Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har lite samma sätt här... vill helst sova u knät eller i vagn. Om man varit ute och gått så kan man lyckas få honom at5 sova kvar i vagnen och det är lättast på fm. Kvällarna går mest ut på att få honom att sova eftersom han är oroligare då....
Precis samma här. Kvällarna är det fortfarande maratonamning som gäller. Försöker fortfarande putsa mina träns men har inte kommit så långt på 3 * 5 minuter :meh:
 
Vi har ju haft oförtjänt megatur vad gäller sömnen med båda barnen, men jag bär ofta Dunderklump inomhus när han ska sova på dagtid! Han sover ofta tre tvåtimmarspass på dagen och minst ett av de passen tar jag honom i sele eller sjal och så blir ett av passen utomhus när vi promenerar med vagnen. När han var mindre ammade jag honom ibland till sömns i selen och så fortsatte jag traska runt när han hade somnat. Men överlag ska jag knipa käft, för vi har inte gjort något särskilt för att Dunderklump ska sova som han gör (nu ofta 22-8 i spjälsängen), utan vi har haft tur helt enkelt.
 
Vi har ju haft oförtjänt megatur vad gäller sömnen med båda barnen, men jag bär ofta Dunderklump inomhus när han ska sova på dagtid! Han sover ofta tre tvåtimmarspass på dagen och minst ett av de passen tar jag honom i sele eller sjal och så blir ett av passen utomhus när vi promenerar med vagnen. När han var mindre ammade jag honom ibland till sömns i selen och så fortsatte jag traska runt när han hade somnat. Men överlag ska jag knipa käft, för vi har inte gjort något särskilt för att Dunderklump ska sova som han gör (nu ofta 22-8 i spjälsängen), utan vi har haft tur helt enkelt.

Jag är nog i samma lag :o

Min sover visserligen inte så länge dagtid, brukar försöka ta någon promenad/vara i stallet så han sover i vagnen, annars blir det i spjälsängen hemma (ibland bredvid mig i soffan :D).
 
Caspian börjar få riktigt bra sömn, lägger honom i vaggan till att börja med och där sover han mellan 22-02,30 sen är han hungrig:D Sen sover han i regel hos mej efter amningen och vaknar vid 05 igen för att äta. Sen går vi alltid upp 06 på veckorna, vi är slavar under makens väckarklocka hela högen:rofl: Sammy har nog aldrig sovit längre än 06.30, tror han har ärvt mitt minimala sömnbehov men han har sovit hela nätter sedan han va 4mån, och har till största delen varit en väldigt lättsam liten kille. Caspian har mer humör och är lite mer svårflörtad.

Såhär ser det ut just nu i vårt hem:
676F7788-0D31-43C9-9DE6-34D35F018B87.jpeg

:love:
 
Det blir säkert bättre :) hur tyckte han det var med själva badet? Alvin blir fortfarande lite fundersam varje gång jag lyfter ner honom i badbaljan hemma.
Kan tänka mig att omklädningsrummet blir kaos. Blir ju svårt att klä på sig osv och samtidigt underhålla bebis :nailbiting:
Vi ska börja på babysim på onsdag och det ska bli spännande!

Själva badet tyckte han var ok. Han accepterade det men började gråta ett par gånger när jag tror han tyckte det var lite läskigt, ville helst vara nära mig och såg väl inte överlycklig ut på det stora hela :p
Ja omklädningsrummet var ett kapitel för sig haha! Men alla mammor verkade lika förvirrade så vi hjälptes åt typ :D
 
Alltså det här med sovrutiner. Det är icke-existerande här hemma. Nätterna funkar väl okej, han sover i våran säng och vaknar mellan 2-6 ggr per natt och vill amma. I förrgår var första kvällen jag la honom i sin spjälsäng efter att han somnat i mitt knä. Han sov i 2,5 timme i spjälsängen!! :D
Men dagarna. Han sover typ inget, såvida jag inte går ut på långpromenad med vagn eller i sele, då sover han oftast så länge vagnen rullar och vaknar när vi parkerar den hemma. Men att få honom att somna hemma utan att sen sitta med honom i knäet är typ omöjligt.

Vi har inte heller någon riktig rutin på dagsovandet.. Han sover lite i sele och lite i vagn eller bil och ibland i sin vagga men sällan särskilt långa perioder utan typ max 40 min eller så.
Men när jag googlar verkar det vara först vid 4 månader man kan förvänta sig att de får en ordentlig rytm eller annars jobba mer med det iaf. Så jag hoppas det kommer :D
 
Svarar alla, grejen var i början att då kunde jag amma honom till sömns och sen lägga honom i nestet och ha det bredvid mig i soffan och när jag skulle sova kunde jag ta hela kittet med mig upp och så sov han. Nu är varenda läggning upp mot en timme.... gissa om jag blir galen. Han vägrar ta tuttte och amma sig till sömns utan är bara allmänt orolig och skriker och har sig. Han kan vara fullkomligt lugn och så släcker man lampan och ska börja amma och då börjar han.

Nu ser rutinen mest ut att jag går ut och går på kvällen när sambon lägger storebror för då sover han i alla fall under tiden jag går och sen är det in och förbereda sig för läggning. Tycker inte heller att det spelar någon roll om han är vaken kort tid eller lång tid den sista vakna perioden innan läggning. Jag håller tummarna att det här kommer gå över men jag som redan är kvällstrött är tvungen att börja läggning typ runt 20 för att jag ska orka...
 
Svarar alla, grejen var i början att då kunde jag amma honom till sömns och sen lägga honom i nestet och ha det bredvid mig i soffan och när jag skulle sova kunde jag ta hela kittet med mig upp och så sov han. Nu är varenda läggning upp mot en timme.... gissa om jag blir galen. Han vägrar ta tuttte och amma sig till sömns utan är bara allmänt orolig och skriker och har sig. Han kan vara fullkomligt lugn och så släcker man lampan och ska börja amma och då börjar han.

Nu ser rutinen mest ut att jag går ut och går på kvällen när sambon lägger storebror för då sover han i alla fall under tiden jag går och sen är det in och förbereda sig för läggning. Tycker inte heller att det spelar någon roll om han är vaken kort tid eller lång tid den sista vakna perioden innan läggning. Jag håller tummarna att det här kommer gå över men jag som redan är kvällstrött är tvungen att börja läggning typ runt 20 för att jag ska orka...

Usch det låter inte roligt med läggningarna. Svårt när det inte funkar att amma :/ Jag har tyvärr inga tips att komma med men bara håller tummarna att det går över snart och att han blir lite lugnare kvällstid :heart
 
Jag var iväg en hel kväll för första gången igår! Hade en sjukt trevlig kväll och när jag kom hem vid 22 låg bebis och sov i sin spjälsäng. Enligt min man hade de haft det bra typ hela kvällen bara det att Alvar skrek bara han fick se flaskan när det var dags för matning.. Men då hade min man sagt med allvarlig röst till bebisen att det är bara det som finns och det hade funkat :grin::rofl: Men han drack iaf en halv nappflaska med utpumpad mjölk och sen somnade han i famnen :heart Sov till 01!
Idag är det min man som är iväg istället och jag och bebis har myst runt här hemma hela dagen :love:
 
Min grabb är också rätt ledsen på kvällarna (brukar ju vara i stallet då... :angel:). Hade honom hos mig tills han var lugn och då la jag honom i spjälsängen så låg han där själv en stund innan han somnade :)
Vi är också ensamma @Trollunge :p

Annars har vi läst lite böcker idag han har börjat hänga med mer och tycker det är jätteroligt!
 
Storebror här ålade vid 4 mån, kröp vid 6 och gick vid 9 :D

Även här var storebror tidig med alla grovmotoriska färdigheter, men den här gången vill jag bara stoppa tiden :D! Jag är så vansinnigt förälskad i de goa bebiskinderna, de gulliga bebisljuden och den runda bebiskroppen. Det blir knappast fler barn för oss och när storebror var bebis ville jag verkligen bara att första året skulle gå så snabbt som möjligt. Nu är det precis tvärtom! När maken påpekade att vi snart måste byta till sittdelen i vagnen (Dunderklump får knappt plats i liggdelen längre) så ville jag bara vråla neeeej :angel:.
 
Idag började Dunderklump ta sig framåt :eek:! Han ålar sig som en larv och tar sig chockerande nog framåt med ganska god fart. Jag är INTE redo för detta. Alls. Han är ju bara fyra månader! Jaha, lugna dagar över då :cautious:.
Der har min bebis också börjat försöka, iaf nånting som liknar ålning :p
Känner också att tiden går på tok för fort och blir redan nostalgisk när jag tittar tillbaka på bilderna från BB och börjar grina :cry::D
 
Jag känner att jag vill passa på att flika in att om någon annan av er mammor känner "För i helvete, låt bebistiden passera fort utav bara fan" så hoppas jag att ni vet att den känslan är minst lika rimlig och att det blir bättre :heart. Med min första förstod jag verkligen inte vad folk pratade om när de hyllade "bebisbubblan".
 
Jag känner att jag vill passa på att flika in att om någon annan av er mammor känner "För i helvete, låt bebistiden passera fort utav bara fan" så hoppas jag att ni vet att den känslan är minst lika rimlig och att det blir bättre :heart. Med min första förstod jag verkligen inte vad folk pratade om när de hyllade "bebisbubblan".

:heart


Jag ska bara vara hemma på heltid i ett halvår och hittills har jag inte ångrat det beslutet alls...
 
Jag känner att jag vill passa på att flika in att om någon annan av er mammor känner "För i helvete, låt bebistiden passera fort utav bara fan" så hoppas jag att ni vet att den känslan är minst lika rimlig och att det blir bättre :heart. Med min första förstod jag verkligen inte vad folk pratade om när de hyllade "bebisbubblan".
Jag känner exakt samma som du, att jag njuter mer denna gång med bebis. Men jag instämmer att känna annat är lika normalt.
 
Jag måste säga att jag tycker bebisbubblan är sjuuukt mysig. Det enda jag är lite frustrerad över just nu är att vi bor i världens jäkla backe och väglaget har senaste veckan varit riktigt skräp - glashalt underst med snö på, sen igår megaslaskigt och sen idag is igen :( Vågar mig faktiskt inte ut med barnvagnen just nu men saknar att gå en rejäl promenad på dagen. Kanske kommer försöka mig ut med bebis i sele och broddar, vi får se.

Hur gick det på babysimmet @Poison-heart?
 
Småbebisar är härliga men totalt oförutsägbara, Caspian brukar sova som en stock mellan 09.30-11 på förmiddagarna och jag har börjat åka till gymmet och träna den tiden (han sover som en sten i babyskyddet) Men icke idag, sov gott när jag körde dit, slängde upp ögonen när vi kom in genom dörren och sen började skrikfesten och det dög endast att vara i famnen. Som tur är så finns det massa benträningsmaskiner så jag fick köra ett benpass med honom i famnen:rofl:
Han blev i alla fall utnämnd till sötaste och yngsta gymmaren på STC, alla tanter smälte:D:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 974
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 346
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 342
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 891
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp