Bukefalos 28 år!

Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jag vet inte hur en sån reglering skulle kunna se ut för att passa olika typer av marker. Ingen aning. Kanske ett minimimått skulle kunna fungera?

Det där är svårt.
Men någon typ av vägledning i kvm måste ju gå att ha som minimimått.

Vad skulle du tycka var minimum vid ett absolut perfekt underlag?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

I min värld är det 10 gånger värre att låta en stackars ko stå uppbunden i ett bås 6 månader i sträck.. än det är att låta en häst stå i spilta över natten... (Tar detta som ett exempel, inte menat att bli spiltdebatt)

Men man måste ju börja någonstans.
Om man får igenom det för hästar så kan man sedan gå vidare till produktionsdjur.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

JA vi får hoppas att det är så... Men detaljregleringen av hållande "sällskapsdjur" har pågått länge nu... Fortfarande inget på tapeten om lagstiftning om lösdrift av ex vis kor...
Men nu är vi nära ett sidospår... det var inte min mening.

Problemet med de bestämmelser som finns är att de lämnar öppet för tolkningar. Den som vill kan tolka bestämmelserna till sin egen fördel.

Idag står det att "du bör ge din häst möjlighet röra sig fritt i rasthage eller liknande"... Bör betyder inte att jag måste. Alltså helt ok att inte ha hästen i hage överhuvudtaget. Rasthage eller liknande innebär att hästen kan ställas i en frimärkshage lika stor som en vanlig box...

Från 1 aug 2010 står det att man "skall ge hästen möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter".. Det löser man raskt... 10 minuter lös på en ridbana så har man uppfyllt det kravet... sen är det helt ok att ställa hästen på box resterande tiden av dygnet.. Och vem är skickad att kontrollera att just den eller den hästen har fått sina 10 minuter???

Hade man lagt in en tidsaspekt... ex vis att hästen skall ha möjlighet att röra sig fritt i x-antal timmar så hade det kommit i ett annat läge. Eller om man skrivit... att hästen skall ges möjlighet att följa sitt naturliga behov att ströva över en större yta x-antal timmar så hade det varit hästar till gangn och kanske ställt till problem för en del anläggningar.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Som vinterhage, grusad, har jag som minst 10 x 15 meter. Där kan en häst ta ett par galoppsprång och bralla till det.
Inte mycket yta, men underlaget är torrt och fint.

Det är dyrt att dränera och grusa upp vinterhagar/rasthagar. Men i mitt fall, hellre tre små än en stor, så att jag kan ha dem ute längre tid och slipper släppa i omgångar.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Det där är svårt.
Men någon typ av vägledning i kvm måste ju gå att ha som minimimått.

Vad skulle du tycka var minimum vid ett absolut perfekt underlag?
Vad är perfekt underlag? För hästen eller för människan??

Ska man ha en "naturlig" hage som tål hästar under minst 12 tim/dygn så måste den vara tillräckligt stor. Minibehovet för detta har diskuterats i massor av trådar och beror på en mängd faktorer.
Ser man till hästarnas eget behov av att någorlunda naturligt kunna strosa omkring, fungera socialt, uppleva olika marktyper, busa osv så är min uppfattning att minibehovet är 1,5-2 ha för första hästen och 1 ha/häst därefter. Hur mycket kan man pruta på dom behoven?

LIA
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Vad är perfekt underlag? För hästen eller för människan??

Så att den håller och inte blir skadlig för hästen.
Perfekt kanske var fel uttryck - påkostat är kanske bättre.

Så stora hagar som du förespråkar blir ju mycket kännbart som bestämmelse för oerhört många stall.
Tycker du att alla stall med mindre möjligheter skall stänga?
Eller kan du tänka dig något minimimått som är mer av en kompromiss?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men man måste ju börja någonstans.
Om man får igenom det för hästar så kan man sedan gå vidare till produktionsdjur.


Men så blir det inte.Det kommer alltid att bli för dyrt.Om inte EU-stöd fördelas om.
Det är därför jag tycker man ska rikta mer EU-stöd till just sådana ekologiska produktionsformer.:devil:
Gärna med mer betalt.:devil:

Vem bryr sig om produktiondjurs rätt att ströva fritt, gå med sina mödrar,känna på olika underlag?

Jag o mannen i huset är helt klart på utdöende.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jajjamensan det kan du.
För då så är det ett brott mot djurskyddslagen.

Taggtråden skall vara borta 1/1 2010.

Det gillar jag!! Ska ut och snoka där runt 1/1 eller 2/1 och sen anmäla.
Vilka skickar man anmälan till? :confused:
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Så att den håller och inte blir skadlig för hästen.
Perfekt kanske var fel uttryck - påkostat är kanske bättre.

Så stora hagar som du förespråkar blir ju mycket kännbart som bestämmelse för oerhört många stall.
Tycker du att alla stall med mindre möjligheter skall stänga?
Eller kan du tänka dig något minimimått som är mer av en kompromiss?
Jag skrev "Ser man till hästarnas eget behov av att någorlunda naturligt kunna ..." och redan där finns en kompromiss inbyggd. Till nackdel för hästarna.
Stora hagar är alltså ett argument när det gäller hållbarheten året runt. Våra hästar har sluppit klafsa omkring i gegga trots de senaste årens tråkiga vintrar. Marken har hållit! Inget grusande, grävande etc.

Exakt var storleksgränser skulle gå är omöjligt att ha en klar uppfattning om. Det hänger på så många olika faktorer. Kan vi vara överens om att 2x10 m är för lite för en häst? Och total frihet är en omöjlighet? I så fall hamnar vi någonstans däremellan. Hur mycket mindre än dom mått jag förespråkar man kan ha, utan att det går ut för mycket över hästarna, är frågan. Hur mycket mer ska hästarna pruta??

Dom ytor jag anser vara minimiytor är inte så fasligt stora. Låt oss, för resonemangets skull, halvera måtten och sätta 0,5 ha/häst som minimigräns, hur stor skillnad skulle det göra för alla dessa stall? Hur många faller under den gränsen?
Eller säg 0,1 ha/häst, hur många stall är fortfarande under den gränsen? Jag känner till ett stort stall som har uppskattningsvis 20 m2/häst!! Ska det anses tillräckligt??

Sanningen är antagligen, att även om vi skulle snörpa till hästarnas hagmöjligheter till absolut minimum sett ur djurhållningssynpunkt, så skulle ett antal stall inte ens leva upp till det. Då har du den vanliga frågan: Ska vi tänka på djuren eller människan? :confused:

Jag menar att ska man hålla häst, oavsett vad för slag det handlar om, så ska hästens bästa komma i första hand. Man kan absolut sätta ett antal storleksregler utefter olika förutsättningar. Alla stall och hästanläggningar ska ha dom ytor för sina hästar som anses minimum, oavsett vilka siffror och regler som blir gällande. Dom som inte har det ska skaffa det. Dom som inte vill eller kan, ska minska hästantalet till rätt storlek alternativt upphöra med verksamheten. Det är vad jag förespråkar. :cool:

LIA
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Ska man ha en "naturlig" hage som tål hästar under minst 12 tim/dygn så måste den vara tillräckligt stor.
Ser man till hästarnas eget behov av att någorlunda naturligt kunna strosa omkring, fungera socialt, uppleva olika marktyper, busa osv så är min uppfattning att minibehovet är 1,5-2 ha för första hästen och 1 ha/häst därefter. Hur mycket kan man pruta på dom behoven?

LIA

I en idealisk värld.... Så har vi de ytorna att tillgå... Men nu är ju inte allt idealiskt...

Själv har jag två hästar.. De går på lösdrift.. vinterhagen är drygt ett hkt stor.
Den räcker ganska bra åt dessa två. Den är bitvis rätt knagglig.. mycket lövsly och busk. Det finns mycket att pilla med. Ett och annat lite större träd. En hel del lite större stenar och en del gamla och rejäla stubbar.. Hagens form i fågelperspektiv har formen av ett T... Vilket innebär att den bitvis är rätt lång men ganska smal.

Genom att inte fodra på samma plats varje dag utan sprida fodergivan i små högar lite var stans runt hela hagen så simulerar jag fodersöket. Hästarna tvingas således att strosa runt i hela hagen under dagen för att få i sig hela dagsransonen. Bitvis är det lätt för dem att gå... och bitvis får de lyfta på fötterna ordentligt. Den här hagen och mitt sätt att fodra skulle utan problem kunna hysa i alla fall fyra hästar...(har provat). Enligt mig så har hagens beskaffenhet, flockens sammansättning och en hel del andra faktorer stor roll för vilken yta som är minimum...

Sommartid har dessa två (ibland fler) betydligt större ytor att röra sig på... Och efter att vallen är tagen har de ännu mer ytor... så mina har det nog rätt så bra ändå.

Men om man nu inte har tillgång till en massa hkt... Vad är det som säger att hästar måste ha fyrkantiga hagar... Varför kan inte hagarna tex vara långsmala?.. Sen undrar jag dessutom varför de flesta hästhager är helt rena på förströelse. Det är lätt att ordna nått för hästar att roa sig med i en hage som inte är så värst stor...

Även med en halvstor hage kan man fodra med lite foder på olika platser.. Det tvingar i alla fall hästarna att "ströva" mellan foderhögarna.
9 av 10 hagar som jag ser i andra stall har alltid bara en foderstation... eller max två. Visst är det enkelt att bara köra ut en stor bale och ställa i hagen.. men inte speciellt naturligt för hästarna.. och inte heller bidrar det till att hästarna rör sig speciellt mycket.

Så vår egen bekvämlighet, och brist på fantasi gör att många hagar blir väldigt tråkiga med följd att hästarna mest står och hänger i ett hörn.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Sanningen är antagligen, att även om vi skulle snörpa till hästarnas hagmöjligheter till absolut minimum sett ur djurhållningssynpunkt, så skulle ett antal stall inte ens leva upp till det.

Men då så vore det väl bra att i varje fall börja där?
Så att där finns någon sorts nedre gräns över huvud taget.

Vad tycker du att den storleken skall vara då?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Det kan knappast vara så mycket sämre, eller mindre olagligt, än att alltid få röra sig med ryttare på ryggen eller alternativt inspänd i ridhus.

:confused: Vet inte riktigt vad du menar nu. Jag menade bara att det knappast är hästars naturliga sätt att röra sig. (att galoppera i en box) Klart det inte är ok att bara få röra sig med ryttare på eller ínspänd i ridhus, men det har jag väl aldrig sagt.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Det där är svårt.
Men någon typ av vägledning i kvm måste ju gå att ha som minimimått.

Vad skulle du tycka var minimum vid ett absolut perfekt underlag?

Vet faktiskt inte. Har aldrig funderat på det. Tror fortfarande det är väldigt svårt att få till en lag som funkar i praktiken. Jag menar det är ju stor skillnad på vad en grupp minishettisar kan galoppera omkring på om man jämför med en grupp shirehästar, men i lagen är det häst som häst. De kan ju knappast ha olika regler för olika häststorlekar eftersom flockerna oftast är väldigt blandade. Det blir en väldig massa paragrafer i så fall och det verkar inte praktiskt. Nej jag har ingen bra lösning på detta. Någon annan kanske har. Ska följa tråden med intresse.:)
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!


Fast då är ju hagen under kraven för box (med kortaste sida), iaf för en stor häst. Så förhoppningsvis är åtm inte det tillåtet...

TS: Våra 2 hästar går i en kuperad skogshage med 2 ängspartier som ger dem en jäkla massa sysselsättning, formad som ett U runt stall o hus. Hagen är dock bara på ca 0.5 ha men med denna marken räcker det alldeles utmärkt som vinterhage (för hästar som rids och tränas året runt).

En platt äng på 0.5 ha utan skydd är ju dock fruktansvärd att ha som vinterhage (i mina ögon).

Hur många mer hästar som hade gått in i vår hage utan att det blivit "trångt" vet jag dock inte, vi vill absolut inte trycka in mer hästar på den ytan.

Men jag tycker absolut man borde kunna sätta minimimått på hagar! Hästvänliga hagar tycker jag knappast kan vara mindre än 0.5 ha/2 hästar, enbart baserat på egna erfarenheter (x antal olika ponnyer genom åren har delat vår hage med mammas sto och samtliga verkat nöjda). Detta gäller ju dock en grymt sysselsättande mark men riktigt hur mycket som helt går ju inte att lagstifta om. Så säg då minimimått 0.5 ha/2 hästar.

Dock tror jag ALDRIG det skulle gå igenom, iaf inte som ett första lagförslag. Inte succesivt heller visserligen men drömma kan man ju alltid göra... Dock tycker jag ett rimlig lagförslag borde vara minimum 20*40/häst om ensamhäst. Och någon begränsning på antal hästar/20*40. Dvs ingen hage är mindre än 20*40. Har man så många hästar att man inte kan ordna hagar i den storleken tycker jag man har på tok för mycket hästar.

Sedan en viss tids utevistelse, rimligt förslag borde kanske vara 4 h/dag minimum? Eller 6 h? Detta för att det öht ska vara möjligt att ha hästarna ute i pass om markytan kräver det.

Observera att lagförslagen inte är ett alternativ för mig att ha häst dock, men jag inser ju tyvärr att det aldrig går att få igenom helt "hästvänliga" lagar. Men några steg i rätt riktning kan göra mycket.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

De kan ju knappast ha olika regler för olika häststorlekar eftersom flockerna oftast är väldigt blandade.

Men det borde väl gå då boxyta räknas så.
Även i gruppbox med blandade hästar.
Jag skulle kunna tänka mig en formulering av samma typ.

Med en formel av variant minst X stort för en häst och sedan ytterligare Y för varje häst utöver en.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 758
Senast: Linda_A
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 618
Senast: fio
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 601
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp