Hur får man sin tvätt...

Tyvärr kommer inte torktumlare in i detta hus. Energitjuv i kombination med brandfara gör att vi avstår. Dessutom sliter det ju ut textilierna i förtid och rimmar inte riktigt med hållbarhet.
Beror väl på i hur hög temp du tumlar samt hur länge.

Om man bara tumlar plaggen hårfria tar det inte så lång stund.
Att det sliter på kläderna är en sanning med modifikation. Det som lossnar skulle lossnat vid användning. Dvs du skulle dammsugit upp det i bostaden.

/tanten som inte klarar att leva utan tumlare.
 
Beror väl på i hur hög temp du tumlar samt hur länge.

Om man bara tumlar plaggen hårfria tar det inte så lång stund.
Att det sliter på kläderna är en sanning med modifikation. Det som lossnar skulle lossnat vid användning. Dvs du skulle dammsugit upp det i bostaden.

/tanten som inte klarar att leva utan tumlare.

Naje? Få?
Jag torkar allt ute när det går. Men i regnperioder och vintertid funkar det inte att hänga ute på strecket.

Det enda som torktumlas sommartid är kuddar, täcken och mycket håriga filtar.
Och håriga kläder som går gå i tio minuter för att ta bort håren.

Jag ser dock inte varför jag ska spendera flera tusen på ytterligare en hushållsmaskin som drar energi för 10 minuters tumlande för att ta bort hår? Och som dessutom är en potentiell brandfara. Om avsikten är att ta bort hår så tumlar du ju knappast bara vintertid. Hår på kläderna är ett året-runt-bekymmer.

Absolut inte alla kläder ser ut som på bilden, förstås. Jag har ju kläder av olika tyger och material. Många i naturmaterial som jag absolut inte skulle tumla oavsett.

Jag lovar att dammsugaren inte går oftare på grund av hår på kläderna. Med tre dubbelpälsade hundar och gård så går den lagom ofta ändå.
 
Alltså vad för päls har era hundar som gör att pälsen fastnar på kläder och soffor?? :confused:

Ascot har en hel del päls (är dubbelpälsad) och fäller massor vid sina fällperioder men pälsen fastnar inte direkt på kläder eller soffan. Dock får man vara beredd på att hitta päls överallt annars :meh:, typ i smörpaket, i maten även om Ascot inte varit i köket när maten lagades osv. På lakanen kan även lite päls fastna men det är begränsat.
 
Alltså vad för päls har era hundar som gör att pälsen fastnar på kläder och soffor?? :confused:

Ascot har en hel del päls (är dubbelpälsad) och fäller massor vid sina fällperioder men pälsen fastnar inte direkt på kläder eller soffan. Dock får man vara beredd på att hitta päls överallt annars :meh:, typ i smörpaket, i maten även om Ascot inte varit i köket när maten lagades osv. På lakanen kan även lite päls fastna men det är begränsat.

Kanske har det med mängd att göra? Det blir ju betydligt mer hår av tre, än av en. :p En del tyger suger ju verkligen åt sig damm, hår - allt!
 
Alltså vad för päls har era hundar som gör att pälsen fastnar på kläder och soffor?? :confused:

Ascot har en hel del päls (är dubbelpälsad) och fäller massor vid sina fällperioder men pälsen fastnar inte direkt på kläder eller soffan. Dock får man vara beredd på att hitta päls överallt annars :meh:, typ i smörpaket, i maten även om Ascot inte varit i köket när maten lagades osv. På lakanen kan även lite päls fastna men det är begränsat.

Kanske har det med mängd att göra? Det blir ju betydligt mer hår av tre, än av en. :p En del tyger suger ju verkligen åt sig damm, hår - allt!
Kanske också hur mycket och ofta de fäller? Vi har ju en fluffcorgi och han fäller fanimej konstant och hur mycket som helst, spelar ingen roll hur mycket man borstar (jag fattar inte hur han kan ha så mycket päls kvar på kroppen med tanke på hur mycket som alltid finns på alla övriga ställen). Den andra fäller lite mer normalt och gör mest att det blir ”lite extra”, med bara henne hade nog inte päls överallt varit ett stort problem. :p
 
Pfft. Levt med både boxer och fralla med samma typ av päls. De sticks istället så dant att man får dom under huden!
Skulle precis skriva att det aldrig hänt mig... men så kom jag på den gången jag drog ut ett megalångt (nåja normallångt dobbishår) från under huden på fotsulan.... nåja, hellre det en gång under livet än huskypälsen jag har nu... har jag råkat tänka i ett svagt ögonblick när han fäller som värst!

Här borstar vi inte bara hunden, vi tar soffan också innan vi dammsuger den. När han inte fäller dammsugs den en gång i veckan utan för-borstning, rena rama lyxen ju! :D
 
Kanske också hur mycket och ofta de fäller? Vi har ju en fluffcorgi och han fäller fanimej konstant och hur mycket som helst, spelar ingen roll hur mycket man borstar (jag fattar inte hur han kan ha så mycket päls kvar på kroppen med tanke på hur mycket som alltid finns på alla övriga ställen). Den andra fäller lite mer normalt och gör mest att det blir ”lite extra”, med bara henne hade nog inte päls överallt varit ett stort problem. :p
Det har säkert betydelse. Ascot har, enligt mig, normal pälsmängd sett till raserna i honom - han är blandras golden/BC (tänker då inte på hur mkt päls utställningsgolden kan ha utan normal pälsad golden). Han fäller något enormt innan/i början av sommaren, typ maj-juni. Hans andra fällperiod är en månad under hösten men den är betydligt mildare än fällningen innan sommaren. Däremellan är det normal fällning.

Kan tänka mig att en fluffig corgi har mkt mkt päls :nailbiting: :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 911
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 129
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 033
Senast: Migo
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 002
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp