Just nu funderar jag på... Del 3

Om du tänker att du ska hålla på med häst igen inom en rimlig framtid så hade jag behållit sånt som jag tänker är rimligt att tro skulle passa på en framtida häst. T.ex. om jag hade en barbackasadel som jag trivs mycket bra i!

Men resten, speciellt sånt som är väldigt individspecifikt t.ex. en dyr sadel hade jag sålt.
Jag har insett att jag kommer vilja ha egen gård om jag ska ha häst igen. Samtidigt som jag har insett att jag aldrig kommer ha råd att köpa gård. Så, eh... Ja... Men samtidigt så vet jag vilket beroende häst är, så jag kanske faller dit oavsett.
 
Folk som säger till chefen att de trivs jättebra och tycker det är jätteroligt att jobba men till flera kollegor säger att de tycker jobbet är tungt och dessutom ger ett intryck av att vilja vara någon annanstans :confused:
Min chef frågar liksom mig och andra hur den nya kollegan fungerar i gruppen
 
Folk som säger till chefen att de trivs jättebra och tycker det är jätteroligt att jobba men till flera kollegor säger att de tycker jobbet är tungt och dessutom ger ett intryck av att vilja vara någon annanstans :confused:
Min chef frågar liksom mig och andra hur den nya kollegan fungerar i gruppen
Det kan nog handla om dels konflikträdsla och erfarenhet av väldigt dåliga chefer i bagaget. Jag själv hade problem att bära nyckelboxen till bilen efter att jag hade krossat två ryggkotor. Bärandet gick okej, men att sätta fast den i bilen där vinkeln gör att man verkligen måste vara enormt oergonomisk gick helt enkelt inte. Jag fick höra "Vi kan inte göra hur många anpassningar efter dig som helst" när jag bad om att de kunde be en kollega sätta den i min bil i början av sitt pass. För när jag bad om hjälp av kollegorna så var kollegornas attityd pissdålig. I stil med, "Kvinnofolk duger inte till nånting" till att bara vägra hjälpa mig. Ibland framför gruppledaren som inte sa ett ljud om den dåliga attityden.

Och, det var den enda anpassningen jag bad om.

Det här är verkligen något som har följt mig. Jag är livrädd för att säga vad jag tycker till en chef, framförallt i början. Jag låtsas hellre att allt är bra än att säga någonting som kan göra chefen arg. Sen har jag givetvis insett att så kan man inte ha det, både från mitt håll och mot arbetsgivaren. Men, min första instinkt är fortfarande att svara "ja allt är bra, trivs jättebra, allt fungerar" om jag inte är förberedd på att verkligen gå igenom a-ö på arbetsplatsen. Så jag måste verkligen förbereda mig mentalt för att göra det.
 
Det kan nog handla om dels konflikträdsla och erfarenhet av väldigt dåliga chefer i bagaget. Jag själv hade problem att bära nyckelboxen till bilen efter att jag hade krossat två ryggkotor. Bärandet gick okej, men att sätta fast den i bilen där vinkeln gör att man verkligen måste vara enormt oergonomisk gick helt enkelt inte. Jag fick höra "Vi kan inte göra hur många anpassningar efter dig som helst" när jag bad om att de kunde be en kollega sätta den i min bil i början av sitt pass. För när jag bad om hjälp av kollegorna så var kollegornas attityd pissdålig. I stil med, "Kvinnofolk duger inte till nånting" till att bara vägra hjälpa mig. Ibland framför gruppledaren som inte sa ett ljud om den dåliga attityden.

Och, det var den enda anpassningen jag bad om.

Det här är verkligen något som har följt mig. Jag är livrädd för att säga vad jag tycker till en chef, framförallt i början. Jag låtsas hellre att allt är bra än att säga någonting som kan göra chefen arg. Sen har jag givetvis insett att så kan man inte ha det, både från mitt håll och mot arbetsgivaren. Men, min första instinkt är fortfarande att svara "ja allt är bra, trivs jättebra, allt fungerar" om jag inte är förberedd på att verkligen gå igenom a-ö på arbetsplatsen. Så jag måste verkligen förbereda mig mentalt för att göra det.
Ja så är det nog
Tyvärr så har vi ett ganska tungt jobb och när någon då klagar på att det är tungt och dessutom inte orkar hålla tempot så kommer det ju bli att den personen förmodligen inte får vara kvar
Jag förstår bara inte varför man klagar till kollegorna jobbet ÄR tungt det vet vi allihopa det ska dras bäras och lyftas hela dagarna det är liksom det jobbet går ut på men om någon vill slippa det tyngsta blir det mer tungt kvar till oss andra
Såvitt jag vet är personen fullt frisk men kanske personen inte insåg vad jobbet innebar

Dock anser jag att man bör försöka bita ihop och snarast möjligast kanske leta ett nytt jobb istället för att klaga till kollegorna för jobbet kommer inte ändra på sig
 
Ja så är det nog
Tyvärr så har vi ett ganska tungt jobb och när någon då klagar på att det är tungt och dessutom inte orkar hålla tempot så kommer det ju bli att den personen förmodligen inte får vara kvar
Jag förstår bara inte varför man klagar till kollegorna jobbet ÄR tungt det vet vi allihopa det ska dras bäras och lyftas hela dagarna det är liksom det jobbet går ut på men om någon vill slippa det tyngsta blir det mer tungt kvar till oss andra
Såvitt jag vet är personen fullt frisk men kanske personen inte insåg vad jobbet innebar

Dock anser jag att man bör försöka bita ihop och snarast möjligast kanske leta ett nytt jobb istället för att klaga till kollegorna för jobbet kommer inte ändra på sig
För att kollegorna är safe att klaga till. Svårare än så är det inte.
 
Det är ju inte safe att klaga till kollegorna :confused:
Varför inte? Är du en sån person som springer till chefen så fort någon kollega har gjort något eller sagt något som inte är 100% positivt i företagets bild? För det är enda anledningen till att det inte skulle vara safe.
 
Varför inte? Är du en sån person som springer till chefen så fort någon kollega har gjort något eller sagt något som inte är 100% positivt i företagets bild? För det är enda anledningen till att det inte skulle vara safe.
Nej men jag vill jobba med kollegor som orkar med uppgifterna och som vill hjälpa till med de tunga lyften
Som inte ger intryck av att vilja vara någon annanstans
Som visar lite intresse och engagemang för sitt jobb
 
Nej men jag vill jobba med kollegor som orkar med uppgifterna och som vill hjälpa till med de tunga lyften
Som inte ger intryck av att vilja vara någon annanstans
Som visar lite intresse och engagemang för sitt jobb
Det är ju något helt annat än att klaga lite på att det är tungt.
 
Funderar på om det finns kreditkort där flera personer kan se saldo. Att man kan ha flera kort kopplade till samma konto är ju inget konstigt, men jag skulle vilja att vi båda har tillgång till att se själva kontot.
 
Det inlägg i lokala fb-gruppen som först vill höra om xxx och sedan avslutar med ”love is in the ear”. Menar hon att hon ser fram med kärlek mot att få höra vad folk har att säga/att hon har kärlek i öronen och inte tänker dissa förslag, eller menar hon ”air” vilket vore mindre okonventionellt och roligt men ändå ett ovanligt sätt att avsluta ett inlägg i en sådan grupp? :heart 👂
 
Om viljan finns så går det. Sälja eller ge bort den gamla om du inte behöver den?
Jag vill väldigt gärna. Den är 41", typ 14 år gammal, har överlevt jag vet inte hur många flyttar och kommer nog aldrig gå sönder. Ena dosan har gått sönder, och den som är kvar är rätt tråkig att ha med o göra. Man bläddrar med typ en joystick och ska även trycka ner den när man väljer något. Det är lite 50/50 om man råkar flytta den ett steg eller trycka neråt... Detta börjar störa något enormt. Vi byter nämligen ofta från olika HDMI uttag.

Men det tar emot något enormt att köpa en ny TV när det rent tekniskt inte behövs. Vi skulle gärna byta till en 65" om vi byter.
Kan? Ja
Hade jag gjort det. Aldrig!
Nej, jag känner väl samma egentligen. Har velat byta i typ 4 år nu, och bara går o väntar på att den ska gå sönder. Den såg trasig ut när det hade brunnit i ett elskåp i närheten för 1,5 år sedan, vi jublade! Men det var bara att starta om TV:n så fungerade den klockrent igen.
 
Jag vill väldigt gärna. Den är 41", typ 14 år gammal, har överlevt jag vet inte hur många flyttar och kommer nog aldrig gå sönder. Ena dosan har gått sönder, och den som är kvar är rätt tråkig att ha med o göra. Man bläddrar med typ en joystick och ska även trycka ner den när man väljer något. Det är lite 50/50 om man råkar flytta den ett steg eller trycka neråt... Detta börjar störa något enormt. Vi byter nämligen ofta från olika HDMI uttag.

Men det tar emot något enormt att köpa en ny TV när det rent tekniskt inte behövs. Vi skulle gärna byta till en 65" om vi byter.

Nej, jag känner väl samma egentligen. Har velat byta i typ 4 år nu, och bara går o väntar på att den ska gå sönder. Den såg trasig ut när det hade brunnit i ett elskåp i närheten för 1,5 år sedan, vi jublade! Men det var bara att starta om TV:n så fungerade den klockrent igen.
Om du/ni vill köpa en ny så gör det.

Jag förstår att det tar emot men det är ju inte så att den är två år gammal och du har lessnat på färgen.
 
Jag vill väldigt gärna. Den är 41", typ 14 år gammal, har överlevt jag vet inte hur många flyttar och kommer nog aldrig gå sönder. Ena dosan har gått sönder, och den som är kvar är rätt tråkig att ha med o göra. Man bläddrar med typ en joystick och ska även trycka ner den när man väljer något. Det är lite 50/50 om man råkar flytta den ett steg eller trycka neråt... Detta börjar störa något enormt. Vi byter nämligen ofta från olika HDMI uttag.

Men det tar emot något enormt att köpa en ny TV när det rent tekniskt inte behövs. Vi skulle gärna byta till en 65" om vi byter.

Nej, jag känner väl samma egentligen. Har velat byta i typ 4 år nu, och bara går o väntar på att den ska gå sönder. Den såg trasig ut när det hade brunnit i ett elskåp i närheten för 1,5 år sedan, vi jublade! Men det var bara att starta om TV:n så fungerade den klockrent igen.
Hur är elförbrukningen? Kanske den kan vara en orsak att byta?

Men jag är likadan. Vill inte heller byta ut fungerande maskiner innan jag måste. Jag hade ända till förra sommaren spisen som följde med i husköpet. Med gjutjärnsplattor. Men så började ugnen ge upp och då fick jag äntligen köpa en ny spis!
 
Hur är elförbrukningen? Kanske den kan vara en orsak att byta?

Men jag är likadan. Vill inte heller byta ut fungerande maskiner innan jag måste. Jag hade ända till förra sommaren spisen som följde med i husköpet. Med gjutjärnsplattor. Men så började ugnen ge upp och då fick jag äntligen köpa en ny spis!
Elen ingår i hyran, så inte ens det kan jag skylla på!

Om ett år måste vi dock flytta. Då kanske det kan kännas rimligt i samband med det.
 
Men även om elen ingår i hyran är det väl bra att spara på den?
Jo absolut, men säljer jag TV:n så kommer den ju användas ändå. Så just den biten känns som ett sådär halvbra argument. Vi får se lite. Det känns bara så himla dumt att köpa en ny TV när den vi har fungerar klockrent. Framförallt som vi häromdagen insåg att bildkvalitén inte är så kass, det är stremingtjänsterna som inte har bättre kvalité bara. (Vi laddade ner en serie och häpnade över bildkvalitén).
 

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 834
Senast: tuaphua
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 653
Senast: Breaktown
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 604
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
882
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp