Bokbingo sommaren 2020

Det är en serie, så det var nog planerat att locka till att folk ska köpa och läsa de följande tre. Men jag förstår vad du menar, det får ju finnas gränser även för cliffhangers.
Ja jag såg det sen att det var en serie men jag kommer nog inte läsa några fler.

Jag tycker det kan vara rimligt med typ "fortsättning följer" men här kändes det liksom så avbrutet. Framförallt för en bok som för det mesta utspelar sig i huvudkaraktärens huvud med hennes tankar och funderingar, så känns det helt knäppt att det liksom inte ens kom någon reflektion. De hade ju fortfarande kunnat bli en cliffhanger, tom en ganska bra sådan men blev det liksom bara abrupt och konstigt.
 
Ja jag såg det sen att det var en serie men jag kommer nog inte läsa några fler.

Jag tycker det kan vara rimligt med typ "fortsättning följer" men här kändes det liksom så avbrutet. Framförallt för en bok som för det mesta utspelar sig i huvudkaraktärens huvud med hennes tankar och funderingar, så känns det helt knäppt att det liksom inte ens kom någon reflektion. De hade ju fortfarande kunnat bli en cliffhanger, tom en ganska bra sådan men blev det liksom bara abrupt och konstigt.

Ja, absolut! Om jag minns rätt så är det inte samma berättarröst i nästa bok heller, så det blir ju ändå inte en fortsättning på det viset.
 
Hade tänkt kryssa nästa bok på gult omslag eller utspelar sig i Afrika, med det blir "som jag tyckte var SUPERBRA". Jag har läst The Housemaid's Daughter av Barbara Mutch.

Bokens huvudperson är Ada, en svart kvinna som föds i Sydafrika 1930. Hennes mamma är hushållerska i en vit familj. Kvinnan i familjen fattar tycke för henne och lär henne läsa och spela piano. I vissa aspekter gör detta att Ada är ovanligt utbildad, men på andra sätt är hon okunnig och lever hela sitt liv på en liten ort med små möjligheter. Boken är skriven ur Adas perspektiv med enstaka insprängda stycken från hennes husmors dagbok. Hela Sydafrikas apartheid-period beskrivs från Adas begränsade erfarenheter, vilket gör det speciellt och bra skrivet.
Den började lite segt, men blev sedan superbra och de sista tre fjärdedelarna har jag sträckläst på två dagar.
 
Nytt kryss: Sunrise at Butterfly Cove av Sarah Bennett. Feelgood om en kvinna som förlorat sin man i en bilolycka nåt år innan och hennes väg tillbaka till livet och glädjen igen. Mysig bok och uppläsaren var helt underbar!! :love: Så bra berättarröst! Fick den egentligen ganska ordinära feelgoodboken att stundtals kännas som en saga.

Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Jag är klar med två kryss till :up:

Dels "Beach Read" av Emily Henry, för krysset med ett gult omslag. En trevlig contemporary romance :)

Och dels "Driv: historien om Nike" av Phil Knight, för krysset med en verklig person. Det är en memoir av grundaren till Nike, och den går igenom hela historien om hur det gick till när Nike grundades och byggdes upp. Intressant inblick i affär- och sportvärlden :)

IMG_20200719_090433545.jpg
 
Bokbingo.jpg

En genre du vanligtvis inte läser: Kärlekens sanna kraft av Janice Preston

Tantsnusk! Detta blir min första i den kategorin. Hittade den på ICA när det var rabatt på Harlequin och tänkte att ja, detta blir ju verkligen något nytt. Jag har verkligen SMUGIT med den här boken. Typ sett till att ingen ser vad jag läser på rasten på jobbet, känns av nån anledning pinsamt :D

Boken handlar om Rosalind som är en vacker kvinna från adlig ätt men har tappat sin titel på grund av elaka släktingar typ. Hon träffar en hertig och de ingår i en romans. Lite så.

Den utspelar ju sig på 1800-talet så det är väldigt mycket kvinnans heder hit och oanständigt dit. Störde mig på det ibland men den är också skriven ur ett rätt kvinnligt perspektiv så även om kvinnorna i boken är relativt maktlösa och det är många beskrivningar av hur vackra de är så känns det ändå inte nedvärderande.

Översättningen är rätt kass, vissa titlar är på engelska men lyckades ignorera det.

Boken är ju knappast bra och fruktansvärt förutsägbar men ändå förvånansvärt underhållande. Vet inte om jag kommer läsa något mer ur genren dock. Verkar vara omåttligt populära dock då den fått rätt bra betyg på goodreads, av mig fick den 2/5.
 
Nu har jag läst lite igen!
Bokbingo 4.png


Midnattsrosen av Lucinda Riley, inte någon suverän bok men trevlig avkoppling och starka kvinnor. Men lite märklig. Man får dels följa Anahita, en indisk flicka på tidigt 1900 tal och dels Rebecca i nutid. Men för mig lämnade den mer frågetecken än den rätade ut.
Kirke av Madeline Miller, jag älskade den! Jag har alltid gillat grekisk mytologi och här får man den igen från ett annan perspektiv. Kirke än en liten gudinna i den grekiska mytologin som sedan stegar fram och tar plats. Man bör nog ha lite koll på den grekiska mytologin och Odeysseus för att uppskatta den. Men helt klart läsvärd!
 
Jag har läst Little Beach Street Bakery och kryssar den som "En med mycket god mat". Det är inte en bra bok att läsa om man går på någon slags lågkolhydratskost, om vi säger så ;) Jag har aldrig läst något av Jenny Colgan förut och det var överhuvudtaget väldigt länge sedan jag läste den sortens bok, men det var verkligen precis den sortens solskenshistoria med div. humoristiska och gulliga inslag som jag behövde just nu! Tror att jag ska ladda ner uppföljaren och ha den som semester-ljudbok :)
Sommarbokbingo 2020 20th July.JPG
 
Dave Goulson, Galen i insekter, Ett son-namn.
Trevlig och intressant. Djupgående förklaringar till olika fenomen i insektsvärlden som väcker fascination om naturens variationsrikedom, utan att läsaren behöver ha förkunskaper. Om du aldrig har funderat på viken form fjärilars könsorgan har, och varför, så bör du läsa den.
Jag tycker bättre om de delar som handlar om olika forskningsprojekt han sysslat med än det som berör gården i Frankrike. Hans humle-bok är snäppet bättre, men det är orättvist att jämföra och förvänta sig lika bra.
 
2st nya kryss. Dels i rutan jag lovade förra gången - Genre du vanligtvis inte läser: Det fick bli del 2 i barnbokserien Pax - Grimmen av Åsa Larsson och Ingela Korsell. Måste säga att det är väldigt bra böcker och mycket bra inläst av Morgan Alling. Jag gillar verkligen hans röst och hur han ändrar tonläge mm.

Bok 2 är Heder utan Samvete av Tom Clancy, som jag "skohornar in" i kategorin Utspelar sig i Afrika. Boken har flera parallella handlingar i flera olika länder, men en del utspelar sig i Kamerun så det får bli ett Afrika-kryss. Precis som i Tom Clancys orginalböcker (det är en annan författare som tagit över namnet nu) så är det högsta fart från början, den var spännande men jag har lite svårt för alltför många parallella handlingar som ska berättas och sedan knytas ihop. Ett exempel är typ första mordoffret som dyker upp på sista sidan igen för att knyta ihop säcken, då hade jag helt glömt bort varför denne blev dödad från början.
 

Bifogade filer

  • sommarbokbingo1.JPG
    sommarbokbingo1.JPG
    155,5 KB · Visningar: 4
Kryssar "med overkliga inslag" med The Toymakers av Robert Dinsdale. Handlar om Cathy som blir gravid som 15-åring år 1906. Hon rymmer hemifrån för att barnet inte ska tas ifrån henne. Hon får jobb i en leksaksaffär, som har fantastiska, magiska leksaker och som är större på insidan än på utsidan. Hon lär känna familjen som både äger affären och tillverkar leksakerna, en far med två söner, och blir kvar.
Boken blandar magi med brutal verklighet på ett speciellt sätt. Den är bra, men inte superbra och jag kan inte exakt sätta fingret på varför. Men kan rekommenderas och är klart läsvärd.
 
Sommarbokbingo 2020.JPG


Två nya kryss från mig (detta går nästan lite för bra i år ;)):

Gult omslag valde jag Kill all happies av Rachel Cohn. Jag gillar ungdomsböckerna hon skrivit tillsammans med David Levithan (Nick and Norah och Dash and Lily och Naomi and Ely - ska snart börja på Sam and Ilsa's last hurrah) och tyckte den av hennes fristående som jag läst hittills, Gingerbread, var helt okej. Denna var... jag vet inte. Lite mycket på något vis, jag blev helt stressad av den. Men omslaget är onekligen gult :D och snyggt, tycker jag.

Den jag egentligen hade tänkt mig till det gula omslaget hamnar istället på Oväntat slut, nämligen The day we disappeared av Lucy Robinson. Den har stått på min TBR i evigheter och jag vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar på den, men den gav mycket mer än jag trodde. Jag klurade nog ut slutet lite innan författaren hade tänkt sig, men det spelade ingen roll, som slut betraktat är det onekligen oväntat.
 
Oj, jag har helt missat att uppdatera.

Jag har lyssnat på serien Vävarnas barn av Per-Anders Fogelström. Jättebra, men inte lika bra som mina drömmars stad.

Jag kryssade:
Gult omslag: Vävarnas barn
Utspelar sig under ett krig: Krigens barn
Utspelar sig innan 1900: Vita bergens barn

Därefter lyssnade jag på louise Boije af Gennäs Motståndstrilogin. Helt sjukt bra, jag hetslyssnade och försummade en hel del annat under tiden... Blev något paranoid av den. Rekommenderar varmt!

Jag kryssade:
Med endast ett ord i titeln: Blodlokan
Med hästar i: Skendöda
Där en verklig person figurerar: Verkanseld
 
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-119922563.jpeg


En bok med en verklig person:
"Enda sättet att genomlida en kosert är att själv stå på scenen" - Magnus Uggla

En riktigt bra bok:
"Kaknäs sista band och andra zonsagor" - Anders Fager
 
Avslutar jobbveckan med en bok som inte börjar från början:
"Terapeuten som inte visste vad han gjorde" av Max Schüllerqvist

USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-1291244795.jpeg

Ännu en bok jag gillar! Hade inga höga förväntningar, men den avslutas med ett stort leende. Ville inte ta pauser varken igår eller idag (men gjorde det ändå, eftersom make och dotter hade blivit arga annars).
 
Torgny Lindgren, Ormens väg på hälleberget. En bok jag länge tänkt läsa.
Älskar både språket och rösten när han läser. Hörde en del av honom för flera år sedan, men inte denna. Fantastisk västerbottniska och krass verklighet.
 
Jag är klar med två böcker till.

"Sorcery of Thorns" av Margaret Rogerson, för krysset med en författare med ett "son"-namn. Det är en YA fantasy som jag tyckte var väldigt bra (kanske för att jag allmänt gillar fantasy, och YA brukar vara fast-paced och trevliga att läsa ;) ). Det var också trevligt att hon skrivit en bra, trevlig fantasybok utan någon plan för en uppföljare, vilket annars verkar vara standard i fantasyvärlden - handlingen kommer fram till ett bra slut i boken, och mycket hinner hända och förklaras innan det.

"Naturligtvis! Biologisk mångfald i din trädgård" av Justine Lagache, för krysset med en bok som har bilder i sig. En intressant bok som handlar om hur man kan hjälpa till att bidra till biologisk mångfald via sin egen trädgård. Jag är lite sugen nu på att gå ut och planera hur jag kan göra om trädgården :D
 
Kwame Anthony Appiah, Identitetsillusionen: lögnerna som binder oss samman.
Någon som kryssade den i förra eller förrförra bokbingot. Kan bara hålla med om att den är riktigt bra. Han lyckas väl med sin ambition att vara tillgänglig i ett komplext filosofiskt ämne.

Planen var att kryssa ett ord i titeln, men upptäcker nu att den har en undertitel också. WTF.
Kan den märkliga färgen på omslaget kallas gul? (hur ser den egentligen ut i verkligheten...) Hmm, superbra då? (hur mycket bra ska den vara för att kvalificera...) Jo, men den får jag väl använda. För att det är både lättläst och roligt skrivet om ett samhällsviktigt ämne.
 
Sommarbokbingo 2020.JPG


Bok nr 7: Med hästar. Dödlig dressyr av Anna Sellberg. En illa omtyckt dressyrtränare hittas död, mördad. Ganska typisk men bra svensk polisdeckare. Jag tycker om att det är mycket hästar i och att de spelar en rätt stor roll. Fler såna böcker, tack!

Bok nr 8: En där en verklig person figurerar på något sätt. Första säsongen av 1986 av Jesper Ersgård. En Storytel original ljudboksserie. Sci-fi kan man nog säga mtp tidsresetemat. En äldre man plockas upp av en polispatrull den 28 februari 1986 i Stockholm. Han säger att Palme kommer skjutas på öppen gata efter ett biobesök om några timmar. Polisen tror naturligtvis att gubben är senil eller psykiskt sjuk så de kör honom till psyket. Men får ju hämta honom igen efter att det visats sig att han hade rätt. Den är bra!! Känns som en film/tv-serie i ljudboksformat. Böcker/filmer med tidsresor tilltalar mig så jag gillar detta! En del action också. Stefan Sauk är uppläsare och är såå bra!!
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 672
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
433
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 702
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp