Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Det finns ju igentligen redan en lag om att hästar ska gå ute, för om inte det är att bete sig naturligt för en häst så vet jag inte.

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men jösses, jag skrev bla vad vi har för hästar. Läste du det? Att din häst klarar att gå naken spårklippt större delen av året (som jag fattat det) är ju en sak, vad andra hästar klarar är en annan.

Och du kollade ju inte hur mkt de sket eller hur mkt vatten de drack under dagen? Det skrev du ju själv.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men jösses, jag skrev bla vad vi har för hästar. Läste du det? Att din häst klarar att gå naken spårklippt större delen av året (som jag fattat det) är ju en sak, vad andra hästar klarar är en annan.

Och du kollade ju inte hur mkt de sket eller hur mkt vatten de drack under dagen? Det skrev du ju själv.

Du kan inte har läst vad jag skrivit. Det verkar inte så.
Jag har förstått att du vill veta hur många liter varje häst dricker varje dag samt hur många högar skit de får ur sig. Jag har bara inte fått reda på vad du vill veta det för? Vad ska du med den informationen till? Är det sjuka hästar förstår jag för då vill man ha extra koll, men är det friska hästar har jag ingen aning om varför? Det är vad jag undrar. Därav mina frågor. Du kanske inte vill svara? Det är ok. Jag är bara nyfiken som sagt.

Jag har inte sagt att min häst är mall för alla andra hästar. Det har du missuppfattat. Jag har sagt att hästens behov ska styra. När det gäller täcken är ju det behovet inte likadant för alla hästar eftersom det beror på ålder, kondition, hull osv. jag skrev att friska hästar i god kondition sällan har behov av täcken. Ingenting annat. Och att hästars komfortzon är så vid som 20 grader vilket gör att man sällan behöver byta täcken.
När det gäller hur hästarna dricker så har jag koll på hur mycket vatten som går åt, ser att de dricker både ute och inne. Att jag inte vet exakt hur många liter varje häst dricker under dager sa jag att jag inte har behov av att veta eftersom det varierar. Att ta reda på det när hästarna är friska finns inget behov av. Jag skrev också att jag självklart har kontroll på att fodret de fåt också kommer ut och hur träcken ser ut. Antalet högar är jag inte intresserad av av samma orsak som liter vatten. De käkar grenar och annat i hagen och antalet kan alltså variera. När det är kallt får de också extra grovfoder i hagen både hö och halm. Detta är alltså sådant jag kontrollerar både när hästarna är ute på dagen och inne på natten som de är under vinterhalvåret och på sommarhalvåret, trots att de är ute dygnet runt då. Att se hur hästarna beter sig, rör sig, hur de känns (visitera), se på ögon mm är lika viktigt som att de äter och dricker när man vill kontrollera att de mår bra och är friska.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Och du kan omöjligt läsa vad jag skriver heller. Det är du som anser att det inte finns ngt behov att veta hur mkt dricker, äter eller skiter, inte jag. Jag anser att variationer där kan ge mig mer info om min häst. Men det gör inte du. Ska vi vara överrens om det? Precis som vi är överrens om att det är lika viktigt att se till helheten hur hästarna beter sig och rör sig mm.

Bla ang täcket, var det dåligt att jag lät hästarna gå nakna i solen menar du? Kanske överdrivet krångligt, och inget som hade skett om ingen var hemma, men var det onödigt? Nej, jag anser inte det. Men vi kanske tycker olika där oxå, då får vi väl enas om det.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Anledningen till att jag reagerar är att man tycker det är "onödigt krångligt" när någon väljer att ha mer koll på sin häst än att bara låta den gå i hage 12 h/dygn eller varför inte 24 h/dygn. Att man vill kolla att den individuella hästen äter normalt under hela dagen mm känns ofta som något dåligt om man läser sådana här trådar. Och jag förstår inte hur man kan tycka att det är dåligt att vilja ha koll på sin häst. Varför måste alla göra på allra enklaste vis och faktiskt riskera att missa grejer?


Fast jag tror ingen sätter sig emot det rent principiellt, det är väl jättebra och skadar absolut inte. Däremot måste du ju inse att det inte är särskilt normalt att hästar kollas var 4e timma eller tas i på lunchen för att sen släppas ut igen. det är unikt, och att du har den möjligheten beror ju enbart på din mamma, jag tror inte du kan hitta ett enda stall som gör så utöver det faktiskt, och gör du det så måste det vara guiness rekord bok.

trots allt är det ju faktiskt så att en häst kan ALLTID bli sjuk, eller skada sig. Hur ofta det händer för att man inte kollat den på 4 timmar, skulle jag vilja påstå är ytterst sällsynt. Därmed faller det inte på min lista av absoluta behov eller ens krav på vad som är skäligt.

de flesta stall har ju en stallägare eller stallfolk som morgon fodrar, släpper ut, sen sker oftast ngn form av lunch, eller folk kommer och går i stallet under dagen/eftermiddan. sen tas hästarna in och det är fodring och ägare kommer till sina hästar osv osv. Alla stall jag stått i, har haft vettiga människor som har som rutin att kolla över hästarna och reagera om ngn agerar konstigt, inte äter eller ser hängig ut osv. samma sak vid intag, det sitter i ryggmärgen att man kollar över hästens ben - alla skorna på, inget blod på benen, det säger regelbundet klippetiklopp och hästen rör sig normalt. osv.

så jag tycker nog att dina rutiner är rätt så överdrivna måste jag nog erkänna, även om de givetvis inte skadar utan är jättebra om de funkar för dig/er. Men återigen, jag tror inte någon vänder sig emot det, men däremot illustrerar de inte på ngt sätt en nödvändighet eller ett primärt behov så som jag ser det.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men varför måste folk påpeka att det är krånglig då? Det är väl snarare ett plus att ha koll på sin häst? Jag förstår inte behovet att hävda att det är onödigt.

Sedan har ju alla sin gräns. Hade du ställt din häst i ett litet stall där faktiskt ingen ser hästarna på 8 h (en hypotetiskt fråga alltså)? Att lunchning mm sköts automatiskt utan översikt. I grunden beror ju allt på min mor, hon har präglat mig rätt hårt med synen på djur. Hon hade aldrig klarat av att inte ha sådan koll på djuren, det är enbart därför hon valt att jobba natt. På natten är pappa (och tidigare vi barn) hemma och på dagen sover hon i 2 pass (det passar henne visserligen utöver att det passar hästarnas fodringar). 4 hit o dit men ju förr desto bättre, sedan anpassar man ju det efter vad man hör för möjligheter. Varför skulle vi inte göra så här om det passar oss?

Och jag skulle aldrig palla lämna min häst medan jag är på jobbet den dagen jag har eget stall. Jag lobbar för att pojkvänne nska starta eget och jobba hemma :D Nej men skämt o sido, jag har accepterat en hel del av lösningarna som blir ett måste om båda jobbar borta dagtid. Bla så vill jag ha övervakning i hagen så man kan kolla en sväng på dagen hur de ser ut åtm. Ni får kalla det hur extremt ni vill men jag förstå bara inte riktigt behovet av att förklara för mig hur onödigt det är :)
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Fast det är extremt, och inte nödvändigt, det vidhåller jag faktiskt. jag tycker det gränsar åt det besatta.

inte fanken kan alla välja jobb som styrs av hur de har sina djur? Och det jag vill betona här är att det faktiskt inte ÄR så att det är djurhållningen som får stryka på foten, för att du inte kan kolla din häst var 4:e timma. så din uppfostran har givetvis format dig, men det låter oerhört jobbigt att ha ett sånt kontroll behov.

Jag har aldrig stått i stall där det garanteras specifik koll av någon inom 8 timmar, att hästen äter och bajsar som den ska. Det tror jag är ytterst för att inte säga aldrig förekommande. vintertid så fodrar ju ngn, men sommartid, helt klart går de i hagen ibland 8 timmar utan att någon är där.

våra hästar går ute 8 timmar ofta utan att någon är i stallet. Men ofta är någon där och då ser de givetvis om ngt skulle vara fel i hagen. våra hagar ligger i anslutning till en liten "by" av hus. Om någon skulle se en häst lös eller ngt att en häst hoppade på 3 ben skulle de ofelbart slå larm, och det säger jag utan att de ens är hästmänniskor.

Jag har aldrig på min 35 år som hästägare upplevt att en enda skada uppkommit pga dålig tillsyn av hästen under dessa 8 timmar, eller att ngt allvarligt hänt som skulle kunnat ha avstyrts av att någon kollat hästen tidigare.

jag har aldrig min häst ute 24 timmar om dygnet utan tillsyn, och jag skulle aldrig ha den utan tillsyn varje kväll efter intag, eller varje morgon vid fodring och utsläpp. men att tycka att den behöver koll och genomgång var 4 timma under dagen, det är absurt. Låter oerhört jobbigt att känna det kontroll behovet måste jag säga, men trivs du med det så funkar det ju utmärkt för din del, absolut!
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Och jag å min sida tycker det är oansvarigt att inte ha mer tillsyn för sina djur. Vi tycker olika :) Skillnaden är att jag inte poängterar det för de som inte gör som jag, det var inte jag som började diskutera hästhållningen öht utan jag svarar bara på de svar mina inlägg fått.

Jag är oxå en sådan som aldrig skulle klara av att ha min häst inackorderad och inte själv vara där dagligen och se till min häst. Om det nu inte är så att andra känner min häst lika bra som jag själv och känner samma ansvar, men det förtroendet vågar jag inte ge till många människor. Mina djur är mitt ansvar och känner jag inte att jag kan ge dem det jag tycker är nödvändigt så väljer jag att inte ha dem. Eller ex att hjälpa någon annan med deras häst ngn gång i veckan eller liknande där någon annan har huvudansvaret.

Det handlar om hur man prioriterar, kan vi inte bara komma överrens om att vi prioterar olika? Det är ju inte direkt så att någon av oss vill ha tips om hur vi ska ändra vår hästhållning. Alla är ju faktiskt nöjda med sitt sätt att hålla häst verkar det som :)
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

*har ej läst hela tråden*

Men en fråga, vart hittar man reglerna? Jag har försökt kolla på JBV men tycker det är väldigt luddigt där.

Finns det ens någon tid på hur länge en häst måste få vara ute? Det står enbart "få möjligheten att röra sig fritt i sina naturliga gångarter" och sedan timmar på maxtid ute? Men ingen minimitid? varken inne eller ute?

Vart finns mått på hagar?? Och hur dom ska se ut?


Jag vet ett ställe som hyser runt 140 hästar där hästarna går ut ungefär 2-3 timmar om dagen i sandpaddockar med en storlek typ lika med en skrittmaskin i diameter... Resten av tiden på dygnet står dom i boxar + att de flesta rids 1 timme om dagen.
Vissa hästar rids inte utan får gå i skrittmaskin istället.... och vissa får inte gå ut i hage alls men får gå i skritten dubbelpass eller ridas dubbelpass varav det ena passet är skritt...



Sedan vet jag ett annat ställe där hälften av hästarna i stallet går i skrittmaskinen flera timmar (?) på förmiddagen. På eftermiddagen switchas det och andra halvan i skritten och de andra rids/får gå i sandpaddock. (fast dessa med samma storlek som ovan och man trycker in 2-4 hästar i varje...)



Vad tycker ni om detta? Är det okej?

Det verkar finnas så många kryphål...? Eller får man ha hästar såhär?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Kära vän jag har ju tydligt sagt hela tiden att det är väl aldeles utmärkt om det funkar för dig och självklart ska du fortsätta om du anser att det är det enda rätta. Men det är en viss skillnad mellan detta och att anse att andra inte tar väl hand om sina hästar om de inte kollas med kamera eller monitor eller personligen var 4e timma!

Tror du kan få mkt svårt med dessa krav den dag du inte har möjligheten att ha häst som du haft hittills, dvs en familje medlem som sköter det hela. att valet för dig måste vara att inte ha häst ALLS om du inte kan få det, verkar ledsamt och är inte som jag ser det, nödvändigt alls. :crazy:
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Tja, skillnaden är väl att jag accepterar att andra gör som de gör utan att påpeka det, utan att jag för den skull själv vill ha min häst så. Min enda poäng är att min gräns tydligen går tidigare än de flesta andras och jag förstår inte varför det måste dristas såhär när det är ett faktum att det bara ger mer koll på individen. Nödvändigt eller inte, det är ju ett faktum man inte kan komma ifrån att ju tidigare problem upptäcks desto bättre. Hur man löser det är ju självklart upp till var och en :)

Som jag skrev innan så har jag redan flera lösningar i huvdet som jag tycker är acceptabla så jag tror inte det blir några större problem att ha hästen hemma hos mig än hos mina föräldrar. Mao kan jag nog ha kvar min lilla häst :D
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Nej då det är som jag säger upprepade gånger inget fel med det alls, jag blir mest bara fascinerad.

har du din häst ute dygnet runt sommartid?

hur gör du nattetid, även när de står inne? Kollar du dem var 4:e timma då också? Nyfiken : )
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Inte ute nattetid på sommaren nej. Mest pga knott men även för att de verkar passa dem bättre att vila på natten. Hästar äter ju som bekant mest då :D Vi har oftast mycket lite problem med blinningar och därför kan de gå ute dagtid medan knotten oftast är riktigt jobbiga, det finns ingen möjlighet alls att låta dem gå ute.

Nope, the house is sleeping ;) Men jag förstår din frågeställning (tror jag iaf). Självklart begränsas även min/vår hästhållning av andra faktorer än enbart hästarnas behov. Jag iaf skulle inte må särskilt bra om jag gick upp mitt i natten varje dag för att kolla till hästarna. Så självklart kompromissar även jag. Dock ser jag natten som hästarnas vilotid, men det ska bli mycket intressant när vi får upp mammas julklapp o kan kika på dem från huset, jag kanske helt ändrar uppfattning :idea: Men dels så är de helt vana vid de tider de står inne, de är mätta o belåtna och dessutom "skyddade från omvärlden" sas. Inga älgar kommer springande genom stallet o skrämmer unghästen iaf ;)

Rätta mig om jag uppfattade dig fel.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Inga fel. :D

Jag har inte min häst ute nattetid heller.
tycker inte om tidsintervallen utan uppsyn : )
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 500
Senast: Linda_A
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 428
Senast: fio
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 569
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp