser under viktiga skeenden i världen som är sant/självupplevt/påhittat.
  • J.M. Coetzee är kanske inte så mycket feelgod precis ...
  • Men det får man nog betrakta "Mrs Angels tårtbageri" av Gaile Parkin som, även om den har mörkare bottnar. Rekommenderas som lättsam hängmatteläsning!
  • Hans Roslings självbiografi "Hur jag lärde mig förstå världen" utspelar sig till stor del i Tanzania
 
Så! Idag läste jag ut ”Jag for ner till bror” och kan sätta kryss i ”bok jag tänkt läsa länge”.

Kan även sätta kryss i ”genre jag vanligtvis inte läser” med ”Hemma hela sommaren” av Elin Johansson.
Och sen kom jag på att i juni läste jag ju The art of asking - Amanda Palmer så där kryssar jag ”där en verklig person figurerar”. Den boken var SÅ BRA och otroligt inspirerande (som det mesta hon gör). Kan verkligen rekommendera den,
 
Kan ni hjälpa mig med några tips?
Söker något overkligt, som är åt saga/äventyr-hållet och som är mer roligt/trevligt än läskigt. Tänk Terry Pratchet och Harry Potter. Inte alltför komplext och tungläst.
 
Kan ni hjälpa mig med några tips?
Söker något overkligt, som är åt saga/äventyr-hållet och som är mer roligt/trevligt än läskigt. Tänk Terry Pratchet och Harry Potter. Inte alltför komplext och tungläst.
Någon av Narnia-böckerna kanske? Eller nån av Hungerspelen-böckerna (iofs lite läskiga och ytterst dystopiska, men ändå)?

Själv planerar jag att läsa Naomi Aldermans The Power för att kryssa den rutan, men något säger mig att den knappast kan klassas som rolig/trevlig :p
 
Åh, @Mineur , den gillade jag! Hoppas du gillar den med :bump:
Vad kul! Jag har tänkt läsa den jättelänge men har väntat på att få låna den av en kompis... Som visst hade glömt bort det och gett den till någon annan 🙄 Så jag ska försöka leta upp ett eget exemplar, nån gång nånstans!
 
Jag har börjar läsa The Good Daughter av Karin Slaughter och känner redan att det här är en som kommer att passa in på rutan "En du tyckte var SUPERBRA" :D Började med den igår och tänkte att jag skulle läsa de första 20 sidorna eller nått innan jag gick och la mig. Det slutade med att jag läste ungefär fyra gånger så mycket och släckte lampan liiite för sent :angel:

Hoppas jag inte jinxar (finns det nått bra svenskt ord för det?) det nu bara så att den plötsligt blir urdålig...
 
Har du läst Jakobsböckerna? Jag blir så nyfiken på mycket i den att jag kollar upp allt möjligt vilket innebär att det inte precis går fortare att läsa.

Inte läst än, har den i min digitala bokhylla. Kanske nästa sommarsemester... 😛 Och egentligen vill jag köpa den inbundna, helst med omslaget från första utgivningen 2015, jag fingrade på den redan då. Har hört flera säga samma sak som du. :)

(Jag är egentligen grymt taggad på denna bok men eftersom jag inte ens läst två hela romaner (edit: normaltjocka) än denna sommar så vet jag inte hur jag skulle få till det med denna gigant).
 
Senast ändrad:
Är dålig på att uppdatera löpande, så här kommer en drös nya kryss :angel:

Med overkliga inslag: The binding. Handlar om en ung man som blir tvingad av sin familj att ta en lärlingsplats hos en ”binder”. Ett yrke han inte vet någonting om. Jag vill nog inte beskriva boken mer, med risk för att spolia den. Men tyckte väldigt mycket om den!

En riktigt bra bok - små eldar överallt. (passar även på att den inte börjar i början, om någon behöver tips på den rutan). Roman om familjedynasti. Briljanta karaktärer som vanligt hos Ng.

Med hästar i - Dagen då vi försvann. Efter tips från @Anna . Hade hoppats på att kunnat sätta den på ”oväntat slut”, men jag var också upplösningen på spåren (mest för att jag hamnade lite på fel spår i början :p). Tyckte väldigt mycket om den iaf! Och halva boken utspelar sig på en hästgård med fälttävlanshästar. Inga större faktafel kring hästarna heller vilket är ett plus :rofl:

I Afrika: Stanna hos mig. Handlar om en kvinna vars make tar en andra grunda hon är ofruktsam. Väldigt äkta karaktärer även här. Sorglig men bra!

En genre jag vanligtvis inte läser: Klubben. Reportagebok om allt kring ”Kultirprofilen” och Svenska akademien. Bra bok om en fruktansvärd man och människorna omkring som stoppade allt under mattan.

Med smittsam sjukdom: Som pesten. Läskigt pricksäkert av Holst att släppa denna precis före Corona utbrottet. Boken handlar om ett fiktivt pandemi utbrott som börjar i Danmark. Huvudpersonen är högt uppsatt inom WHO. Nagelbitare och riktigt välskriven. Rekommenderas!
91CA3476-A395-4B78-BBA4-0210A7BE24C4.jpeg
 
Någon av Narnia-böckerna kanske? Eller nån av Hungerspelen-böckerna (iofs lite läskiga och ytterst dystopiska, men ändå)?

Själv planerar jag att läsa Naomi Aldermans The Power för att kryssa den rutan, men något säger mig att den knappast kan klassas som rolig/trevlig :p

Har precis läst den, fast på svenska, och då heter den Makten (så blev ett annat kryss där). Otroligt bra!!
 
Kan ni hjälpa mig med några tips?
Söker något overkligt, som är åt saga/äventyr-hållet och som är mer roligt/trevligt än läskigt. Tänk Terry Pratchet och Harry Potter. Inte alltför komplext och tungläst.

Varför inte någon Neil Gaiman-bok? Goda Omen skrevs ju med Pratchett och den har lite humoristisk stil. Men även andra Gaiman-böcker är underbara. Det kan liksom inte bli fel :)
 
Varför inte någon Neil Gaiman-bok? Goda Omen skrevs ju med Pratchett och den har lite humoristisk stil. Men även andra Gaiman-böcker är underbara. Det kan liksom inte bli fel :)

+1 på den!

Jag har lyssnat på Stardust och Neverwhere. Kan verkligen rekommendera att lyssna på dem på engelska. Det är Neil Gaiman själv som läser och han är en av de bästa uppläsarna jag lyssnat på!
 
+1 på den!

Jag har lyssnat på Stardust och Neverwhere. Kan verkligen rekommendera att lyssna på dem på engelska. Det är Neil Gaiman själv som läser och han är en av de bästa uppläsarna jag lyssnat på!

Såg att du hade föreslagit Gaiman preciiis när jag hade tryckt på ”svara” :D Har dock inte lyssnat på några av hans böcker, men nu blev jag sugen! Längtar efter en ny vuxenbok från honom.
 
Inte läst än, har den i min digitala bokhylla. Kanske nästa sommarsemester... 😛 Och egentligen vill jag köpa den inbundna, helst med omslaget från första utgivningen 2015, jag fingrade på den redan då. Har hört flera säga samma sak som du. :)

(Jag är egentligen grymt taggad på denna bok men eftersom jag inte ens läst två hela romaner (edit: normaltjocka) än denna sommar så vet jag inte hur jag skulle få till det med denna gigant).
Nackdelen med inbunden är att den är ganska tung ... ;-) Jag har ny utgåva med hårda pärmar, tror inte den räknas som inbunden utan det som jag tror kallas för danskt band.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 703
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kylväska på hjul och förvaring?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp