Jag letar häst. Tyvärr.

Jo jag har såklart lusläst varenda annons på alla möjliga plattformar men den individen har inte dykt upp. Troligtvis för att jag egentligen inte ens vill köpa häst men måste för min andras skull. Det är därför jag startade tråden för att veta vilka raser som kan passa. Jag har haft turen att inte behöva leta häst på väldigt länge och det som var sant då är inte sant nu. Raser utvecklas och deras sätt att vara ändras.

Men inte fjordhäst tydligen. ;)
 
Men inte fjordhäst tydligen. ;)
Självklart syftar jag på de som jag har hört om/sett nu med precis som jag skrev. Att endel raser utvecklas åt ett håll och andra åt andra håll är inte konstigt men att fjordingar generellt har symaskinsgång och är bockiga var så när jag var barn och det är så nu. Att det finns de som inte stämmer in på det är en annan sak än att säga att fjordingar generellt inte skulle ha symaskinsgång och vara bockiga längre. För flera jag har pratat med som föder upp rasen är det endel av charmen med fjordingen och det är inget de vill ändra på. Varför skulle jag då börja leta efter nålen i höstacken som kanske eventuellt finns där när fjording inte är den typ av häst jag vill ha? Det vore ju löjligt.
Om du nu absolut måste veta varför jag inte vill ha fjording är det för att det fortfarande gör för ont att ens se en efter den jag förlorade för 16 år sedan. Nöjd?
När man pratar om raser bör man ju prata om hur rasen är generellt. Inte om enskilda exemplar. Annars blir det som de som hävdar att collie inte alls behöver valla för att må väl för det har hen en hemma.
 
Självklart syftar jag på de som jag har hört om/sett nu med precis som jag skrev. Att endel raser utvecklas åt ett håll och andra åt andra håll är inte konstigt men att fjordingar generellt har symaskinsgång och är bockiga var så när jag var barn och det är så nu. Att det finns de som inte stämmer in på det är en annan sak än att säga att fjordingar generellt inte skulle ha symaskinsgång och vara bockiga längre. För flera jag har pratat med som föder upp rasen är det endel av charmen med fjordingen och det är inget de vill ändra på. Varför skulle jag då börja leta efter nålen i höstacken som kanske eventuellt finns där när fjording inte är den typ av häst jag vill ha? Det vore ju löjligt.
Om du nu absolut måste veta varför jag inte vill ha fjording är det för att det fortfarande gör för ont att ens se en efter den jag förlorade för 16 år sedan. Nöjd?
När man pratar om raser bör man ju prata om hur rasen är generellt. Inte om enskilda exemplar. Annars blir det som de som hävdar att collie inte alls behöver valla för att må väl för det har hen en hemma.

Jag syftar på att rasen generellt är kända för sin stora trav. Men jag lämnar diskussion därhän nu.
 
Ah, ja då går nog kigrarna bort. Känner inte till någon som vill sälja sin välinridna vuxna.

Har du någon gång träffat en knabstrupper?
Nej det är så jag har förstått det med.

Jo det har jag! Jag fick äran och döpa en som inte hade några papper långt innan passen fanns. Frågan är hur det ser ut med melanom hos dem? Är det kanske en annan gen som ger dem dess färg än skimmeln?
 
Då går nog många connemaror bort också dessvärre, väldigt många skimlar och mycket melanom. Annars är det nog en ras som skulle kunna passa dig, som flera andra också skrivit.
Tyvärr är det ju så. Men de finns ju i andra färgvarianter med så de stannar på min lista.
 
Min favorit på ridskolan var en Morgan ❤️
Men många var rädda för henne, oklart varför. Det är många (!) år sedan men minns henne som lättriden och trevlig. Nu är jag mer harig så inte säkert det skulle passa mig idag. Tror hon hade ponnymått.

(Mycket tror och oklarheter så det kanske inte var till mycket hjälp 😂)
Kan det vara det där med kemi kanske? Det är verkligen lustigt det där och det syns så tydligt framförallt på ridskolor. Hästar som endel ryttare dansar enkelt med får andra slita sig svettiga på utan att få hästen dit de vill. Hästar som endel älskar avskyr andra. Det är så med mig och araber. Iallafall alla jag hitills har träffat. På marken är det inga problem men på ryggen blir något knas och vi passar inte alls för varandra.
 
Fellpony? Drottning Elizabeth hade ju en sån, vet inte om alla fellponys har lugnt temperament men hennes (och hon hade väl flera genom åren) måste ha varit stabila.
Tänker att de brittiska ponnyraser som fötts upp/utvecklats ute på hedarna borde kunna växla mellan att gå i hage och ridning utan att bli knasiga.
Dartmoor, Exmoor. Finns det fler?
En fellponny hade ju inte varit fel alltså! Dartmoor och Exmoor är tyvärr för små.
 
Welsh cob ja, Irish cob nej! Irish cob=tinker, oftast dåliga, riktigt markbundna vaggande gångarter, svåra ryggar (överbyggda, sänkta, jättebreda fram), fruktansvärd behåring.

Welsh cob kan iofs vara mer energiska än du tänkt, men det verkar ofta vara trevliga hästar iallafall. Även bland lusitanos/PRE finns det många trevliga och stabila, även om vissa har onödigt mycket bensprattel (men det kanske spelar mindre roll om du inte har tävlingsambitioner).

Jag tror dock mest på individ snarare än ras i ditt fall, ts. Det tänker jag egentligen borde göra det lättare att hitta än om du bara hade varit intresserad av dressyrhalvblod tex. Iallafall när du vet vilken storlek du vill ha på hästen. Åtminstone på en stor annonssite går det ju att söka efter en viss mankhöjd, så jag hade nog bläddrat loss och se vad som dök upp! 😃
Nja.
De tinkrar jag sett i Sverige IRL eller på annons hade jag heller inte velat rida. Tråkig exteriör och väldigt håriga. Men de är långtifrån representativa för alla irländska cobbar! De jag har ridit har haft vettig exteriör och behåring, hoppat entusiastiskt och varit stabila vid hantering. Jättetrevliga hästar 🙂
 
Nej det är så jag har förstått det med.

Jo det har jag! Jag fick äran och döpa en som inte hade några papper långt innan passen fanns. Frågan är hur det ser ut med melanom hos dem? Är det kanske en annan gen som ger dem dess färg än skimmeln?

Knabbar har inte skimmelgenen, däremot kan de ha en ögonsjukdom har jag för mig. Kan kolla upp det ifall du hittar en intressant.
 
Nej det är så jag har förstått det med.

Jo det har jag! Jag fick äran och döpa en som inte hade några papper långt innan passen fanns. Frågan är hur det ser ut med melanom hos dem? Är det kanske en annan gen som ger dem dess färg än skimmeln?

Jag tror att de med mycket rosa hud säkert kan få melanom-problem pga solexponering, men har inte hört om det som ett genetiskt problem.

Jag känner en knabbe som är fantastiskt trevlig, otroligt stabil liksom, och det ska tydligen vara rastypiskt.
 
I förra stallet jag var i så fanns det en Quarter som kunde båda hoppa, rida western, dressyr. Medryttaren kunde bara skutta upp och rida ut i grimma osv. Var inte mycket som kunde rubba den hästen. Nu är ju inte alla sådana men de övriga Quartrarna jag sysslat med har tagit mycket med ro. Hästen i förra stallet var runt 140 och hästen jag pysslar med nu är typ 155.

Ja quarter kan vara supertrevliga!

Det gäller dock att köpa rätt sorts, så man inte råkar få hem "border-collie-varianten" eller en superhet reining-häst 😅.
 
Welsh cob är superfina och härliga hästar 😍
Jag har haft två, en av lite mer klassisk showcob-modell där galoppen lätt blev fyrtaktig och en ridhästtyp med väldigt bra takt i samtliga gångarter.
Men det är känsliga och ofta väldigt reaktiva hästar. Nu när jag skulle köpa ny häst valde jag att inte kolla på welsh cob just därför.


Jag hade letat irländsk cob och då menar jag inte stor, tung och trökig Tinker utan en light eller medium weight, de finns från c-ponny och uppåt. Kommer ibland in till försäljningsstall i Sverige och flera av dem kan hjälpa dig hitta en på Irland, jag kan skicka pm 😊
 
Jag tänkte direkt på lusitano. Jag känner många, och de allra flesta är väldigt orädda, vänliga, mjuka att rida och allmänt okomplicerade. De finns från D-ponny (men de ska egentligen inte vara så små) och uppåt.
Om jag kunde välja fritt, och jag har ungefär samma önskemål som du, hade jag valt en lus!
 
Jag tänkte direkt på lusitano. Jag känner många, och de allra flesta är väldigt orädda, vänliga, mjuka att rida och allmänt okomplicerade. De finns från D-ponny (men de ska egentligen inte vara så små) och uppåt.
Om jag kunde välja fritt, och jag har ungefär samma önskemål som du, hade jag valt en lus!
Också ofta heta och känsliga.
 
Jag har bara träffat showhästar som var lippizzaner, för typ hundra år sedan och alla var hingstar så inte riktigt representativt kanske men så är det det faktum att de är vita. Jag har ingen källa men utgår därmed ifrån att de är homozygoter. Jag tar inte den risken när så stor andel avblekbara skimlar får melanom.
Alla är inte homozygoter. Men vill man inte ha en skimmel är lippizzaner fel oavsett. Själv tycker jag de är jättemysiga. Inte så stora, stabila, man kan hoppa lite småhinder, dressyra, rida i skogen, rida WE osv.
Blev väldigt förtjust faktiskt.
 
Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi väl rider igen. Jag behöver en som rör igenom sin kropp ordentligt, dvs. ingen symaskin. Jag behöver en häst som har egen motor men inte springer till månen. Ingen arbetsnarkoman men heller ingen segpropp. En som inte "dör" av skräck av en påse i diket utan på sin höjd tittar till och tar ett steg eller två. D-ponnymått eller strax över. En schysst kompis att rida ut på helt enkelt där inte varje dag är en fajt utan trevlig.

Det jag inte vill ha är fjording, haflinger, kall eller varmblodstravare och arab. Jag och araber älskar varandra på marken men inte på ryggen. Haflinger är för mycket arbetsnarkoman för att trivas hos mig och fjordingar är som de är med sina krumsprång och symaskinsgång, det klarar inte min kropp av. Travarna är inte heller min typ av häst. Varken kall eller varm. Halvblod och fullblod går också bort.

Så, ge mig tips! Både på vad jag ska leta efter och vad jag inte ska leta efter. Jag har haft egna hästar i 20 år, jobbat några år med hästar och levt häst på diverse vis i 40 så inte helt nybörjare. Och ja, självklart vet jag att det finns individer som inte är som rasen brukar vara och jag vet att diverse korsningar kan vara fantastiska hästar men det är inte relevant just nu. Den häst jag köper när jag väl har kommit dit kommer jag köpa för att kemin stämmer men jag måste börja någonstans.
Jag köpte en welsh cob och jag fick precis allt du beskrev. Mest förvånad är jag över hans gång som känns ganska rejäl och gungig. Han är bara tre år och jag har bara haft honom i ett år, men det är den enklaste och trevligaste häst jag haft att göra med. Han har en väldigt tydlig "av och på"-knapp så han ger energi när man ber om det men lugnar ner sig direkt om man önskar det. Han är D-ponny. Jag har honom här på min profilbild också och jag är 168 cm och 63 kg.

skogsares.jpg

26.traven2.jpg
 
Jag tror att de med mycket rosa hud säkert kan få melanom-problem pga solexponering, men har inte hört om det som ett genetiskt problem.

Jag känner en knabbe som är fantastiskt trevlig, otroligt stabil liksom, och det ska tydligen vara rastypiskt.
På avblekbar skimmel är det ett genetiskt problem. Om båda föräldrarna är avblekbara skimlar blir avkomman homozygot och risken för att hästen ska få melanom är mycket stor. Om jag inte minns helt fel har 75% av homozygoterna melanom vid 15 års ålder. Det är mycket.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 097
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 223
Senast: Madick
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 799
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp