Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Inte_Ung

Trådstartare
Nu så blir taggtråd förbjudet i hästhagar och det är ju bra.
Men finns det någon risk för att hästar då får mindre tillgång till utevistelse?
Skall utevistelse och hagar regleras ytterligare i Djurskyddsbestämmelserna?

Skall storleken på hagarna regleras?
Hur stora då?
Skall underlaget i hagarna regleras?
Vilket då?
Skall skötseln av hagarna regleras?
Vad då?

Och vad skulle hända med alla de stall som i dag inte har hagar som kan uppfylla ev. nya krav?
Vilka får problem?
Och vilka problem får de?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Angående underlaget så finns ju följande mening finns ju i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna
råd om hästhållning;


Markytor som är hårt belastade av hästarna ska vara dränerade eller
naturligt ha motsvarande egenskaper.


Men det verkar ju få bry sig om i alla fall :confused: med tanke på de hagar man kan se här runt omkring.

Storleken på hagar är ju också på sätt och vis reglerad då det står
Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter


Dessutom med tanke på alla de 6 undantagsfall som räknas upp så kan man fortfarande hålla hästarna inne större delen av året (faktiskt året runt) genom att hävda allt från halka till insektsangrepp.

Däremot så vet jag inte om någon hästhage där jag bor som har taggtråd
 
Senast ändrad:
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Storleken på hagar är ju också på sätt och vis reglerad då det står Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter

Och hur stort blir det då?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Och hur stort blir det då?

Det beror ju på hur marken ser ut. I en slät hage kan hästarna säkert galoppera omkring ganska lätt utan att den är jättestor, men är det mycket sten, berg, träd osv behövs ju mer yta. Man får väl se till att hästarna kan röra sig i alla gångarter utan problem och se till att hagen är såpass stor att hästarna kan gå undan från varandra om de vill. (inte för många på för liten yta alltså) Det skulle ju aldrig gå att reglera sådant som hagstorlek i meter eftersom naturen ser så olika ut från hage till hage.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Gäller taggtråds bestämmelsen bara hästar?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Nu så blir taggtråd förbjudet i hästhagar och det är ju bra.
Men finns det någon risk för att hästar då får mindre tillgång till utevistelse?
Skall utevistelse och hagar regleras ytterligare i Djurskyddsbestämmelserna?


Jo, jag är säker på att det blir så, angående taggtråden.
För egen del får hagar o utevistelse gärna regleras i djurskyddsbestämmelserna om det även då gäller andra djurs välbefinnande.
Jag har lite svårt för att det verkar som om det bara är hästar som ska ha det mer optimalt o mer naturligt.
Missförstå mig inte, jag tycker det är rätt, men jag förstår inte varför det mer bortses från andra djurs naturliga behov.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jo det är ju just det som bekymret. En del hävdar säkert att det räcker med en liten hage där hästen kan ta två galoppsprång. I alla fall i en del stallar är ju hagarna väldigt små. Själv tycker jag nog ett halvt hektar är det minsta. Men som någon nämner det beror också på hur hagen ser ut.

Sen hittade jag en annan sak som jag undrar över
Det här gäller alla kortare transporter
•Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och ligga ned i naturlig ställning.


Finns väl inte en chans i världen att hästarna kan lägga sig ner i naturlig ställning i en vanlig transport? Där är ju utrymmet oftast bara precis lagom för att hästen ska kunna stå. Och skulle de lägga seig ner kommer de väl knappast upp utan att man flyttar mellanväggen? Och det gäller alltså alla korta transporter
Det här tycker jag var skumt
 
Senast ändrad:
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Man får väl se till att hästarna kan röra sig i alla gångarter utan problem och se till att hagen är såpass stor att hästarna kan gå undan från varandra om de vill.

Just det uttrycket tycker jag är vansinnigt. "Röra sig i sina naturliga gångarter".
Min ena häst galopperar utan bekymmer runt i en 4*5 m box ex.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Det skulle ju aldrig gå att reglera sådant som hagstorlek i meter eftersom naturen ser så olika ut från hage till hage.

Men om man måste det då?
Och har en grävskopa till sin hjälp att ordna ett underlag som också är reglerat.

Hur många kvm?

Jag tänker på stall i tätort med en begränsad mängd mark men möjlighet att forma den marken på valfritt sätt.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Gäller taggtråds bestämmelsen bara hästar?

Ja, på sätt och vis.
Vi har ju våra kossor ekologiska o certifierade, vi får, om jag inte minns fel, inte heller ha taggtåd.

Men där är jag inte hundra, eftersom vi har haft helt taggtrådsfritt i ca 10 år så var det isf en regel vi inte behövde bry oss om.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Gäller taggtråds bestämmelsen bara hästar?

Ja kossor och andra får fortfarande ha taggtrådsstängsel i hagarna.
Kossor har ju en annan hud som tål det på ett annat sätt.

Det är bara hästar som måste leva taggtrådsfritt från 1/1 2010
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Ja kossor och andra får fortfarande ha taggtrådsstängsel i hagarna.
Kossor har ju en annan hud som tål det på ett annat sätt.

Det har diskuterats förbud även där-ofta har hudarna har så mkt ärr av taggtråd att de får kasseras.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jag tror inte de menar att hästen ska kunna galoppera runt runt på ett par kvm. Det är knappast hästens naturliga rörelsemönster. Håller med om att det är fritt för helt olika tolkningar, men jag vet inte hur det skulle kunna regleras för att kunna omsättas i alla dessa olika typer av hagmarker som finns. Har du ett bra förslag kanske?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men om man måste det då?
Och har en grävskopa till sin hjälp att ordna ett underlag som också är reglerat.

Hur många kvm?

Jag tänker på stall i tätort med en begränsad mängd mark men möjlighet att forma den marken på valfritt sätt.

Jag vet inte hur en sån reglering skulle kunna se ut för att passa olika typer av marker. Ingen aning. Kanske ett minimimått skulle kunna fungera?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

För egen del får hagar o utevistelse gärna regleras i djurskyddsbestämmelserna om det även då gäller andra djurs välbefinnande.
Jag har lite svårt för att det verkar som om det bara är hästar som ska ha det mer optimalt o mer naturligt.
Missförstå mig inte, jag tycker det är rätt, men jag förstår inte varför det mer bortses från andra djurs naturliga behov.

Här håller jag med dig fullt ut. Har inte heller något emot att det lagstiftas. Så länge lagarna är vettiga och genomtänkta.

Men är precis som dig lite oförstående till varför just hästar skall ha den exklusiva rätten att få bete sig så naturligt som möjligt. Är det bara för att hästar fortfarande klassas som "sällskaps djur"? Av någon anledning är det väldigt populärt att detaljreglera hur man skall hålla sällskapsdjur..

Däremot är det lite mindre populärt/intressant/framgångsrikt att förbättra för produktionsdjur.. I min värld är det 10 gånger värre att låta en stackars ko stå uppbunden i ett bås 6 månader i sträck.. än det är att låta en häst stå i spilta över natten... (Tar detta som ett exempel, inte menat att bli spiltdebatt)
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Ja kossor och andra får fortfarande ha taggtrådsstängsel i hagarna.
Kossor har ju en annan hud som tål det på ett annat sätt.

Det är bara hästar som måste leva taggtrådsfritt från 1/1 2010

så om jag ser en hage med taggtråd och hästar i den 2/1, kan jag anmäla då? jag har 2 stall som jag länge väntat med att få anmäla :devil: och jag tror inte de kommer byta innan 1/1.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Tycker det är finemang att man inte får ha taggtråd, men inte sjutton låter man bli att använda sin egen mark för det, speciellt inte under betessäsongen. Vore ju dumt ekonomisk sett. Det är ju bara att dra en eltråd istället.

Sedan storlek på hage, där borde man ju via hänsyn till om hästen får röra på sig på annat vis eller inte. En häst som motioneras ordenligt har kanske mer behöv av att komma ut i friska luften och nosa på kompisarna och se sig om än att just traska omkring så mkt, även om det ideala är att alla hästarna får en stor hage att röra sig i. En häst som bara står och ska uppfylla hela sitt rörelsebehov och få stimulans i vardagen behöver en större hage. Hur det ska regleras är ju svårt att säga, blir lite fånigt om kontrollanter ska kliva omkring och mäta hagarna.

Underlaget tycker jag faktiskt det ska finnas lite krav på. Förstår att det blir rätt upptrmapat när vintrarna är som förra och förrfööra året, men det SKA finnas torrare områden där hästarna kan gå och ligga ner, hela hage får inte vara välling. (Vilket man tyvärr ser exempel på, ofta.) Har man frö små hagar, då får man beställa några ton sand och lägga ut så de åtminstone har valet att hålla sig torra och rena om de vill. Blir ändå inget bete att vara rädd om i en så hårt åtsatt hage.
 
Senast ändrad:
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jag tror inte de menar att hästen ska kunna galoppera runt runt på ett par kvm. Det är knappast hästens naturliga rörelsemönster.


Det kan knappast vara så mycket sämre, eller mindre olagligt, än att alltid få röra sig med ryttare på ryggen eller alternativt inspänd i ridhus.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Ja kossor och andra får fortfarande ha taggtrådsstängsel i hagarna.
Kossor har ju en annan hud som tål det på ett annat sätt.

Det är bara hästar som måste leva taggtrådsfritt från 1/1 2010

Okej.
Det lär betyda att grannens hästar som går med köttdjuren lär fortsätta gå i taggtråd, och sommarhästarna där också...

Fast jag kommer att anmäla, problemet är att de har för god tumme med folket som jobbar på länsstyrelsen och i kommunen.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Det har diskuterats förbud även där-ofta har hudarna har så mkt ärr av taggtråd att de får kasseras.

Jag vet köttuppfödare som redan för nästan 20år sedan gick över till elstängsel för att det blev bättre betalt för hudarna.
Så där finns ju en ekonomisk vinst att göra.

Grannarna här har taggtråd.
Hagarna är dock i vissa fall gigantiska.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 500
Senast: Linda_A
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 431
Senast: fio
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 569
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp