Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Och för vem är alkoholfri öl och vin?
Det är väl för dom som inte kan/vill dricka med alkohol. Allstå man gillar smaken men inte själva alkoholen. Av den anledningen dricker jag bara alkoholfri glögg, jag tycker inte om den andra.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det är väl för dom som inte kan/vill dricka med alkohol. Allstå man gillar smaken men inte själva alkoholen. Av den anledningen dricker jag bara alkoholfri glögg, jag tycker inte om den andra.

Så det skulle vara ok att ge till barn alltså. Sorry, men jag håller inte med dig. Det är inte så att jag har som princip att barn inte bör dricka glögg, jag ser bara inte varför de skulle dricka glögg som ju är en alkohofri variant av en dryck innehållande alkohol, precis som alkoholfritt vin, alkoholfritt öl. Jag skulle som tidigare sagt inte köpa chokladcigaretter till barnen heller, inte nikotinfria cig heller, inte ens e-cig. Det må bara asperbergerskt av mig, men sån är jag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ja och jag tycker det är dubbelmoral. Är det lika självklart med alkoholfri öl till barn alltså? I mitt hem, både det jag växt upp i och det hem mina barn vuxit upp i, är glögg en juldricka, men för vuxna. Och det kan tilläggas att jag är uppvuxen i en familj med många kulturer.

Om det finns alkoholfri öl får barnen dricka det om de vill (det har varit en icke-fråga). När jag var liten fick jag dricka lättöl, men jag föredrog ju alla gånger sockerdricka.

Jag är uppvuxen med att glögg är juldricka för alla. :) Sedan har jag i vuxen ålder börjat göra min egen glögg och den är vuxendricka eftersom det blir starkglögg, men vi har alltid alkoholfri glögg också.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Om det finns alkoholfri öl får barnen dricka det om de vill (det har varit en icke-fråga). När jag var liten fick jag dricka lättöl, men jag föredrog ju alla gånger sockerdricka.
.

Blott sverige svenskt lättöl har. I usa får lättöl innehålla max 0,5% medan det i sverige är 2,25% tror jag. Nej, jag bjuder inte barn på vare sig lättöl, eller på alkoholfri öl som det är 18-årsgräns på för att köpa.

Jag har å andra sidan aldrig gett mina barn söta drycker i vardagslag. Måltidsdryck är vatten eller mjölk. Vid tillställningar har de druckit läsk eller saft.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Så det skulle vara ok att ge till barn alltså. Sorry, men jag håller inte med dig. Det är inte så att jag har som princip att barn inte bör dricka glögg, jag ser bara inte varför de skulle dricka glögg som ju är en alkohofri variant av en dryck innehållande alkohol, precis som alkoholfritt vin, alkoholfritt öl. Jag skulle som tidigare sagt inte köpa chokladcigaretter till barnen heller, inte nikotinfria cig heller, inte ens e-cig. Det må bara asperbergerskt av mig, men sån är jag.

Hehe fast för mig, som tydligen har växt upp med lite mer alkoholfria jular än många andra här inne, så är glögg först och främst en juldryck. Helt likställd med julmust.

Sen så vill en del vuxna bli lite småfulla så dom drycker glögg med alkohol i ;). Jag ser alltså glögg som en kryddad varm fruktdryck i första hand, och sen så finns det varianter som är gjord på gamla frukter så det blir "vuxenglögg". Glögg är inte samma sak som glühwein / mulled wine, i mina ögon. Glögg är glögg :D!

Själv föredrar jag som sagt antingen hemmakokad saftglögg, eller lättvinsglögg. Vinglögg eller starkvinsglögg smakar inte rätt för mig helt enkelt...
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Så det skulle vara ok att ge till barn alltså. Sorry, men jag håller inte med dig.
Det har jag inte skrivit någonstans.
Det är inte så att jag har som princip att barn inte bör dricka glögg, jag ser bara inte varför de skulle dricka glögg som ju är en alkohofri variant av en dryck innehållande alkohol, precis som alkoholfritt vin, alkoholfritt öl.
Glögg är en juldryck som enbart finns på jul. Det andra finns året runt.
Jag skulle som tidigare sagt inte köpa chokladcigaretter till barnen heller, inte nikotinfria cig heller, inte ens e-cig. Det må bara asperbergerskt av mig, men sån är jag.
Fast du kan inte jämföra chokladcigaretter med nikotinfria cigaretter. Jag fick alltid äta chokladcigaretter när jag var liten och jag aldrig ens tänkt tanken på att börja röka på riktigt även om jag härmade dom vuxna som rökte ibland. Det var god choklad i chokladcigaretter. Det är ju inte direkt det som avgör om man börjar röka eller inte, inte så att man ger barnen var sin chokladcigarett den kan smutta på till kaffet direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag fick chokladpengar av min mormor, det kanske förklarar att jag har så dåligt ekonomiskt sinnelag :D?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Något jag har väldigt svårt för, är ölhävande. Folk som dricker öl efter öl efter öl och sen påstår sig inte bli påverkade av 'ett par öl' Jag dricker själv inte öl. Just ölen var ett ständigt trätoämne mellan mig och mitt ex. Detta ständiga physshande med ölburk så snart han var LEDIG!!. Jag utvecklade en stark motvilja mot öl. Han drack aldrig så han blev full, bara som han själv kallade det 'mysigt smålullig' och jag avskydde det. Det gick så långt att han på största allvar menade att så snart han druckit en öl, blev JAG annorlunda. Jo, jag gillade inte ölandet, men han kunde inte förstå att det främst var HAN som blev påverkad av sin jevla öl. Men, knappast efter en öl, lite mer krävdes det för att uppnå den dör förbenade mysiga lulligheten.

Om din omgivning märker skillnad i din kropp efter en halv cider, så kanske du ska ta det väldigt lugnt med alkohol, tänker jag.

Jag tycker om öl. Tyckte det var skittrist som ung att det bara fanns alternativ med alkohol i, tills jag hittade Carlsbergs alkoholfria på ICA. Den är god. Men jag häver inte i mig öl efter öl för det, blir alltid bara en öl, trots ingen alkohol. Det har nog med det här att man ska dricka måttligt att göra, tror jag. Jag har aldrig funderat på att dricka en öl till faktiskt.

Jag gillar starköl också, dansk Tuborg tex. Förresten, jag har ju druckit öl när jag och några till varit ute och tagit en öl efter tenta, sk tentaöl :o Två gånger... Fast det var den svagaste varianten på stället. Den ena blev jag påverkad av så jag märkte det tydligt själv, men det var dagen efter ett rejält EPanfall och jag tålde nog ingen alkohol då egentligen, jag borde nog avstått istället :D Jag hade fullt upp med att ens hålla mig vaken redan innan jag tog den där ölen.:o Där kan jag erkänna att jag inte tänkte riktigt efter och det var inte speciellt sunt alkoholbruk. Men å andra sidan var mina barn inte i närheten varken under förtäringen av ölen eller efteråt hemma.

Det är det där mysigt smålulliga jag avskyr hos andra! Det är vidrigt! Det är det jag vägrar bli alls och därför jag har satt en gräns. Efter en halv cider känner jag av alkoholen i kroppen, resten hälls ut. Jag blir inte mysigt smålullig ens, för det är inte mitt mål. Så att säga att jag ska ta det väldigt lugnt med alkoholen är ju lite onödigt då det ju just är det jag gör. Jag vet min gräns och går inte över den. Jag tycker inte om alkoholpirret i kroppen, den där varma känslan som kan komma, jag skulle kunna drista mig till att säga att den nästan gör lite ont, och jag fattar faktiskt inte att folk tycker det är mysigt!

Jag hoppas att Gravendals päroncider kommer finnas i alkoholfri variant med samma smak av det där sötasyrliga päronvaniljglass smaken. Hoppas kan man ju alltid.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Blott sverige svenskt lättöl har. I usa får lättöl innehålla max 0,5% medan det i sverige är 2,25% tror jag. Nej, jag bjuder inte barn på vare sig lättöl, eller på alkoholfri öl som det är 18-årsgräns på för att köpa.

Jag har å andra sidan aldrig gett mina barn söta drycker i vardagslag. Måltidsdryck är vatten eller mjölk. Vid tillställningar har de druckit läsk eller saft.

Här är det också mjölk eller vatten som gäller till maten och så var det även när jag var liten. Annan dryck var för festliga tillställningar, jag förstår inte vad det har med saken att göra.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej. Men att som vuxen infödd svensk aldrig ha träffat på snaps är konstigt för mig.

Jag har träffat på snaps ur suparperspektiv. Jag har inte träffat på den snapskulturen som du och några andra pratar om.

För mig låter det bara som en ursäkt för att bli full, men det är uppenbart att jag misstolkat något.

Men jag VET att jag inte är ensam. Har nu hört med 10 norrbottens-kollegor (ja jag sitter och jobbar just nu :P) och dom är av samma åsikt. Ingen av dom har varit med om ritualiserat 2cl x 2 -snapsande i samband med sillen. Bara folk som snapsar i samband med sillen för att senare bli fulla.

Som sagt, kan det vara spritkultur-skillnader mellan norra och södra Sverige? Jag bor ju uppe i vodka-bältet, överdrivet supande gruvarbetare varvat med förfärade kristna är bara 2 generationer bak i tiden (och finns för den delen fortfarande kvar, även om det är utspätt med mer "normal" spritkultur).

Det är svårt att odla säd häruppe, och av potatis blir det bara brännvin. Historisk öl/vin-kultur finns inte på samma sätt häruppe, som det däremot gör i södra Sverige som blivit mycket starkare påverkat av kontinentens grannländer.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag har träffat på snaps ur suparperspektiv. Jag har inte träffat på den snapskulturen som du och några andra pratar om.

För mig låter det bara som en ursäkt för att bli full, men det är uppenbart att jag misstolkat något.

Men jag VET att jag inte är ensam. Har nu hört med 10 norrbottens-kollegor (ja jag sitter och jobbar just nu :P) och dom är av samma åsikt. Ingen av dom har varit med om ritualiserat 2cl x 2 -snapsande i samband med sillen. Bara folk som snapsar i samband med sillen för att senare bli fulla.

Som sagt, kan det vara spritkultur-skillnader mellan norra och södra Sverige? Jag bor ju uppe i vodka-bältet, överdrivet supande gruvarbetare varvat med förfärade kristna är bara 2 generationer bak i tiden (och finns för den delen fortfarande kvar, även om det är utspätt med mer "normal" spritkultur).

Det är svårt att odla säd häruppe, och av potatis blir det bara brännvin. Historisk öl/vin-kultur finns inte på samma sätt häruppe, som det däremot gör i södra Sverige som blivit mycket starkare påverkat av kontinentens grannländer.

Jag kommer från Jämtland och visst kan jag känna igen det du beskriver från studentfester (i söder) jag har varit på, men det är inte den sortens snapsande jag har växt upp med i hemmet (i norr).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Blott sverige svenskt lättöl har. I usa får lättöl innehålla max 0,5% medan det i sverige är 2,25% tror jag. Nej, jag bjuder inte barn på vare sig lättöl, eller på alkoholfri öl som det är 18-årsgräns på för att köpa.

Jag har å andra sidan aldrig gett mina barn söta drycker i vardagslag. Måltidsdryck är vatten eller mjölk. Vid tillställningar har de druckit läsk eller saft.

Mina barn dricker vatten eller mjölk till maten. En gång i månaden är vi på McDonalds och då får de läsk (när de var under 5 var det juice eller mjölk jag köpte då) till jul och påsk är det julmust eller läsk. De har alltså ingen kultur av att dricka söta drycker de heller.

Men jag förstår inte hur detta skulle vara viktigt när vi nu pratar om alkohol?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag har träffat på snaps ur suparperspektiv. Jag har inte träffat på den snapskulturen som du och några andra pratar om.

För mig låter det bara som en ursäkt för att bli full, men det är uppenbart att jag misstolkat något.

Men jag VET att jag inte är ensam. Har nu hört med 10 norrbottens-kollegor (ja jag sitter och jobbar just nu :P) och dom är av samma åsikt. Ingen av dom har varit med om ritualiserat 2cl x 2 -snapsande i samband med sillen. Bara folk som snapsar i samband med sillen för att senare bli fulla.

Som sagt, kan det vara spritkultur-skillnader mellan norra och södra Sverige? Jag bor ju uppe i vodka-bältet, överdrivet supande gruvarbetare varvat med förfärade kristna är bara 2 generationer bak i tiden (och finns för den delen fortfarande kvar, även om det är utspätt med mer "normal" spritkultur).

Det är svårt att odla säd häruppe, och av potatis blir det bara brännvin. Historisk öl/vin-kultur finns inte på samma sätt häruppe, som det däremot gör i södra Sverige som blivit mycket starkare påverkat av kontinentens grannländer.
Aha, då är jag norrlänning trots att jag bor i skåne :D Och jag är ju egentligen till häften dansk och det sägs att danskar bara super en massa! :D Fast de kanske dricker mest öl.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag har träffat på snaps ur suparperspektiv. Jag har inte träffat på den snapskulturen som du och några andra pratar om.

För mig låter det bara som en ursäkt för att bli full, men det är uppenbart att jag misstolkat något.

Men jag VET att jag inte är ensam. Har nu hört med 10 norrbottens-kollegor (ja jag sitter och jobbar just nu :P) och dom är av samma åsikt. Ingen av dom har varit med om ritualiserat 2cl x 2 -snapsande i samband med sillen. Bara folk som snapsar i samband med sillen för att senare bli fulla.

Du kan ju ha högläsning för dina arbetskamrater då, t ex här där Skansen skriver om julsnapsens historia.

Ingen behöver dricka snaps om hen inte vill, jag gör det inte själv. Men att inte känna till att den ingår i vår matkultur får nog ändå betraktas som historielöst.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Du kan ju ha högläsning för dina arbetskamrater då, t ex här där Skansen skriver om julsnapsens historia.

Ingen behöver dricka snaps om hen inte vill, jag gör det inte själv. Men att inte känna till att den ingår i vår matkultur får nog ändå betraktas som historielöst.

Ja, jag erkänner att jag är väldigt fascinerad.
Jag älskar matkultur och historia och förstår inte riktigt hur jag kunnat misstolka snapsande för supande.
Jag har ju givetvis vetat att det är tradition att dricka snaps till högtiderna, men inte att man inte dricker snaps för att supa. Att folk inte blir fulla av att snapsa, har gått mig helt förbi...

Jag träffade ju på snapsarna/suparnas turordning under studenttiden. Hur man inte blir full på 17 snapsar (34cl) är ju ett mysterium :D...
(kopierat från wikipedia)
1.Helan
2.Halvan
3.Tersen
4.Quarten
5.Quinten
6.Sexten
7.Septen/Finsk-sexan
8.Rifvan
9.Räfflan
10.Rännan/Repetitionen
11.Smuttan
12.Smuttans unge
13.Lilla Manasse
14.Lilla Manasses lillebror
15.Femton droppar
16.Kreaturens (åter)uppståndelse
17.Absolut sista supen
18.Ett evigt liv/Den bleka dödens dryck
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men vem ger sina barn alkoholfri glögg, liksom? Jag har aldrig gjort det, mina barn har heller aldrig frågat om de får.

Jag :) Varför inte?? Jag tycker den alkoholfria är mycket godare än den med alkohol i. Jag värmer upp den och så dricker vi den i små muggar med nötter i (och russin tiill mig). Jag ser inte just glögg som en "spritdryck" utan som en värmande vinterdryck med kryddor och annat mums i.

Min dotter fick sådan serverad även hos kyrkans barnverksamhet och i skolan på lågstadiet!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Vad räknar du till alkoholfritt vin? Vin som av-alkoholiserats eller en vinliknande ojäst dryck? Det finns ju t.ex. fruktdrycker, av rätt bra kvalitet, t.ex. jordgubbsbubbel, som aldrig haft alkohol i sig. Bara för att det säljs i en vinflaskliknande flaska behöver det ju inte falla in i den kategorin som alkoholimitation.

Säger jag, som har just Jordgubbsbubbel hemma i kylen till tolvslaget....! 0,00% alkohol!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Att hantera alkohol är väl en del av vuxenblivandet, för många. Man lär sig sina gränser med åren, man drar streck strax innan man blir påverkad. Sedan väntar man tills man känner att det är okej att fortsätta med öl eller vad man nu har till maten.

När jag är i Grekland håller jag mig till det traditionella köket med ett stort undantag: jag dricker aldrig ouzo. De flesta andra träffas innan middagen för att ta en ouzo, jag dricker ett glas vin istället. Om jag drack ouzo, vet jag nämligen att jag skulle bli full under middagen då jag vill dricka vin - jag kan inte dricka starksprit när jag är hungrig, det slår till för lätt. Och full vill jag inte bli. Därför avstår jag ouzon för att kunna dricka vin under måltiden - i så långsam takt att jag inte blir berusad.


På det viset kan man mycket väl dricka även alkoholhaltigt vid julbordet - man känner efter var gränsen går hela tiden.

(Enstaka gånger blir jag berusad, men då är det medvetet. T ex när man sitter i ett stort sällskap efter en lång middag och löser världsproblemen. Då kan jag dricka såpass mycket vin att jag blir berusad).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 780
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 123
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 409
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 760
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp