Bukefalos 28 år!

Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men då så vore det väl bra att i varje fall börja där?
Så att där finns någon sorts nedre gräns över huvud taget.

Vad tycker du att den storleken skall vara då?
Nej, där vore galet att börja. Om vi, som vill att alla hästar ska ha "hästliga" behov i det här området tillgodosedda, "nöjer oss" med ett mikrominimum, så kommer hästarna aldrig att få leva i annat än detta minimum hos det stora flertalet anläggningar. Se bara på hur många idag anser att hästar ska ha det, så länge det finns foder och vet-vård mm. Som om det skulle minska behovet av ytor.

Ska vi få se en avgörande förändring i den här frågan så ska målet sättas högt. Dessutom kopplat med regler som inte tillåter att lagen kringås efter behov. Klart och tydligt ska det vara.

Vad tycker du själv är den minsta yta du vill se dina hästar leva på?

LIA
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Som tidigare föreslagits i en annan tråd kanske man skulle börja med att sätta regler för nyetableringar och sedan stegvis införa regler även för existerande stall.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Sedan en viss tids utevistelse, rimligt förslag borde kanske vara 4 h/dag minimum? Eller 6 h? Detta för att det öht ska vara möjligt att ha hästarna ute i pass om markytan kräver det.
Här pekar du på ett inte helt ovanligt förhållande. Hästarna tvingas vara instängda merparten av dygnet för att man vill pressa in fler hästar på hästanläggningen. Ej godtagbart för mig. Hästar ska vara ute minst 12 timmar/dygn (eller mer), dom är gjorda för det. Alltså ska man inte kunna smyga runt kravet på ytor på det sättet.

Du säger att dina hästar verkar nöjda med 0,5 ha på två hästar. Hur nöjd vore de på 2,5 ha måntro? :)
Ett faktum är ju att man har mer möjlighet till att göra hagen omväxlande, ju större den är.

LIA
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Som tidigare föreslagits i en annan tråd kanske man skulle börja med att sätta regler för nyetableringar och sedan stegvis införa regler även för existerande stall.

Typ ge inte bygglov för stall med 20 hästar om det inte finns viss mark. Precis som man måste redogöra för vart man ska sprida gödslen (om man inte har tillräckligt med egen mark för det ändamålet). Det hade jag blivit jätteglad för!

Och då slipper man mäklare som saluför "hästgårdar" på 5000 m2 :mad:
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men det borde väl gå då boxyta räknas så.
Även i gruppbox med blandade hästar.
Jag skulle kunna tänka mig en formulering av samma typ.

Med en formel av variant minst X stort för en häst och sedan ytterligare Y för varje häst utöver en.

Ja kanske på pappret, men sammansättningen i hagar ändras ju emellanåt och vem 17 ska åka runt och kolla att alla hagar uppfyller minimåtten? Jag undrar om det går att få det att fungera i praktiken?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Här pekar du på ett inte helt ovanligt förhållande. Hästarna tvingas vara instängda merparten av dygnet för att man vill pressa in fler hästar på hästanläggningen. Ej godtagbart för mig. Hästar ska vara ute minst 12 timmar/dygn (eller mer), dom är gjorda för det. Alltså ska man inte kunna smyga runt kravet på ytor på det sättet.

Du säger att dina hästar verkar nöjda med 0,5 ha på två hästar. Hur nöjd vore de på 2,5 ha måntro? :)
Ett faktum är ju att man har mer möjlighet till att göra hagen omväxlande, ju större den är.

LIA

Jag vill inte ha mina hästar ute 12 h/dygn. Varför? Jo för att jag vill ha dem på box på natten och jag vill fodra dem inne. Därför gå de ute 3 pass om dagen.

Hade de gått ut på morgonen och in för natten som de gör nu hade de varit ute rätt exakt 12 h. Nu går de dock in och äter 1 h lunch och 1-1.5 h middag. Alltså blir det inga 12 h ute men vi har mycket mer individkoll, vilket vi vill.

Rids de dessutom (vilket de görs flera gånger i veckan året om exklusive unghästens vilor) så går 2-3 hagtimmar bort.

För att svara på din ytfråga, hur nöjda vore de med 5 ha tror du?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Olika övergångsregler måste förstås till. En djurvänlig lag (som jag vill ha den :) ) som den vi diskuterar här tvingar många att göra stora förändringar i sitt hästägande. Skaffa mer mark, förändra struktur på verksamhet, ev flytta densamma. Sådant tar tid.

LIA
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jag vill inte ha mina hästar ute 12 h/dygn. Varför? Jo för att jag vill ha dem på box på natten och jag vill fodra dem inne. Därför gå de ute 3 pass om dagen.

Hade de gått ut på morgonen och in för natten som de gör nu hade de varit ute rätt exakt 12 h. Nu går de dock in och äter 1 h lunch och 1-1.5 h middag. Alltså blir det inga 12 h ute men vi har mycket mer individkoll, vilket vi vill.

Rids de dessutom (vilket de görs flera gånger i veckan året om exklusive unghästens vilor) så går 2-3 hagtimmar bort.
Den aktiva tiden läggs givetvis på "utetiden".
Lägg på en timme utetid på morgon resp kväll så har du dina 12 utetimmar där. Man kan f ö mycket väl ha individkoll ute också.

Men se inte på lag-tankarna som något som inte kan diskuteras! Krav på ytor och tider kan mycket väl anpassas uppåt och nedåt. Det viktiga vore att en tvingande lag äntligen kom till.
Samtidigt, så innebär regler att man inte alltid kan göra som man av någon anledning vill. Man måste anpassa sig.

För att svara på din ytfråga, hur nöjda vore de med 5 ha tror du?
Det där är inget svar på min fråga. Men jag tror att dom blir mer och mer nöjda för varje ha dom får tillgång till. Men jag tror också att skillnaden är mycket större i början på utökningen s a s.

LIA
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

De som beslutade om sommarbete för kor.
Hoppas jag!

Tyvärr är det nog att hoppas på för mkt. Trots det har gått ca 20 år sedan det beslutet fattades finns fortfarande krafter som vill ta bort sommarbetestvånget för kossor.
Sedan kan jag inte låta bli att se det som så att de faktiskt , kanske inte så många idag, står inne och uppbundna resten av året utan möjlighet till rörelse.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Den aktiva tiden läggs givetvis på "utetiden".
Lägg på en timme utetid på morgon resp kväll så har du dina 12 utetimmar där. Man kan f ö mycket väl ha individkoll ute också.

Men se inte på lag-tankarna som något som inte kan diskuteras! Krav på ytor och tider kan mycket väl anpassas uppåt och nedåt. Det viktiga vore att en tvingande lag äntligen kom till.
Samtidigt, så innebär regler att man inte alltid kan göra som man av någon anledning vill. Man måste anpassa sig.

Det där är inget svar på min fråga. Men jag tror att dom blir mer och mer nöjda för varje ha dom får tillgång till. Men jag tror också att skillnaden är mycket större i början på utökningen s a s.

LIA

Nej, man kan inte "bara" lägga på 1 h på morgon o kväll. Somliga arbetar ;) Min mor har valt att arbeta natt just för att kunna vara hemma med djuren dagtid. Därmed fodras de när hon kommer hem och tas in precis innan hon åker. För min del föredrar jag att ha hästen såhär jämfört med att släppa ut den 8 på morgonen och ta in den 20 på kvällen. Bla så kan man täcka och klippa mindre eftersom hästarna inte behöver klara vädret 12 h i sträck och de har matpauser där de kan torka efter arbete innan de går ut.

Man kan ha mycket individkoll ute oxå ja, speciellt här eftersom hästhagen går runt hela hus/stall/gräsmatta. Man/mamma (eftersom jag bara ser dem 2 dagar i veckan under studieperioderna) reagerar direkt när hästarna inte är där de brukar vara i hagen (även om man inte ser hela så har man rätt mkt uppfattning märker man när de inte gör som de brukar). Men man kan inte se hur mycket hästen äter, dricker, bajsar, rör runt i boxen 4 gånger/dygn.

HÅller helt med om att det ska banne mig vara en tvingande lag när det väl kommer! Men då får de se till att lagen är väl genomarbetad och kan motivieras ut i varenda bokstav, så att man ser till att sätta konsekvenser för de som inte inrättar sig under lagen.

Jag tyckte din fråga var lite dumt ställd, därav kontringen ;) Självklart trivs hästar med plats! Men jag tycker man får anpassa sin hästhållning så att den blir så bra som möjligt. Tex så tror jag hästar mår bäst av att gå på skitstora marker i en riktig flock där alla åldrar och kön är representerade, men där kanske valacker inte ens "får plats"?

Och jag skrev "verkar" (om jag inte minns fel?). Jag tycker de verkar nöjda. De rör sig över hela hagen i perioder över dagen, är aldrig något tryck vid matdags, aldrig strul att ta in/ut, inget tryck på staketet, lugna när andra hästar går förbi osv osv osv.

Det är ju få som har möjlighet att släppa hästarna på obegränsad mark från början och sedan stänga av delar de inte använder. Därför får man ju försöka vara opartisk och analysera hur de beter sig på den marken man släpper dem. Det är ju HÄR folk överskattar sin analyseringsförmåga och tror hästen trivs utmärkt på en liten fyrkant där den ser andra över staketet.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jag har ganska små vinterhagar 2 st som är ca 35 x 35 meter och 3 mindre. De används omväxlande och vi har inte supermånga hästar (dvs 3 vuxna nordsvenskar, en b-ponny och ett nordsvenskt årsföl.)

I hagarna som är 35 meter så märker man att hästarna faktiskt gillar att springa omkring, de busar, travar, galopperar och far omkring.

I hagen som är ca 25 x 25 meter rör sig hästarna också mycket men väljer oftare skritt och trav än galopp.

I de mindre hagarna står hästarna mest stilla eller strosar omkring i skritt.

Hästarna har ju samma rörelsebehov per dygn oavsett vilken hage de råkar gå i, men de rör sig mindre aktivt i de mindre hagarna.

Av det drar i varje fall jag slutsatsen att en hage borde ha minst en sida som är ca 30 meter eller längre så att hästarna ska lockas att faktiskt röra på sig.

Idealet för att hästarna ska få sträcka ut borde vara en riktigt lång hage. Särskilt för unghästar som leker mycket.

Enligt min åsikt ska man ha så stora hagar det bara går.

Vi försöker kompensera våra små vinterhagar med att ha hästarna på så stora sommarbeten vi kan uppbringa. Vid något tillfälle har tex vi haft hästar på beten som varit ca 100 tunnland och som de delat med får och köttdjur. Men det är ju inte alltid man kan hitta sådana alternativ.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Ska vi få se en avgörande förändring i den här frågan så ska målet sättas högt. Dessutom kopplat med regler som inte tillåter att lagen kringås efter behov. Klart och tydligt ska det vara.
Det är nog en ambition som i stället ger inga regler i frågan.
För om man tar i för mycket så får man inte igenom sina önskningar.

Vad tycker du själv är den minsta yta du vill se dina hästar leva på?
Det ärliga svaret på den frågan är - jag vet inte.
När jag var yngre så visste jag sådant, men det har gått över.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Som tidigare föreslagits i en annan tråd kanske man skulle börja med att sätta regler för nyetableringar och sedan stegvis införa regler även för existerande stall.

Ja som med taggtråden.

Men hur stora hagar då?
Och hur mycket utevistelse?

Krav på bete med utegång på dygn?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Vid något tillfälle har tex vi haft hästar på beten som varit ca 100 tunnland och som de delat med får och köttdjur. Men det är ju inte alltid man kan hitta sådana alternativ.

Och svårare blir det när hästarna inte får gå i taggtrådshagar.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Här pekar du på ett inte helt ovanligt förhållande. Hästarna tvingas vara instängda merparten av dygnet för att man vill pressa in fler hästar på hästanläggningen. Ej godtagbart för mig. Hästar ska vara ute minst 12 timmar/dygn (eller mer), dom är gjorda för det. Alltså ska man inte kunna smyga runt kravet på ytor på det sättet.

Du säger att dina hästar verkar nöjda med 0,5 ha på två hästar. Hur nöjd vore de på 2,5 ha måntro? :)
Ett faktum är ju att man har mer möjlighet till att göra hagen omväxlande, ju större den är.

LIA

Varför är du så kategorisk och rigid i alla dina uttalanden?
Vaddå "ska vara ute 12h"?! Javisst, OM du inte gör någonting annat, men om jag åker iväg och tränar inte farao lägger jag på de timmar som hästen varit borta från hagen!
Du verkar ha obegränsat med mark och leva i en utopi, för de flesta ser inte verkligheten riktigt ut så.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Javisst, OM du inte gör någonting annat, men om jag åker iväg och tränar inte farao lägger jag på de timmar som hästen varit borta från hagen!
Du verkar ha obegränsat med mark och leva i en utopi, för de flesta ser inte verkligheten riktigt ut så.


Det är en utopi.
Ska alla hästar gå ute i superstora hagar- hur många kommer bokstavligen inte äta ihjäl sig?

Jag har möjlighet att ha hagar på ca 14-15 ha, men fast jag kan sambeta med nöt som betar av blir de för feta.Även om de rids rätt ordentligt.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Ja som med taggtråden.

Men hur stora hagar då?
Och hur mycket utevistelse?

Krav på bete med utegång på dygn?
Jag tycker gott att vinterhagar kan vara mindre än sommarhagar, och kanske kan man även ha olika utegångskrav olika säsonger. Kanske 8 h vintertid och 10 h sommartid då man räknar "tid ur boxen" så att även ridtiden räknas som "utetid". Man måste nog vara lite flexibel också, så att man kan ta in hästarna tidigt vid riktigt busväder eller vid yttre störning som t.ex nyårsafton eller valborgsmässoafton.

Jag är jättedålig på markytor och hagar, men jag tycker att våra vinterhagar är bra - hur stora är de? De flesta av våra sommarhagar duger också, men bara två är riktiga betashagar (vallen som vi red på och den som går ända upp till stora vägen).

När det gäller utegång på dygn har jag faktiskt ingen åsikt än då vi inte har våra ute på dygn och jag därför har för lite kunskap om det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

För min del föredrar jag att ha hästen såhär jämfört med att släppa ut den 8 på morgonen och ta in den 20 på kvällen. Bla så kan man täcka och klippa mindre eftersom hästarna inte behöver klara vädret 12 h i sträck och de har matpauser där de kan torka efter arbete innan de går ut.
man kan mycket väl ha hästarna ute över 12 h/dygn utan att krångla med täcken. man kan spårklippa dem så slipper de inte bara täcken utan de slipper dessutom bli blöta/svettiga vid arbete så då har man även tagit bort torktiden. Inga som helst problem.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Det är en utopi.
Ska alla hästar gå ute i superstora hagar- hur många kommer bokstavligen inte äta ihjäl sig?

Jag har möjlighet att ha hagar på ca 14-15 ha, men fast jag kan sambeta med nöt som betar av blir de för feta.Även om de rids rätt ordentligt.

Men om man vänder på steken då??? Alltså om man gör tvärt om mot vad som är brukligt... Begränsa hagarnas storlek på sommartid och släpp hästarna i stora hagar vintertid... Då borde risken för feta hästar minska... Jag har ytterst svårt att se att någon häst kan äta ihjäl sig på vintern... De dör inte av för kraftigt bete i alla fall.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 757
Senast: Linda_A
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 616
Senast: fio
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 600
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp