Bokbingo - Vinterns högtider

Blev supertaggad ända tills jag insåg att fantasy nog inte är riktigt rätt genre för den här bingon :D
 
Blev supertaggad ända tills jag insåg att fantasy nog inte är riktigt rätt genre för den här bingon :D

Man kan nog få in några stycken fantasyböcker här tror jag. Jag har planer att lyssna om på Harry Potter och där brukar de äta godis. I några av böckerna snöar det.

Mitt svåraste kryss blir en bok med religion i. Jag stör mig på religion och undviker såna böcker.
 
Man kan nog få in några stycken fantasyböcker här tror jag. Jag har planer att lyssna om på Harry Potter och där brukar de äta godis. I några av böckerna snöar det.

Mitt svåraste kryss blir en bok med religion i. Jag stör mig på religion och undviker såna böcker.
Ja Harry Potter funkar ju men de fantasy jag läser är mest från andra världar och då faller hela julkonceptet. Finns givetvis några punkter som går att få till :)
 
Ja Harry Potter funkar ju men de fantasy jag läser är mest från andra världar och då faller hela julkonceptet. Finns givetvis några punkter som går att få till :)
Egentligen är det väl bara fyra kryss som bör vara väldigt svåra att få till med fantasy i andra världar - nämna jultomten/Gud/Jesus och utspelar sig i Israel/Palestina/jul/chanukka/nyår :) Sen finns det ju fantasy i denna världen för några av dessa svårare kryssen, jag har t.ex. planerat en urban fantasy/paranormal som en bok där jultomten nämns.

Resterande kryss borde det gå att få till med fantasy :) Angående religion står det inte att det måste vara en existerande religion i världen idag, och det finns en del high fantasy som kopplar till sina påhittade religioner (någon jag kommer på direkt är t.ex. Serpent and Dove).
 
Egentligen är det väl bara fyra kryss som bör vara väldigt svåra att få till med fantasy i andra världar - nämna jultomten/Gud/Jesus och utspelar sig i Israel/Palestina/jul/chanukka/nyår :) Sen finns det ju fantasy i denna världen för några av dessa svårare kryssen, jag har t.ex. planerat en urban fantasy/paranormal som en bok där jultomten nämns.

Resterande kryss borde det gå att få till med fantasy :) Angående religion står det inte att det måste vara en existerande religion i världen idag, och det finns en del high fantasy som kopplar till sina påhittade religioner (någon jag kommer på direkt är t.ex. Serpent and Dove).
Maria/Lucia står inte högt i kurs om namn heller :)
I de jag läst på senare tid har religion spelat en mycket tillbakadragen/ingen roll. När du nämner det så vet jag att det finns sådana med religion med det var länge sedan jag läste dem.
 
Ja Harry Potter funkar ju men de fantasy jag läser är mest från andra världar och då faller hela julkonceptet. Finns givetvis några punkter som går att få till :)

Det finns kanske nån religion i nån av dem? Spöke/ande?

Sen är ju bokbingot delvis för att man ska vidga sina vyer och hitta böcker man inte annars skulle läsa.
 
Maria/Lucia står inte högt i kurs om namn heller :)
I de jag läst på senare tid har religion spelat en mycket tillbakadragen/ingen roll. När du nämner det så vet jag att det finns sådana med religion med det var länge sedan jag läste dem.
Som författare så finns det ju t.ex. Maria V Snyder med hennes två serier, den ena som börjar med Poison Study (och som har fått fler böcker nu de senaste åren) och den andra som börjar med Touch of Power. För mig som gillar paranormal/urban fantasy hittade jag en Lucia Ashta - inte precis någon av de mest populära författarna men jag kan nog tänka mig att testa en av hennes böcker :) Det finns även fler om man breddar och tittar på Mary och inte bara Maria (dvs engelska versionen av Mary), t.ex. Mary Stewarts Arthur-serie.

När det gäller Maria/Lucia som namn på en huvudperson är det svårare att googla sig till vad som kan passa ;)
 
Kryssar min första bok där någon får en present eller julklapp. Har läst boken "Räkna hjärtslag" av Katarina Widholm. Det är en historisk roman som handlar om Betty . Hon lämnar som 17-åring Hudiksvall för att ta tjänst som piga i 30-talets Stockholm. Ganska många förvecklingar i boken och det var en helt okej bok som tidsfördriv. Huvudpersonen får en julklapp av de hon är anställda hos. Tyckte dock boken var i längsta laget och det fanns en del transportsträckor som jag tyckte kunde kortats ner lite och ett återkommande ord glupande aptit som jag tyckte hade mått bra av att tas bort på lite ställen. "Kill your darlings" helt enkelt. Det är sånt där som jag tycker störa min läsrytm lite. Vet inte om jag skulle läsa fler böcker av författaren men detta var hennes debutroman så det kanske kan bli bättre. Detta ska vara första delen i en serie böcker om Betty men jag är som sagt tveksam till om det blir fler böcker för min del.
 
Skärmbild (4) (1).png


Alltså. Älskade jävla jul. En jättefin bok på flera sätt men jösses vad den var psykiskt tung att läsa bitvis 😛 Den var också lärorik, ni vet tog upp konsekvenser av hur man lägger upp denna stressande decembermånad (och till viss del även vanliga vardagen). Jag insåg bland annat att jag behöver justera mina egna rutiner för mitt välmåendes skull och jag gjorde det faktiskt medan jag läste boken. Nästa får dock bli en aning lättare att ta sig igenom känner jag! :D
 
Då har jag en till :) ! Lilla Sparvel av Barbro Lindgren passar in på Bok där någon äter godis.... Det är en av barnromanerna som jag ska läsa i barnlitteraturkursen. Jag tyckte faktiskt att den var riktigt rolig att läsa, och jag satt och förfasade mig över allt vad Sparvel sa och gjorde..... :eek::D
Dina händer var fulla av liv (1).png
 
Bok 4: Kennedys hjärna av Henning Mankell. Boken handlar om en mamma som hittade sin son död och kände att dödsorsaken polisens utredningen visade var fel. Så för att ta reda på vad som hände följer hon hans sista tid i livet, bland annat genom att resa till platser han var på.
Boken passar in i bingot eftersom den har ett rött omslag :)

AE0C1F89-749F-4EBC-BEF4-D78C30FFD321.jpeg
 
Bok 4: Kennedys hjärna av Henning Mankell. Boken handlar om en mamma som hittade sin son död och kände att dödsorsaken polisens utredningen visade var fel. Så för att ta reda på vad som hände följer hon hans sista tid i livet, bland annat genom att resa till platser han var på.
Boken passar in i bingot eftersom den har ett rött omslag :)

Visa bifogad fil 79517
Jag är med!!! Lyssnar bara på ljudbok bara, har jättesvårt att fokusera på vanlig läsning men ljudböckerna har verkligen ändrat mitt liv 😁. Jag börjar med ”bok där Jesus el Gud nämn” det får bli Sekten: ett reportage om Knutby fiadelfi
 
Bokbingo Vinterns högtider.png

Bok som innehåller ett spöke. Det gör The Ghost of Marlow House av Bobbi Holmes definitivt.

En kvinna ärver ett gammalt hus av en ingift äldre släkting. Hon tänker göra om det till ett B&B. Men så fort hon kommer dit så upptäcker hon att en tidigare ägare som dog för 90 år sen fortfarande är kvar i huset (som spöke) och han vägrar ge sig av förrän hon tar reda på hur han dog. En mysig bok!
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
489
· Visningar
12 493
Senast: Piglet
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 622
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp