Bokbingo sommaren 2020

Planen var att kryssa ett ord i titeln, men upptäcker nu att den har en undertitel också. WTF.
Det var inte jag som var dum!
Legimusappen redovisar bara huvudtiteln. Vilket är ganska märkligt eftersom den är noggrann med att alla fotnötter inkl. webadresser med konstiga tecken ska läsas korrekt. :confused:
Upptäckte att jag gjort samma miss med nästa bok jag börjat på, tänkt kryssa enordstitel vilket inte kommer att gå. :banghead: (filar på en plan B om att skohorna in den i ett annat kryss...:angel:)
 
Kryssar "read on location" med Nattsångaren av Johanna Mo.
Första delen i en ny deckarserie som utspelar sig på Öland och i Kalmar (där jag bor). Polisen Hanna har efter många år flyttat tillbaka till Öland som hon flydde från efter att hennes alkoholiserade pappa dömts för ett mord. En ung pojke hittas död och han visar sig vara son till den som var hennes bästa vän under uppväxten.
En något annorlunda deckare, men mycket bra. Ser fram emot fortsättningen.

Nu kommer läsningen gå lite långsammare då semestern är slut, men har planerat för resterande rutor.
 
Sedan sist har jag hört "Damernas detektivbyrå" av Alexander McCall Smith och kryssar den på utspelar sig i Afrika. Den första timmen eller så gillade jag inte alls stilen, men sedan växte boken definitivt (eller möjligen jag?). Kan nog bli fler ur serien.

På god mat kryssar jag "You were made for this" av Michelle Sacks. Mycket blåbärspajer och så. Fast det var en knepig känsla att kryssa en så ruggig bok på en så jovialisk kategori. Vet inte om jag tyckte om den eller inte, bra var den ju. Men förskräcklig.

För att lätta upp lite lyssnade jag på en feel good-roman. "Brezeltango" av Elisabeth Kabatek. Handlar om Pipeline Pretorius som har en katastrof-gen och råkar in i de knäppaste situationer man kan tänka sig. Löjlig och kul. Kryssar på read on location (Stuttgart).
 
Bokbingo.jpg

Som inte börjar i början av berättelsen - Ghost story av Peter Straub.

Tog mig lite över en månad att äntligen läsa klart denna. Den är väldigt välskriven och inte "svårläst" men kändes ändå lite tung av någon anledning. Boken börjar ganska förvirrande i något som visar sig vara alldeles i slutet av berättelsen, blev faktiskt tvungen att gå tillbaka och skumma igenom lite när jag väl var i slutet för att fräscha upp minnet.

Kortfattat handlar det om en liten klubb av äldre män som kallar sig The chowder society. Det möts en gång varannan vecka och berättar spökhistorier för varandra. Den senaste tiden börjar dock märkliga saker ske som verkar vara relaterade till en hemsk sak som hände för många år sedan. När en av dem dör börjar de fundera på om det var en olycka eller inte.

Inte stilen, men innehållet/handlingen påminner en hel del om Stephen King. Gillar man hans lite tyngre böcker som It och Dreamcatcher så tror jag man uppskattar den här boken.
 
Det här hade ju kunnat var roligt om inte ...
  • jag hade bestämt mig för att läsa Jakobsböckerna i sommar
  • jag hade jobbat i princip hela semestern (dvs det som skulle varit semester)
Men trots att jag bara har kommit till sidan 992 (vilket innebär att det är 991 kvar) så skulle den ensam kunnat ge kryss i 15 av rutorna, med potential för fler ... får satsa på noveller nästa gång!
 
Nytt kryss: En smittsam sjukdom nämns. Andra säsongen av 1986 av Jesper Ersgård. Tidsresandet fortsätter och en smittsam sjukdom nämns. Vill inte spoila det mer än så för de som vill lyssna på den. Men den är bra. Gillar man inte overkliga böcker tycker man nog att den spårar ur men jag älskar det!

Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Hoppar in här! Vad kul med bokbingo!
Här är de böcker jag läst än så länge:

69DF925B-C222-4E50-AE21-4F6E80A5CF5A.jpeg


  1. Kafka på stranden - Hariku Murakami
  2. Black beauty - Anna Sewell
  3. Makten - Naomi Alderman
  4. Det är Lotta, förstås - Merri Vik
  5. Hästen på Vinga - Malin Eriksson
  6. Britta och Silver - Lisbeth Pahnke
  7. Norrland - Po Tidholm
  8. Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl
  9. Jag for ner till bror - Karin Smirnoff
Håller på med Jag for ner till bror nu. :)
Och har dammsugit storytel efter böcker som utspelar sig i Afrika! Några tips?

Och! Hur mycket vatten behöver det vara på omslaget? :D Läste precis Britta och Silver på ridläger och där är det minsann lite vatten som Silver plaskar i med hoven längst ner!
 
Hoppar in här! Vad kul med bokbingo!
Här är de böcker jag läst än så länge:

Visa bifogad fil 55091

  1. Kafka på stranden - Hariku Murakami
  2. Black beauty - Anna Sewell
  3. Makten - Naomi Alderman
  4. Det är Lotta, förstås - Merri Vik
  5. Hästen på Vinga - Malin Eriksson
  6. Britta och Silver - Lisbeth Pahnke
  7. Norrland - Po Tidholm
  8. Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl
  9. Jag for ner till bror - Karin Smirnoff
Håller på med Jag for ner till bror nu. :)
Och har dammsugit storytel efter böcker som utspelar sig i Afrika! Några tips?

Damernas detektivbyrå-serien utspelar sig i Afrika och är mysiga. Deckare.
 
Hoppar in här! Vad kul med bokbingo!
Här är de böcker jag läst än så länge:

Visa bifogad fil 55091

  1. Kafka på stranden - Hariku Murakami
  2. Black beauty - Anna Sewell
  3. Makten - Naomi Alderman
  4. Det är Lotta, förstås - Merri Vik
  5. Hästen på Vinga - Malin Eriksson
  6. Britta och Silver - Lisbeth Pahnke
  7. Norrland - Po Tidholm
  8. Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl
  9. Jag for ner till bror - Karin Smirnoff
Håller på med Jag for ner till bror nu. :)
Och har dammsugit storytel efter böcker som utspelar sig i Afrika! Några tips?

Och! Hur mycket vatten behöver det vara på omslaget? :D Läste precis Britta och Silver på ridläger och där är det minsann lite vatten som Silver plaskar i med hoven längst ner!
Tänk på att du ska ha läst ut boken innan den gills som ett kryss bara ;)

Chimamanda Adichie Ngozie Adichie skriver fantastiska böcker med Afrika-anknytning. Rekommenderar starkt Americana om du inte läst den!
Tycker väl kanske en vattenpöl är i minsta laget :angel: men det är väl en tolkningsfråga :)
 
Tänk på att du ska ha läst ut boken innan den gills som ett kryss bara ;)

Chimamanda Adichie Ngozie Adichie skriver fantastiska böcker med Afrika-anknytning. Rekommenderar starkt Americana om du inte läst den!
Tycker väl kanske en vattenpöl är i minsta laget :angel: men det är väl en tolkningsfråga :)

Javisst! Jag har som du ser inte satt ett kryss än ;)

Dessa ska jag kolla upp! Tack för tipset!
 
Hoppar in här! Vad kul med bokbingo!
Här är de böcker jag läst än så länge:

Visa bifogad fil 55091

  1. Kafka på stranden - Hariku Murakami
  2. Black beauty - Anna Sewell
  3. Makten - Naomi Alderman
  4. Det är Lotta, förstås - Merri Vik
  5. Hästen på Vinga - Malin Eriksson
  6. Britta och Silver - Lisbeth Pahnke
  7. Norrland - Po Tidholm
  8. Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl
  9. Jag for ner till bror - Karin Smirnoff
Håller på med Jag for ner till bror nu. :)
Och har dammsugit storytel efter böcker som utspelar sig i Afrika! Några tips?

Och! Hur mycket vatten behöver det vara på omslaget? :D Läste precis Britta och Silver på ridläger och där är det minsann lite vatten som Silver plaskar i med hoven längst ner!
Jag gillade The Garden of Burning Sand av Corban Addison, den utspelar sig i Zambia. Annars är Chimamanda Ngozi Adichie en favoritförfattare även här!
 
Jag kryssar On the Come Up av Angie Thomas som en ur en genre som jag vanligtvis inte läser. Den klassifieras som "young adult novel" vilket jag inte brukar läsa (den enda andra jag kan dra mig till minnes är The Hate U Give av samma författare). Boken var bra, men lite i segaste laget och inte lika intressant och gripande som The Hate U Give. Den har en riktigt härlig huvudperson dock och det var flera inslag som fick mig att fnissa!

Sommarbokbingo 2020 2nd August.JPG
 
Jag letar efter en bok för krysset utspelar sig i Afrika. Har någon nåt tips? Gärna en som är positiv och feelgood. Jag läste några av Damernas detektivbyrå för några år sen men det måste ju finnas andra!

Den får gärna vara lite overklig också även det inte är ett krav. Jag är inte så förtjust i böcker som ska utbilda en om hur saker och ting är i ett samhälle. Boken ska vara en flykt in i en annan värld, där man kan drömma sig bort.
 
Jag letar efter en bok för krysset utspelar sig i Afrika. Har någon nåt tips? Gärna en som är positiv och feelgood. Jag läste några av Damernas detektivbyrå för några år sen men det måste ju finnas andra!

Den får gärna vara lite overklig också även det inte är ett krav. Jag är inte så förtjust i böcker som ska utbilda en om hur saker och ting är i ett samhälle. Boken ska vara en flykt in i en annan värld, där man kan drömma sig bort.
Har du läst children of blood and bone? YA-fantasy, så inte feelgood, men en annan värld får du iaf :)
 
Upptäckte precis denna tråden och vill vara med. Har läst några böcker under juni och juli ska kolla om någon eller några passar in på rutorna. Kul sätt att läsa lite mer. :)
 
Jag letar efter en bok för krysset utspelar sig i Afrika. Har någon nåt tips? Gärna en som är positiv och feelgood. Jag läste några av Damernas detektivbyrå för några år sen men det måste ju finnas andra!

Den får gärna vara lite overklig också även det inte är ett krav. Jag är inte så förtjust i böcker som ska utbilda en om hur saker och ting är i ett samhälle. Boken ska vara en flykt in i en annan värld, där man kan drömma sig bort.
"Döden på Nilen" av Agatha Christie kanske?

Kanske inte riktigt passar in som feelgood och positiv (även om jag skrattade en hel del när jag sträcklyssnade till ljudboken om jag minns rätt) men Trevor Noahs "Born a Crime".

Två böcker som jag inte läst än själv och alltså inte vet hur de är - "Crocodile om the Sandbank" av Elizabeth Peters (mystery/historical fiction) eller "Akata Witch" av Nnedi Okorafor (YA fantasy).
 
"Döden på Nilen" av Agatha Christie kanske?

Kanske inte riktigt passar in som feelgood och positiv (även om jag skrattade en hel del när jag sträcklyssnade till ljudboken om jag minns rätt) men Trevor Noahs "Born a Crime".

Två böcker som jag inte läst än själv och alltså inte vet hur de är - "Crocodile om the Sandbank" av Elizabeth Peters (mystery/historical fiction) eller "Akata Witch" av Nnedi Okorafor (YA fantasy).

Crocodile on the sandbank låter mysig! Den ska jag nog lyssna på när jag är klar med boken jag lyssnar på nu!
 
Det här hade ju kunnat var roligt om inte ...
  • jag hade bestämt mig för att läsa Jakobsböckerna i sommar
  • jag hade jobbat i princip hela semestern (dvs det som skulle varit semester)
Men trots att jag bara har kommit till sidan 992 (vilket innebär att det är 991 kvar) så skulle den ensam kunnat ge kryss i 15 av rutorna, med potential för fler ... får satsa på noveller nästa gång!

Jag måste trycka ett hjärta på ditt inlägg nu!
 
Har bara läst första inlägget samt sidan 8 i denna tråd, jag kommer säkert inte få så många fler kryss innan tiden är ute eftersom jag läser gärna men sällan. Men Jackie av Anne Swärd, som skulle kunna bli kryss i fler kategorier, utspelar sig i Stockholm så jag tar huvudstadsrutan. Den var superbra men slitsam läsning om en 19-åring som flyttar till Stockholm direkt efter studenten i slutet av 1980-talet och möter en man ganska omgående. Jag kunde både inte sluta läsa och var tvungen att ta någon dags paus ibland. Ingen actionbok men ändå läser man med hög puls ibland. Mycket skickligt skrivet av Anne Swärd.
InkedSommarbokbingo 2020_LI.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 672
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 702
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp