Bokbingo sommaren 2020

Kryssar Sista färjan från Ystad av Karin Alfredsson som en där författaren heter ett son-namn. Den var helt okej och jag sträckläste nästan hela boken i ett svep, men den var inget speciellt utan kändes lite platt emellanåt.

Sommarbokbingo 2020 5th Sep.JPG
 
Då kryssar jag bok sexton, utspelar sig i Afrika. Jag läste En halv gul sol. Jag ställer mig väldigt frågande till varför den här boken fått så lysande omdömen, för jag tyckte inte alls att den var bra. Tänkte att den skulle ta sig på slutet, så jag härdade ut alla över sexhundra sidor.
Den grep aldrig tag i mig och jag brydde mig inte vad som skulle hända med karaktärerna alls. Helt enkelt inte min typ av bok.

Har även läst Neverwhere av Marisha Pessl och Hotet av Mats Söderlund, båda riktigt bra, men vet inte riktigt vart jag ska placera in dem på brickan :) Jag är tydligen mer av en young adult fiction-läsare :D
Jag håller med om En halv gul sol! Jag tyckte att den började bra och tyckte att Ugwu hade potential att vara en spännande karaktär i början. Men sen - njäää!
 
Regelfråga: Ang. en bok som man har velat läsa länge. Finns det regler kring orsakerna till att boken inte lästs? T ex om man länge har väntat på att en bok ska ges ut och den nu äntligen har kommit?
 
Lite uppdaterad bricka!

FFBE4BD0-F554-46E0-96EF-A836000C0A1B.jpeg



  1. Kafka på stranden - Hariku Murakami
  2. Black beauty - Anna Sewell
  3. Makten - Naomi Alderman
  4. Det är Lotta, förstås - Merri Vik
  5. Hästen på Vinga - Malin Eriksson
  6. Britta och Silver - Lisbeth Pahnke
  7. Norrland - Po Tidholm
  8. Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl
  9. Jag for ner till bror - Karin Smirnoff
  10. Britta och Silver på ridläger - Lisbeth Pahnke
  11. Hemma hela sommaren - Elin Johansson
  12. The art of asking - Amanda Palmer
  13. Hästdetektiverna - Mysteriet med den blodröda ponnyn - Catharina Hansson
  14. Happy fat - Sofie Hagen
  15. Rena snurren, Lotta! - Merri Vik (Köpenhamn)
  16. En halv gul sol
  17. Det lilla bageriet på strandpromenaden - Jenny Colgan
  18. Hotet (Ättlingarna) - Mats Söderlund
  19. Neverwhere - Marisha Pessl
  20. Duma key - Stephen King

Läste precis ut ”Det lilla bageriet” och det var en trevlig omväxling efter en Stephen King-tegelsten. Jag brukar inte gilla den här genren men tyckte oväntat bra om huvudpersonen (ofta tycker jag att huvudpersonerna i mer lättsamma böcker är ganska larviga). Blev sugen på att åka till UK... Och så blev jag hungrig :D Typiskt att jag är glutenintolerant...

Sträckläste även Duma Key. Jag älskar Stephen King och denna bok var inte ett undantag. Vet inte om alla hade hållt med om att det var ett oväntat slut på boken, det är väl en tolkningsfråga, men jag var helt inställd på att den skulle gå åt ett håll, och den gick åt rakt motsatt håll.

Nu har jag två böcker kvar hemma sedan senaste biblioteks-besöket. ”Roman utan namn” (som utspelar sig under ett krig) och ”En kort krönika om sju mord” (med gult omslag). Vet inte om jag kommer hinna läsa ut dem men det har ändå varit roligt att vara med i bokbingot, har hittat en del böcker utanför vad jag läser vanligtvis. :)
 
Jag är klar med de sista 4 kryssen som jag kommer läsa för bokbingot. Jag har fortfarande kvar "Där huvudpersonen påminner om någon du känner väl", men jag räknar inte med att jag kommer kryssa den då jag inte tänker i de banorna när jag läser - jag kan inte påminna mig själv att jag någonsin läst en bok där jag tänker att huvudpersonen påminner mig om någon (framförallt inte någon jag känner väl - där platsar väl egentligen bara min mamma och några av mina systrar).

I alla fall, de sista 4 kryssen för mig:

- För krysset med ett ord i titeln - "Hidden" av Rebecca Zanetti. En romantic suspense bok som inte var särskilt imponerande. Jag läste några av hennes böcker får några år sedan men det var ett tag sedan nu, och jag vet inte om jag kommer läsa någon mer av henne.

- För krysset med en bok som utspelar sig i en huvudstad - "Neverwhere" av Neil Gaiman. En fantasybok som utspelar sig i London, eller snarare under London. Jag lyssnade på den som ljudbok med Gaiman själv som läst in den, vilket var mycket trevligt. En bra bok, och man kan ju inte låta bli annat än imponerad av Gaimans förmåga att fantisera ihop saker.

- För krysset med en bok som utspelar sig under ett krig - "The Song of Achilles" av Madeline Miller. Det är en mix av historiskt och fantasy och HBTQ, som utspelar sig innan och under trojanska kriget med de grekiska gudarna närvarande på olika sätt, och med fokus på Patroklos och Akilles och deras relation. Jag har inte läst något av henne innan men både den här och Circe har funnits på min att läsa lista ganska länge, så nu blev det dags att testa den här. Även detta var en bra bok.

- För krysset med en bok som jag länge tänkt läsa - "Dear John" av Nicholas Sparks. En bok som utspelar sig i nutid med fokus på relationer och kärlek, men för mig som läser mycket romance skulle jag inte kalla det romance - för mig ska romance ha traditionellt lyckliga slut vilket Sparks böcker inte brukar ha (det lyckliga slutet är också en av huvudanledningarna till att jag gillar romance-böcker :p ). Den var bra, men Sparks är väl inte min favoritförfattare och kanske inte något jag läst om det inte känts som att Dear John och de andra två jag läst av honom (Notebook och Walk to Remember) har känts som böcker man måste läsa (eller i all fall som man måste läsa om man allmänt gillar romance och chick-lit böcker).


Nu när jag är klar kan jag också gå tillbaka och se vilka av de 24 böckerna jag läst som jag tyckt bäst om, som alla fått 5 stjärnor av mig:
- The House in the Cerulean Sea (T.J. Klune, fantasy)
- Aurora Burning (Amie Kaufman, sci-fi)
- Sorcery of Thorns (Margaret Rogerson, fantasy)
- House of Earth and Blood (Sarah J. Maas, fantasy)
- A Good Neighbourhood (Therese Anne Fowler, contemporary)

Jag tror att det är ganska tydligt att jag är en fantasynörd :p :D
 
Läste precis ut ”Det lilla bageriet” och det var en trevlig omväxling efter en Stephen King-tegelsten. Jag brukar inte gilla den här genren men tyckte oväntat bra om huvudpersonen (ofta tycker jag att huvudpersonerna i mer lättsamma böcker är ganska larviga). Blev sugen på att åka till UK... Och så blev jag hungrig :D Typiskt att jag är glutenintolerant...
Jag känner likadant som du! Hade det funnits en ruta för "Genre som du vanligtvis fnyser åt eftersom den verkar så fånig" så hade jag kryssat den för en av de tre (!) Jenny Colgan-böcker jag läst de senaste två månaderna :D
 
Bokbingo.jpg

Som varken är på svenska eller engelska - Dark water av Koji Suzuki.

Det här är en samling med noveller av skräck/övernaturlig karaktär där temat är vatten i samtliga. Vissa kanske känner igen titeln på boken från filmen med samma namn. Den är baserad på den första berättelsen som dock heter floating water, inte dark water. Nu blev ju den lite "förstörd" i och med att jag sett filmen men den satte ju också ribban ganska högt.

Tyvärr tycker jag inte det infrias. Alla berättelserna är väldigt förutsägbara så de blir liksom inte spännande. De "bygger upp" stämningen mycket vilket känns lite märkligt när man liksom redan vet vart det är på väg, det gör att slutet oftast faller rätt platt.

Jag vet inte om det är en kulturell grej (vissa saker hintar till det) eller om författaren bara inte har mycket till övers för kvinnor för de skrivs ofta på samma sätt. Gnälliga, jobbiga, kontrollerande, pengakåta. I de fallen de inte omnämns negativt så omnämns de knappt alls.

Det är ju svårt att prata om språket eftersom det är en översättning men intrycket jag fick var att det är väldigt lättläst, vilket är behagligt, men det har inte så mycket "djup". Inte så mycket målande beskrivningar och så utan det skrivs mer som en faktabok typ.

Avslutningsvis inte alls imponerad. Det känns lite som att författaren har rätt bra grundideer men det skulle lämnats över till någon annan att skriva typ. Lite hårt men det var den känslan jag hade hela vägen igenom :)
 
Nytt kryss: Bok du länge tänkt läsa. Lost Talismans and a tequila av Annette Marie. Bok nr 7 i en serie urban fantasy. Handlar om Tori (som är en vanlig människa) som råkar få jobb som bartender på en magisk guild. Jag har väntat länge på att den skulle släppas på Storytel! Serien är riktigt bra! En riktig "bladvändare" som tyvärr är alldeles för kort! Spännande och rolig!
Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Nytt kryss: Bok du länge tänkt läsa. Lost Talismans and a tequila av Annette Marie. Bok nr 7 i en serie urban fantasy. Handlar om Tori (som är en vanlig människa) som råkar få jobb som bartender på en magisk guild. Jag har väntat länge på att den skulle släppas på Storytel! Serien är riktigt bra! En riktig "bladvändare" som tyvärr är alldeles för kort! Spännande och rolig!
Visa bifogad fil 57140
Jag har också börjat läsa den serien :D Jag läste precis ut andra boken (som jag började läsa i förrgår, så definitivt bladvändare), och kommer nog snart läsa de andra också :)
 
Jag har en del kryss att rapportera, men måste bara skriva av mig om "en bok jag tänkt läsa länge".

Det blev Leona. Öga för öga av Jenny Rogneby. Den kom ut på BookBeat 3:e september och jag kastade mig över den (har väntat på den sedan jag läste nr 4 i maj 2019).

De första 20 minuterna var jag jättebesviken och funderade på att inte lyssna klart på boken. Men jädrar i min låda, sedan lyfte den! Sjukt spännande och slutade med en riktig cliffhanger. 😬:nailbiting:

Lite irriterande var det att historien utvecklades till att bli ganska lik Emelie Schepps hisotria om Jana Berzelius, som jag ju nyss har lyssnat på. Mörka familjehemligheter, adoption, konstiga "syskon"-relationer osv. Men en bra historia är en bra historia även om den berättas flera gånger, så det kändes ok ändå.

Först hade jag ju tänkt kryssa den här boken för "huvudperson jag har svårt för" men faktum är att Leona vässar sig i femte delen och utvecklar en del nästan sympatiska drag.
 
Bok med overkliga inslag:
Andrzej Sapkowski - Haltiain verta
Originaltitel: Krew elfów (Alvblod)
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--1445792936.jpeg


Tredje boken om Geralt, häxkarlen.
Det blev en utmaning att lyssna på den på finska. Dels byttes vissa namn ut (precis som de gör i serien, där t ex barden, hästen och en trollkarl har engelska namn) och dels är melodin i det finska språket ett annat (än på svenska) så det blev en omställning för örat och hjärnan. Till en början tyckte jag dessutom att uppläsaren var tråkig, men det blev mycket bättre med lite tid.
 
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-733871047.jpeg


Två kryss
En genre jag vanligtvis inte läser:
Revolution poetry
Många fina inslag. Positivt överraskad.

Ett ord i titeln:
Sommarboken - Tove Jansson
Många tankar kring karaktärerna och skildrandet av skärgårdsliv. Ett skönt avbrott från de moderna böckerna.
 
Elin Anna Labba, Herrarna satte oss hit : om tvångsförflyttningarna i Sverige, en bok med bilder
Bygger på egna berättelser från de som berördes av flyttarna, och delvis även arkivmaterial. Det är mer en berättelse om människorna än en historiebok. Skriven för att minnet av deras upplevelser inte ska försvinna.
Vi får höra om vad de lämnade, om det indirekta och direkta tvånget, om problemen med att få renarna att bete sig så som myndigheterna beordrade, om att separeras från sin familj, om att komma till en plats med okänd natur och människor som lever annorlunda än du är van, om hur livet så småningom ordnar upp sig men minnena alltid sitter kvar.
Allt framförs med en otroligt fin berättarteknik. Bildinslaget består av samtida foton.

Dick Harrisson, Dalslands historia, ortnamn i titeln
Ska nog bara konstatera att jag är fel målgrupp. Jag fungerar inte ihop med hur han skriver sina populärvetenskapliga böcker, varför trodde jag att denna skulle vara annorlunda?
 
Med ett ort- eller personnamn i titeln: jag kryssar Mot San Francisco av Clara Clementine Eliasson. Vatten på omslaget och -son-namn på författaren hade också funkat, men staden är viktig för personerna i boken. Jag tyckte mycket om att läsa denna. Utspelar sig 1978 och 2019. Berättarjaget är Julie, 2019 är hon gift med vuxna barn, relationen till samtliga familjemedlemmar är sisådär. När nyhetsprogrammen berättar att B är saknad från anstalten minns Julie tillbaka till när B kom och knackade på hennes fönster, en sommar då de var 15 år.

Man kan tycka att romanen tappar fart i mitten, men för mig gjorde det bara att jag ville läsa vidare.

Tre kryss hann jag med i alla fall! :)
 
Gick igenom vad jag läst sen jag kryssat senast, och lyckade få till full bricka :o:D Tappade lite fokus på bingot i mitten av sommaren och trodde inte jag skulle få till hela, men med lite tur på slutet så gick det vägen :)

6907CE9E-CC79-4EB4-977B-3986EB60849D.jpeg


Med god mat: Hur ljuset tar sig in, 9e boken i serien om kommisarie Gamache. Allt de äter bör de är på värdshuset som ofta figurerar i serien låter så himla gott! Tyvärr var detta sista som finns inläst, men serien i sig har en drös böcker till. Så hoppas det kommer fler som ljudböcker nu när jag börjat så.

Annat originalspråk - Någon som du. Skrevs på franska i original. Tycker den var rätt fånig, men lite fin. Handlar om en man som är hissskötare i ett gammalt hus på Manhattan.

Som inte börjar i början: Mot San Francisco. Beskrivs så bra av @Lavine ovan att jag inte har mycket att tillägga. Jag tyckte dock mycket om den!

Med bilder: Kris kalas och kolhydrater har små teckningar i sig. En bok med en massa kåserier om mat blandat med recept. Trevlig :)

Valfri: Ordbrodösen. Svensk YA-fantasy. Tyckte MYCKET om den :love: Kan inte göra den rättvisa genom att beskriva den, men läs den!

Någon som påminner om någon: The shadow sister. Tredje boken i serien om The degen sisters. Gillar serien även om de generellt är alldeles för långa (då alla hittills rymt två helt skilda berättelser i varje). Ljudböckerna är på ca 20h vilket är onödigt långt. Denna bokens huvudkaraktär påminde mig om mig själv, främst i tonåren.
Vill fortsätta med serien, men nästa bok handlar om den systern i familjen som jag hittills tyckt är fruktansvärd, då funderar på att hoppa över den :angel:

Oväntat slut: Där kräftorna sjunger. Återigen, en höjdare! Handlar om en flicka som växer upp helt ensam i träskmarker på 1950- och 60-talet, efter att hela hennes familj lämnat henne. Hon är utstött i samhället som ”träskslödder” men en svart man visar barmhärtighet över henne för att hon ska klara sig. Läs den!
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 994
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 589
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp