Bukefalos 28 år!

Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Hmm varför kör man bättre med Jeepen än i Volvon? Den erfarne lär ratta volvon lika bra och den oerfarna Jeepen lika dåligt. Och med lite ansvar i huvudet så kör man lagliga rätt dimensionerade ekipage.

Sen.

Erfarenhet som i vad? En del kör som krattor fast de har 100.000mil i körkortet :crazy:

Jag tycker helt enkelt inte att jag lärde mig något nytt på BE-kursen. Jag fick bara bekräftat att jag kunde det jag behövde..
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kör förresten lagligt med en bil med 1400 kg tjänstevikt och ett släp som har en totalvikt på 1250 kg där jag får lasta 630 kg.


Väger ditt släp verkligen bara 620 kg? Är släpet invägt på 1250 kg totalvikt så får det ju aldrig väga mer än så totalt inkl. last.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

med förklaringen att det är helt osannolikt att bli stoppad och vägd.

Precis!

Men lastar man mer än vad släpet/bilen tål är det väl i första hand inte själva polisen man ska oroa sig för, liksom... :crazy:

Vad säger dessa personer om ekipaget verkligen går sönder och hästen skadas?
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

De verkar ju vara totalt okunniga om vad EN häst väger. Och hade han tittat och sett att där stod bara EN, och ändå måste gnälla, så måste det ju vara så att han inte vet vad en pålle väger ungefär.

Jag fuskar inte, och har aldrig gjort det, då min transport bara tar just en häst. Undrar vad de skulle göra om de stoppat mej, då hade de heller inte förmodligen sett att det var ett enhästars släp.

Men bara för att det står en enda häst i släpet betyder det inte att allt är i sin ordning... :confused:

Det finns släp som har så låg lastvikt att man med nöd och näppe lastar en fullstor häst i det, så så enkelt är det inte.

Boggisläpet som "vår" mack hyr ut har en lastvikt på 630 kg, vilket man ju lätt kommer upp i med ett grovt halvblod och lite packning. (Sadel, en höbal, en låda med övriga prylar t.ex, väger en hel del.)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag fick pris på c a 50 000 kr för C, men det för att jag inte har möjlighet att övningsköra något privat.

Funderar på att ta det, får det betalt av företaget.

Mitt gick på 18.000:-. Hade inte heller någon möjlighet att köra privat.

Hur mycket det kostar i slutändan beror väl helt och hållet på hur lätt du har för att köra. Behövde bara ca 10 lektioner. Jag är väl ganska smart när det gäller körning och då kostar det ju mycket mindre.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

KL

Jag kör lagligt. Men alla jag känner kör glatt och medvetet olagligt. En köpte nytt släp häromdagen, för tungt för b-kort till hennes bil men hon sa att hon sket i det. En annan kör sina 2 600-kiloshästar i litet enaxlat till träning regelbundet. Osv osv..
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jo:D Men tänk lite bredare..

Det finns på riktigt, de utan BE som kör sitt tyngre ekipage mkt säkrare än endel med BE och svag bil..

Men hur tänker du nu egentligen?

Jag kände folk som körde bil jättebra fast de inte hade körkort. (Har skaffat KK nu iofs...) Betyder det att det är OK för just den personen att göra det då? :confused:

Vem ska bedöma sånt om man inte har papper på sin kompetens att visa upp? Hur ska man bedöma vem som får göra vad?
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

*KL*

Här verkar vara många kunniga i tråden, så nu måste jag passa på att fråga:

Jag har en tvåaxlad Thule Trane 150T som är nertypad från 1500 kg till 1400 kg. Men släpets vikt ska, enligt uppgift, vara detsamma som om det hade varit typat till 1500 kg. Det som är ändrat, enl reg.beviset, är lastvikten som har sänkts med 100 kg - jag får lasta 730 kg istället för 830 kg. Min tyngsta häst väger just nu 690 kg, så det klarar sig precis.

Men om jag nu vill vara 100% säker på att köra lagligt - hästen kan ju gå upp i vikt ... - då är det väl bara en enkel pappersexercis att typa upp till 1500 kg (som min bil får dra)?
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det kanske inte är så iom att vikten är sänkt såpass lite, men det KAN vara så att släpet fått "sämre" däck, axlar och bromsar för att kunna typas ner.

I så fall måste dessa återställas för att du ska kunna lasta mer.

Kolla med släptillverkaren, kanske? Bilprovningen borde också ha koll.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Ok - jag fattade det som så att iom att släpets vikt inte hade ändrats så hade inget på släpet ändrats (alltså sämre däck etc som du skriver).

Får nog kolla med försäljaren i alla fall.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

*KL*
När det pratas om att ligga precis på marginalerna viktmässigt, och om femtio kilo hit eller dit - då kan jag inte låta bli att undra hur många som vet exakt hur mycket deras hästar faktiskt väger? Mitt intryck, rätta mig väldigt gärna om det är fel, är att få hästägare kan tala om vad deras häst väger med en nogrannhet på +/- 10 kilo. (Vi kan det inte heller, men vi kör med stora marginaler och BE-kort.;)) Många vet vad hästen vägde förrförra året, eller när de köpte den (säljarens muntliga uppgift), eller vad den borde väga utifrån en mer eller mindre noggrann mätning... :crazy:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag håller själv på att titta på att köpa just en ny Thule-transport och det funkar enligt leverantören så här: När leverantören tar hem kärrorna är inte totalvikten bestämd, utan kunden får själv avgöra vilken totalvikt man vill ha (inom vissa gränser).

Precis som du säger så är det lastvikten som påverkas, kärran är den samma. Har du exempelvis en kärra som heter xx 1500 och får lasta 800 kg på 1500 kilos totalvikt, kan du typa ner den till 1350 kilos totalvikt men får då bara lasta 650 kg.

Kärran ändras inte det minsta, det är bara lastvikten som ändras och skulle du någon gång skaffa annan bil eller körkort så att du får dra ett tyngre släp, kan man ändra totalvikten igen så att du får lasta mer.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag håller själv på att titta på att köpa just en ny Thule-transport och det funkar enligt leverantören så här: När leverantören tar hem kärrorna är inte totalvikten bestämd, utan kunden får själv avgöra vilken totalvikt man vill ha (inom vissa gränser).
På senaste Göteborg Horse Show ställde en tillverkare av transporter ut bl.a. ett visningsexemplar av deras finaste och dyraste modell, med "extra allt". Jag tittade av nyfikenhet på viktskylten vid draget och såg att transporten var reggad för en maxlast på i storleksordningen 350-400 kg (minns inte exakt). När jag frågade en av säljarna berättade han att transporten redan var såld till en (namngiven) känd tävlingsryttare, som hade valt en såpass nedsatt lastvikt för att kunna köra ekipaget körkortsmässigt lagligt med B-kort och aktuell dragbil. Säljaren berättade att väldigt många gör så, och fullt medvetet kör överlastat med häst i transporten, eftersom de eventuella böterna för överlasten är mycket billigare än att lagföras för att ha kört med en fordonskombination som uppenbart är olaglig för körkortsbehörigheten.
Jomensåatte... :angel:

(Formellt avgörs ju förarens lagliga behörighet att köra en fordonskombination av den aktuella kk-behörigheten samt fordonens registrerade viktuppgifter. Överlast är en annan historia, med oftast mildare konsekvenser.)
 
Senast ändrad:
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kör för de mesta lagligt. Kör vanligt boggie släp med en Toyota RAV 4. Letade bil med 4-hjuls drift som fick dra boggie och normal stor häst. Har vi några tillfällen kört 2 stora hästar i släppet till träning ett par km bort. Tycker tyvärr ofta att man ser bilar och släp i dåligt skick som drar 2 stora hästar.
Tråkigt att träffa poliser med så tråkig attityd.

Har en likadan bil som du, kör du boggie med vanligt b-körkort?

Vi har också en RAV4, och får dra 1430 kg på B-kort, 2000 kg med BE.

Det finns helt klart boggisläp som kan dras med B-kort, men man får se upp med lastvikten om man har en stor häst.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Precis som du säger så är det lastvikten som påverkas, kärran är den samma. Har du exempelvis en kärra som heter xx 1500 och får lasta 800 kg på 1500 kilos totalvikt, kan du typa ner den till 1350 kilos totalvikt men får då bara lasta 650 kg.

Kärran ändras inte det minsta, det är bara lastvikten som ändras och skulle du någon gång skaffa annan bil eller körkort så att du får dra ett tyngre släp, kan man ändra totalvikten igen så att du får lasta mer.

Aha - jättebra, då är det som jag trodde då!
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det där är ju sorgligt att höra men det finns ju en och annan som faktiskt inte har några tankar alls på olovlig körning som kan ha nytta av att kunna bestämma totalvikten själv.

Jag själv skulle helst vilja köpa ett bättre begagnat släp men det är i princip omöjligt att få siffrorna att gå ihop. Vi kör i runda slängar 10-15 korta resor om året - vid betäckningsperiod och premiering, så det är egentligen inte ekonomiskt försvarbart att lägga för stora pengar på transporten heller.

Vi har två bilar med drag - min är för tung för att kunna köras på B-kort om inte totalvikten på släpet är superlågt. Min mans bil får dra 1350 kg på B-kort, så det är där vi måste dra gränsen och ett sådant släp kan också dras av min bil på E-kort (vilket min pappa som brukar köra en hel del har). Nu har vi inga jättestora hästar och kör bara en i taget så en lastvikt på 650 kg räcker gott och väl.

Jag har inget behov av sadelkammare som dom flesta har (tar bara vikt i onödan), men vill inte tulla på säkerheten - vill gärna ha säkerhetsbommar och boggie. Stört omöjligt att hitta något vettigt på begagnatmarknaden så att köpa ny och typa ner den verkar vara enda alternativet...:crazy:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Min mans bil får dra 1350 kg på B-kort, så det är där vi måste dra gränsen och ett sådant släp kan också dras av min bil på E-kort (vilket min pappa som brukar köra en hel del har). Nu har vi inga jättestora hästar och kör bara en i taget så en lastvikt på 650 kg räcker gott och väl.

Jag har inget behov av sadelkammare som dom flesta har (tar bara vikt i onödan), men vill inte tulla på säkerheten - vill gärna ha säkerhetsbommar och boggie. Stört omöjligt att hitta något vettigt på begagnatmarknaden så att köpa ny och typa ner den verkar vara enda alternativet...:crazy:
Ett annat alternativ som öppnar fler möjligheter är ju att du eller din man tar BE-kort. Med det i fickan är det släpfordonets bruttovikt (tjänstevikt + faktisk last) som styr om du får dra det med en viss bil, inte släpfordonets totalvikt. Det betyder att du kan koppla på ett släp med hur hög totalvikt du vill, bara bruttovikten just när du använder det inte överstiger bilens maximala släpvagnsvikt (fältet "Högsta vikt bromsat släp" på regbeviset).
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Absolut ett alternativ. Men... inte jätteintressant för dom där 10-15 korta resorna om året. Kan man lösa det på annat sätt är det att föredra. Lat å bekväm som man är... :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 799
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D) Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är...
2
Svar
30
· Visningar
3 536
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 515
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 711
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp