Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

För mig finns det ingen anledning till att barn ska dricka alkoholfritt vin eller öl. Det finns bättre alternativ.

Å andra sidan inser jag att jag resonerar ologiskt eftersom mina barn får dricka alkoholfri cider och glögg. Men jag tycker det finns en skillnad, kanske bara den att när jag växte upp fanns det knappt cider med alkohol i. Jag vet inte. Här får de iaf inte dricka det.

Faktum är att jag grunnade lite på det igår, eftersom min svägerska som är gravid ska fira nyår med oss. Så jag funderade på om jag skulle köpa en flaska alkoholfri bubbel till henne, men bestämde mig för att låta bli för att jag inte vill att barnen ska dricka det. Så hon får välja på Dr Pepper, Fanta eller kolsyrat vatten ;-).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Låter väldigt märkligt i mina öron faktiskt. Har du aldrig sett snapsande på film heller?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men vem ger sina barn alkoholfri glögg, liksom? Jag har aldrig gjort det, mina barn har heller aldrig frågat om de får.
Jag har alltid druckit glögg på jul..sålänge jag kan minnas..lika självklart som janssons frestelse är på jul för mig. Vissa grejer hör till julen och glögg är en av dom, tycker jag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Låter väldigt märkligt i mina öron faktiskt. Har du aldrig sett snapsande på film heller?

Nja... snapsar dom i Saltkråkan? I vuxen ålder så har jag inte sett på särskilt många svenska filmer, eller tv-serier för den delen. Tycker dom är kassa, undantaget Bergman och några få SVT-produktioner. Men visst har jag väl sett det på tv någon gång, men den bilden jag har fått är att snapsande är ett sätt att bli full på.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men vem ger sina barn alkoholfri glögg, liksom? Jag har aldrig gjort det, mina barn har heller aldrig frågat om de får.

Glögg är ju livets dryck! Speciellt hemmakokad på hemmaplockade vinbär :love:.

Klart barnen ska få dricka glögg om dom vill, det behöver verkligen inte vara kryddat vin, det kan lika gärna vara kryddad och varm saft :).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Skulle du köpa ett paket chokladcigaretter till dina barn?
Självklart är inte ditt nej ett osunt förhållningssätt. Öl är öl är öl är öl. Barn ska inte dricka öl. Inte heller vin. Oavsett volymprocent. Oavsett även om där inte finns någon volymprocent.

Nej det skulle jag inte.
Alla mina syskon, 4 stycken, röker rätt rejält mycket, min mamma har gjort och dragit på sig KOL pga det, några till i närheten snusar.
Jag gör inget av det, har aldrig gjort och kommer aldrig göra någonsin ens. Barnen har tidigt fått lära sig vad rökning gör med kroppen och vad rökning gör mot barn när man är gravid Min ena syster rökte när hon var gravid, födde en fullgången pojke på drygt 2 kg som dog i spädbarnsdöd 10 dagar gammal och rökning har ju pratats om i samband med det. I förrgår berättade min syster att min 7 åriga dotter pratat med min brors flickvän, som röker, om att rökning är farligt när man är gravid så min dotter hade sedan berättat för min syster att hennes rökning gjorde så att hennes bebis dog. Min syster skällde ut min dotter och vill att jag pratar med henne om det, men jag vet inte vad jag ska säga till henne. Både min dotter och jag vet att rökning är jättefarligt för det ofödda barnet och kopplingen som hon själv drog mellan sin kusins död och rökningen (min syster röker väldigt mycket) är ju inte helt komplett felaktig.

Jag tror inte mina barn kommer att röka trots att hela familjen utom jag och mamma röker. Jag hoppas att jag lyckats förmedla hur korkat det är att skada sig själv på det viset.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ok, om Saltkråkan är den enda svenska film du har sett så förstår jag...
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men vem ger sina barn alkoholfri glögg, liksom? Jag har aldrig gjort det, mina barn har heller aldrig frågat om de får.

Jag. Eftersom den inte innehåller alkohol ser inte jag det som en spritdryck och därmed inte som något barnförbjudet. För min familj är den lika "viktig" på julafton som sill och julskinka är. Eller julmust. En mugg glögg med mandel och russin i.

På vilket sätt skulle det vara osunt att låta dem dricka det?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Mina barns omgivning dricker inte alls. Hur ska de då lära sig gränserna med alkoholen?

Jag dricker gärna cider på nyår, men i år är jag inte sugen alls. Jag lär väl bli nykterist från och med nu, efter anklagelserna om att lära mina barn osunda alkoholvanor när jag dricker "bakom deras ryggar". För alternativet, att dricka mer vin till maten, är inget alternativ för mig.

Jag tycker att det är en sund inställning att avstå tex. vin om man inte gillar det. Eller att kunna ta en cider ibland för att man tycker att det är gott. Att kunna förklara för sina barn varför man har valt att inte dricka vin (om så bara för att man inte tycker att det är gott) är lika bra som att kunna förklara för dem att man dricker lite vin till maten för att man tycker att det är gott. Det som jag kan tycka blir märkligt är att lyckas få till det när man gärna dricker X i barns frånvaro men inte i deras närvaro.

Att vara tydlig med sina egna gränser och kunna stå upp för varför är väl att vara en ypperlig förebild för sina barn? Så att de kan växa upp och sätta sina egna gränser (som kanske inte blir desamma som dina).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Varför kan du tex inte dricka en cider med barnen närvarande om du skulle vilja ha en?

Hur skulle barnen fara illa av det?

Det brukar inte inträffa att jag vill ha en cider när de är hemma eller vakna :p

Men jag tycker inte att de ska behöva uppleva en mamma som är påverkad, för det blir man ju, det är därför jag bara dricker en halv för jag blir påverkad av den även om jag varken blir berusad eller full. Det märks ju i kroppen på mig, menar du att barn, som känner sina föräldrar utan och innan i minsta detalj, inte märker något?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Klart barnen ska få dricka glögg om dom vill, det behöver verkligen inte vara kryddat vin, det kan lika gärna vara kryddad och varm saft :).

I min bok är glögg en sak, varm saft en annan. Som sagt ger jag inte mina barn alkoholfritt vin eller öl heller.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag. Eftersom den inte innehåller alkohol ser inte jag det som en spritdryck och därmed inte som något barnförbjudet. För min familj är den lika "viktig" på julafton som sill och julskinka är. Eller julmust. En mugg glögg med mandel och russin i.

På vilket sätt skulle det vara osunt att låta dem dricka det?

På samma sätt som du inte ger dina barn alkoholfritt vin eller öl kanske?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

En fråga jag funderat på. Mina barn vet att barn inte får dricka alkohol, men jag dricker ju alkoholfria varianter av öl också och då fick jag frågan av 12 åringen ifall han fick smaka lite för det finns ju ingen alkohol i. Jag sa nej eftersom man måste vara 18 för att få köpa även alkoholfri öl. Eftersom åldersgränsen ju är där så kändes det självklart att han inte fick först, men sedan funderade jag på varför han annars inte skulle få. Om man tänker att det kan inleda honom i en frestelse så har man ju osunt förhållningssätt till alkohol. Så... får barn under 18 år smaka alkoholfri öl? Är mitt klara och definitiva nej, som var första reaktionen ett bevis på osunt förhållningssätt?

Det är ju inte lag på att det ska vara åldersgräns på alkoholfria alternativ, men vissa butiker/butikskedjor har valt att lägga en åldersgräns (som en del även har gjort med energidrycker) av moraliska skäl. Där är det alltså förutom butiksägarnas moral föräldrarnas moraliska inställning som avgör. Något absolut rätt eller fel tycker jag inte finns där. En del tycker inte att barn ska få smaka på kaffe heller "för att det inte är nyttigt". Personligen har jag inga problem med att låta sonen smaka på de alkoholfria alternativen som ju faktiskt kan handla om allt ifrån alkoholfri öl till blåbärsjuice. Varför skulle han inte få dricka blåbärsjuice bara för att den har inhandlats på Systembolaget som ett alkoholfritt alternativ till rödvinet?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men vem ger sina barn alkoholfri glögg, liksom? Jag har aldrig gjort det, mina barn har heller aldrig frågat om de får.

Det har alltid funnits alkoholfri glögg när jag har firat jul. Oavsett om det varit hemma eller hos någon annan. Till barnen och till de som kör bil och till de som helt enkelt gillar den alkoholfria glöggen.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men jag tycker inte att de ska behöva uppleva en mamma som är påverkad, för det blir man ju, det är därför jag bara dricker en halv för jag blir påverkad av den även om jag varken blir berusad eller full. Det märks ju i kroppen på mig, menar du att barn, som känner sina föräldrar utan och innan i minsta detalj, inte märker något?

Något jag har väldigt svårt för, är ölhävande. Folk som dricker öl efter öl efter öl och sen påstår sig inte bli påverkade av 'ett par öl' Jag dricker själv inte öl. Just ölen var ett ständigt trätoämne mellan mig och mitt ex. Detta ständiga physshande med ölburk så snart han var LEDIG!!. Jag utvecklade en stark motvilja mot öl. Han drack aldrig så han blev full, bara som han själv kallade det 'mysigt smålullig' och jag avskydde det. Det gick så långt att han på största allvar menade att så snart han druckit en öl, blev JAG annorlunda. Jo, jag gillade inte ölandet, men han kunde inte förstå att det främst var HAN som blev påverkad av sin jevla öl. Men, knappast efter en öl, lite mer krävdes det för att uppnå den dör förbenade mysiga lulligheten.

Om din omgivning märker skillnad i din kropp efter en halv cider, så kanske du ska ta det väldigt lugnt med alkohol, tänker jag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Glögg är ju livets dryck! Speciellt hemmakokad på hemmaplockade vinbär :love:.

Klart barnen ska få dricka glögg om dom vill, det behöver verkligen inte vara kryddat vin, det kan lika gärna vara kryddad och varm saft :).

Två av mina barn tycker om glögg, den tredje rynkar på näsan så när vi dricker glögg får han dricka julmust, saft, mjölk eller vatten. I min familj är det ju de alkoholfria varianterna som dricks. :d Varje adventssöndag i år har vi druckit glögg, ätit pepparkakor och lussekatter och suttit vid köksbordet med tända ljus och julmusik och spelat något spel.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ok, om Saltkråkan är den enda svenska film du har sett så förstår jag...

Är det verkligen så svårt att förstå att alla inte har samma världsbild som du själv ;)?

Tänk på alla nysvenskar, dom har nog också ganska svårt att förstå snapskulturen. Jag är ju ändå "infödd svensk" som är uppväxt i en medelsvensson-familj, men mina föräldrar och deras umgänge har själva inte heller vuxit upp med någon snapskultur, och därmed inte fört den vidare till sina barn. Generationen innan (alltså ex mina farföräldrar) var väldigt kristna liksom många på norrbottens landsbygd, och det kan ju ha bidragit till att alla vuxna i min närhet aldrig förde någon snapskultur vidare till sina barn. De hade ju inte heller fått den från sina föräldrar.

Därmed så finns det ju alltid folk som supit, men det är ju liksom... supande...?

Kan det vara en skillnad mellan landsändarna? Gjorde just en liten undersökning bland mina kollegor, dom är av samma åsikt. Snaps är superi, fast man äter lite sill emellanåt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det har alltid funnits alkoholfri glögg när jag har firat jul. Oavsett om det varit hemma eller hos någon annan. Till barnen och till de som kör bil och till de som helt enkelt gillar den alkoholfria glöggen.

Ja och jag tycker det är dubbelmoral. Är det lika självklart med alkoholfri öl till barn alltså? I mitt hem, både det jag växt upp i och det hem mina barn vuxit upp i, är glögg en juldricka, men för vuxna. Och det kan tilläggas att jag är uppvuxen i en familj med många kulturer.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 768
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 117
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 409
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 749
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Prognos för rotation/sänkning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp