Höstföräldrar 2019

Just det, har fått märkliga nässelutslag och huden verkar överlag ganska känslig för tillfället. Mycket myggbett har jag också fått, så det är svårt att inte klia på både utslagen och myggbetten... försöker låta bli och smörjer in dem med typ aloe vera eller nåt annat.
Kan mycket väl vara pga något nedsatt immunförsvar under graviditeten, många som drar på sig alla möjliga och omöjliga åkommor 🙈
 
V 29 idag och sista trimestern, snart kan vi börja räkna ner! Ska bli så skönt att inte vara gravid längre 🙄
Kämpar på med foglossning och svullna ben, trötthet och livet i största allmänhet 😊
Mycket att göra på gården då vi ska ha en fest nu i början på juli och vill att allt ska vara tipptopp + planering och det vanliga med jobb och småbarn. Vaknade dessutom imorse med halsont och nästäppa 😭
Dock inte så långt nu till semester v 26+27 vilket ska bli skönt!
 
Hur funkar det för er andra med ridningen? Om ni rider, hur mycket då ungefär och ni som fått sluta, när gick det inte längre?
Jag har än så länge inga direkta problem med ridningen, känner mig möjligtvis lite stel. Har två hästar som jag vill hålla igång och börjar känna mig lite stressad över att inte veta hur länge jag kan rida dom (det är ju såklart individuellt).
Jag är lite sån att jag kan köra på med ridningen även om det gör lite ont men när bör man verkligen sluta, alltså vilka tecken ska man verkligen ta på allvar? Jag har ju aldrig varit gravid tidigare så vet liksom inte hur det ska kännas (eller inte bör kännas :p) men det kanske är jättetydligt när det inte går längre?
 
Hur funkar det för er andra med ridningen? Om ni rider, hur mycket då ungefär och ni som fått sluta, när gick det inte längre?
Jag har än så länge inga direkta problem med ridningen, känner mig möjligtvis lite stel. Har två hästar som jag vill hålla igång och börjar känna mig lite stressad över att inte veta hur länge jag kan rida dom (det är ju såklart individuellt).
Jag är lite sån att jag kan köra på med ridningen även om det gör lite ont men när bör man verkligen sluta, alltså vilka tecken ska man verkligen ta på allvar? Jag har ju aldrig varit gravid tidigare så vet liksom inte hur det ska kännas (eller inte bör kännas :p) men det kanske är jättetydligt när det inte går längre?

Då med första barnet slutade jag i vecka 30. Delvis pga att min häst inte var helt säker. Och sedan för att jag helt enkelt inte kom ner mer. Med andra barnet sålde jag hästen när jag var i vecka 12.

Sedan finns det ju de som mer eller mindre rider in i förlossningssalen
 
Hur funkar det för er andra med ridningen? Om ni rider, hur mycket då ungefär och ni som fått sluta, när gick det inte längre?
Jag har än så länge inga direkta problem med ridningen, känner mig möjligtvis lite stel. Har två hästar som jag vill hålla igång och börjar känna mig lite stressad över att inte veta hur länge jag kan rida dom (det är ju såklart individuellt).
Jag är lite sån att jag kan köra på med ridningen även om det gör lite ont men när bör man verkligen sluta, alltså vilka tecken ska man verkligen ta på allvar? Jag har ju aldrig varit gravid tidigare så vet liksom inte hur det ska kännas (eller inte bör kännas :p) men det kanske är jättetydligt när det inte går längre?

Jag rider fortfarande relativt som vanligt (hobbynivå), är i v23 (planerar dock inga tävlingar, "avancerade hoppningar" eller liknande numera), har precis haft en lite "sämre" period där jag har känt mig väldigt klumpig i sadeln och haft lite "träningsvärk-känsla" i magen framför allt i traven. Det har nu gått över och det känns lite mer som vanligt igen. Ganska stel precis när jag hoppat av men försvinner så fort jag gått några steg. Jag har inte direkt några tips på vad som ska tas på allvar, men jag tänker att man nog bör känna det kanske? Och lägga ridningen på en lägre nivå om man ändå vill fortsätta.

Detta är min andra graviditet och jag hade nåt liknande förra omgången, då hade jag hästen igång fram till ca 1.5 veckor fram till BF. Jag hade dock en medryttare som red 1-2 dagar i veckan och jag åkte till min tränare som red min häst ett par gånger också, min egen "ridning" på slutet klassas nog mest som åka häst i skogen och jag löshoppade ganska ofta :p
 
@Olympus
Nu har jag ju aldrig ridit speciellt mycket, jobbar hästen mycket från marken även som ogravid.
Men från v.10 när min foglossning började bråka ordentligt så har det blivit väldigt korta pass bara enstaka tillfällen i veckan. Senaste veckorna har det handlat om typ 10min skritt 🙄
Nu funkar det inte alls längre, blir ändå inte bra när det gör ont.
Dessutom har jag senaste veckan/veckorna när magen växt mycket blivit nojjig för att trilla av och att något ska hända. Blev ännu mer skrämd när en bekant sa att vid ett hårt fall kan moderkakan lossna :nailbiting:
Så har satt stopp redan nu i v.17. Känns jättetråkigt och jobbigt, kommer verkligen sakna det. Men som det är nu känner jag ändå ingen glädje när jag väl sitter där, det gör bara ont och känns oroligt.
Tiden går väl fort får vi hoppas :)
Nu har jag en häst som är van att ta det lugnt så han lider inte, förstår att man har mer ”press” med en annan typ av häst.
 
Hur funkar det för er andra med ridningen? Om ni rider, hur mycket då ungefär och ni som fått sluta, när gick det inte längre?
Jag har än så länge inga direkta problem med ridningen, känner mig möjligtvis lite stel. Har två hästar som jag vill hålla igång och börjar känna mig lite stressad över att inte veta hur länge jag kan rida dom (det är ju såklart individuellt).
Jag är lite sån att jag kan köra på med ridningen även om det gör lite ont men när bör man verkligen sluta, alltså vilka tecken ska man verkligen ta på allvar? Jag har ju aldrig varit gravid tidigare så vet liksom inte hur det ska kännas (eller inte bör kännas :p) men det kanske är jättetydligt när det inte går längre?

Jag har inte ridit alls sedan jag blev gravid. Red dock sporadiskt även innan, har ingen häst igång för tillfället. Ser fram emot att rida igen efter graviditeten :)
 
Grattis @zassoo :banana::heartbump:

Vi har några veckor kvar tills vårat RUL och jag kan inte bestämma mig om vi ska ta reda på kön eller inte 😬
Jag själv vill det nog egentligen, är lite kontrollfreak och vill veta allt som går att veta typ 🙄 är inte mycket för överraskningar.
Men känns som omgivningen har så dålig syn på det, att det är fel att ta reda på kön för det ska ju vara en överraskning. Sen är jag ju lite rädd att det ska visa fel🤔
 
@_Zacke_ Jag tycker nästan det har känts tvärtom, att alla förväntar sig att vi skulle ta reda på det. "Vet ni vad det blir för kön?" "Vet ni vad det blir?" "Vet ni om det blir en tjej eller en kille?" Snaaaark :p

Jag har också med i beräkningen att det kan visa fel, det spelar ju verkligen ingen roll men jag tycker det var lite roligt att få veta att det verkar bli en tjej. Inte helt förvånande i och för sig, mååånga tjejer i min släkt :D (vad det nu beror på). Sen så kommer vi inte anpassa några inköp baserat på bebisens kön så det är mest en kul grej :) Sen får vi se när den tittar ut, först då kan man ju vara 100 % säker :D
 
Hej alla höstföräldrar! Hoppas in här och frågar för att ni har kommit längre i er graviditet och förhoppningsvis kan ha lite tips på foglossningsbälte. Någon som har och vet vilka modeller att leta efter? Kan man köpa själv utan att ha kontakt med fysioterapeut först? Jag har inte ens varit på inskrivning hos barnmorska ännu, utan 2 veckor dit, men har sedan 1,5 vecka tillbaka (sen v 9) fått bäckensmärta som gradvis blir sämre. Nu senaste dagarna har jag molvärk dygnet runt och känner av smärtan extra mycket i vissa rörelser. Tänkte att jag skulle prova bälte, men vet inte vilket...?

Ska också ringa barnmorska på måndag och höra mig för, men skulle vilja ha nåt typ NU - antar att tid till fysioterapeut etc kan dröja...
 
Hej alla höstföräldrar! Hoppas in här och frågar för att ni har kommit längre i er graviditet och förhoppningsvis kan ha lite tips på foglossningsbälte. Någon som har och vet vilka modeller att leta efter? Kan man köpa själv utan att ha kontakt med fysioterapeut först? Jag har inte ens varit på inskrivning hos barnmorska ännu, utan 2 veckor dit, men har sedan 1,5 vecka tillbaka (sen v 9) fått bäckensmärta som gradvis blir sämre. Nu senaste dagarna har jag molvärk dygnet runt och känner av smärtan extra mycket i vissa rörelser. Tänkte att jag skulle prova bälte, men vet inte vilket...?

Ska också ringa barnmorska på måndag och höra mig för, men skulle vilja ha nåt typ NU - antar att tid till fysioterapeut etc kan dröja...

Har haft foglossningsproblem sen ungefär samma tid som du(är i v.18 nu). Av sjukgymnasten fick jag ett bredd bälte, det gillar jag inte. Blir svårt att röra sig och tycker nästan det trycker så det gör mer ont. Fick ett mycket smalare och smidigare av en vän, det gillar jag bättre :) Gäller att sätta det tillräckligt långt ner bara.

Dom går att köpa själv men är ändå bra att ha kontakt med sjukgymnast för övningar så.
 
Hej alla höstföräldrar! Hoppas in här och frågar för att ni har kommit längre i er graviditet och förhoppningsvis kan ha lite tips på foglossningsbälte. Någon som har och vet vilka modeller att leta efter? Kan man köpa själv utan att ha kontakt med fysioterapeut först? Jag har inte ens varit på inskrivning hos barnmorska ännu, utan 2 veckor dit, men har sedan 1,5 vecka tillbaka (sen v 9) fått bäckensmärta som gradvis blir sämre. Nu senaste dagarna har jag molvärk dygnet runt och känner av smärtan extra mycket i vissa rörelser. Tänkte att jag skulle prova bälte, men vet inte vilket...?

Ska också ringa barnmorska på måndag och höra mig för, men skulle vilja ha nåt typ NU - antar att tid till fysioterapeut etc kan dröja...
Jag köpte ett själv på typ blocket. Det är nog 8-10 cm brett och elastiskt hela vägen.
Brukar finnas rätt många begagnade så det går att testa sig fram lite vad som fungerar. Som sagt ska det sitta lågt, jag tycker det är superobehagligt när magen blir större och det trycker emot så hade inte velat ha ett som är för brett. (V29 nu med barn två)
 
Vecka 21 och kulan växer! Känner små rörelser framför allt på kvällen när jag ligger ner. Det känns typ som att bubblor spricker under vatten, ingen fattar vad jag menar men det är det närmaste jag kan förklara det som :D

Ska jobba 6 veckor till innan semester och det känns låååångt... Arbetsmoralen är inte jättehög :o
 
Vecka 21 och kulan växer! Känner små rörelser framför allt på kvällen när jag ligger ner. Det känns typ som att bubblor spricker under vatten, ingen fattar vad jag menar men det är det närmaste jag kan förklara det som :D

Ska jobba 6 veckor till innan semester och det känns låååångt... Arbetsmoralen är inte jättehög :o
Precis så beskrev jag de första gångerna jag kände barnet - som bubblor som spricker :).
 
Jag köpte ett själv på typ blocket. Det är nog 8-10 cm brett och elastiskt hela vägen.
Brukar finnas rätt många begagnade så det går att testa sig fram lite vad som fungerar. Som sagt ska det sitta lågt, jag tycker det är superobehagligt när magen blir större och det trycker emot så hade inte velat ha ett som är för brett. (V29 nu med barn två)
Korrigerar mig själv, det var 7 cm brett😁
 
Vecka 21 och kulan växer! Känner små rörelser framför allt på kvällen när jag ligger ner. Det känns typ som att bubblor spricker under vatten, ingen fattar vad jag menar men det är det närmaste jag kan förklara det som :D

Ska jobba 6 veckor till innan semester och det känns låååångt... Arbetsmoralen är inte jättehög :o
Åhhhhh jag går på semester på freeeedag 😇
Men bara två veckor, tyvärr... Å andra sidan jobbar jag ju bara sex månader mellan mina föräldraledigheter.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 365
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 279
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 848
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp